Dochter houdt niet van sport

02-02-2026 17:21 338 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 10 jaar houdt niet van sport (haar woorden). Wij hebben sporten altijd gestimuleerd, ze heeft de afgelopen jaren diverse sporten geprobeerd, maar vindt het gewoon niets.

We zitten nu op het punt dat ze met tegenzin naar les gaat. Ze weet geen nieuwe sport die ze zou willen proberen. Ook wij zijn een beetje door de ideeën heen. We neigen naar even geen sport, maar weten ergens ook wel dat ‘even’ misschien wel ‘een hele lange periode’ wordt. Aan de andere kant, de sporten die ze tot nu toe deed, waren 1 uur per week. Niet heel intensief dus.

Als ze zou stoppen met sport bestaat haar beweging uit gym op school, kleine stukjes fietsen binnen het dorp en af en toe wat wandelen of verder fietsen met ons. Ze zit nu in groep7. Als ze over 1,5 jaar naar de middelbare gaat, moet ze zo’n 20 km per dag fietsen.

Wat is wijsheid? Laten stoppen? Toch nog meer sporten laten proberen? Iemand tips?
Gewoon geen sport.
Waarom zou je je kind in godsnaam dwingen iets te doen waar ze duidelijk niet gelukkig van wordt?
There is always something happening, and it's usually right now
Tenzij je wil dat ze over 2 jaar een totale degout aan elke sport heeft ... stoppen met die handel.

Als ze ooit weer wil komt ze zelf maar met iets.

Heeft ze andere hobby's die ze eventueel kan uitbouwen nu ze meer tijd zou krijgen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Andere hobby's. Waar ze heen fietst 😉
Hier ook een kind wat niet van sport houdt. Prima. Altijd op scouting gezeten. Fiets nu elke dag een stuk, buiten zijn vind ik belangrijker!
Nou jullie zijn duidelijk. En wij ons maar zorgen maken over het voldoende beweging.

Hobby’s genoeg hoor. Ze zit in ieder geval ook op gitaarles.
Verder is ze erg creatief, tekent, schildert en knutselt veel. Maar daar heeft ze geen les in. En ze is een echte boekenwurm, leest gemiddeld 4 dikke boeken per week.
Kinderen moeten en moeten en moeten.

Laat ze een hobby zoeken die ze leuk vindt.
Edit: die heeft ze al zie ik.
solomio wijzigde dit bericht op 02-02-2026 17:30
15.46% gewijzigd
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Sporten hoeft niet, je kunt gewoon een leuk leven leiden zonder sport!
Op de fiets naar scouting, lopen naar pianoles, er is van alles mogelijk.
Si abra la puerta hay lobos.
Tiktok dansjes filmen met haar vriendinnen zodat ze spelenderwijs toch wat extra aan beweging doet?
Rabarbara schreef:
02-02-2026 17:29
Sporten hoeft niet, je kunt gewoon een leuk leven leiden zonder sport!
Op de fiets naar scouting, lopen naar pianoles, er is van alles mogelijk.
Maar een teamsport is toch onontbeerlijk voor je ontwikkeling?

*grapje, sorry TO.
Voor mij echt een no-brainer dit.
Dus even geen sport meer.
Wie weet komt het later nog. En anders niet.
Ik hou ook niet van sport en mijn twee zoons ook niet .
Heb nog een halfslachtige poging gedaan ze te stimuleren en ze hebben van alles geprobeerd met de conclusie het gaat hem niet worden . Beweging kregen en krijgen ze genoeg het zijn twee gezonde volwassen mannen met een normaal postuur .
Mijn kind hield ook niet van sport. Een paar dingen geprobeerd, van tennis tot tai chi. Uiteindelijk is hij met een vriendje meegegaan naar atletiek. Dat bleek helemaal zijn ding. Moraal van het verhaal, uiteindelijk vinden ze wel iets en zo niet, dan niet. Jouw kind krijgt straks meer dan genoeg beweging met naar school fietsen zo te lezen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Over 1,5 jaar moet ze flink stuk fietsen ,komt wel goed dus...tenzij ze een fatbike krijgt.
Fee70 schreef:
02-02-2026 17:47
Over 1,5 jaar moet ze flink stuk fietsen ,komt wel goed dus...tenzij ze een fatbike krijgt.
Die fatbike of een gewone elektrische fiets krijgt ze niet. Afstand (10 km enkele rit) is prima te doen op een gewone fiets.
Wat is het probleem?
Solomio schreef:
02-02-2026 17:30
Maar een teamsport is toch onontbeerlijk voor je ontwikkeling?

*grapje, sorry TO.
Waar is Verbena als je haar nodig hebt.
BrutaImmaculata schreef:
02-02-2026 17:54
Haha, dat durfde ik niet te typen. :hihi:
Heerlijk toch, zo'n muziek-, lees- en knutselkind? Ik heb er ook zo eentje. Ze is nu 24, heeft na een kort avontuur bij de gymclub nooit meer gesport en ze is nog steeds heel erg leuk :love:
Graftak!
BrutaImmaculata schreef:
02-02-2026 17:53
Wat is het probleem?
Waarschijnlijk is het de maatschappelijke norm dat sport een must is die me in de weg zit. En als het niet maatschappelijk is, dan in ieder geval in mijn bubble.
BrutaImmaculata schreef:
02-02-2026 17:54
:mrgreen:
Graftak!
Mijn dochter fietst op een gewone terugtrapremfiets,zonder versnellingen ,elke keer als ze gaat hiken in de bergen of op wintersport krijgt zij helemaal geen spierpijn achteraf ,verder doet ze dus niet aan sport.
eenhoorn schreef:
02-02-2026 17:57
Waarschijnlijk is het de maatschappelijke norm dat sport een must is die me in de weg zit. En als het niet maatschappelijk is, dan in ieder geval in mijn bubble.

Andere bubble zoeken dus.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
02-02-2026 17:59
Andere bubble zoeken dus.
Of maling hebben aan je bubble. Wat gaan ze doen als je dochter niet sport? Word je met pek en veren verdreven uit je bubble?
Overigens heb ik nog een kind en die is juist ontzettend van de sport, die zit liefst vijf keer per week in de gym. Sterker nog, als het praktisch haalbaar zou zijn zou hij in de gym gaan wonen. Maar ja, die houdt dan weer helemaal niet van lezen, en daar vindt men dan ook weer iets van. Kortom, je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken en het is niet goed of het deugt niet.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven