Dreumes wijst naar vieze luier, eerste stap naar zindelijk??

13-05-2021 19:12 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik snap mijn eigen vraag eigenlijk ook niet goed.

Kind is krap 1,5 (voor de liefhebbers, 17 maanden). Kan al maanden lopen, fysiek is hij sterk. Kan een paar woordjes zeggen, maar brabbelt nog voornamelijk.

Sinds een week zegt hij “bah”, wijst naar luier en verrekt: gepoept. Soms is het zonder ‘bah’ en wijst hij of hij gaat “frummelen” bij zijn luier. Ook dan: poep.

Het begint best een beetje consequent te worden.

WAT NU???!

Ik had dit nog helemaal niet verwacht. Moet ik hier iets mee? Wordt hij nu zindelijk? Is het een faaaaase? Ik merk dat ik er een beetje door overvallen wordt en niet zo goed weet hoe nu best te reageren / handelen.
Alle reacties Link kopieren
En mijn jongste zit vol in de spuitluierfase. Ik zie echt veel meer poep dan me lief is momenteel. :flag:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 22:23
Ik heb aan autoritten een Dopper opgeofferd 🙊
:HA: slim!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 22:25
Ik vind dat zelf billen vegen trouwens ook nog wel een ding. Echt netjes doet ‘ie dat niet. En dan moet ik komen inspecteren hoe het gelukt is van hem O_O

Iemand nog tips om een kleuter fatsoenlijk te leren billenvegen? :P
Niet. Ze komen er maar net aan. Daar zijn nou net onderbroeken voor uitgevonden. Koop donkere, dan zie je het niet ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
13-05-2021 22:32
Niet. Ze komen er maar net aan. Daar zijn nou net onderbroeken voor uitgevonden. Koop donkere, dan zie je het niet ;-D .
Hij krijgt er rode billen van als het niet goed schoon is :roll:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zéker! En wat je omschrijft, jouw kindje was echt de ideale kandidaat geweest voor babyzindelijkheidscommunicatie (Google maar eens!). Kort gezegd komt het erop neer dat kinderen zich van nature niet willen bevuilen, dus dat baby’s al vanaf de geboortedag aangeven als ze moeten plassen of poepen. Wij trekken ze echter een luier aan en leren ze het daarin te doen om ze vervolgens weer zindelijk te willen krijgen. De signalen die jouw zoontje geeft, zijn heel normaal en eigenlijk een vraag aan jou om hem te helpen zich niet te hoeven bevuilen, dus super als je daarop wilt gaan reageren!

Ik ben bij beide kinderen heel vroeg begonnen met het introduceren van potje en wc met brilverkleiner, bij mijn oudste met 8 maanden, bij de jongste vanaf de eerste week), oudste was met 14 maanden overdag zindelijk. Jongste is nu 13 maanden en gaat die richting ook op. Ze blijft steeds vaker droog en geeft het steeds beter aan.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 22:17
Ik wou zeggen... het hele idee van zindelijk is toch dat ze het zélf aanvoelen en regelen?

Maar goed, nu snap ik wel ineens hoe ze in niet-westerse landen zo vroeg ‘zindelijk’ zijn dan :P
Ik vind zindelijk het zelf aan kunnen voelen en op tijd aan kunnen geven. Dat je als ouders dan nog helpt met billen vegen en dergelijke lijkt mij heel normaal. Maar zindelijk is toch gewoon je plas en poep onder controle hebben?
Alle reacties Link kopieren
Oei ik had me nog niet gerealiseerd dat zindelijk zijn ook problemen met zich meebrengt! Nouja, dat zien we dan wel weer.

Die wc bril verkleiner is een goede. Ik denk dat hij dat het einde gaat vinden. Hij wil alles wat wij ook doen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat, ben best enthousiast geworden nu om hem maar gewoon eens wat dingen te laten proberen! Had helemaal niet in de gaten dat dit al vanaf deze leeftijd zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
13-05-2021 22:49
Ik vind zindelijk het zelf aan kunnen voelen en op tijd aan kunnen geven. Dat je als ouders dan nog helpt met billen vegen en dergelijke lijkt mij heel normaal. Maar zindelijk is toch gewoon je plas en poep onder controle hebben?
Dat schrijft zij niet. Zij schrijft dat ze hun zoontje elke 2 uur op de wc zet en dat hij tussendoor geen ongelukjes heeft. Dat is toch niet zindelijk? Dat je een jonge peuter helpt de verkleiner erop te leggen en erop te klimmen nadat die zegt ‘ik moet plassen’ vind ik wel zindelijk idd.

Maar wel de vermoeiende fase van zindelijk :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Minik schreef:
13-05-2021 22:49
Ik vind zindelijk het zelf aan kunnen voelen en op tijd aan kunnen geven. Dat je als ouders dan nog helpt met billen vegen en dergelijke lijkt mij heel normaal. Maar zindelijk is toch gewoon je plas en poep onder controle hebben?
Ja maar zindelijk is dus ook zelf aanvoelen wanneer je moet, dat aangeven en vervolgens als klein kind uiteraard nog geholpen worden met broek naar beneden, op potje gaan zitten, vegen etc. Dat zelf aanvoelen en aangeven is wel echt noodzakelijk voor zindelijkheid. En dat is niet wat er gebeurt als je je kind alleen maar elke twee uur op een potje zet.
lux- schreef:
13-05-2021 22:55
Dat schrijft zij niet. Zij schrijft dat ze hun zoontje elke 2 uur op de wc zet en dat hij tussendoor geen ongelukjes heeft. Dat is toch niet zindelijk? Dat je een jonge peuter helpt de verkleiner erop te leggen en erop te klimmen nadat die zegt ‘ik moet plassen’ vind ik wel zindelijk idd.

Maar wel de vermoeiende fase van zindelijk :P
Of: oh nee mama, ik plas op grond, mama ik kan niet stoppen, MAMAAAAAAAA.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 22:23
Ik heb aan autoritten een Dopper opgeofferd 🙊
Muhahahaha
Dat wordt hier dan een Dopper met een trechter ofzo... :biggrin:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 22:55
Dat schrijft zij niet. Zij schrijft dat ze hun zoontje elke 2 uur op de wc zet en dat hij tussendoor geen ongelukjes heeft. Dat is toch niet zindelijk? Dat je een jonge peuter helpt de verkleiner erop te leggen en erop te klimmen nadat die zegt ‘ik moet plassen’ vind ik wel zindelijk idd.

Maar wel de vermoeiende fase van zindelijk :P

Ik was aan het begin van dit topic nog de super trotse moeder die helemaal "kijk mijn kind eens fantastisch zijn, en nu al bezig met zindelijk worden en ahhhh dan mag ik straks helpen met naar de wc gaan-trots".

Nu niet meer :proud:
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-05-2021 22:54
Die wc bril verkleiner is een goede. Ik denk dat hij dat het einde gaat vinden. Hij wil alles wat wij ook doen.
.
Vergeet dan ook een krukje/opstapje niet.

Ik kocht zo'n inklapbaar krukje. Had ik na 1 seconde al spijt van. Daar gaat zeer binnenkort heel lelijk een klein vingertje tussen komen.....

Binnenkort maar naar de ikea voor "het" opstapje.
flipje2 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 23:01
1.07% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 22:23
Ik heb aan autoritten een Dopper opgeofferd 🙊

Ik vind dit voor tzt echt een super tip.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
13-05-2021 23:00
Vergeet dan ook een opstapje niet.

Ik kocht zo'n inklapbaar krukje. Had ik na 1 seconde al spijt van. Daar gaat zeer binnenkort heel lelijk een klein vingertje tussen komen.....

Binnenkort maar naar de ikea voor "het" opstapje.

Opstapje hebben wel al! Kind kijkt graag uit het raam maar kon er net niet bij. Dus we hebben al opstapjes zodat hij lekker op de vensterbank kan leunen en naar buiten kan kijken. (lage vensterbanken)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-05-2021 22:59
Ik was aan het begin van dit topic nog de super trotse moeder die helemaal "kijk mijn kind eens fantastisch zijn, en nu al bezig met zindelijk worden en ahhhh dan mag ik straks helpen met naar de wc gaan-trots".

Nu niet meer :proud:
.
Hahahaha. Helaas......
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
13-05-2021 22:57
Of: oh nee mama, ik plas op grond, mama ik kan niet stoppen, MAMAAAAAAAA.
:hihi: dat heeft die van ons nooit gedaan. Maar we hebben wel een periode gehad dat hij stiekem in de tuin plaste. Hij vond het onderweg geïntroduceerde wildplassen namelijk helemaal het dus op een gegeven moment viel het me op dat hij nooit meer naar de wc ging, en het potje ook leeg bleef. Dus ik begon me al zorgen te maken om die nieren tot ik hem betrapte terwijl hij de blaadjes van de Japanse es probeerde raken (kijk mama ik plas heel hóóóóg!!!).
:nut:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Sally en Lux, ben het met jullie beiden eens. Ik viel over het woordje ‘regelen’ van Lux. Mijn dochter was dus met 14 maanden zindelijk maar kon het echt nog niet zelf regelen natuurlijk. Ze kon wel zeggen ‘mama, plas’ en dan nog zelfs een minuut of 5 ophouden als we een wc moesten zoeken ergens, en netjes op wc of potje haar behoefte doen. Wel echt zindelijk dus.

Dat je als ouder je kind een keer extra op de wc zet voor je wat langer de deur uit gaat ofzo, lijkt mij ook normaal. Maar idd is het belangrijk dat een kind zélf aangeeft dat het moet.

Bij babyzindelijkheidscommunicatie is dit overigens ook het geval, al kan een kleine baby nog niet zo duidelijk communiceren natuurlijk en geeft die het met veel kleinere signalen aan.

Elk uur op het potje zetten is inderdaad nog geen zindelijkheid, maar dat kan wel een begin zijn. Vanaf dat ze het echt zelf aangeven, noem ik het zindelijk, en zelf aangeven hoeft niet met woorden te zijn! Kindjes in bijv Afrikaanse landen kunnen ook echt al heel jong zindelijk zijn. Ze geven het alleen anders aan dan door te zeggen ‘ik moet plassen’. Elk kind geeft vanaf dag 1 het namelijk aan, alleen luisteren wij er niet naar en stoppen ze dus met het aangeven.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
13-05-2021 22:57
Of: oh nee mama, ik plas op grond, mama ik kan niet stoppen, MAMAAAAAAAA.

Ik schijn ooit half in paniek (kreeg mijn pak niet uit) te hebben geroepen IK PLAS IN ALLES!!
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 23:02
:hihi: dat heeft die van ons nooit gedaan. Maar we hebben wel een periode gehad dat hij stiekem in de tuin plaste. Hij vond het onderweg geïntroduceerde wildplassen namelijk helemaal het dus op een gegeven moment viel het me op dat hij nooit meer naar de wc ging, en het potje ook leeg bleef. Dus ik begon me al zorgen te maken om die nieren tot ik hem betrapte terwijl hij de blaadjes van de Japanse es probeerde raken (kijk mama ik plas heel hóóóóg!!!).
:nut:


:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-05-2021 22:59
Ik was aan het begin van dit topic nog de super trotse moeder die helemaal "kijk mijn kind eens fantastisch zijn, en nu al bezig met zindelijk worden en ahhhh dan mag ik straks helpen met naar de wc gaan-trots".

Nu niet meer :proud:
Haha dat dachten we allemaal bij onze oudste hoor ;-D

Wat ik ook vervelend vind - en mijn oudste is nu 4 - is dat als je uit de brilverkleinerfase bent het nog steeds een erg grote wc is voor die magere kleuterbilletjes. En met z’n voetjes bij de grond kan hij ook nog niet. Dus hij ondersteunt zichzelf op de wc met zijn handen.
Dat is niet zo’n probleem thuis (ik maak de bril gewoon heel vaak schoon), en op openbare toiletten laat ik hem staand plassen. Maar poepen op een openbaar toilet betekent dat jij dus een spartelende kleuter op dat toilet moet zien te houden zonder dat hij zijn handen op die gore bril zet :P

Nou kreeg ik laatst de protip om voor vakanties het potje in de auto te zetten en dan daar een luier in te leggen als er gepoept moet worden en dan je peuter/kleuter zo te laten poepen. Kun je de luier daarna weggooien.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 23:08
Haha dat dachten we allemaal bij onze oudste hoor ;-D

Wat ik ook vervelend vind - en mijn oudste is nu 4 - is dat als je uit de brilverkleinerfase bent het nog steeds een erg grote wc is voor die magere kleuterbilletjes. En met z’n voetjes bij de grond kan hij ook nog niet. Dus hij ondersteunt zichzelf op de wc met zijn handen.
Dat is niet zo’n probleem thuis (ik maak de bril gewoon heel vaak schoon), en op openbare toiletten laat ik hem staand plassen. Maar poepen op een openbaar toilet betekent dat jij dus een spartelende kleuter op dat toilet moet zien te houden zonder dat hij zijn handen op die gore bril zet :P



O_O O_O O_O O_O :|
Nou kreeg ik laatst de protip om voor vakanties het potje in de auto te zetten en dan daar een luier in te leggen als er gepoept moet worden en dan je peuter/kleuter zo te laten poepen. Kun je de luier daarna weggooien.

Oh gelukkig je maakt het goed met een tip!
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-05-2021 23:08
Maar poepen op een openbaar toilet betekent dat jij dus een spartelende kleuter op dat toilet moet zien te houden zonder dat hij zijn handen op die gore bril zet :P
Dat doe ik zo:
Kind op wc tillen, ik sta dus dus met mn gezicht naar de wc toe. Kind slaat armen om mijn benen heen om zich vast te houden. Ik kan redelijk rechtop staan en heb daarna de handen vrij om de billen af te vegen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-05-2021 22:54
Oei ik had me nog niet gerealiseerd dat zindelijk zijn ook problemen met zich meebrengt! Nouja, dat zien we dan wel weer.

Die wc bril verkleiner is een goede. Ik denk dat hij dat het einde gaat vinden. Hij wil alles wat wij ook doen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat, ben best enthousiast geworden nu om hem maar gewoon eens wat dingen te laten proberen! Had helemaal niet in de gaten dat dit al vanaf deze leeftijd zou kunnen.
Mijn kind heeft het potje overgeslagen, alhoewel we een leuke voor hem hadden gekocht. Hij speelde er graag mee maar weigerde pertinent erop te zitten of in te plassen. Want, geen echte wc.
Ook de verkleining voor de wc vond en vindt hij maar niets! Hij heeft altijd alleen maar op de echte wc gewild. Want dat doen papa en mama en alle kindjes op school ook.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon was met 18 maand plaszindelijk en met 20 maand poepzindelijk, omdat hij zelf wilde. Met 18 maand ging hij naast mijn man staan bij toilet, hield piemel vast en pieste zo tegen de pot aan. Ik heb alleen maar kinderen zittend zindelijk leren worden, dus was wat verbaasd, maar heb toen een weeman gekocht en die op de wc gehangen en toen ging hij elke keer. En zette hem rond zijn poepmoment (meestal na ontbijt) 10 min op de wc en die klik was er toen ook 2 maanden later. Zei hij: mama poep! En dan had ik 2 min om wc te zoeken ;)
Meest ideale manier ooit. Advies dus: laat je kind leiden en het kan heus op de leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven