Dochter (HB en ASS) blijven uitdagen in groep 7 en 8

09-05-2026 11:48 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal. Mijn dochter van 9 heeft HB en (een lichte vorm van) ASS. Ze zit nu in groep 6 en is een herfstkind. Anderhalf jaar gekleuterd (in coronatijd) en pas in groep 5 kwamen we erachter hoe erg ze voorloopt.

Op school is ze eigenlijk al klaar, op dit moment doet ze pluswerk van groep 7 en losse extra projecten, maar de leerkracht maakt zich zorgen over de komende twee jaar, de stof is wel zo'n beetje op. School zet in op versnellen (groep 7 overslaan) of een tussenjaar (na groep 7, op een middelbare school met gelijkgestemden).

Vanwege haar ASS heeft ze moeite met de sociale interacties. Na een moeilijkere periode zit ze goed op haar plek in de klas, ze heeft twee goede vrienden en heeft het naar haar zin. Groep 7 overslaan wil ze absoluut niet en vinden wij eigenlijk ook geen optie. Dan zou ze sociaal weer opnieuw moeten beginnen en ziet ze haar vrienden nog wel op het schoolplein terwijl ze er zelf buiten valt. Dat tussenjaar klinkt op papier heel goed voor haar en zou cognitief goed bij haar passen. Maar dan mist ze de afsluiting van de basisschool (musical/kamp) met haar vrienden. Dit wil ze dus ook niet.

Ik denk dus dat we inzetten op de komende twee jaar normaal doorgaan, maar wat kan school haar dan nog bieden? Het pluswerk is al bijna "op" en ze zou nu al naar de brugklas kunnen op basis van haar IEP scores. De orthopedagoog die haar begeleidt gaf aan dat we misschien zelf extra leerstof kunnen zoeken voor haar, in overleg met school.

Voordat we de oudergesprekken weer ingaan komende weken, heeft iemand tips over bepaalde leerstof/verdieping die we zelf kunnen aanschaffen, of aan school kunnen vragen aan te schaffen? Ik dacht er al over om ergens een Spaans leerboek te zoeken o.i.d. In elk geval iets wat ze niet op de middelbare school krijgen zodat ze dan niet weer voor gaat lopen. Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed idee Spaans! En is schaken bv iets? Heeft ze al een typecursus gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Cootjecatootje schreef:
09-05-2026 11:50
Goed idee Spaans! En is schaken bv iets? Heeft ze al een typecursus gedaan?
Schaken hebben we thuis met haar geprobeerd maar dat zorgde voor veel frustratie. Ze leert thuis zichzelf nu wel piano spelen (met Simply Piano). Thuis gaat het ook wel goed, hier vindt ze genoeg uitdaging en rust. Ik ben op zoek naar dingen die ze op school kan doen zodat ze zich niet doodverveelt overdag. Ze houdt heel erg van schrijven dus ze mag nu op school van haar leerkracht ook aan haar eigen boek schrijven, ik weet alleen niet of dat genoeg is.

Een typecursus heeft ze nog niet gedaan, dat is wel een goede! Maar school geeft dat na schooltijd, ik weet niet of ze dat daar ook overdag zou mogen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar liggen haar interesses?

Ik zou haar dan ook lekker diep laten gaan op onderwerpen die haar interesseren ook al is het niet meteen nuttig. Dieren bijvoorbeeld als dat haar interesse heeft. Eventueel met ondersteuning van zo'n thuisstudie die je online kunt bestellen.

Veel bibliotheken hebben 1x per maand coderdojo. Leren ze kinderen programmeren, dan kan ze daar misschien zelfstandig mee verder tot de volgende les.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zijn er voor opties voor hb onderwijs in de omgeving? Bij onze jongste gaat een meisje bijvoorbeeld op woensdag naar een Plus-klas op een externe locatie. Hier krijgt ze ook huiswerk mee dat ze op school kan doen als ze de rest niet hoeft te doen of al af heeft.
You can only succeed when there is room to fail.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
09-05-2026 12:01
Waar liggen haar interesses?

Ik zou haar dan ook lekker diep laten gaan op onderwerpen die haar interesseren ook al is het niet meteen nuttig. Dieren bijvoorbeeld als dat haar interesse heeft. Eventueel met ondersteuning van zo'n thuisstudie die je online kunt bestellen.

Veel bibliotheken hebben 1x per maand coderdojo. Leren ze kinderen programmeren, dan kan ze daar misschien zelfstandig mee verder tot de volgende les.
Mijn oudste loopt ook voor en ik vroeg laatst wat ze het leukste vak vond en dat was gym en programmeren, dus ik zou ook programmeren aanraden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op sommige gymnasia kunnen kinderen uit groep 8 het hele laatste jaar 1 dag per week les krijgen op de middelbare school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
09-05-2026 12:01
Waar liggen haar interesses?

Ik zou haar dan ook lekker diep laten gaan op onderwerpen die haar interesseren ook al is het niet meteen nuttig. Dieren bijvoorbeeld als dat haar interesse heeft. Eventueel met ondersteuning van zo'n thuisstudie die je online kunt bestellen.

Veel bibliotheken hebben 1x per maand coderdojo. Leren ze kinderen programmeren, dan kan ze daar misschien zelfstandig mee verder tot de volgende les.
Wat een goede tip over coderdojo, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Ik weet niet hoe we dit met school kunnen combineren maar het lijkt me sowieso iets voor haar, in onze stad is het ook zie ik.
Haar interesses zijn vooral lezen, verhalen schrijven, tekenen en Minecraft. Maar eigenlijk vindt ze alles wel interessant. Wat voor thuisstudies zijn er die je online kunt bestellen, zijn die er voor kinderen van deze leeftijd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogogo schreef:
09-05-2026 12:05
Wat zijn er voor opties voor hb onderwijs in de omgeving? Bij onze jongste gaat een meisje bijvoorbeeld op woensdag naar een Plus-klas op een externe locatie. Hier krijgt ze ook huiswerk mee dat ze op school kan doen als ze de rest niet hoeft te doen of al af heeft.
Zo'n eendaagse plusklas bestaat in onze stad ook maar er zijn maar heel weinig plekken. Omdat er al een andere leerling van onze school heen gaat, komt onze dochter helaas niet in aanmerking. De plusklas vindt dat school het zelf moet oplossen. Enorm balen.

Dropdrop schreef:
09-05-2026 12:11
Op sommige gymnasia kunnen kinderen uit groep 8 het hele laatste jaar 1 dag per week les krijgen op de middelbare school.
Dit zou perfect zijn voor haar maar volgens mij bestaat dit niet in onze stad. Er zijn wel twee middelbare scholen die zo'n tussenjaar aanbieden, maar dat is voltijds. Ik zal nog even verder googlen en het vragen tijdens het MDO volgende week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lolalieve schreef:
09-05-2026 12:07
Mijn oudste loopt ook voor en ik vroeg laatst wat ze het leukste vak vond en dat was gym en programmeren, dus ik zou ook programmeren aanraden.
Misschien kunnen we inderdaad meer inzetten op programmeren! Ze heeft op school wel 'scratch', maar het zou goed zijn als ze hierbij echt een opdracht krijgt wat ze ook echt moet voltooien. Want gewoon werken in scratch zonder doel dat werkt niet zo goed en dan blijft het bezigheidstherapie i.p.v. dat ze echt iets leert.

Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij lijkt programmeren frustrerender dan schaken, maar ik vind allebei leuk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
fiona2018 schreef:
09-05-2026 12:21
Wat voor thuisstudies zijn er die je online kunt bestellen, zijn die er voor kinderen van deze leeftijd?
Niet voor kinderen inderdaad. Al zie ik dat NHA een studie programmeren voor kinderen heeft.

Andere thuisstudies kunnen wel van een dermate toegankelijk niveau zijn dat ze daar met wat begeleiding wel uitkomt.

Om bij mijn voorbeeld van een interesse voor dieren te blijven heb je bijvoorbeeld een dieren EHBO cursus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ken je de wisschriften van vierkant voor wiskunde al:
https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/boe ... schriften/

Voor het ontmoeten van peers kan ik ook hun kampen aanbevelen: https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/kampen/
Mijn kinderen hebben daar vrienden voor het leven ontmoet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken een kind/tiener nu die zo'n voltijds tussenjaar aan een gymnasium heeft gedaan en dat beviel heel goed. Was een klein klasje (ik weet niet meer precies, maar ik dacht nog geen 20 leerlingen) en de overgang naar de 1e was daardoor niet zo groot en al een aantal vriendinnen opgedaan.

Ik snap heus dat ze kamp en musical wil meemaken en niet nu al van vriendinnen weg wil, maar misschien toch niet als optie afschrijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
09-05-2026 12:39
Ken je de wisschriften van vierkant voor wiskunde al:
https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/boe ... schriften/

Voor het ontmoeten van peers kan ik ook hun kampen aanbevelen: https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/kampen/
Mijn kinderen hebben daar vrienden voor het leven ontmoet.
Volgens hebben ze die wisschriften vorig jaar op school gehad, dit jaar zijn ze overgestapt op RekenXL wat volgens mij vergelijkbaar is. Dat vindt ze nu nog leuk maar groep 6-7-8 werkt in hetzelfde schrift. Dus ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat.

