Dreumes urenlang wakker in de nacht

13-01-2020 11:16 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 14 maanden oud. Ze sliep de eerste 10 maanden van haar leven echt prima. Ging in de kraamweek al een ruk maken van 5 uur en voor ik weer aan het werk ging sliep ze de meeste nachten door. In slapen vond ze wel lastig, vaak moesten we haar even helpen om in slaap te vallen.

Maar als het zo goed ging is er natuurlijk geen reden om hier te posten. Na een periode van tanden, oorontsteking, meer tanden, een dubbele oorontsteking, tanden, de zesde (vijfde?) ziekte en weer tanden is het ritme er een beetje uit. Ergens tussen deze zieke dagen waar ze 's nachts beroerd wakker werd hebben we met behulp van het boek slaap van Suzanne Wilkes geprobeerd haar weer zelf in te laten als ze midden in de nacht wakker wordt. Dat heeft ook echt geholpen, want na 3 nachten sliep ze een tijd gewoon helemaal door, tot ze de dubbele oorontsteking kreeg, toen was het weer bal.

Sommige nachten slaapt ze gewoon door. Maar vannacht was het bal. Ze werd om half 2 wakker en huilt dan af en toe kort (als in, 1 ademteug) en is dan weer even stil. Net als we bijna weer in slaap zijn is er weer een huiltje, en dan is ze weer stil en net als je denkt dat ze in slaap is huilt ze weer. En dan schiet mijn adrenaline aan en ben ik in de stress omdat het weer zo'n nacht wordt.

We hebben geprobeerd naast haar te liggen op een matrasje en te zeggen dat ze gewoon moet gaan slapen (hielp niet meer, ze bleef gerust 2 uur lang iedereen in huis wakker huilen, en dat niet 1 nacht, maar meerdere nachten na elkaar)
We hebben geprobeerd haar een fles te geven, maar meestal wil ze die niet
We hebben geprobeerd haar maar gewoon te laten huilen, maar dan liggen we dus allemaal wakker
Vannacht heb ik haar eruit gehaald en haar vast gehouden. Dan huilt ze aanzienlijk minder (en kon mijn man dus gewoon slapen, want die moet vanmiddag nog op sollicitatiegesprek), maar slapen doet ze ook niet, dus dan ligt ze een beetje op me en komt af en toe omhoog om even te kirren en gaat dan weer tegen me aan liggen en dan gaat ze weer aan mijn haar trekken om te kijken of ik reageer, enzovoort enzovoort.

Ik heb het idee dat we best al wel wat geprobeerd hebben om haar te laten slapen. Iemand nog tips?
Misschien een rare vraag, maar is ze wel echt wakker als ze zo huilt? Bij onze oudste zat ik ook regelmatig rechtop in bed door een uithaal, maar dat bleek ze in haar slaap te doen.
Je zou eens kunnen kijken op de site van snuggle and dreams. Daar heb je de dutjesgidsen.

Ik zou het middagslaapje verkorten.
Geen dreamfeed meer.
Gerusstellen. Zeggen dat het slaapjestijd is s nachts. Ze gaan ook erg dromen rond deze periode.
Komen er kiezen aan? Daardoor kan onze niet slapen. Bedje is omhoog, chamodent druppels, dentinox smeren.
Fb groep: nachtouders van nu is ook een fijne groep trouwens voor dit soort vragen,maar zie dat je hier ook hele goede adviezen krijgt
Leslie Knobe schreef:
13-01-2020 12:20
Misschien een rare vraag, maar is ze wel echt wakker als ze zo huilt? Bij onze oudste zat ik ook regelmatig rechtop in bed door een uithaal, maar dat bleek ze in haar slaap te doen.
Ze zit rechtop in bed en reageert echt op ons, dus ik denk dat ze gewoon echt wakker is.
Ik zou het middagdutje niet verkorten.
Ze slaapt dan en is dus blijkbaar wel moe op dat moment.

Middagdutje verkorten lijdt alleen maar tot een moe en jengeling kind.

Als ze om half 8 nog niet moe lijkt te zijn gewoon wat later naar bed.

Als ze op de dagen dat ze naar de opvang moet dan 's morgens nog niet goed is uitgrslaprjnkan ze daar dan misschien 's ochtends ook nog een klein dutje doen.
Denk dat een consequente aanpak wel kan werken. Dus niet telkens iets anders. Naar toe gaan (troosten, speen en zeggen lekker slapen) ja kan idd erg vermoeiend zijn, want sommige kinderen kunnen lang aanhouden (waaronder mijn zoon toen hij zo oud was) ik heb toen paar nachten bij mijn ouders geslapen en man dreumes gedaan s'nachts. Het moest hier echt, want we sliepen al 1,5 jaar bijna niet s'nachts. Inmiddels is hij 3 en een goede slaper.

Je moet zoiets overigens wel zien zitten, want er zijn ook veel huilen ouders die een kind helemaal niet willen laten huilen. (Dit werkte bij ons niet. Toen dreumes vond het wel best die aandacht s' nachts, en ging dus helemaal niet meer slapen)
Bedankt voor alle reacties trouwens. Ik waardeer het erg.
Nieuwe slaapinzichten van de bekende slaapcoaches zijn inkorten van middagslaapje, en tussen 18.00- 19.00 naar bed. Onze ligt er 18.30 u in. Heeft enorm geholpen. Niet later naar bed. Al helpt dat bij sommige kinderen wel. Bij de meeste schijnt vroeger slapen te werken volgens de slaaponderzoeken. Probeer wat uit en houdt het een tijd vol.
Ik volg even. Onze 14 maander wordt elke 45min wakker. Slaapt dan soms wel, soms niet verder.

Heb je al een extra dutje geprobeerd juist? Die van ons slaapt juist nog slechter als ze overdag te weinig geslapen heeft😅
Geen tips om je kind beter te laten slapen. Onze jongste dochter (bijna 2 jaar oud) slaapt nog steeds bagger. Dit hebben we geaccepteerd en we focussen ons nu vooral op onszelf.

We zorgen ervoor dat we allebei genoeg slaap krijgen om er niet aan onderdoor te gaan. Hoe? Nou middagdutjes mee doen als het kan, wisselende nachtdiensten, een of meerdere nachten buitenshuis slapen, tegelijk met dochter naar bed gaan (dus rond 19;00 uur). Dochter uit logeren doen kan helaas niet, want dan slaapt ze nog slechter.
Gezellig? Nee, dat niet. Ons sociale leven heeft het afgelopen jaar niet veel voorgesteld. Maar slaapgebrek is killing en nu draaien we in ieder geval niet door vanwege slaapgebrek.
Rilena schreef:
13-01-2020 12:54
Nieuwe slaapinzichten van de bekende slaapcoaches zijn inkorten van middagslaapje, en tussen 18.00- 19.00 naar bed. Onze ligt er 18.30 u in. Heeft enorm geholpen. Niet later naar bed. Al helpt dat bij sommige kinderen wel. Bij de meeste schijnt vroeger slapen te werken volgens de slaaponderzoeken. Probeer wat uit en houdt het een tijd vol.
Elk mens heeft van nature een slaapritme. Dat kan je aanpassen.
Kijk maar naar zomer en wintertijd.

Nadeel van je kind heel vroeg laten slapen is dat het ook heel vroeg weer wakker wordt.

Niet erg als je zelf een ochtendmens bent. Wel vervelend als je zelf een avond mens bent.
sugarmiss schreef:
13-01-2020 14:56

Nadeel van je kind heel vroeg laten slapen is dat het ook heel vroeg weer wakker wordt.

Niet erg als je zelf een ochtendmens bent. Wel vervelend als je zelf een avond mens bent.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb 2 vroege vogeltjes en niets helpt. Later naar bed (ook een langere periode achter elkaar) helpt niet. Het levert alleen vervelende kinderen op, omdat ze te weinig slaap krijgen. De overgang naar winter- en zomertijd is dan ook altijd een drama hier.
sugarmiss schreef:
13-01-2020 14:56

Dat hoeft niet zo te zijn.
Als mijn dochter vroeg naar bed gaat wordt ze doorgaans op een normale tot je wakker, terwijl als ze laat naar bed gaat wordt ze meestal een stuk vroeger wakker.
Hier werkt het ook zo dat als ze oververmoeid is dat ze dan slechter gaat slapen. Duurde bij ons heel lang voordat we dat doorhadden. We kregen deze tip tijdens een ziekenhuisopname en dat werkte wonderbaarlijk. Dus ze ging eerder naar bed en we lieten haar overdag ook slapen. Ik vind t nog steeds gek klinken, maar mijn dochter was toch echt het bewijs!
Met constant bij je laten slapen of zeld er constant bij gaan liggen moet je straks weer dat gaan afleren. Tenzij je zo een moeder bent die elke nacht met of bij haar kinderen wil slapen alsof je geen eigen leven hebt maar zo kom je niet over. Geen tips wel succes.
Xaviera1234567890 schreef:
13-01-2020 15:16
Met constant bij je laten slapen of zeld er constant bij gaan liggen moet je straks weer dat gaan afleren. Tenzij je zo een moeder bent die elke nacht met of bij haar kinderen wil slapen alsof je geen eigen leven hebt maar zo kom je niet over. Geen tips wel succes.
Fijn dat je me hier even op wijst. Echt voegt heel veel waarde toe.
@eenhoorn, wij moeten zelf inderdaad ook vroeger naar bed willen we blijven functioneren. Maar ik vind het gewoon moeilijk om me daar aan over te geven. En mijn vriend is een avondmens dus die leeft om half 10 vaak nog helemaal op, echt niet dat hij dan kan slapen.

Middagdutjes is lastig, op onze papa/mama dag is onze oudste dochter dan alleen wakker. In het weekend willen we vaak graag andere dingen doen, het wordt allemaal zo nietsig als je zelf gaat slapen op het moment dat de jongst slaapt, ik wil dan liever even iets doen.
Ik zou zelf echt gewoon vroeger naar bed gaan. Zwaar ongezellig inderdaad voor je vriend, maar gelukkig komt het allemaal wel weer goed op het moment dat je kind beter gaat slapen. En dat komt ooit vanzelf wel weer goed.
Kaaaaaaaatje schreef:
13-01-2020 15:21
@eenhoorn, wij moeten zelf inderdaad ook vroeger naar bed willen we blijven functioneren. Maar ik vind het gewoon moeilijk om me daar aan over te geven. En mijn vriend is een avondmens dus die leeft om half 10 vaak nog helemaal op, echt niet dat hij dan kan slapen.

Middagdutjes is lastig, op onze papa/mama dag is onze oudste dochter dan alleen wakker. In het weekend willen we vaak graag andere dingen doen, het wordt allemaal zo nietsig als je zelf gaat slapen op het moment dat de jongst slaapt, ik wil dan liever even iets doen.
Weet je, soms is het gewoon een tijdje overleven. Als je echt moe bent is het niet anders.
Dan maar even weinig vrije tijd ´s avonds of weinig tijd met z´n vieren in het weekend. Het wordt echt een keer beter.
Kaaaaaaaatje schreef:
13-01-2020 15:19
Fijn dat je me hier even op wijst. Echt voegt heel veel waarde toe.
En het is nog bullshit ook, niks van aantrekken.
Sterkte met de nachtbraker.
Rosalind schreef:
13-01-2020 15:30
Weet je, soms is het gewoon een tijdje overleven. Als je echt moe bent is het niet anders.
Dan maar even weinig vrije tijd ´s avonds of weinig tijd met z´n vieren in het weekend. Het wordt echt een keer beter.
Inderdaad. En wat moet je dan allemaal als gezin doen in het weekend. En waarom moet dat allemaal samen? Ze herinneren zich helemaal niets al die gezinsuitstapjes en de kinderboerderij is vaak al leuk genoeg. Dus waarom gaat er niet één ouder in het weekend naar de kinderboerderij, terwijl de ander lekker met de dreumes mee slaapt.
Kaaaaaaaatje schreef:
13-01-2020 15:21

Dit kan, maar dat is dan wel een keuze. En dan vind ik moet je de gevolgen voor lief nemen.

Ik weet niet hoe oud je oudste is, maar onze oudste dochter geven wel eens de iPad zodat wel zelf op de bank een powernap kunnen doen. Ideaal? Nee, maar het werkt en daar gaat het om.
Onze dochter is ook geen goeie slaper en bijna elke week is het wel een nacht raak. Dan is ze zo uren wakker. Ze slaapt bij ons in bed en is dan steeds aan het rollen, trekken, praten. Ze is klaarwakker. We wisselen elkaar dan af. Man op het logeerbed en ik met dochter. Na een uur of anderhalf wisselen we. Wat soms werkt is een schone luier geven. Het heeft trouwens niets te maken met te veel slapen overdag, want dat doet ze niet. Wat het wel is.. geen idee.
Heb je al geprobeerd om niet naar haar toe te gaan, maar in de deuropening te blijven en te sussen? Zodat ze niet te veel prikkels/aandacht krijgt, maar toch weet dat er iemand is. Zo doen wij het wel eens bij onze dochter als ze langere tijd huilt. Ze is nu 11 maanden en wij merken dat haar troosten door haar bij ons te nemen of erbij te blijven vaak averechts werkt.
Mijn kinderen hebben allebei toen ze tussen de 1 en 2 jaar waren een fase van een paar maanden gehad waarin ze een paar uur wakker waren ‘s nachts. Iedere nacht. Bij mijn eerste probeerden we er nog wat aan te doen, vruchteloos overigens, bij de tweede hebben we het maar gewoon geaccepteerd. Mijn man ging dan met kind beneden tv kijken tot het weer moe werd. Na een maand of drie-vier was het over.

Geen tips dus eigenlijk. Of, nou ja, zoek alvast een leuke serie uit en sterkte.
Mijn dochters hebben alle drie rond 13/14 maanden een periode van slecht slapen gehad. Ik kreeg het idee dat ze heftig droomden. Gelukkig ging dat ook weer voorbij en sliepen ze weer gewoon goed op een enkele keer na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven