Duizenden groep 8-ers krijgen verkeerd advies

21-05-2019 15:01 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duizenden kinderen in groep 8 krijgen een verkeerd schooladvies ná de eindtoets.
Zie o.a. hier:
https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a1b649e2/

Dit geldt voor de alternatieve toetsen zoals IEP, Route 8 etc.
De reguliere CITO-toets is wél juist.

Het kan dus gevolgen hebben voor kinderen die ten onrechte omhoog zijn bijgesteld.
Denk aan alsnog voor een andere school gekozen hebben en daar ingeschreven, vriendjes wel/niet in de klas. En wat te denken van de teleurstelling? Blij dat je het kennelijk zo goed gedaan hebt dat je zelfs een iets hoger advies krijgt dan in eerste instantie... wat een teleurstelling moet dat zijn zeg.

Er zijn vast mensen hier op het viva forum die hier mee te maken hebben.
Hoe gaat het bij jullie ? Heeft het inderdaad gevolgen voor je kind ? Ga je in gesprek met school of hoe ga je ermee om ?
Subnautica schreef:
21-05-2019 21:33

Om die toetsen gelijk te laten wegen worden er correcties toegepast. En daar is het blijkbaar fout gegaan dit jaat. Er is met de verkeerde correcties gerekend waardoor de knip tussen de verschillende niveaus verkeerd lag.

Echt een heel lullige fout.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 21:28
Bij praktijkonderwijs/BB is het verschil ook groot. Er moeten dus ook wel kinderen onterecht een te laag advies hebben gekregen.
Klopt, maar dat aantal is een stuk lager.
lolly-pop schreef:
21-05-2019 21:36
Klopt, maar dat aantal is een stuk lager.
Omdat sowieso weinig kinderen dergelijke scores halen?
Ik vind dat dit wel pleit voor een centrale eindtoets basisonderwijs. Hoewel ik van route8 van ons nichtje begreep dat het voordeel is dat de toets zich tijdens het maken aanpast aan het niveau. Wat me voor de meeste leerlingen wel motiverender lijkt. En kritiek op CITO is er vaak omdat ook veel taligheid verwacht wordt bij rekenvaardigheid.

Maar wel schandalig hoor...
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft middelste ook route 8 gemaakt, maar we hadden al gelijk met de uitslag een brief gekregen dat de adviezen sowieso niet zouden worden bijgesteld, wat ik toen vreemd vond. Gelukkig maar, blijkt nu.
Ik zie het nut van al deze alternatieve toetsen ook niet, alleen maar moeilijk om te vergelijken. De score van de cito zegt gewoon meer.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 21:42
Ik vind dat dit wel pleit voor een centrale eindtoets basisonderwijs. Hoewel ik van route8 van ons nichtje begreep dat het vooordeel is dat de toets zich tijdens het maken aanpast aan het niveau. Wat me voor de meeste leerlingen wel motiverender lijkt. En kritiek op CITO is er vaak omdat ook veel taligheid verwacht wordt bij rekenvaardigheid.

Maar wel schandalig hoor...
Maar bij de traditionele cito kan men ook kiezen tussen twee niveau’s. De leerkracht kan ervoor kiezen om bepaalde kinderen een “makkelijkere” toets te laten maken.
Centrale eindtoets lijkt me sowieso beter.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 21:42
Ik vind dat dit wel pleit voor een centrale eindtoets basisonderwijs. Hoewel ik van route8 van ons nichtje begreep dat het voordeel is dat de toets zich tijdens het maken aanpast aan het niveau. Wat me voor de meeste leerlingen wel motiverender lijkt. En kritiek op CITO is er vaak omdat ook veel taligheid verwacht wordt bij rekenvaardigheid.

Maar wel schandalig hoor...
Het was een rekenfout van OCW. Zie niet in waarom er één centrale eindtoets zou moeten komen als OCW niet kan rekenen. Dat heeft niets met de toetsen te maken waarin OCW fout heeft gerekend.
enn wijzigde dit bericht op 21-05-2019 21:53
6.59% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Turtlerain schreef:
21-05-2019 21:48
Maar bij de traditionele cito kan men ook kiezen tussen twee niveau’s. De leerkracht kan ervoor kiezen om bepaalde kinderen een “makkelijkere” toets te laten maken.
Centrale eindtoets lijkt me sowieso beter.
De ‘makkelijke’ Cito is alleen anders qua vraagstelling, had ik begrepen. Je kunt er evengoed 550 mee scoren en dat is dan evenveel waard als de reguliere.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-05-2019 21:48
Maar bij de traditionele cito kan men ook kiezen tussen twee niveau’s. De leerkracht kan ervoor kiezen om bepaalde kinderen een “makkelijkere” toets te laten maken.
Centrale eindtoets lijkt me sowieso beter.
Mij helemaal niet. CITO verdeelt de kansen voor kinderen door alleen op taligheid aan te spreken en door te veronderstellen adaptief te toetsen door twee niveaus aan te bieden. Bijvoorbeeld IEP en Route8 doen dit veel minder en zij toetsen daadwerkelijk adaptief. Tijdens de toets wordt het niveau aangepast aan het kind dat de toets maakt. Dat is dus daadwerkelijk adaptief toetsen.

Ik vind dat we af moeten van de imho CITO ‘terreur’
enn wijzigde dit bericht op 21-05-2019 21:57
15.98% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Turtlerain schreef:
21-05-2019 21:48
Maar bij de traditionele cito kan men ook kiezen tussen twee niveau’s. De leerkracht kan ervoor kiezen om bepaalde kinderen een “makkelijkere” toets te laten maken.
Centrale eindtoets lijkt me sowieso beter.
Oh, dat wist ik niet!
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-05-2019 21:51
Mij helemaal niet. CITO verdeelt de kansen voor kinderen door alleen op taligheid aan te spreken en door te veronderstellen adaptief te toetsen door twee niveaus aan te bieden. Bijvoorbeeld IEP en Route8 doen dit veel minder en zij toetsen daadwerkelijk adaptief.

Ik vind dat we af moeten van de imho CITO ‘terreur’
Helemaal mee eens.
Enn schreef:
21-05-2019 21:48
Het was een rekenfout van OCW. Zie niet in waarom er één centrale eindtoets zou moeten komen als OCW niet kan rekenen. Dat heeft niets met de toetsen te maken waarin OCW fout heeft gerekend.
Dat is zo hoor. Maar met 1 centrale eindtoets zou je die correlatie niet hoeven laten door te rekenen. Hoewel het toch eigenlijk absurd is dat zoiets niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 21:57
Dat is zo hoor. Maar met 1 centrale eindtoets zou je die correlatie niet hoeven laten door te rekenen. Hoewel het toch eigenlijk absurd is dat zoiets niet goed gaat.
En dus moeten de nieuwere veel beter passende toets mogelijkheden zoals IEP en Route8 maar wijken? Omdat de ivoren toren een fout van jewelste heeft gemaakt? En de monopolist CITO hun vriend is? Het wordt misschien wel tijd dat zij beiden zich eens wat minder gaan bemoeien met de vernieuwende mogelijkheden binnen het onderwijs.
enn wijzigde dit bericht op 21-05-2019 22:01
10.78% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
21-05-2019 21:51
Mij helemaal niet. CITO verdeelt de kansen voor kinderen door alleen op taligheid aan te spreken en door te veronderstellen adaptief te toetsen door twee niveaus aan te bieden. Bijvoorbeeld IEP en Route8 doen dit veel minder en zij toetsen daadwerkelijk adaptief. Tijdens de toets wordt het niveau aangepast aan het kind dat de toets maakt. Dat is dus daadwerkelijk adaptief toetsen.

Ik vind dat we af moeten van de imho CITO ‘terreur’
Ja, daar ben ik het in principe wel mee eens. Wat ik overigens ook niet begrijp is waarom CITO zelf hier niets mee lijkt te doen. Volgens mij krijgen ze al decennialang kritiek op het feit dat de toetsen te talig en verouderd zijn. Heeft dat puur te maken met hun leidende positie hierin?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 22:00
Ja, daar ben ik het in principe wel mee eens. Wat ik overigens ook niet begrijp is waarom CITO zelf hier niets mee lijkt te doen. Volgens mij krijgen ze al decennialang kritiek op het feit dat de toetsen te talig en verouderd zijn. Heeft dat puur te maken met hun leidende positie hierin?
En dikke vrienden met de ivoren torens. Ook hier gaat flink geld in om he? Maar dat mag niet gezegd worden want zo is het niet enzo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-05-2019 21:48
Het was een rekenfout van OCW. Zie niet in waarom er één centrale eindtoets zou moeten komen als OCW niet kan rekenen. Dat heeft niets met de toetsen te maken waarin OCW fout heeft gerekend.
Deze fout is gemaakt omdat men de uitslagen van al die verschillende toetsen met elkaar moet vergelijken. Bij één centrale toets was dat niet nodig geweest daarom ben ik voor één eindtoets. Hoeft niet perse cito te zijn hoor..
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-05-2019 22:07
Deze fout is gemaakt omdat men de uitslagen van al die verschillende toetsen met elkaar moet vergelijken. Bij één centrale toets was dat niet nodig geweest daarom ben ik voor één eindtoets. Hoeft niet perse cito te zijn hoor..
Kom op zeg, je doet je werk of je doet het niet. Mensen zijn geen eenheidsworsten en ik vind het heel belangrijk dat een school kiest voor een wijze van toetsen die past bij het onderwijsaanbod waarvoor zij staan. Anders worden er 8 jaar appelen aangeboden en in het laatste half jaar gemeten met peren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-05-2019 22:08
Kom op zeg, je doet je werk of je doet het niet. Mensen zijn geen eenheidsworsten en ik vind het heel belangrijk dat een school kiest voor een wijze van toetsen die past bij het onderwijsaanbod waarvoor zij staan. Anders worden appelen aangeboden en vervolgens gemeten met peren.
In het VO heb je ook één centraal examen. Is gewoon makkelijker voor je referentiekader.
Prima om de cito aan te passen, minder talig te maken etc, maar al deze alternatieve toetsen is toch ook gewoon verwarrend, blijkt maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-05-2019 22:15
Tja, in het VO heb je ook één centraal examen. Is gewoon makkelijker voorkeur referentiekader.
Prima om de cito aan te passen, minder talig te maken etc, maar al deze alternatieve toetsen is toch ook gewoon verwarrend, blijkt maar weer.
Voor OCW.

En het zou wel eens kunnen dat ook het VO vanzelf hierin mee zal gaan ontwikkelen. Dat heb ik inmiddels al vaker zien gebeuren met vernieuwingen die in het basisonderwijs beginnen om zich vervolgens binnen het VO door te ontwikkelen. Dat lijkt me ook de bedoeling van onderwijs want de mensen zijn niet per definitie anders alleen maar ouder.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 21:42
Ik vind dat dit wel pleit voor een centrale eindtoets basisonderwijs. Hoewel ik van route8 van ons nichtje begreep dat het voordeel is dat de toets zich tijdens het maken aanpast aan het niveau. Wat me voor de meeste leerlingen wel motiverender lijkt. En kritiek op CITO is er vaak omdat ook veel taligheid verwacht wordt bij rekenvaardigheid.

Maar wel schandalig hoor...
Ik denk dat dit de Cito-toetsmakers heel goed uitkomt.
Eze schreef:
21-05-2019 22:22
Ik denk dat dit de Cito-toetsmakers heel goed uitkomt.
Zou toch niet bewust zijn gedaan? :-o
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 22:23
Zou toch niet bewust zijn gedaan? :-o
Nee joh, aluhoedje nodig? :proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
21-05-2019 22:22
Ik denk dat dit de Cito-toetsmakers heel goed uitkomt.
Tuurlijk maar om nou te gaan denken dat het opzettelijk is gebeurd lijkt mij wat overtrokken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-05-2019 22:20
Voor OCW.

En het zou wel eens kunnen dat ook het VO vanzelf hierin mee zal gaan ontwikkelen. Dat heb ik inmiddels al vaker zien gebeuren met vernieuwingen die in het basisonderwijs beginnen om zich vervolgens binnen het VO door te ontwikkelen. Dat lijkt me ook de bedoeling van onderwijs want de mensen zijn niet per definitie anders alleen maar ouder.
Voor ouders en leerkrachten ook.
Iedereen heeft een beeld bij een Cito-score van 550 of 535. Straks moet een VO docent binnen een klas route 8 sores, Cito’s scores en iep scores vergelijken.
Wat ik ook raar vind; geen eenduidige adviezen bij route 8, dus wel gt/havo of havo/ vwo, maar geen havo advies.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-05-2019 22:38
Voor ouders en leerkrachten ook.
Iedereen heeft een beeld bij een Cito-score van 550 of 535. Straks moet een VO docent binnen een klas route 8 sores, Cito’s scores en iep scores vergelijken.
Wat ik ook raar vind; geen eenduidige adviezen bij route 8, dus wel gt/havo of havo/ vwo, maar geen havo advies.
Wellicht omdat mensen bijvoorbeeld wisselende krachten bezitten ? Een kans verdienen om te laten zien wat ze kunnen? Scholen binnen het vmbo bieden de leerlingen de mogelijkheid aan om in vakken of op kader- of op basis niveau eindexamen te doen. Waarom mag het dat een VWO leerling die gemiddeld een 7 staat maar een 4 voor wiskunde heeft, móet afstromen naar HAVO? Wie heeft bepaald dat alles gekund moet worden? En waarom is er behoefte aan al die strakke bepalingen? Omdat het dan lekker duidelijk is? Voor wie dan? Mensen hebben recht om zich te mogen ontwikkelen en naar mijn weten dient onderwijs dat doel en het is dus geen doel op zich.De huidige imho beperkende bepalingen met daarnaast de flinke afrekencultuur gestimuleerd door de overheid (inspectie) beperkt heel veel mensen in hun ontwikkeling.

Mensen zijn geen eenheidsworsten ik denk dat gepersonaliseerd leren waarin formatief toetsen net zo belangrijk is, de toekomst gaat zijn en ook binnen het VO.
enn wijzigde dit bericht op 21-05-2019 23:27
23.53% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven