Dreumes 20 maanden oud heeft intense driftbuien.

19-09-2021 08:02 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe ik om moet gaan met de driftbuien van mijn zoon. ‘S ochtends wil hij de I-pad om Bing te kijken, prima dan kan ik douchen etc. Ondertussen verschoon/wassen, kleed ik hem aan en krijgt hij een fles pap. Ik vertel dan aan zoon, “we gaan zo naar de crèche, Ik ga de IPad uit doen”. Ik krijg geen respons. Ik zet alvast mijn tas en zijn tas in de auto en ik vraag of zoon de iPad uit wil doen ik wacht 2 minuten en dan zeg ik, ga jij de iPad uitdoen anders gaat mama de iPad uitdoen, ik tel dan 123 oké mama gaat de iPad uitdoen, dan is zoon helemaal van slag. Ik neem hem mee en zet hem boos in de autostoel, nadat ik heel veel klappen en schoppen heb geïncasseerd. Ik doe een muziekje op in de auto. Bij de tijd als we bij de crèche aankomen is hij rustig en gaat hij rustig naar binnen, alsof er niets is gebeurd.

Ik had aan zijn leidsters gevraagd of hij ook zo is op de groep, de leidster gaf aan dat hij op de groep ook driftbuien heeft, maar dan laten ze hem uitrazen en geven hem daarin geen aandacht. Ze zeggen dat hij een pittig karakter heeft.
Ik moet ‘s ochtends weg ik heb geen tijd om hem uit te laten razen.

Ik heb contact gehad met een opvoedkundige en die gaf aan dat ik van te voren moet uitleggen wat wij gaan doen, een momentje in de ochtend als hij wakker wordt knuffelen en met zoon praten. Dat doe ik, maar daar trekt zoon zich niets van aan.

Ik heb ook het idee dat hij beter naar zijn vader luistert, die legt niets uit en roept zijn naam en zoon komt.


Ik ben echt ten einde raad. Hoe doorbreek ik deze cirkel?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
19-09-2021 10:10
Eens. Al geloof ik niet in het stuk manipuleren (achter dat woord zit een intentie die kleintjes nog helemaal niet kunnen hebben), het zadelt je wel weer met een ander probleem op als eten of drinken niet op gaat.

Maak het jezelf makkelijk als opvoeder door gedoetjes te voorkomen.

Hier werkte het nooit om dit soort dingen te begrenzen, ik legde juist de nadruk op het volgende dat ging gebeuren: “Wauw wat een toffe schoenen staan hier in de gang zeg! Zijn dat de mijne?”. Ondertussen deed ik dan m’n tenen erin, en had ik meteen weer alle aandacht. Schoenen eenmaal aan zei ik: “Is het een lekker weertje vandaag? Ga jij eens even de deur open maken om te voelen?”, en dan weer: “Och weet jij nog waar onze auto is geparkeerd?”, etc etc.

Werkt duizend keer beter dan je kind ‘leren luisteren’.
Bij jouw kind ja. Maar dat betekent nog niet dat het bij elk kind werkt. De mijne vindt dat soort dingen ook leuk, die van de buren (net zo oud) boeit het echt precies helemaal niks. Er zit vaak niks anders op dan een paar dingen uitproberen (en dan even volhouden, anders wordt het sowieso een chaos).

Misschien dat manipuleren naar klinkt omdat het zo’n negatieve bijklank heeft, maar ook die hele kleintjes zijn niet dom hoor. Die kunnen best denken: oh, als ik dus een stukje op mijn bord laat liggen, dan hoef ik niet weg. Niet met de intentie van ‘en dan komt mama te laat en doen we lekker mijn zin’ en zo, maar een vorm van de dingen naar je hand zetten (=manipuleren) is het gewoon. Mijn kind wilde s ochtend pertinent niet dat ik een elastiekje in mijn haar deed. Ik snapte niet wat het probleem was, want ze zag me zo vaak met een staart. Tot ik besefte dat ik haar uit bed haalde met ene staart als we weg gingen, en met mijn haar nog los als we thuis bleven. Dat had ze snel geleerd, en dus dacht ze: zolang ik zorg dat mama geen elastiekje heeft, gaan we nergens naar toe. En andere kinderen verstoppen sleutels oid.
Alle reacties Link kopieren
Overigens bedoelde ik met accepteren: accepteren dat driftbuien erbij horen. Slaan en schoppen accepteren is weer wat anders. Hij zal best wel sterk zijn, maar ik zou toch even oefenen op een houdgreep waarbij dan niet kan. Want dat is weliswaar op zich niet vreemd dat ze het proberen, maar wel iets waarvan je niet wilt dat hij leert dat het normaal is (dat hij jou ongestraft kan slaan/schoppen).
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-09-2021 09:59
Wat veel tekstk in één keer voor een kind van ruim anderhalf. Die is je na de eerste zin al kwijt hoor.

En zoiets zeggen als: als de fles leeg is of als de boterham op is, is iets dat ze heel snel kunnen "manipuleren". Dan laten ze nog een slokje of stukje over en hoeft de iPad nooit uit.

De begrenzing leg je beter in de iPad of inderdaad in de duur van een filmpje. Nog beter: de iPad verdwijnt uit de ochtendroutine.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt :$ mijn kinderen zijn heel vlot qua taalontwikkeling, dat vergeet ik wel eens.

Maar kan me best voorstellen dat het voor DMM als alleenstaande moeder wel handig is, die i-pad in de ochtend routine. Ik vind de ochtendspits in mijn eentje best heftig. Wij ontbijten iedere ochtend met zijn allen aan een gedekte tafel, alleen op maandag gaat man dusdanig vroeg de deur uit dat hij voor het ontbijt al weg is en het zou voor mij best handig zijn om mezelf klaar te maken terwijl de kinderen ontbijten met een filmpje ipv ons alledrie tegelijk klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren
Met 20 maanden snappen ze “zo” en “straks “ niet. Zeg bijvoorbeeld “als dit filmpje is afgelopen gaan we weg “. Zet een kookwekker “ als wekkertje gaat is het klaar en gaat iPad uit “. Simpele dingen om concept “straks “ duidelijker te maken.

Sowieso geen iPad.

Zelf s avonds douchen en alles klaarmaken voor de volgende dag m
Kind is nog geen 2 en je verwacht al veel van hem.

Ik denk dat je opvoed ondersteuning je hier wel kan helpen zij zou moeten snappen dat een kind van 20 maanden dit niet kan bevatten.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
19-09-2021 10:39
Dank je Nanouk, wilde hetzelfde schrijven.
Dit is alleen al 100 x tegen TO gezegd en ergens landt het niet. Ze worstelt al vanaf geboorte met van alles. Plus die scheiding en haar eigen onzekerheid plus pittig kind (die denk ik tureluurs wordt van het geen structuur hebben ). TO pak nou eens door en vraag echte goede structurele hulp.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
19-09-2021 09:41
Wat ook nog kan helpen is zeggen: na dit filmpje doen we hem uit. Dat is een stuk meer behapbaar, ons zoontje (bijna 3) accepteert dat inmiddels prima en zegt zelf dan ook dat hij dan uit gaat.

Daarvoor is het handig om korte filmpjes/liedjes te kiezen van 2/3 minuten. Wij doen vaak van die peuterliedjes (waar is de poes, aankleedlied), of liedjes van nijntje (de seizoenen, nijntje danst)
Dit werkt bij ons ook altijd goed. Ik zou zelf ook bloedchagrijnig worden als iemand mijn tv midden in een serie zou uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al iemand van de opvoedpoli thuis gehad, die geeft aan, dat het normaal gedrag is en ik moet wat strenger zijn. Maar het komt ook dat zoon twee verschillende huishoudens heeft met allebei verschillende regels. Ik compenseer het door veel te lief te zijn en zoon vaak zijn zin te geven. Zijn vader zit er veel korter op en die heeft geen zin in gedoe en oma vertroetelt hem. Ik wil ook niet als de altijd boze moeder overkomen, dus ik geef zoon ook zijn zin.

Ik heb al vaak gesprekken gehad met zijn vader, het boeit die man helemaal niets, hoe die zoon moet opvoeden.

Mijn grootste angst is dat mijn zoon straks een “rotkind” wordt gevonden. De vrouwen van de consultatiebureau gaven aan dat veel te lief zijn en kind zijn zin geven, hij geen leuk kind van wordt.
poldervrouw schreef:
19-09-2021 11:13
Dit is alleen al 100 x tegen TO gezegd en ergens landt het niet. Ze worstelt al vanaf geboorte met van alles. Plus die scheiding en haar eigen onzekerheid plus pittig kind (die denk ik tureluurs wordt van het geen structuur hebben ). TO pak nou eens door en vraag echte goede structurele hulp.
Ik moet zeggen dat ik al een vermoeden had wie dit topic gestart had alvorens ik het opende. Ik sluit me hierbij aan. Zoek goede hulp om je te ondersteunen, daar zal je baat bij hebben en rust bij vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu in de fase van pick you’re battles. Zoon wordt al om 05:30 wakker. Wij gaan om 08:15 de deur uit. De iPad is een handige uitkomst net als de papfles en dat was samen met de opvoedkundige ook besproken. Anders duurt de ochtend te lang met teveel driftbuien en strijd. Zoon gaat ‘s avonds in bad. Terwijl hij op de iPad zit is de hele ochtend riedel al klaar.
Blijkbaar werkt de manier van je man beter, waarom zou jij dan ook niet wat strenger zijn. Ik ben het eens met te toegeeflijk zijn krijg je geen leuke kinderen en ook geen leuke volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Eerder in dit topic geef je aan veel/vaak toe te geven. Je bent dus niet consequent. En dus volg je het advies niet op.

Nu vraag je wat dan goede opvoedhulp is en geef je aan dat je het niet meer weet.

Mij valt op dat je tips en advies dat je hier op het forum krijgt ook niet of nauwelijks opvolgt. En de tips van de opvoedkundigen dus ook niet.

Oprechte vraag: wat wil je dan? Wat voor advies zoek je?
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Dat klopt, je hebt een normaal kind.
Krijg je ondersteuning bij het aanbrengen van structuur? En bij het aansluiten bij zijn ontwikkeling?

Heb je de adviezen goed begrepen? Want ‘niet reageren op alles wat je kind doet’ heb ik een ambulant hulpverlener nooit horen zeggen. Bedoelde ze misschien dat je niet elke wens van je kind moet inwilligen? Maar meer moet kijken naar de achterliggende behoeftes (dus duidelijkheid bv)?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat je evt dat het zijn vader niks boeit, maar tegelijk dat het daar beter gaat. Dus blijkbaar doet vader dan toch wel iets goed.
Feitelijk zegt alle ondersteuning dus hetzelfde: kind vertoont geen heel uitzonderlijk gedrag, maar je moet wel streng en consequent zijn. Ja, dat is een peuter opvoeden inderdaad. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik de halve dag nee aan het roepen ben. Dat hoort er een beetje bij, kind is aan het ontdekken dat er grenzen bestaan, en moet nu uitvinden waar die dan liggen.
Kinderen voelen echt feilloos of jouw nee een echte nee is, of dat je eigenlijk niet streng wilt zijn. En daar maken ze dus gebruik van.
En ik ben het eens met het consultatiebureau, kinderen die niet begrensd worden, worden meestal geen leukere kinderen. Niet voor anderen, maar ook niet voor jou, want hoe minder ze leren dat er grenzen zijn, hoe minder ze daar mee om kunnen gaan als het wel echt moet.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
19-09-2021 11:53
Dat klopt, je hebt een normaal kind.
Krijg je ondersteuning bij het aanbrengen van structuur? En bij het aansluiten bij zijn ontwikkeling?

Heb je de adviezen goed begrepen? Want ‘niet reageren op alles wat je kind doet’ heb ik een ambulant hulpverlener nooit horen zeggen. Bedoelde ze misschien dat je niet elke wens van je kind moet inwilligen? Maar meer moet kijken naar de achterliggende behoeftes (dus duidelijkheid bv)?
Of misschien bedoelde ze op ongewenste manier aandacht trekken? Mijn kind probeerde wel eens met heel hard gillen een reactie uit te lokken. Maar ze vond vooral de reactie (welke dan ook) leuk. Dus dan kon ik heel streng gaan zeggen dat het niet mocht, evt op de gang proberen te zetten, en ging ze gewoon door, dat kostte een hoop tijd en energie. Maar als ik helemaal niet reageerde, of hooguit 1x zei ‘als je weer gewoon kunt praten hoor ik het wel’, dan hield het zo op. Dan was de lol er blijkbaar af.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:35
Ik heb al iemand van de opvoedpoli thuis gehad, die geeft aan, dat het normaal gedrag is en ik moet wat strenger zijn. Maar het komt ook dat zoon twee verschillende huishoudens heeft met allebei verschillende regels. Ik compenseer het door veel te lief te zijn en zoon vaak zijn zin te geven. Zijn vader zit er veel korter op en die heeft geen zin in gedoe en oma vertroetelt hem. Ik wil ook niet als de altijd boze moeder overkomen, dus ik geef zoon ook zijn zin.

Ik heb al vaak gesprekken gehad met zijn vader, het boeit die man helemaal niets, hoe die zoon moet opvoeden.

Mijn grootste angst is dat mijn zoon straks een “rotkind” wordt gevonden. De vrouwen van de consultatiebureau gaven aan dat veel te lief zijn en kind zijn zin geven, hij geen leuk kind van wordt.

DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Je hebt dus al goede adviezen gekregen maar je doet er niks mee. Aangegeven is dat je meer structuur moet bieden en consequent moet zijn (iets wat de opvoedpoli maar ook heel veel mensen op het forum steeds tegen je zeggen? maar in het bovenstaande stukje staat dat je hem te vaak zijn zin heeft en te lief bent. Vraag desboods opnieuw om hulp omdat het je niet lukt de adviezen in de praktijk te brengen.

Je moet proberen de 2 huishoudens los te zien. Kijk naar je eigen huishouden en wat er bij jou niet goed gaat en handel daarnaar en kijk niet naar anderen.

Er wordt aangegeven dat zijn gedrag normaal peutergedrag is en dat is in zekere zin ook zo. Peuters staan bekend km de peuterpubertijd en daarvoor moet je soms erg sterk in je schoenen staan. Maar als ik zo je oude topics herinner is het bij jou al vanaf de geboorte aan de gang. Vanaf de geboorte is er geen structuur, ben je niet consequent en heeft hij ookal een scheiding doorgemaakt.
Je zal nu echt uets mieten doen met de adviezen die je van de opvoedpoli hebt gekregen anders wordt het alleen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
Geen schermen in de ochtend, die van mij wordt ook boos als de telefoon/Ipad/tv uitgaat. Zet hem dan even in zijn ledikant/op zijn kamer met wat speelgoed en een muziekje op als je moet douchen en jezelf moet klaarmaken.

Driftbuien zijn verder volkomen normaal, mijn 3 jarige heeft ze ook regelmatig als hij gefrustreerd is. Probeer ze consequent mogelijk te zijn en verder kan je er weinig tegen doen. Het hoort er echt bij.
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Maar blijkbaar ben je dus niet consequent genoeg. Al zijn driftbuien zeker niet ongewoon op deze leeftijd.
Bovendien vind ik dat je teveel van je kind verwacht. Een dreumes van 20 maanden die zelf op commando de iPad uit zet?

En in elk topic komt het aan de orde dat zijn vader minder streng is. Ik snap dat dat vervelend is, maar daar heb jij geen invloed op. Van de andere kant kan een kind prima leren dat er bij moeder andere regels gelden dan bij vader.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.
Je krijgt de tips van de opvoedondersteuners, ze zeggen dus precies, maar dan ook echt precies wat je moet gaan doen. En dan zeg jij: "Ik weet het ook niet meer".

Wellicht moet je even bij jezelf te rade gaan of je wel openstaat voor adviezen. Want je krijgt het advies om streng (is dus consequent) te zijn, maar doet daar dan niets mee. Vanuit schuldgevoel opvoeden of omdat het voor jezelf makkelijker is, is geen opvoeden.

En nee het is de eerste dagen streng zijn niet leuk, maar je wil een oplossing, en dat is de oplossing, grenzen bepalen en die vasthouden. En dan maar wat eerder beginnen met klaar zijn voor 8.15 zodat je tijd hebt om even op te voeden. Je kiest nu voor de makkelijke weg, en die weg werkt niet. Dus dan wordt het tijd voor de echte weg, opvoeden. En nee die is niet altijd hoezee en hosanna, maar werkt wel.

Volgens mij verwacht je dat er een knopje op je kind zit die je kan indrukken en dat hij dan doet wat jij wil.

Je hoeft niet overal streng in te zijn, maar de dingen waar jij last van hebt wel. Dus als hij een driftbui heeft omdat jij de iPad uitzet, dan zet je hem bijvoorbeeld even op een stoel. Laat hem even uitrazen en dan leg je hem op niveau uit dat dat niet de bedoeling is. En dat houd je net zo lang vol totdat het beter gaat, en dan verzint hij weer wat anders waar je weer een nieuwe oplossing voor moet gaan zoeken, en dat doe je totdat hij het huis uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Streng zijn tegen een dreumes is echt nutteloos. Ze kúnnen gewoon nog niet goed met dergelijke situaties omgaan. Als bepaalde dingen steeds mis gaan moet je het als ouder dus eens anders proberen. Met humor en spel situaties voorkomen, en waar dat niet kan en het leidt tot huilen of drift erken je de gevoelens van je kind.

TO het is heel simpel: als de hulp niet geholpen heeft sloot het niet aan. Dan bel je ze weer en zeg je dat het niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Met streng bedoelen de meeste mensen denk ik consequent. Toegeven is vaak veel makkelijker dan doorzetten, maar soms moet dat toch even.
Een kind kan wel per se koekjes willen eten, maar dan altijd maar koekjes geven is niet zo’n goed idee. En vaak werkt afleiden, grapjes maken, er een spelletje van maken. Maar soms ook gewoon niet, en hebben ze echt nergens zin in. En dat is altijd nèt als jij ook doodmoe bent/honger hebt/hoofdpijn hebt. Dan is het even niet leuk om nee te blijven zeggen, maar ja.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes is ook 19 maanden en kan een draak zijn. Maar driftbuien heeft ie echt niet iedere dag.

Maar waarom iedere ochtend een iPad? Die van mij mag alleen als ie ziek is of tijdens reizen op een schermpje alleen. Soms kijken we maximaal 10 minuten Nijntje of foto’s samen. Ga lekker een half uur met hem de tuin in of naar buiten nu het nog licht is rond die tijd.

En douchen doe ik als ik alleen ben met dreumes ‘s avonds zodat ik ‘s ochtend alleen wat water in mijn gezicht hoef te gooien.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-09-2021 17:07
Met streng bedoelen de meeste mensen denk ik consequent. Toegeven is vaak veel makkelijker dan doorzetten, maar soms moet dat toch even.
Een kind kan wel per se koekjes willen eten, maar dan altijd maar koekjes geven is niet zo’n goed idee. En vaak werkt afleiden, grapjes maken, er een spelletje van maken. Maar soms ook gewoon niet, en hebben ze echt nergens zin in. En dat is altijd nèt als jij ook doodmoe bent/honger hebt/hoofdpijn hebt. Dan is het even niet leuk om nee te blijven zeggen, maar ja.
Consequent zijn is mijn inziens ook echt overrated. Een ijsje kan de ene keer wel, de andere keer niet. Soms zeg je nee en kan het eigenlijk best wel en verander je van gedachten.
Het gaat er veel meer om dat je als ouder sterk durft te zijn en de lijnen uit kan zetten. Want kinderen hebben behoefte aan veiligheid, duidelijkheid (dus goed kunnen uitleggen waarom nee nee is) en een ouder die ‘echt’ is.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ja, dat bedoel ik ook niet met consequent. Want natuurlijk kan een ijsje soms wel en soms niet. Maar als je altijd begint met nee, en dan toch toegeeft om van het gedoe af te zijn, kweek je ellende. Een kind van 20 maanden kun je echt wel verkeerd/ongewenst gedrag aanleren. Maar er zijn genoeg dingen die soms gewoon echt niet kunnen. Ik ga niet met koekjes ontbijten. Die nee is gewoon echt nee. Er wordt niet met zand gegooid, dat wil ik gewoon niet hebben. En als je net een ijsje hebt gehad, krijg je er niet nog een, ook niet als je jezelf krijsend ter aarde stort.
Juist als je nee echt nee is, accepteren ze het vaak makkelijker. Dus niet meteen nee roepen en dan gaan nadenken of het eigenlijk best wel kan. Maar een beetje standvastigheid in je nee is ook voor de meeste kinderen wel fijn. Dat geeft ze ook duidelijkheid.

Niet bij alle kinderen werkt afleiden altijd even goed. Sommigen zijn extreem standvastig in wat ze willen, en blijven doorgaan als je geen grens trekt.

Zeker als je het zelf lastig vindt om nee te zeggen, kun je aan sommige dingen beter gewoon niet beginnen. Als kind niet weet dat iets een optie is, vraagt het er ook niet om.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
19-09-2021 11:46
Wat verstaan jullie nou onder goede hulp?

Ik heb de CB om een doorverwijzing gevraagd voor advies doorverwezen naar de opvoedpoli. Bij de opvoedpoli geweest. Een opvoedkundige is thuis geweest tja hij vertoont geen raar gedrag, dat is eenmaal zijn leeftijd. Je moet wel meer structuur aanbrengen en consequent zijn. De leidsters gevraagd voor advies volgens hen is het een fase, hij vertoont hetzelfde gedrag op de crèche. Advies was consequent zijn en niet reageren op alles wat hij doet.

Ik weet het ook niet meer.

Maar je bent dus niet consequent en je houdt geen structuur aan. Nee is nee. Net een dreumes ga je niet onderhandelen of in discussie. Drift aanval ! Negeren.

En zorg dat je bijv die ochtend strak in een schema gooit. Zodat hij geen ruimte krijgt om te zeuren en vervelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven