Dreumes urenlang wakker in de nacht
maandag 13 januari 2020 om 11:16
Mijn dochter is 14 maanden oud. Ze sliep de eerste 10 maanden van haar leven echt prima. Ging in de kraamweek al een ruk maken van 5 uur en voor ik weer aan het werk ging sliep ze de meeste nachten door. In slapen vond ze wel lastig, vaak moesten we haar even helpen om in slaap te vallen.
Maar als het zo goed ging is er natuurlijk geen reden om hier te posten. Na een periode van tanden, oorontsteking, meer tanden, een dubbele oorontsteking, tanden, de zesde (vijfde?) ziekte en weer tanden is het ritme er een beetje uit. Ergens tussen deze zieke dagen waar ze 's nachts beroerd wakker werd hebben we met behulp van het boek slaap van Suzanne Wilkes geprobeerd haar weer zelf in te laten als ze midden in de nacht wakker wordt. Dat heeft ook echt geholpen, want na 3 nachten sliep ze een tijd gewoon helemaal door, tot ze de dubbele oorontsteking kreeg, toen was het weer bal.
Sommige nachten slaapt ze gewoon door. Maar vannacht was het bal. Ze werd om half 2 wakker en huilt dan af en toe kort (als in, 1 ademteug) en is dan weer even stil. Net als we bijna weer in slaap zijn is er weer een huiltje, en dan is ze weer stil en net als je denkt dat ze in slaap is huilt ze weer. En dan schiet mijn adrenaline aan en ben ik in de stress omdat het weer zo'n nacht wordt.
We hebben geprobeerd naast haar te liggen op een matrasje en te zeggen dat ze gewoon moet gaan slapen (hielp niet meer, ze bleef gerust 2 uur lang iedereen in huis wakker huilen, en dat niet 1 nacht, maar meerdere nachten na elkaar)
We hebben geprobeerd haar een fles te geven, maar meestal wil ze die niet
We hebben geprobeerd haar maar gewoon te laten huilen, maar dan liggen we dus allemaal wakker
Vannacht heb ik haar eruit gehaald en haar vast gehouden. Dan huilt ze aanzienlijk minder (en kon mijn man dus gewoon slapen, want die moet vanmiddag nog op sollicitatiegesprek), maar slapen doet ze ook niet, dus dan ligt ze een beetje op me en komt af en toe omhoog om even te kirren en gaat dan weer tegen me aan liggen en dan gaat ze weer aan mijn haar trekken om te kijken of ik reageer, enzovoort enzovoort.
Ik heb het idee dat we best al wel wat geprobeerd hebben om haar te laten slapen. Iemand nog tips?
Maar als het zo goed ging is er natuurlijk geen reden om hier te posten. Na een periode van tanden, oorontsteking, meer tanden, een dubbele oorontsteking, tanden, de zesde (vijfde?) ziekte en weer tanden is het ritme er een beetje uit. Ergens tussen deze zieke dagen waar ze 's nachts beroerd wakker werd hebben we met behulp van het boek slaap van Suzanne Wilkes geprobeerd haar weer zelf in te laten als ze midden in de nacht wakker wordt. Dat heeft ook echt geholpen, want na 3 nachten sliep ze een tijd gewoon helemaal door, tot ze de dubbele oorontsteking kreeg, toen was het weer bal.
Sommige nachten slaapt ze gewoon door. Maar vannacht was het bal. Ze werd om half 2 wakker en huilt dan af en toe kort (als in, 1 ademteug) en is dan weer even stil. Net als we bijna weer in slaap zijn is er weer een huiltje, en dan is ze weer stil en net als je denkt dat ze in slaap is huilt ze weer. En dan schiet mijn adrenaline aan en ben ik in de stress omdat het weer zo'n nacht wordt.
We hebben geprobeerd naast haar te liggen op een matrasje en te zeggen dat ze gewoon moet gaan slapen (hielp niet meer, ze bleef gerust 2 uur lang iedereen in huis wakker huilen, en dat niet 1 nacht, maar meerdere nachten na elkaar)
We hebben geprobeerd haar een fles te geven, maar meestal wil ze die niet
We hebben geprobeerd haar maar gewoon te laten huilen, maar dan liggen we dus allemaal wakker
Vannacht heb ik haar eruit gehaald en haar vast gehouden. Dan huilt ze aanzienlijk minder (en kon mijn man dus gewoon slapen, want die moet vanmiddag nog op sollicitatiegesprek), maar slapen doet ze ook niet, dus dan ligt ze een beetje op me en komt af en toe omhoog om even te kirren en gaat dan weer tegen me aan liggen en dan gaat ze weer aan mijn haar trekken om te kijken of ik reageer, enzovoort enzovoort.
Ik heb het idee dat we best al wel wat geprobeerd hebben om haar te laten slapen. Iemand nog tips?
dinsdag 14 januari 2020 om 21:12
Hier (dreumes 18 maanden) veel baat bij de geleidelijke aanpak. We hebben heel lang hem getroost en gekriebelt totdat hij in slaap viel. Maar dit ging van kwaad na erger, waar hij in het begin na 5 minuutjes sliep was het op een gegeven moment nodig om zo 30/40min naast het bedje te zitten. Dit ook bij alle slaapjes.
Dus we moesten iets anders proberen.
Bij de geleidelijke aanpak handel je het gewone slaapritueel af, maar vertel je dat je nog even komt kijken als je kind rustig in bed blijft. Doe dit dan ook na twee minuten. Vervolgens vertel je weer rustig dat het tijd is om te gaan slapen en dat je straks weer komt kijken. Na ongeveer één minuut neem je opnieuw afscheid. Je blijft dus niet in de kinderkamer, ook niet als je kind nog huilt. Het kan nodig zijn dat je een aantal keren teruggaat voordat je kind in slaap is gevallen. Maak daarom de tijd tussen de bezoekjes aan de slaapkamer steeds een paar minuten langer. De eerste avonden kan dat lang duren, maar uiteindelijk zal je kind zich erbij neerleggen.
Succes
Dus we moesten iets anders proberen.
Bij de geleidelijke aanpak handel je het gewone slaapritueel af, maar vertel je dat je nog even komt kijken als je kind rustig in bed blijft. Doe dit dan ook na twee minuten. Vervolgens vertel je weer rustig dat het tijd is om te gaan slapen en dat je straks weer komt kijken. Na ongeveer één minuut neem je opnieuw afscheid. Je blijft dus niet in de kinderkamer, ook niet als je kind nog huilt. Het kan nodig zijn dat je een aantal keren teruggaat voordat je kind in slaap is gevallen. Maak daarom de tijd tussen de bezoekjes aan de slaapkamer steeds een paar minuten langer. De eerste avonden kan dat lang duren, maar uiteindelijk zal je kind zich erbij neerleggen.
Succes

Verander wat je niet kunt accepteren, accepteer wat je niet kunt veranderen
dinsdag 14 januari 2020 om 22:40
Mijn dochter (1 jaar) heeft nachtangst / night terror. Tanden/ziek etc zijn triggers waarbij dit vergergert.
De huilaanvallen en niet / moeilijk troosten zijn herkenbaar.
Wellicht is dit helemaal niet aan de orde bij jullie maar je kan er eens op googlen om te zien of jullie het nog in die richting kunnen zoeken.
Nachtangst ontwikelt zich meestal op wat latere leeftijd maar kan al vanaf 6 mnd. Ze is 2x ter observatie geweest dus er is wel enigzins een "beeld"
De huilaanvallen en niet / moeilijk troosten zijn herkenbaar.
Wellicht is dit helemaal niet aan de orde bij jullie maar je kan er eens op googlen om te zien of jullie het nog in die richting kunnen zoeken.
Nachtangst ontwikelt zich meestal op wat latere leeftijd maar kan al vanaf 6 mnd. Ze is 2x ter observatie geweest dus er is wel enigzins een "beeld"

woensdag 15 januari 2020 om 11:14
Misschien heb je het al gedaan, maar wat als je pijnstilling geeft? Je zegt dat ze regelmatig oorontsteking heeft en ook middenin het tandjes krijgen zit. Het kan zijn dat er nog wat vocht achter de oortjes zit waardoor s nachts de druk toeneemt wat haar wakker houdt of duwende kiesjes geven hetzelfde effect. wij hadden zowat hetzelfde afgelopen winter, ik gaf dan als slapen niet lukte paeacetamol en 9 vd 10 x hielp dat.
woensdag 15 januari 2020 om 21:01
Dit! Wij hebben de Nuna Leaf en parkeerden zowel dochter als zoon later daarin. Tv aan en mijn man slaapt er naast op de bank. Ze vielen vaak na een half uur ofzo in slaap. Niet iedere nacht, maar je merkt snel genoeg als het weer zo'n nacht wordt en ze écht niet willen slapen..Pandax schreef: ↑13-01-2020 17:12Mijn kinderen hebben allebei toen ze tussen de 1 en 2 jaar waren een fase van een paar maanden gehad waarin ze een paar uur wakker waren ‘s nachts. Iedere nacht. Bij mijn eerste probeerden we er nog wat aan te doen, vruchteloos overigens, bij de tweede hebben we het maar gewoon geaccepteerd. Mijn man ging dan met kind beneden tv kijken tot het weer moe werd. Na een maand of drie-vier was het over.
Geen tips dus eigenlijk. Of, nou ja, zoek alvast een leuke serie uit en sterkte.
Bij mijn dochter ook een tijd met een matras ernaast gelegen en gelijk aai over de bol en allemaal verder pitten. Hier doen wij wat werkt op dat moment en zien later. Heb wel sterk het idee dat ze niet alleen willen zijn dan..
Bij dochter is het helemaal goed gekomen en zoon moeten we nog ondervinden

Sterkte, slaaptekort is echt shit. Ik herken dat gevoel van adrenaline pijl omhoog en "daar gaan we weer". Probeer het alleen toch te accepteren, het is wat het is en je druk maken kost hoe dan ook energie wat je nog weinig hebt. En het lost niets op (ik weet er alles van)

woensdag 15 januari 2020 om 23:05

donderdag 16 januari 2020 om 00:49
Zie je ook geen verband tussen de 3 uur die ze thuis slaapt en de slechte nachten? Misschien zou ze overdag nog 2 slaapjes nodig hebben? En is ze in de nacht of oververmoeid of alsnog uitgeslapen omdat dat ene slaapje korter moet?Kaaaaaaaatje schreef: ↑13-01-2020 11:32Ze slaapt 1 keer. Op de opvang (3 dagen) meestal een dikke 2 uur. Thuis meestal 3 uur. we zien geen verband tussen de opvang en de nachten dat ze slecht slaapt.

donderdag 16 januari 2020 om 00:50
Waarom gaat ze om half 8 naar boven als ze dan nog geen tekenen van slaap vertoont?Kaaaaaaaatje schreef: ↑13-01-2020 11:34Ze gaat rond half 8 naar boven. Vertoond op dat moment meestal ook helemaal geen tekenen dat ze moe is, is vaak ook nog wel een half uur rustig wakker (maar gewoon in bed en zonder huilen). Ik ben gezegend met kinderen die weinig slapen, haar oudere zus was met 2,5 ook wel van de middagslaapjes af en die slaap meestal van 8 tot 7 en heeft daar ook echt genoeg aan.
Slaapt / rust ze teveel? Dan zou ik ook wakker zijn in de nacht.
Oh en dat zelf laten uitzoeken zou ik ook niet doen. Helemaal niet naast het naar bed brengen en 2 uur laten wakker liggen zonder te gaan kijken. Baby s zijn net mensjes, die hebben aandacht nodig. Misschien is dat wat ze nodig heeft.
donderdag 16 januari 2020 om 08:37
lilly1980 schreef: ↑15-01-2020 21:01Dit! Wij hebben de Nuna Leaf en parkeerden zowel dochter als zoon later daarin. Tv aan en mijn man slaapt er naast op de bank. Ze vielen vaak na een half uur ofzo in slaap. Niet iedere nacht, maar je merkt snel genoeg als het weer zo'n nacht wordt en ze écht niet willen slapen..
Bij mijn dochter ook een tijd met een matras ernaast gelegen en gelijk aai over de bol en allemaal verder pitten. Hier doen wij wat werkt op dat moment en zien later. Heb wel sterk het idee dat ze niet alleen willen zijn dan..
Bij dochter is het helemaal goed gekomen en zoon moeten we nog ondervinden![]()
Sterkte, slaaptekort is echt shit. Ik herken dat gevoel van adrenaline pijl omhoog en "daar gaan we weer". Probeer het alleen toch te accepteren, het is wat het is en je druk maken kost hoe dan ook energie wat je nog weinig hebt. En het lost niets op (ik weet er alles van)![]()
Is die tv dan voor man bedoelt of laat je de dreumes tv kijken?
donderdag 16 januari 2020 om 10:24
Goeie genade een middagdutJE van 2-3 uur, das geen dutje, dat is een halve dag slapen!? Dat ken ik helaas niet van mijn babies. Dochter sliep met 1 jaar 45 minuten nadat ik eerst een half uur de hele trukendoos moest leeghalen. Zoon wel een uur of langer, maar die was dan ook een “model” baby. Mij klinkt het dus als veel in de oren. Snachts wakker kende zij ook en van vermoeidheid namen we haar tussenin en gaven haar een mobiel met “baby Einstein” er op in de hand. Helemaal verpest is ze....
En ik liet haar veel bij mij drinken in de hoop op wat slaap. Wat was die tijd zwaar. Allemaal goed gekomen trouwens, ze slaapt al jaren 12 uur achter elkaar in haar eigen bed. Sterkte!

donderdag 16 januari 2020 om 11:21
Dat zie je dan wel weer. Misschien gaat dat over een poosje juist wel heel makkelijk (ja, dat kan echt. Ik heb ervaring) To loopt op haar tandvlees, dus prioriteit lijkt me te zorgen dat zij en haar partner nu overeind blijven.Xaviera1234567890 schreef: ↑13-01-2020 15:16Met constant bij je laten slapen of zeld er constant bij gaan liggen moet je straks weer dat gaan afleren. Tenzij je zo een moeder bent die elke nacht met of bij haar kinderen wil slapen alsof je geen eigen leven hebt maar zo kom je niet over. Geen tips wel succes.
Iemand anders schreef het ook al, maar zorg vooral dat je het zelf volhoudt. Ik zou er zelf niet voor kiezen een dreumes het de hele nacht alleen uit te laten zoeken (de volwassenen die ik ken die last hebben van slapeloosheid vinden dat al lastig, een dreumes alleen laten wilde ik daarom niet), dus wat wij deden: matras bij dreumes op de kamer waar we om en om gingen slapen om hem ‘s nachts rustig te houden zodat zijn broer niet wakker werd (de andere ouder deed oordoppen in), overdag lichamelijk zo actief mogelijk zijn zodat hij dieper sliep en de kans dat hij niet wakker werd wat groter werd en toch al vroeg het middagslaapje eruit. Oh, en om en om uitslapen in het weekend.
donderdag 16 januari 2020 om 11:53
donderdag 16 januari 2020 om 12:03
Hm... we hebben er weer drie goede nachten opzitten. 1 keer wakker voor een speen maar gewoon weer verder slapen en 2 keer doorslapen. Wel jammer dat de oudste 1 van die nachten wakker werd en ik daarna mezelf wakker hield met piekeren over een sollicitatiegesprek. Maar ik verwacht ergens dus weer dat we vannacht een slechte nacht hebben.
We hebben afgesproken dat we een dagboekje bij gaan houden om te kijken of we een patroon zien. En verder gaan we op het moment dat ze wakker word en niet zelf verder gaat slapen naast haar liggen op het logeerbed en mag ze onze hand vast houden en zullen we haar troosten als ze echt overstuur is, maar we blijven beiden in ons eigen bed. Ik hoop dat het gaat helpen en dat het bij af en toe een keer blijft tot ze er helemaal van af is.
We hebben afgesproken dat we een dagboekje bij gaan houden om te kijken of we een patroon zien. En verder gaan we op het moment dat ze wakker word en niet zelf verder gaat slapen naast haar liggen op het logeerbed en mag ze onze hand vast houden en zullen we haar troosten als ze echt overstuur is, maar we blijven beiden in ons eigen bed. Ik hoop dat het gaat helpen en dat het bij af en toe een keer blijft tot ze er helemaal van af is.
maandag 27 januari 2020 om 09:31
Even een update. Het ging 1,5 week veel beter, ze werd nog wel een keer wakker, maar dan was ze haar speen kwijt en sliep ze weer verder.
Maar nu komt er weer een kies door en is ze super verkouden dus vannacht heb ik weer 2 uur naast haar gelegen....
En haar grote zus was ziek en heeft haar bed ondergespuugd. Net als gisternacht. Dus ik ben nu weer gebroken.
Maar nu komt er weer een kies door en is ze super verkouden dus vannacht heb ik weer 2 uur naast haar gelegen....
En haar grote zus was ziek en heeft haar bed ondergespuugd. Net als gisternacht. Dus ik ben nu weer gebroken.