Doorzettingsvermogen 6 jaar

22-08-2018 10:45 63 berichten
Zoontje wordt over twee maanden zes en ondertussen begin ik aardig vast te lopen in onze pogingen om hem wat zelfstandiger te maken.
Omdat ik niet weet of wij te veel van hem vragen en zijn gedrag normaal is, of net gemakzuchtig, kunnen we wel wat input gebruiken van buitenstaanders.

Waar we momenteel mee bezig zijn:
- leren fietsen zonder zijwieltjes: gaat moeilijk, elke onverwachte beweging gaat gepaard met een hoop gegil. Zelf oefenen lukt niet, er moet altijd een volwassene bij zijn.
- zelf een boterham smeren: een hoop gezucht bij het besef dat hij dit zelf moet doen, frustratie's wanneer het niet lukt (gillen, huilen etc. ) en uiteindelijk doen we dit dan zelf. We blijven bezig met oefenen en demonstreren maar er lijkt bij hem geen enkel verlangen aanwezig te zijn om dit zelf te kunnen.

In het algemeen moet bij hem alles makkelijk zijn (echt, no way dat hij een kilometer gaat stappen) en zodra iets hem wat moeite kost vraagt hij hulp of geeft hij dit uit handen. Daarnaast heeft hij veel moeite om zichzelf bezig te houden en lijkt het wel alsof wij ons moeten schikken naar zijn verlangen.

Iemand tips of oefeningen om zijn doorzettingsvermogen te verbeteren en hem minder aanhankelijk te maken?
Hoe gaat het op school?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoe gaat het op school? En als hij ergens anders gaat eten?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zo lang jullie het overnemen wanneer hij begint te gillen is er bij hem totaal geen noodzaak om het zelf te doen.
Hij weet donders goed hoe hij het kan laten doen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Kan hij wel zelf aankleden etc? Vlees snijden? En andere dingen?

Ben je er niet te veel mee bezig? Gewoon laten gaan. Niet te veel aandacht aan besteden. Een boterham klaarleggen met met en beleg en verder niets zeggen of aandacht aan besteden. Maar niet zelf smeren = honger.
Gewoon zijn brood voor hem blijven smeren en er zeker geen moeten van maken, het komt vanzelf.

Idem met fietsen.
Noodgedwongen (door het “type” kinderen dat ik heb) ben ik voorstander van het ontspannen opvoeden. Wanneer iets op die leeftijd met zoveel strijd gepaard gaat, is het kind er nog niet aan toe om die stap te maken en moet je het loslaten. “Pick your battles” en “tegen de tijd dat ze 16 zijn kunnen ze het vast wel/ gaat dit wel over/ zijn ze er wel aan toe” zijn mijn opvoedmotto’s. En warempel ! Het werkt ook zo. Mijn zoontje wilde op die leeftijd ook niet fietsen. Een jaar later ziet hij de fiets liggen van een vriendje, hij stapt erop en rijd weg. Hetzelfde zag ik gebeuren bij een neefje.

Mijn advies : zit er niet zo bovenop, ga iets gezelligs doen met elkaar waar je vrolijk ipv gefrustreerd van wordt. Het komt allemaal vanzelf goed.
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.
Alle reacties Link kopieren
Niet te druk om maken, komt vanzelf

Ik zou persoonlijk wel stoppen met dat meerennen met het fietsen..dan maae niet (of hij moet zelf graag willen maar dan stoppen als hij gilt)

En die boterham komt ook vanzelf goed hoor
Bitje93 schreef:
22-08-2018 10:54
Zo lang jullie het overnemen wanneer hij begint te gillen is er bij hem totaal geen noodzaak om het zelf te doen.
Hij weet donders goed hoe hij het kan laten doen.
Dit denk ik ook.
Wat een kind zelf kan mag hij van mij ook zelf doen. Goed voor het zelfvertrouwen en de zelfredzamheid.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:09
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.
He dus het enige wat hij drinkt is 2 glazen chocomelk per dag?


Die kan ook gewoon een keertje magisch op en uitverkocht raken hoor
Ouwedibbes en anderen: meer ruimte geven, minder verlangen dus?

Voor mij is dit lastig omdat ik hem al redelijk laat vind met het leren fietsen, maar misschien leg ik er te veel druk op.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:12
Ouwedibbes en anderen: meer ruimte geven, minder verlangen dus?

Voor mij is dit lastig omdat ik hem al redelijk laat vind met het leren fietsen, maar misschien leg ik er te veel druk op.
In nl fietsen ze heel vroeg..maar heel veel mensen leren het veel later hoor.
No stress
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:09
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.
Dan zal hij wat dat fietsen en boterhammen smeren waarschijnlijk geen gemiddeld kind zijn, en heeft het ook weinig zin om te vragen of wat hij doet normaal is.
De meeste zesjarigen kunnen fietsen en boterhammen smeren, maar als hij het echt niet kan heb je daar weinig aan. Als hij niet durft is het weer een ander verhaal, en dan is er ook nog de mogelijkheid dat hij niet wil.
Jij kent je kind en kunt het beste inschatten waarom hij doet zoals hij doet.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt redelijk normaal. En blijkbaar heeft hij een motorische achterstand en is het echt moeilijk voor hem.
Op school zijn ze ermee bezig, maar zijn jullie zelf al bij een fysio geweest? Dan kunnen jullie gerichter oefenen.
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:09
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.
Niet reageren ? Wat bedoel je precies ? Het gaat er toch om dat je bezig bent hem te dwingen zelf zijn brood te smeren ? (Je kunt het ook zelfstandig maken noemen) Maak gewoon een boterham voor dat kind. En begin over een jaar ofzo nog eens over zelf brood smeren. Als hij niets anders wil drinken dan chocomelk dan heeft hij dorst. Klaar.
Je hebt je in een machtsstrijd laten lokken. Daar moet je weer uit zien te komen. Een kind van deze leeftijd weet dat hij macht kan hebben en test zijn almachtige ouders uit. Je laat je toch niet vangen door een zesjarige ? Stop met het opdringen van dingen waar hij nog niet aan toe is of waarmee hij zijn macht kan laten gelden. Relaxxxxx
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 22-08-2018 11:16
4.73% gewijzigd
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:09
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.

Daarom gewoon voor hem blijven doen.
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:12
Ouwedibbes en anderen: meer ruimte geven, minder verlangen dus?

Voor mij is dit lastig omdat ik hem al redelijk laat vind met het leren fietsen, maar misschien leg ik er te veel druk op.

Wat maakt het nou uit dat hij laat is? Mijn oudste was 6,5. Heeft ze geen last van verder hoor ;-)
Ik zou eens met hem naar een kinderfysio om te kijken of er ondersteuning nodig is bij zijn motoriek.

Verder geen dingen verwachten die hij nog niet kan. Zelf brood smeren zou ik niet zo nodig vinden op 6-jarige leeftijd.
Valdemar_II schreef:
22-08-2018 11:09
School: hij gaat nu naar het eerste studiejaar (in Nederland noemt dit anders?), daarvoor kleuterklas. Weinig problemen toen, al krijgt hij wel extra begeleiding voor zijn motorische problemen.

Met zelf aankleden en zelf zijn kont afvegen zijn we begin dit jaar bezig geweest, en dat lukt ondertussen.

Ik vrees dat niet reageren geen oplossing is want dan eet hij gewoon niet. Bij ons mag hij twee keer per dag een chocomelk drinken, maar wanneer we hem op andere momenten water of melk aanbieden, dan weigert hij en drinkt hij niets.

Serieus? En dan kom je hier een topic openen over brood smeren en fietsen?

Tja. Echt?

En gewoon geen chocomelk meer kopen. Dat is gewoon opvoeding.
Net als dat gillen. Als iets niets lukt kan hij hulp vragen en die zou ik dan ook geven als er een motorisch probleem is lijkt me. Beetje positief benaderen.


Dan raakt hij misschien ook niet gefrustreerd.


Wat niet gek is als dingen niet lukken en je ouders ondanks je motorische problemen toch zulke dingen van je verwachten.


Of is dat te simpel bedacht?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je inderdaad zelf iets relaxter er in moet staan.
Mijn jongste krijgt ook de zenuwen van zelf zijn broodje smeren en fietsen is een drempel waar we langzaam overheen komen.
Verder doet hij het prima zelf allemaal, kleding uitzoeken...aankleden...douchen...huiswerk maken...etc.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-08-2018 10:56
Gewoon zijn brood voor hem blijven smeren en er zeker geen moeten van maken, het komt vanzelf.

Idem met fietsen.
Dit.
De meeste kinderen willen heel graag zelfstandig(er) worden en als dat niet lukt, of ze merken dat bijv hun ouders vinden dat het sneller moet, kan dat heel frustrerend zijn.
En sommige kinderen leren bepaalde dingen nooit, ook meestal niet erg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
yourlocalhero schreef:
22-08-2018 11:24
Ik denk dat je inderdaad zelf iets relaxter er in moet staan.
Mijn jongste krijgt ook de zenuwen van zelf zijn broodje smeren en fietsen is een drempel waar we langzaam overheen komen.
Verder doet hij het prima zelf allemaal, kleding uitzoeken...aankleden...douchen...huiswerk maken...etc.
Ook voor anderen: bedankt, gewoon wat rustiger in staan. Misschien legden we effectief te veel druk door onze eigen verwachtingen en de behoefte te beantwoorden aan goed ouderschap.
Maar is het echte probleem nu dat kind deze paar dingen niet kan, of dat hij altijd gaat gillen om zijn zin te krijgen? In het geval van dat laatste gaat het natuurlijk niet alleen over de concrete voorbeelden.
Wat betreft fietsen hier: wij probeerden kleuter ook al een tijdje te stimuleren te fietsen maar hij had er echt geen zin in. Na een poging of 2, 3 waarbij iedereen gefrustreerd werd maar even laten rusten en een paar weken later zegt hij uit het niets: ik wil vandaag wel fietsen. Eventjes oefenen en hij fietst zo weg. En zo gaat het wel met meer dingen hier. Zal vast per kind verschillen maar bij hem werkt het meestal het beste om de dingen op zijn tempo te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het een beetje van mijn zoon. Mijn dochter is altijd al heel zelfstandig geweest. Zodra ze het idee heeft dat ze iets zou moeten kunnen zal ze net zo lang proberen tot ze het kan. Veel doorzettingsvermogen. Mijn zoon een stuk minder. Dat is deels mijn schuld en deels zijn karakter. Hij heeft een handicap waardoor ik sowieso altijd veel voor hem moest doen en het is vaak makkelijker/handiger als ik het doe. Dus ik ben gewend om te veel voor hem te doen. Ik neem hem te veel uit handen. deels is het ook karakter. Hij vindt het heel fijn als mensen veel voor hem doen en heeft die drang naar zelfstandigheid niet zo.

Een aantal jaar terug ben ik me gaan realiseren dat ik te toegeeflijk en te makkelijk naar hem toe was en ben ik begonnen met hem meer te dwingen. Dat leverde uiteraard verzet op. Ik ben inderdaad begonnen met minder voor hem te doen, vooral de leuke dingen. Zodat hij meer motivatie zou hebben om het zelf te doen. Niet alles tegelijk maar bepaalde dingen. Dingen waar hij zelf last van had als ik ze niet deed. En ik ben hem ook meer vrijheid gaan geven, al maakte hij daar weinig gebruik van. Ik ben wat harder geworden, laat hem meer in zijn sop gaar koken en vaak gaat dat uiteindelijk wel goed. In het begin leverde het veel huilbuien op en weigeren iets te doen maar uiteindelijk ging hij toch meer zelf doen. En daar kreeg hij ook wel meer zelfvertrouwen van.

inmiddels gaat het een stuk beter. Mijn eerste reflex is nu niet meer dat doe ik wel en zijn eerste reflex is ook minder dat doet mama wel. Hij probeert nu meer zelf te doen en uit te proberen. We hebben allebei geleerd dat hij meer kan dan hij denkt en dat heeft ook meer zelfvertrouwen. Maar het is ook wel deels karakter. Hij vindt het nog steeds fijn als iemand voor hem zorgt en hij heeft minder behoefte aan vrijheid en experimenteren dan mijn dochter dat heeft. En hij is een perfectionist dus als hij denkt dat hij het niet goed kan dan durft hij niet goed. Dat is echt iets waar hij overheen moet zien te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven