Dochter 'moet' naar een groot bed, maar wil niet
donderdag 23 januari 2020 om 15:26
Onze dochter van bijna 2 jaar is 2 dagen geleden knetterhard uit haar ledikant gevallen. Wat wij niet wisten (en 2 dagen geleden dus achter kwamen) is dat ze met haar slaapzak aan uit het ledikant kan klimmen. Helaas ging de landing niet zo goed. Ze heeft nu een enorm blauw ei op haar hoofd. We zijn ook even bij de huisarts geweest, maar gelukkig is er niets ernstigs aan de hand.
Op weg naar de huisarts zeiden we al dat ze dan maar over moet naar een groot bed en dit was ook wat de huisarts zei. Ik vind dit wel erg vroeg (ze is nog net geen 2 jaar), maar veiligheid gaat voor. Dus gisteren een eenpersoons bed neergezet voor haar, natuurlijk wel met een uitvalbescherming. Ik heb haar 's middags bewust het bed laten zien en verteld dat dit haar nieuwe bed is. Ze vond het prachtig.
Gisteravond toen ze naar bed moest was het helaas anders. Ze wilde niet slapen in het grote bed. Veel huilen, zelfs met ons naast het bed. Uiteindelijk viel ze tegen 22:00 uur in slaap. Ze is 's nachts nog een paar keer wakker geweest. Na wat troosten en aandacht (15 minuten ofzo) viel ze dan wel weer in slaap.
Vandaag is de middagslaap niet gelukt, dus ze loopt nu alweer moe rond. Dat wordt dus vroeg eten en op tijd naar bed.
Iemand tips hoe ik haar kan helpen wennen aan haar nieuwe bed? Of is dit gewoon een kwestie van een paar dagen laten gaan? Ik vind dit zo sneu. Ze is duidelijk moe, maar wil/kan niet slapen in het nieuwe bed. Terug naar het ledikant is geen optie, dat vinden we te gevaarlijk. En het ledikant zonder een zijkant gaat ook niet, dan stort het hele ledikant in.
Op weg naar de huisarts zeiden we al dat ze dan maar over moet naar een groot bed en dit was ook wat de huisarts zei. Ik vind dit wel erg vroeg (ze is nog net geen 2 jaar), maar veiligheid gaat voor. Dus gisteren een eenpersoons bed neergezet voor haar, natuurlijk wel met een uitvalbescherming. Ik heb haar 's middags bewust het bed laten zien en verteld dat dit haar nieuwe bed is. Ze vond het prachtig.
Gisteravond toen ze naar bed moest was het helaas anders. Ze wilde niet slapen in het grote bed. Veel huilen, zelfs met ons naast het bed. Uiteindelijk viel ze tegen 22:00 uur in slaap. Ze is 's nachts nog een paar keer wakker geweest. Na wat troosten en aandacht (15 minuten ofzo) viel ze dan wel weer in slaap.
Vandaag is de middagslaap niet gelukt, dus ze loopt nu alweer moe rond. Dat wordt dus vroeg eten en op tijd naar bed.
Iemand tips hoe ik haar kan helpen wennen aan haar nieuwe bed? Of is dit gewoon een kwestie van een paar dagen laten gaan? Ik vind dit zo sneu. Ze is duidelijk moe, maar wil/kan niet slapen in het nieuwe bed. Terug naar het ledikant is geen optie, dat vinden we te gevaarlijk. En het ledikant zonder een zijkant gaat ook niet, dan stort het hele ledikant in.

donderdag 23 januari 2020 om 15:29
Wij hadden een peuterbed met 3 kanten hoog. En aan een kant uitvalbeschermingplankje. Jongste vond ook niks maar was al ruim 3
(babyledikant kon best lang ivm groeiachterstand maar ze wilde er ook gewoon zelf uit kunnen, meer dan logisch op die leeftijd) .
Dus zijn we er naast gaan liggen, omstebeurt.
Is een optie, eerst misschien de hele nacht en daarna totdat ze slaapt. Na een paar dagen is ze vast gewend.
(babyledikant kon best lang ivm groeiachterstand maar ze wilde er ook gewoon zelf uit kunnen, meer dan logisch op die leeftijd) .
Dus zijn we er naast gaan liggen, omstebeurt.
Is een optie, eerst misschien de hele nacht en daarna totdat ze slaapt. Na een paar dagen is ze vast gewend.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 15:32
56.93% gewijzigd

donderdag 23 januari 2020 om 15:33
Hier ging dochter met 15 maand over (hadden 't ledikant nodig) en dochter werd na een paar nachten wat onrustig. Wat goed hielp was tegen 't bed aan gaan zitten met je rug: kind weet dat je aanwezig bent, je kunt ook eventueel met je stem troosten als het nodig is, maar tegelijk kun je ook direct weer terugleggen als ze er uit klimt. Hier was het met een paar nachten prima, en ze gaat binnenkort (3,5 jaar nu) van haar peuterbed naar een eenpersoonsbed, opnieuw omdat 't bed doorgeschoven wordt, en daar kijkt ze erg naar uit.
donderdag 23 januari 2020 om 15:33
Peuterbed hebben we over nagedacht, maar dat vind ik zo'n kortdurende oplossing (en daarmee zonde van m'n geld). Maar als het echt niet gaat, kunnen we dat nog overwegen.
Gisteren zijn we bij haar gebleven, maar ook toen wilde ze heel lang niet slapen. Hopelijk gaat het vanavond beter, dan is het toch alweer wat minder nieuw. Maar gaat het niet, dan blijven we weer bij haar tot ze slaapt.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat, maar voor zowel haar als ons hoop ik ook dat het niet te lang duurt.
Het ledikant hebben we in bruikleen, daar ga ik niet in zagen.
Gisteren zijn we bij haar gebleven, maar ook toen wilde ze heel lang niet slapen. Hopelijk gaat het vanavond beter, dan is het toch alweer wat minder nieuw. Maar gaat het niet, dan blijven we weer bij haar tot ze slaapt.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat, maar voor zowel haar als ons hoop ik ook dat het niet te lang duurt.

donderdag 23 januari 2020 om 15:34
Ik zou even kijken wat de andere opties zijn, zoals paar spijltjes eruit halen of een tweedehands ledikant kopen waar de zijkant wel uit kan. Ik vind haar nog erg jong, al weet ik dat er oom genoeg kinderen zijn die met die leeftijd wel al overgingen.
Overigens heb ik ook een paar keer gehoord dat kinderen stopten met ´s middags slapen toen ze een groot bed kregen. Houd daar dus rekening mee.
Overigens heb ik ook een paar keer gehoord dat kinderen stopten met ´s middags slapen toen ze een groot bed kregen. Houd daar dus rekening mee.
donderdag 23 januari 2020 om 15:35
Ga ik proberen! Ik hoop zo dat het met een paar dagen over is.BO2punt0 schreef: ↑23-01-2020 15:33Hier ging dochter met 15 maand over (hadden 't ledikant nodig) en dochter werd na een paar nachten wat onrustig. Wat goed hielp was tegen 't bed aan gaan zitten met je rug: kind weet dat je aanwezig bent, je kunt ook eventueel met je stem troosten als het nodig is, maar tegelijk kun je ook direct weer terugleggen als ze er uit klimt. Hier was het met een paar nachten prima, en ze gaat binnenkort (3,5 jaar nu) van haar peuterbed naar een eenpersoonsbed, opnieuw omdat 't bed doorgeschoven wordt, en daar kijkt ze erg naar uit.

donderdag 23 januari 2020 om 15:35
De "verplichte" overgang is misschien wat te snel voor haar geweest.
Onze jongste "moest" ook over na klim- en valacties. We hebben met wat toneel super-happy het eenpersoonsbed neergezet en samen een dekbedovertrek uitgezocht etc. En de eerste nachten erbij liggen tot hij sliep.
Je kan ook evt het bed "kleiner" maken door halverwege bijvoorbeeld een (voedings)kussen te leggen.
Onze jongste "moest" ook over na klim- en valacties. We hebben met wat toneel super-happy het eenpersoonsbed neergezet en samen een dekbedovertrek uitgezocht etc. En de eerste nachten erbij liggen tot hij sliep.
Je kan ook evt het bed "kleiner" maken door halverwege bijvoorbeeld een (voedings)kussen te leggen.

donderdag 23 januari 2020 om 15:36
Mijn kind sliep tot zijn zevende heerlijk in een peuterbed. Vijf jaar dus. Dat is stukken langer dan dat ze in een ledikant liggen

eenhoorn schreef: ↑23-01-2020 15:33Peuterbed hebben we over nagedacht, maar dat vind ik zo'n kortdurende oplossing (en daarmee zonde van m'n geld). Maar als het echt niet gaat, kunnen we dat nog overwegen.
Ze zijn vaak 1,50/170 lang, dat duurt meestal nog wel even, hier hebben beiden kinderen en echt jaren in geslapen. Nu heb ik geen snelgroeiende grote kinderen. Bed bij ikea kost 80 euro en ik heb hem na 2 kinderen nog voor 40 euro verkocht op 2ehands Ikea FB groep.
Moet je geen bijtende of kleurgrage kinderen hebben natuurlijk .

Maar goed, je hebt al een bed aangeschaft. Dus zou er even naast gaan liggen,
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 15:37
4.01% gewijzigd
Ik denk dat dat bij de meeste ledikantjes wel kan. Ik heb jaren een bankje op mijn kamer gehad, gemaakt van mijn vroegere ledikantje.SallySpectra* schreef: ↑23-01-2020 15:31Bij de Ikea heb je een ledikant waar je de zijkant uit kan halen. Heb je vast ook op marktplaats.
Voor zover ik weet hoefde je daar niet voor te zagen overigens. Maar anders zou ik dat ledikant in bruikleen teruggeven, voor een paar tientjes op Marktplaats een ledikant zoeken dat erop lijkt, liefst eentje met een zijkant die er wel af kan zonder zagen, en dus daar de zijkant afhalen. En anders toch een peuterbed en dat samen uitzoeken.
susan wijzigde dit bericht op 23-01-2020 15:38
35.54% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
We hebben al haar knuffels in bed gelegd, met de meest favoriete binnen handbereik.

donderdag 23 januari 2020 om 15:37
Hoezo is dat zonde van het geld? Die dingen heb je te kust en te keur op marktplaats, eventueel een nieuw matrasje erin en klaar. Bovendien gaat een peuterbed best even mee hoor, langer dan een ledikant in jouw geval. En daarna kan je ‘m doorverkopen.eenhoorn schreef: ↑23-01-2020 15:33Peuterbed hebben we over nagedacht, maar dat vind ik zo'n kortdurende oplossing (en daarmee zonde van m'n geld). Maar als het echt niet gaat, kunnen we dat nog overwegen.
donderdag 23 januari 2020 om 15:40
Het is niet alleen het bed, maar ook een matras en beddengoed. We hebben er nu voor gekozen het niet te doen, maar zoals ik zei als het echt niet gaat is het alsnog kopen van een peuterbed zeker een optie. Mara ik wil niet na slechte 1 nacht het bed dat we nu hebben al de deur uit doen.SallySpectra* schreef: ↑23-01-2020 15:37Hoezo is dat zonde van het geld? Die dingen heb je te kust en te keur op marktplaats, eventueel een nieuw matrasje erin en klaar. Bovendien gaat een peuterbed best even mee hoor, langer dan een ledikant in jouw geval. En daarna kan je ‘m doorverkopen.
donderdag 23 januari 2020 om 15:40
Inderdaad. Ze staan er al voor 15 euro op. Lijkt me geen weggegooid geld als ze daar nu lekkerder in slaapt dan in een groot bed.SallySpectra* schreef: ↑23-01-2020 15:37Hoezo is dat zonde van het geld? Die dingen heb je te kust en te keur op marktplaats, eventueel een nieuw matrasje erin en klaar. Bovendien gaat een peuterbed best even mee hoor, langer dan een ledikant in jouw geval. En daarna kan je ‘m doorverkopen.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 23 januari 2020 om 15:41