Zo'n kamp klinkt ook erg leuk, ik vraag me wel af of het iets voor mijn dochter is. Nieuwe situaties met nieuwe mensen vindt ze vanwege haar ASS erg lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
framboise-t schreef:
09-05-2026 12:44
Ik ken een kind/tiener nu die zo'n voltijds tussenjaar aan een gymnasium heeft gedaan en dat beviel heel goed. Was een klein klasje (ik weet niet meer precies, maar ik dacht nog geen 20 leerlingen) en de overgang naar de 1e was daardoor niet zo groot en al een aantal vriendinnen opgedaan.

Ik snap heus dat ze kamp en musical wil meemaken en niet nu al van vriendinnen weg wil, maar misschien toch niet als optie afschrijven?
Dat is goed om te horen! We schrijven het zeker niet als optie af nog. Ik wil er eerst iets meer over weten en het er nog even rustig met onze dochter over hebben. Maar bij het idee alleen al raakt ze enorm van slag. Volgens mij hebben ze eens per jaar een open dag, misschien dat we daar toch nog gaan kijken volgend jaar.

Dropdrop schreef:
09-05-2026 12:36
...
Andere thuisstudies kunnen wel van een dermate toegankelijk niveau zijn dat ze daar met wat begeleiding wel uitkomt.
...
Het lastige hiervan is dat ze hierin op school geen extra begeleiding in zal kunnen krijgen. Thuis wel natuurlijk, maar het probleem ligt in de uitdaging op school. Misschien moeten we dat ook maar loslaten hoor. Haar op school lekker laten lezen en schrijven en dan thuis wat meer uitdaging geven.

Ik vind het zo moeilijk. School die wil versnellen, kind die dat niet wil. Het voelt alsof we een keuze voor haar moeten maken die bepalend kan zijn voor de rest van haar leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
fiona2018 schreef:
09-05-2026 12:49

Het lastige hiervan is dat ze hierin op school geen extra begeleiding in zal kunnen krijgen. Thuis wel natuurlijk, maar het probleem ligt in de uitdaging op school. Misschien moeten we dat ook maar loslaten hoor. Haar op school lekker laten lezen en schrijven en dan thuis wat meer uitdaging geven.
Je hoeft er waarschijnlijk niet 100% van de tijd naast te zitten. Dan is het te moeilijk. Ze kijkt op school hoe ver ze komt en dan thuis weer even verder op weg helpen.

Ik zou dochter verder zoveel mogelijk proberen te volgen in wat ze wil, maar ook voor haar beslissen als je merkt dat haar angsten haar ontwikkeling remmen.

Zo'n wiskundekamp trekt waarschijnlijk allemaal kinderen die veel op haar lijken.

Als je haar op sociaal vlak wat wil helpen zou een STER-kamp wat kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was zelf als kind ook dol op lezen en sociaal niet zo handig, erg verlegen ook. In de latere jaren van de basisschool werd ik vaak gevraagd om voor te lezen bij de kleuters of groep 3. Dit was dan niet voor de hele klas, maar voor een subgroepje. Dit hielp mij om wat meer uit mijn schulp te komen, omdat het in eerste instantie echt wel buiten mijn comfortzone lag om zo in het middelpunt te staan. Zou jongere kinderen voorlezen of helpen, iets zijn voor jouw dochter?

Verder was ik ook dol op projecten en verslagen maken, over allerhande onderwerpen. Daar had ik ook weinig begeleiding bij nodig, ik haalde de informatie dan uit bibliotheekboeken. Zou dat nog iets zijn voor je dochter, dat ze van jullie of de leerkracht steeds een nieuw onderwerp krijgt waarover ze een verslag maakt? Dat staat buiten de leerstof, maar is wel interessant en leerzaam. Dat kan ook in combinatie met tekenen, dat ze er eigen illustraties bij maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
fiona2018 schreef:
09-05-2026 12:44
Volgens hebben ze die wisschriften vorig jaar op school gehad, dit jaar zijn ze overgestapt op RekenXL wat volgens mij vergelijkbaar is. Dat vindt ze nu nog leuk maar groep 6-7-8 werkt in hetzelfde schrift. Dus ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat.

Zo'n kamp klinkt ook erg leuk, ik vraag me wel af of het iets voor mijn dochter is. Nieuwe situaties met nieuwe mensen vindt ze vanwege haar ASS erg lastig.
Ze hebben daar meerdere kinderen die ook ASS hebben, mijn ervaring is dat ze daar prima mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
fiona2018 schreef:
09-05-2026 11:57
Schaken hebben we thuis met haar geprobeerd maar dat zorgde voor veel frustratie. Ze leert thuis zichzelf nu wel piano spelen (met Simply Piano). Thuis gaat het ook wel goed, hier vindt ze genoeg uitdaging en rust. Ik ben op zoek naar dingen die ze op school kan doen zodat ze zich niet doodverveelt overdag. Ze houdt heel erg van schrijven dus ze mag nu op school van haar leerkracht ook aan haar eigen boek schrijven, ik weet alleen niet of dat genoeg is.

Een typecursus heeft ze nog niet gedaan, dat is wel een goede! Maar school geeft dat na schooltijd, ik weet niet of ze dat daar ook overdag zou mogen doen.
Ik weet niet wat dit met haar ASS doet, maar voor alleen HB is dit zo slecht nog niet. Dit is namelijk ook de frustratie waar andere kinderen, die minder makkelijk leren, doorheen moeten.
Het 'leren leren', doorzettingsvermogen etc. Ik zou dus best iets aan durven pakken wat ze lastig vindt.
Daarnaast ook niet alleen 'leuke dingen'. Klasgenoten krijgen ook vakken die ze minder leuk vinden. Maar dat moet gewoon toch.
Ik verwacht dat als ze nu 1 of 2 jaar op PO alleen leuke dingen gaat doen en mag stoppen als ze het niet meer leuk/lastig vindt, de (sociaal emotionele) overgang naar het VO alleen maar groter wordt.

Misschien zou je ook eens naar een cursus tekstschrijven of zo kunnen kijken. Dan kan ze daar, met haar tekenkunsten, misschien wel een leuk boek van maken.

Typecursus lijkt me ook nuttig. Of een taal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er bij jullie in de omgeving iets als de 'Day a Week-school'? Daar gaat een van de kinderen van mijn vriend sinds kort naartoe. Die loopt qua kennis en interesse ook een stuk voor op de klasgenootjes in de basisschool, maar is sociaal echt een kind dat goed past in groep 5. Gevolg: school is met de kinderen leuk, en voor de rest alleen maar heel erg saai.

Kind gaat nu sinds de jaarwisseling, op voordracht van de school, naar DWS, een school van 1 dag per week voor kinderen die meer uitdaging aankunnen en/of hoogbegaafd zijn. Om uitdagender onderwijs te krijgen, andere slimme kinderen te ontmoeten en -vooral- om te leren leren, te leren doorzetten, te leren dat fouten maken mag. Ze hebben samen al een escape room gebouwd, maar ook (vrij diepgravend, zeker voor kinderen) een heel project gedaan over wat wel en geen kunst is, om maar wat voorbeelden te noemen.

Voor kind van vriend werkt dit heel goed, want naast de 'saaaaaie' school bestaat er nu ook een andere en beide zijn daardoor opeens leuker.

Als er bij jullie in de buurt zoiets is, daar eens met de leerkracht over praten? Want je mag er alleen heen als de leerkracht vindt dat het iets voor je is, niet als je dat als ouder vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nu, als het kan, meer inzetten op haar sociale en persoonlijke ontwikkeling ipv lesstof. De lesstof dat zit wel goed. Groeien in sociale ontwikkeling zal haar ontzettend helpen en ook straks over een paar jaar op de middelbare school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frost schreef:
09-05-2026 14:42
Ik zou nu, als het kan, meer inzetten op haar sociale en persoonlijke ontwikkeling ipv lesstof. De lesstof dat zit wel goed. Groeien in sociale ontwikkeling zal haar ontzettend helpen en ook straks over een paar jaar op de middelbare school.
Maar hoe doet ze dat concreet terwijl de anderen zitten te rekenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een universiteit in de buurt. Zij hebben ook programmas voor basisschool leerlingen. Zoek dan op wetenschapsknooppunt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er bij jullie in de buurt niet een goed aangeschreven, externe hb-coach (echa-specialist) die kan meekijken en denken? Iemand die ook kennis heeft van het regionale aanbod? Uit eigen ervaring is mijn advies om niet zelf aan te modderen..

Op facebook is een Pharos groep met veel gelijkstemden. Wellicht haal je daar ook nog inspiratie/handvaten op.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven