dochter (net 9 jaar) wordt dikker

17-07-2019 21:59 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen om t gewicht / lijf van mijn jongste dochter. Ze is een maand geleden 9 geworden.
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.

Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .:)
yeps1 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:32
2.70% gewijzigd
Andersom schreef:
18-07-2019 07:59
Begrijpend lezen is lastig. Ze is één kilo verwijderd van overgewicht. Dat is niet die ene kilo die zich gaat verspreiden over de groei hoor. Dat zijn er al meer.

En je hoeft een kind van negen geen complex aan te praten door een beetje op haar voeding te gaan letten natuurlijk. Die twee dingen kunnen los van elkaar staan.

En pubers hebben die kilo's niet nodig om in een groeispurt te komen. Kinderen die mager zijn groeien ook namelijk. Het kan prima dat de lengte groei uit de reserves wordt gehaald, maar kan ook zijn dat dat niet gebeurt. Het beperken van de aanleg van reserves kan echt geen kwaad en dat kun je als ouder prima doen zonder je kind een complex te bezorgen.
Dank je.
ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid


Voel jij daar daadwerkelijk aan? o_o
Misschien ligt het aan mij (dan hoor ik dat graag) maar ik vind dat heel erg raar en grensoverschrijdend. Heb een even oude dochter (en eentje van een jaar ouder) maar zou dit nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
18-07-2019 08:21
ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid


Voel jij daar daadwerkelijk aan? o_o
Misschien ligt het aan mij (dan hoor ik dat graag) maar ik vind dat heel erg raar en grensoverschrijdend. Heb een even oude dochter (en eentje van een jaar ouder) maar zou dit nooit doen.
Mijn dochter is tien ik vond het ook wel gek om te lezen, maar komop haar eigen moeder.. dat is niet grensoverschrijdend hoor, ik zou er zelf niet opkomen en geen idee wat voor schijfjes trouwens?
MissMaran schreef:
18-07-2019 08:27
Mijn dochter is tien ik vond het ook wel gek om te lezen, maar komop haar eigen moeder.. dat is niet grensoverschrijdend hoor, ik zou er zelf niet opkomen en geen idee wat voor schijfjes trouwens?

Misschien weten wij dat niet omdat wij daar niet voelen bij onze kinderen ;-D

Grensoverschrijdend bedoel ik niet in seksuele zin, mocht die suggestie gewekt zijn dan was dat niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
18-07-2019 08:31
Misschien weten wij dat niet omdat wij daar niet voelen bij onze kinderen ;-D

Grensoverschrijdend bedoel ik niet in seksuele zin, mocht die suggestie gewekt zijn dan was dat niet de bedoeling.
Het ligt eraan hoe het is gegaan. Mijn dochter van 10 voelde een maand geleden zelf iets onder haar tepel, een buitje zei ze, en daar moest ik van haar aan voelen omdat ze wilde weten wat het was. Dat was dus het “schijfje”, een verdikking die het begin van de borstgroei aankondigt. Het kan dan overigens nog wel een paar jaar duren voor ze echt gaan groeien, dus 10 is niet heel vroeg.
Maar goed, misschien was er bij de dochter van TO ook wel een dergelijke aanleiding om te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn puberteit is te lang geleden, kan me niet herinneren dat het ooit met schijfjes begon :huh:
Met cup e is daar niks meer van te vinden in el geval :biggrin:
Rosalind schreef:
17-07-2019 22:19
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat ze zichzelf constant in de spiegel bekijkt.
Ben je zelf niet teveel met haar gewicht bezig, aangezien je er zelfs mee naar de huisarts gegaan bent?
Ze heeft een gezond gewicht en is in de groei. En die groei gaat met scheuten. Een beetje in de breedte, een beetje in de lengte.
Af en toe een snoepje, ranja of friet is prima voor een kind in de groei .
En twee keer per week friet ook. Ik denk eerder dat dat misschien een minder goed idee is voor de ouders ;-D
Ik vind het vooral zorgwekkend dat een kind van 9 haar eigen lichaam 'niet mooi' vindt en dat haar moeder dat begrijpt... :(
MissMaran schreef:
18-07-2019 08:40
Mijn puberteit is te lang geleden, kan me niet herinneren dat het ooit met schijfjes begon :huh:
Met cup e is daar niks meer van te vinden in el geval :biggrin:
:hyper:
.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 18-07-2019 10:23
99.68% gewijzigd
polydox schreef:
18-07-2019 10:20
Persoonlijk vind ik het gewicht minder zorgwekkend dan de manier waarop ze ermee omgaat. Ik herken dat wel uit mijn jeugd en dat is in mijn geval faliekant mis gelopen. Mijn moeder was ook bezig met haar gewicht En at altijd erg gezond, ik denk niet dat ze ervan bewust was dat voor impact op mij had. Persoonlijk vind ik ook het bezoek aan de huisarts niet goed, hiermee geef je bij haar ook het signaal dat het niet OK is. Je had haar ook thuis even kunnen meten en wegen en kunnen zeggen dat het OK is om haar gerust te stellen. Je kan altijd wat kleine dingen veranderen in de voeding, net wat gezondere snacks kopen en er niks over zeggen. Maar geef ook de gewone dingen, maak er geen issue van.
Kastanjez schreef:
18-07-2019 09:46
Ik vind het vooral zorgwekkend dat een kind van 9 haar eigen lichaam 'niet mooi' vindt en dat haar moeder dat begrijpt... :(
Nou dat dus eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
18-07-2019 08:21
ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid


Voel jij daar daadwerkelijk aan? o_o
Misschien ligt het aan mij (dan hoor ik dat graag) maar ik vind dat heel erg raar en grensoverschrijdend. Heb een even oude dochter (en eentje van een jaar ouder) maar zou dit nooit doen.
Man..serieus? Moet ik me nou hierover ook verantwoorden. .?Dan doe ik dat maar. ..dochter had t met oudere zus over borsten krijgen, oudste zei dat ze in t begin bij zichzelf ' schijfjes ' voelde en jongste vroeg mij of ik dat bij kon voelen. ... .en zo geschiede....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wat dubbel. Er is toch niets mis met je kind wijzen op een beetje normaal voedingspatroon. Obesitas is een probleem of gaat een probleem worden, maar je mag je kinderen niet onderwijzen in een goed voedingspatroon want dan benadruk je een negatief zelfbeeld?
Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Als je ziet dat je kind richting de lijn gaat van overgewicht, dan kan je het beter niet benoemen?
Dat vind ik dus wat raar.
Ik wijs mijn dochter ook echt wel eens op in mijn ogen onverstandige keuzes, juist met de bedoeling om haar er zelf over na te laten denken.
baudolino wijzigde dit bericht op 18-07-2019 11:14
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dat kind is gezond, ik zie alweer allemaal gekke dieet tips. dit krijgt binnenkort een groeispurt (meisjes hebben dat eerder dan jongens doorgaans, kijk maar eens rond in een brugklas waar alle meisjes een flink stuk langer zijn) en dat komt het helemaal weer goed. Niet een gezond kind een eetprobleem aanpraten.

Ik denk ook TO, dat dit voorkomt uit je eigen onzekerheid over het te dik zijn. Wat goed dat je trouwens wel bent afgevallen!
Nvt
anoniem_63f1309a1e7d1 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 11:24
99.57% gewijzigd
yeps1 schreef:
18-07-2019 11:07
Man..serieus? Moet ik me nou hierover ook verantwoorden. .?Dan doe ik dat maar. ..dochter had t met oudere zus over borsten krijgen, oudste zei dat ze in t begin bij zichzelf ' schijfjes ' voelde en jongste vroeg mij of ik dat bij kon voelen. ... .en zo geschiede....

Nee, je hoeft je zeker niet te verantwoorden, maar je toelichting helpt wel om het te plaatsen. Ik bedoelde het niet verkeerd, maar het kwam (ook in de context van je vraag) wat vreemd op me over.
Alle reacties Link kopieren
Buiten t feit dat ik me schijnbaar voor sommige mensen bij herhaling moet verantwoorden wat voor moeder ik ben. ..bedankt voor de reacties en tips. Enerzijds het aankijken hoe t zich ontwikkelt (wat ik sowieso van plan was) anderzijds is en blijft t goed naar ons eetpatroon te kijken. Ik kan zelf voor ons gezin soms inderdaad gezondere keuzes maken. .daar wordt niemand slechter van lijkt me zo. .
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het minder verontrustend dat to hier bewust mee bezig is dan al die ouders van kinderen die dat totaal niet doen en waarvan de kinderen elk jaar maar dikker worden. Ik lees volgens mij nergens dat ze dr kind aanpraat dat het niet mooi is, of dat het moet veranderen. Wel dat ze vinger aan de pols houdt.
Alle reacties Link kopieren
Echt, laat het los, geloof de dokter en ga focussen op lekker vakantie vieren en leuke dingen doen samen!

Mijn jongste had precies hetzelfde, vetjes rond haar middel en een bolle toet. Inmiddels is ze 11 en de lucht in geschoten. Meerdere mensen hier hebben hetzelfde geschreven, dus probeer dat gewoon te geloven.
Baudolino schreef:
18-07-2019 11:13
Ik vind het wat dubbel. Er is toch niets mis met je kind wijzen op een beetje normaal voedingspatroon. Obesitas is een probleem of gaat een probleem worden, maar je mag je kinderen niet onderwijzen in een goed voedingspatroon want dan benadruk je een negatief zelfbeeld?
Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Als je ziet dat je kind richting de lijn gaat van overgewicht, dan kan je het beter niet benoemen?
Dat vind ik dus wat raar.
Ik wijs mijn dochter ook echt wel eens op in mijn ogen onverstandige keuzes, juist met de bedoeling om haar er zelf over na te laten denken.
Ik denk zeker dat het goed is je kinderen een gezond voedingspatroon aan te leren. En er wordt in ons gezin ook best wel eens gepraat over wat gezonde en wat minder gezonde keuzes zijn, en vooral dat "alles met mate" eigenlijk het meest belangrijk is.

Maar dat vind ik wat anders dan specifiek de voeding van de dochter van TO te gaan aanpassen en beamen dat ze inderdaad wat dikkig wordt (en ermee naar de huisarts te gaan), ook al wordt er ook gezegd dat ze prachtig is. Ik vind het zorgelijk dat ze filmpjes van zichzelf maakt om haar lichaam te bekijken en vaak in de spiegel kijkt. En daarom zou ik echt heel voorzichtig zijn met wat er uitgedragen wordt naar dochter.

Van de andere kant: TO wil zelf wat gewicht kwijt en wat aanpassingen aan de voeding voor het hele gezin kan daarbij helpen.
Baudolino schreef:
18-07-2019 11:13
Ik vind het wat dubbel. Er is toch niets mis met je kind wijzen op een beetje normaal voedingspatroon. Obesitas is een probleem of gaat een probleem worden, maar je mag je kinderen niet onderwijzen in een goed voedingspatroon want dan benadruk je een negatief zelfbeeld?
Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Als je ziet dat je kind richting de lijn gaat van overgewicht, dan kan je het beter niet benoemen?
Dat vind ik dus wat raar.
Ik wijs mijn dochter ook echt wel eens op in mijn ogen onverstandige keuzes, juist met de bedoeling om haar er zelf over na te laten denken.
Ik vind dat er een verschil is tussen er op wijzen en het gewoon integreren in je opvoeding door gewoon een goed voedingspatroon aan te bieden. En je kan verkeerde voeding als ongezond benaderen of als dikmaker, de toon is mijne inziens net iets anders. Uiteindelijk zullen ze ook met ongezonde voeding om moeten leren gaan, anders gaan ze in de puberteit los. Ik ken een gezin waarbij de moeder extreem op het gezonde vlak zit, Nu zijn de kinderen in de puberteit, eten alles wat los en vast zit aan ongezonde voeding en hebben aanzienlijk overgewicht.
ainne schreef:
18-07-2019 11:21
Echt, laat het los, geloof de dokter en ga focussen op lekker vakantie vieren en leuke dingen doen samen!

Mijn jongste had precies hetzelfde, vetjes rond haar middel en een bolle toet. Inmiddels is ze 11 en de lucht in geschoten. Meerdere mensen hier hebben hetzelfde geschreven, dus probeer dat gewoon te geloven.

Dat er ook genoeg kinderen zijn die wat dikker worden zonder dat ze de lucht in schieten vergeet je voor het gemak maar even?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon avan 9 is 1.46 en is 30 kilo, hij is geen spijker, dus ik denk dat je dochter echt wel overgewicht heeft.

Jullie hebben ingezien dat het niet verder kan, ook niet voor jezelf.
Ik lees dat ze 2x per week sport, dat is niet zo veel eigenlijk zou ze elke dag moeten bewegen en dan bedoel ik de meters naar school maar serieus bewegen.
En kijk eens wat ze eet.

2x per week friet of gebakken aardappels is gewoon veel te veel.
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
18-07-2019 12:01
Mijn zoon avan 9 is 1.46 en is 30 kilo, hij is geen spijker, dus ik denk dat je dochter echt wel overgewicht heeft.

Jullie hebben ingezien dat het niet verder kan, ook niet voor jezelf.
Ik lees dat ze 2x per week sport, dat is niet zo veel eigenlijk zou ze elke dag moeten bewegen en dan bedoel ik de meters naar school maar serieus bewegen.
En kijk eens wat ze eet.

2x per week friet of gebakken aardappels is gewoon veel te veel.
De dokter zegt toch dat ze geen overgewicht heeft? Of ben jij toevallig ook dokter? Denk het niet namelijk.
2019 schreef:
17-07-2019 22:08
En weer een topic van een moeder die vind dat kind te dik aan het worden is.
Wat is dat tegenwoordig? De dokter vond het prima en toch open je een topic.
Accepteer je kind zoals ze is. In plaats van een topic openen.

Dat meisje vindt het zelf niet mooi en haar moeder vraagt om hulp om haar kind te helpen. Lijkt me helemaal prima.

Dieten en er verder nadruk op leggen slaat inderdaad nergens op, maar een moeder die haar ongelukkige kind wil helpen vind ik allesbehalve raar.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 12:34
15.34% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven