Dochter hsp schoolwissel?
dinsdag 2 juni 2026 om 20:57
Hoi,
Onze dochter is 9 jaar en heeft het al zolang ze naar school gaat moeilijk met haar plek in de klas te vinden. Alle kinderen zijn totaal anders van karakter, dochter word daardoor keer op keer gekwetst.
Dochter is hoogsensitief, vergeeft alles en iedereen, staat altijd klaar voor iedereen, respect voor de leraar en afspraken, wil graag leren, voelt de sfeer haarfijn aan, houd niet van een drukke klas vol lawaai, snapt het gedrag met buitensluiten, verstoren en pesten van anderen niet.
Ze zit in een kleine klas en vind moeilijk aansluiting. Vandaag was een slechte dag voor haar, haar "beste" vriendin vertoont steeds meer het gedrag wat de andere klasgenootjes ook vertonen en wat verergert met het ouder worden. Er word onderling gepest, buiten gesloten, genegeerd.
De juf ziet onze dochter gelukkig wel goed, en heeft n.a.v de slechte sfeer in de klas ( niet alleen naar onze dochter, soms richt een groepje zich ook op een van zijn eigen leden en krijgt die het zwaar te verduren ) aan de bel getrokken. Met een ondersteuner willen ze hier proberen met gesprekken met de kinderen verandering in te brengen.
Dochter lag in bed te huilen vandaag, ze wil ontzettend graag een veilige plek met respect en een beste vriend die ook voor haar klaar staat. Al vaker heb ik gedacht dat een school wissel misschien het beste is, maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze in een klas komt met meer gelijkgestemden. Wie heeft er ook in een soortgelijke situatie gezeten en wat heb je gedaan. Hoe pakte het uit?
Bedankt, liefs
Onze dochter is 9 jaar en heeft het al zolang ze naar school gaat moeilijk met haar plek in de klas te vinden. Alle kinderen zijn totaal anders van karakter, dochter word daardoor keer op keer gekwetst.
Dochter is hoogsensitief, vergeeft alles en iedereen, staat altijd klaar voor iedereen, respect voor de leraar en afspraken, wil graag leren, voelt de sfeer haarfijn aan, houd niet van een drukke klas vol lawaai, snapt het gedrag met buitensluiten, verstoren en pesten van anderen niet.
Ze zit in een kleine klas en vind moeilijk aansluiting. Vandaag was een slechte dag voor haar, haar "beste" vriendin vertoont steeds meer het gedrag wat de andere klasgenootjes ook vertonen en wat verergert met het ouder worden. Er word onderling gepest, buiten gesloten, genegeerd.
De juf ziet onze dochter gelukkig wel goed, en heeft n.a.v de slechte sfeer in de klas ( niet alleen naar onze dochter, soms richt een groepje zich ook op een van zijn eigen leden en krijgt die het zwaar te verduren ) aan de bel getrokken. Met een ondersteuner willen ze hier proberen met gesprekken met de kinderen verandering in te brengen.
Dochter lag in bed te huilen vandaag, ze wil ontzettend graag een veilige plek met respect en een beste vriend die ook voor haar klaar staat. Al vaker heb ik gedacht dat een school wissel misschien het beste is, maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze in een klas komt met meer gelijkgestemden. Wie heeft er ook in een soortgelijke situatie gezeten en wat heb je gedaan. Hoe pakte het uit?
Bedankt, liefs
woensdag 3 juni 2026 om 15:44
Precies. Wij hebben serieus onze opties bekeken en de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Uiteindelijk besloten het niet te doen. Maar dat bracht wel rust en ik sta achter het verkennen en het besluit zelf.
woensdag 3 juni 2026 om 15:46
Eens.Fiorah schreef: ↑03-06-2026 14:20Ik vind dit makkelijk gezegd. Als dat meisje in een kleine klas zit waar ze weinig gelijkgestemden heeft, of waar de sfeer écht vervelend is (meer dan het standaard 9-jarigen-gedoe) kan ze wel degelijk beter op haar plek zijn ergens anders. Dat besluit zou ik niet lichtvaardig nemen, maar je kunt dat best serieus verkennen.
Als ze er echt veel last van heeft, zou ik toch kijken of je niet een plek kan vinden met meer gelijkgestemden. Ik had gewild dat wij dat destijds hadden gedaan.
Mijn zoon kon zo (intern) kwaad worden van gedoe in de klas. De kinderen onderling, en de benadering van de leerkrachten tegen de kinderen. En wij maar ondertitelen. Zogenaamd om hem klaar te stomen voor de maatschappij. En hij zijn gevoel van onrecht maar inslikken. Er echt last van hebben. Niet meer naar school willen (niet alleen hierom, ook omdat de lesstof niet aansloot).
Voor mij weegt op die leeftijd je veilig voelen en je bewegen onder “peers” veel zwaarder dan wat je leert. Ze leren heus op allerlei manieren wel dat er verschillen tussen mensen zijn en dat er onrecht is. Maar daar hoef je op die leeftijd niet iedere dag op leeg te lopen.
En wie weet concludeer je na verschillende scholen bezocht te hebben wel dat ze nu nog niet zo verkeerd zit. Ook dat is een fijne conclusie.
woensdag 3 juni 2026 om 16:21
Solomio schreef: ↑03-06-2026 13:45Nee, dan idd maar niet doen. Niet alles hoef je aan te gaan, zeker niet als het zo tegen je aanleg indruist.
Maar goed, ik erger me al lang aan dat ophemelen van judo voor werkelijk elk soort kind.
Is je kind verlegen? Judo, krijgt ie zelfvertrouwen.
Is je kind wat te wild? Judo, leert ie zichzelf begrenzen.
En zo nog 100 redeneringen.
Mijn zoon met ASS deden we geen plezier met judo, wanr hij wilde andere kinderen "geen pijn" doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 3 juni 2026 om 16:22
Wat vervelend!
Ik ben zelf nog eind groep 7 gewisseld. Beetje hetzelfde verhaal. Een onveilige groep, buitensluiten, druk, leerkrachten die er geen groep van konden maken. Echt heel naar.
School heeft uiteraard van alles geprobeerd, maar niks hielp. Ik vond het lastig, super gevoel, wilde absoluut niet meedoen met de pesters, maar bij de 'gepeste' vond ik ook geen aansluiting.
Uiteindelijk dus nog na de meivakantie groep 7 gewisseld en nog een ontzettend leuk laatste jaar gehad. Achteraf hadden mijn ouders de stap ook moeten zetten toen ik 9 was.
Zou wel goed kijken en uithoren hoe de klas is waar je haar naar toe wil. Want als het zo'n zelfde soort klas is, schiet je er weinig mee op. Wellicht je dochter een paar dagen laten meedraaien
Ik ben zelf nog eind groep 7 gewisseld. Beetje hetzelfde verhaal. Een onveilige groep, buitensluiten, druk, leerkrachten die er geen groep van konden maken. Echt heel naar.
School heeft uiteraard van alles geprobeerd, maar niks hielp. Ik vond het lastig, super gevoel, wilde absoluut niet meedoen met de pesters, maar bij de 'gepeste' vond ik ook geen aansluiting.
Uiteindelijk dus nog na de meivakantie groep 7 gewisseld en nog een ontzettend leuk laatste jaar gehad. Achteraf hadden mijn ouders de stap ook moeten zetten toen ik 9 was.
Zou wel goed kijken en uithoren hoe de klas is waar je haar naar toe wil. Want als het zo'n zelfde soort klas is, schiet je er weinig mee op. Wellicht je dochter een paar dagen laten meedraaien
woensdag 3 juni 2026 om 16:26
Goede post!MissJoose2 schreef: ↑03-06-2026 13:53Even een reactie vanuit een juf van groep 6/7.
“HSP” is geen officiële diagnose. Het zegt vooral: ze voelt veel. Maar het verklaart niet alles wat er misgaat in de groep. Wat jij beschrijft is ook gewoon een meisje dat heel lief, meegaand en conflictvermijdend is, en precies dat maakt haar kwetsbaar in een klas.
En die klas? Klinkt eigenlijk vrij gemiddeld voor 9-jarigen. Gedoe, wisselende vriendinnen, buitensluiten… niet oké, maar wel hoe het vaak gaat. Dat los je niet op met een schoolwissel. Dan begint het gewoon opnieuw.
Over judo: leuk voor zelfvertrouwen, maar het idee dat ze daardoor ineens sociaal weerbaar wordt is een beetje wensdenken. Ze gaat niet opeens verbaal grenzen stellen omdat ze iemand kan werpen.
Misschien zit de kern hier: ze vergeeft alles, blijft loyaal, wil één “beste vriendin” die haar niet kwetst. Maar zo werkt het op die leeftijd vaak niet. Daar moet ze echt iets in leren: grenzen stellen en accepteren dat niet iedereen haar soort mens is.
De juf die het ziet en ingrijpt is trouwens een groot pluspunt. Dat zou ik zwaarder laten wegen dan de drang om haar ergens anders neer te zetten.
Ik zou minder zoeken naar de perfecte plek, meer helpen om steviger te worden in een niet-perfecte groep. Dat is uiteindelijk waar ze het meest aan heeft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 3 juni 2026 om 16:58
Het is lastig om een kind te leren dat mensen niet altijd aardig zijn of dat bij lang niet iedereen afspraak ook echt afspraak is. Je wilt niet dat ze haar jeugdige enthousiasme verliest, maar elke keer teleurgesteld worden is ook droevig.
rabarbara wijzigde dit bericht op 03-06-2026 20:59
36.01% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 3 juni 2026 om 19:50
In ons geval kwam dat begrip met de tijd. Gewoon door ouder worden, door films/series te kijken en erover te praten. Daar waren alle verdriet, frustratie en slapeloze nachten niet voor nodig geweest..
woensdag 3 juni 2026 om 20:35
Ja, prima, maar dat eeuwige advies bij alles: doe je kind op judo.
@TO: ik zou eerst inzetten op gedegen onderzoek bij je kind, zodat je mss handvatten kunt krijgen en haar werkelijk kunt helpen.
Nu modder je aan op basis van een zelfgeplakt hsp-labeltje.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 3 juni 2026 om 20:37
Het is een advies net zo goed als dat jij tegen adviezen geeft. Niks meer, niks minder.
woensdag 3 juni 2026 om 20:58
woensdag 3 juni 2026 om 22:05
Ja hoor, dat mag. Je kunt er echter ook voor kiezen om het genuanceerder te brengen. Dat je je er aan ergert, zegt vooral wat over jezelf lijkt me.
En wat jij een afgezaagd advies vindt, kan een ander dan weer heel nuttig vinden.
woensdag 3 juni 2026 om 22:07
Hoe kan het nuttig zijn om aan iedereen judo te adviseren?
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 3 juni 2026 om 22:22
Bwah, de plaatselijke judo-vereniging zoekt misschien nog nieuwe leden
Ik zou vooral eens gaan rondkijken hoe het ervoor staat in andere scholen in de buurt.
Hoe groot zijn de klassen daar? Welk type kinderen loopt er rond? Staat de school niet op omvallen / hoe zien de inspectie-verslagen eruit?
Ik zou er ook naar het beleid vragen inzake nieuwe leerlingen.
Hoe zorgen ze ervoor dat een nieuw kind niet verzuipt te midden van allemaal kinderen die elkaar al 5 à 6 jaar kennen?
Het kan ook zijn dat je na een sessie rondkijken vaststelt dat het elders in de buurt niet echt veel beter is.
En dat kind er niet gelukkiger gaat worden.
Ik zou niet gaan veranderen om te veranderen.
Je moet wel het idee hebben dat een verandering ook echt een verbetering kan worden.
Kind komt in een nieuwe totaal onbekende groep terecht die waarschijnlijk al lang aan elkaar hangt.
Dat gaat dus sowieso al aartsmoeilijk worden om ertussen te raken.
Soms kan "nog 2 à 3 jaar aftellen tot de middelbare" ook gewoon de minst slechte oplossing zijn voor kind.
Ook al is die dan kut.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 3 juni 2026 om 22:33
En net nog een forummer die zegt dat diens ASS’er het slecht kon handelen.
Ik ‘moest’ als gevoelig kind (bleek later ADHD te zijn) ook op judo. Ik vond het de hel, al die prikkels bovenop de prikkels van de dag. Elke week de hele les gehuild tot ik er weer af mocht.
Ik had veel meer aan zwemmen en mijn kinderen vinden die ontlading in ballet/ dans. Maar ik zou dus nooit durven beweren dat specifiek zwemmen dan wel dansen de holy grail is voor prikkelverwerking.
Wel iets doen met je lijf of je handen, even niet met je brein. Kan ook haken, tekenen, hinkelen zijn.
woensdag 3 juni 2026 om 22:42
Eens. En buitenstaanders hebben vaak makkelijk praten, want zij zitten niet in die vervelende klas elke dag. Als zij 's avonds huilend in bed ligt zou ik toch echt serieus stappen gaan ondernemen om het op wat voor manier dan ook beter te maken.Fiorah schreef: ↑03-06-2026 14:20Ik vind dit makkelijk gezegd. Als dat meisje in een kleine klas zit waar ze weinig gelijkgestemden heeft, of waar de sfeer écht vervelend is (meer dan het standaard 9-jarigen-gedoe) kan ze wel degelijk beter op haar plek zijn ergens anders. Dat besluit zou ik niet lichtvaardig nemen, maar je kunt dat best serieus verkennen.
Groetjes!
woensdag 3 juni 2026 om 23:13
[...]Solomio schreef: ↑03-06-2026 13:45Nee, dan idd maar niet doen. Niet alles hoef je aan te gaan, zeker niet als het zo tegen je aanleg indruist.
Maar goed, ik erger me al lang aan dat ophemelen van judo voor werkelijk elk soort kind.
Is je kind verlegen? Judo, krijgt ie zelfvertrouwen.
Is je kind wat te wild? Judo, leert ie zichzelf begrenzen.
En zo nog 100 redeneringen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-06-2026 01:24
Reden: Op de man
Reden: Op de man
7.69% gewijzigd
woensdag 3 juni 2026 om 23:30
Je zit wel heel erg door te drammen op jouw mening zeg. Voor heel veel kinderen werkt het wel goed. Jouw oordeel is niet de norm. Ik heb slechts TO willen helpen, en voor t zelfde geld had ze er wel iets aan mee willen doen. En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat mijn zoon en ook zijn beste vrienden die hij juist daar heeft leren kennen het wel heel goed hebben gedaan met judo. 4 van de 6 liepen vast, allen zijn nu 18/19 jaar en staan stevig met de voeten op de grond en in het leven.
woensdag 3 juni 2026 om 23:36
To vraagt toch niet om tips over hobby's. Ik neem aan dat ze zelf wel kan beslissen of judo wat is. Blijkbaar helpt het ook veel kinderen wel. Maar je wil alleen je tegengas geven ipv to helpen met haar vraag.
Terug van weggeweest
woensdag 3 juni 2026 om 23:39
4 kinderen is nog steeds wel een hele kleine controlegroep hè.Jillian76 schreef: ↑03-06-2026 23:30Je zit wel heel erg door te drammen op jouw mening zeg. Voor heel veel kinderen werkt het wel goed. Jouw oordeel is niet de norm. Ik heb slechts TO willen helpen, en voor t zelfde geld had ze er wel iets aan mee willen doen. En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat mijn zoon en ook zijn beste vrienden die hij juist daar heeft leren kennen het wel heel goed hebben gedaan met judo. 4 van de 6 liepen vast, allen zijn nu 18/19 jaar en staan stevig met de voeten op de grond en in het leven.
Wie zegt dat het met eender welke hobby niet net zo goed beter was gegaan? Wat maakt juist judo die heilige graal?
woensdag 3 juni 2026 om 23:42
Natsuro schreef: ↑03-06-2026 10:48Nee, dat kan niet want HSP is geen klinische diagnose, maar een label wat men zichzelf toekent.
https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... t-benutten
Dat maakt de overgevoeligheid voor prikkels niet minder waar, ongeacht het label/diagnose.
donderdag 4 juni 2026 om 04:02
Wat maakt het dat ik volgens jou judo als de heilige graal zie? Ik vertel toch alleen over wat ik gezien heb? Ik zeg volgens mij nergens dat judo de oplossing is voor alles.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in