Een baby en peuter, hoe dan?

17-02-2019 08:14 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vier weken hebben we een tweede zoontje. We hebben ook een 2,5 jarig zoontje. Beide geen moeilijke kids maar toch weet ik het niet meer!

De eerste weken sliep de baby nog heel veel in de box en ging het allemaal prima. Nu is hij steeds meer wakker en onrustig. Hij wil ook niet meer in de box. Ik ben niet voor om kinderen of baby’s te laten huilen maar.... hoe dan???

Voorbeeld: baby heeft krampjes en peuter is wakker en wil uit bed. Of baby wil voeding maar peuter is gevallen etc etc, dat soort situaties.

Draagdoek vind baby vreselijk en ook wipstoel etc helpt natuurlijk niet bij krampjes (en die heeft hij veel deze week). Ik heb het gevoel alsof ik continu moet kiezen tussen welk huilend kind ik moet troosten. En daardoor doe ik het dus altijd fout bij 1 van mijn kinderen. Daarbij komt dat onze peuter een heel gevoelig jongetje is die altijd moet huilen als een ander huilt en dat doet hij nu ook met de baby.

Ik geef borstvoeding maar als ik mijn grote teen al beweeg laat de baby los. bewegen tijdens het voeden lukt dus ook niet (om ander zoontje te troosten bijvoorbeeld)

Herkenbaar? En hoe doen jullie dat?
anoniem_282345 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 08:18
6.01% gewijzigd
zussel schreef:
17-02-2019 19:51
Dat laatste is toch het andere uiterste? Mijn ervaring is juist dat kindjes die niet naar het kdv gaan echt achterlopen en vaak minder sociaal zijn. Praten later, kunnen moeilijker delen, andere kinderen zijn spannend, etc. Maar dat zal heus niet bij alle kinderen die niet naar het kdv gaan zo zijn, is puur mijn ervaring.

Ik gun het peuter vooral heel erg, dat kdv. Voor baby’s vind ik het meer noodzaak, die hebben er zelf niks aan (maar wennen met 1 jaar is moeilijk). Peuter heeft echt toffe dagen daar, die wordt zo blij van 10 andere peuters om zich heen waar ze naar kan kijken en die ze na kan doen. Dat zou ik thuis niet zo kunnen realiseren.
Precies, dit valt mij ook op. De tbm worden juist gestimuleerd om hun kind alsjeblieft vanaf 2 jaar naar een vorm van opvang te sturen, omdat ze anders met een (meestal taal)achterstand beginnen aan de basisschool.

En in sociaal opzicht zijn de verschillen ook erg opvallend. Kinderen die naar enige vorm van opvang gaan zijn een stuk socialer, zijn minder angstig, minder bang om een praatje met een ''vreemde' aan te knopen. Toch wel vaardigheden die je goed kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn nu 2.5 jaar en 6 maanden.

Wat hier helpt is om dochter haar ritme zoveel mogelijk gewoon zo te houden. Dus ook qua opvang, peuterzwemmen, slapen etc (inmiddels gaat baby ook alweer een paar maanden mee naar de opvang en mee zwemmen). Voordat de baby zijn fles krijgt, zorg ik ervoor dat dochter ook iets te doen heeft of iets te eten/drinken heeft. Ik betrek dochter waar ze wil in de verzorging van onze baby. Ze vindt het nog steeds leuk om bijvoorbeeld de sokken te mogen kiezen. Op de momenten dat baby slaapt, krijgt dochter vaak exclusieve aandacht en gaan we wat leuks doen, zoals kleien, samen spelen, boekje lezen, etc. Verder probeer ik dochter ook de voordelen van het hebben van een broertje in te laten zien. Hij heeft veel leuk (1+) speelgoed gekregen als kraamcadeau, wat zij ook leuk vindt. Hier mag ze dus ook regelmatig mee spelen. En op de momenten dat baby even een minuut moet wachten, omdat ik even met mijn dochter bezig ben, dan benoem ik dit naar hem (en andersom naar haar). Ik heb je gehoord naam baby. Het is nu even dochter tijd, zodra we dit klaar hebben, dan kom ik bij jou. Uiteraard snapt mijn baby hier geen bal van. Maar mijn dochter wel en die vindt dit erg fijn. En verder wordt multitasken echt steeds makkelijker. En schroom je niet om om hulp te vragen!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
17-02-2019 19:47
Lastig hoor Envelop! Lijkt me echt vervelend! Maar klinkt alsof je er al alles aan doet. Kan ze aangeven waarom ze de baby stom vindt? Vindt ze andere kindjes of baby’s ook stom? Hopelijk wordt het snel beter!
Ze is nog niet zo goed met taal maar wil wel van alles, dat levert haar dus ook regelmatig frustraties op. Bovendien is ze volop in de "ik ben twee en alles is nee" fase, niet het beste moment om een broertje erbij te krijgen.
Eigenlijk besteed ze weinig aandacht aan broertje behalve dat ze hem uit het niets kan slaan, met de hand of met speelgoed. Op het kdv is ze sins de baby er is ook dwars tegen andere kinderen, ze duwt daar ook en heeft onlangs zelfs een meisje gebeten...

Omdat ik soms twijfel wat de beste aanpak is om het af te leren en het al een paar weken aan de gang is komt er morgen een opvoedhulp op bezoek op ons verzoek. Hopelijk heeft zij bruikbare tips.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-02-2019 19:39
En jij bent uit 1988?

De jaren 50 vroegen zich al af waar je gebleven was.

Opvang is hartstikke leuk, lekker spelen met andere kinderen, meer ruimte meestal, ander speelgoed.
Klopt, over het algemeen. Maar hoe groot de voordelen van een paar ochtenden peuterspeelzaal zijn, verschilt weer per kind en per thuissituatie.
Z0MER schreef:
17-02-2019 19:56
Precies, dit valt mij ook op. De tbm worden juist gestimuleerd om hun kind alsjeblieft vanaf 2 jaar naar een vorm van opvang te sturen, omdat ze anders met een (meestal taal)achterstand beginnen aan de basisschool.
Iemand heeft de klok horen luiden, maar heeft geen flauw idee waar de klepel hangt.

Ik verbaas me er wel over hoe je met zo'n stelligheid zulke domheden kunt verkondigen.
Envelop schreef:
17-02-2019 20:03
Ze is nog niet zo goed met taal maar wil wel van alles, dat levert haar dus ook regelmatig frustraties op. Bovendien is ze volop in de "ik ben twee en alles is nee" fase, niet het beste moment om een broertje erbij te krijgen.
Eigenlijk besteed ze weinig aandacht aan broertje behalve dat ze hem uit het niets kan slaan, met de hand of met speelgoed. Op het kdv is ze sins de baby er is ook dwars tegen andere kinderen, ze duwt daar ook en heeft onlangs zelfs een meisje gebeten...

Omdat ik soms twijfel wat de beste aanpak is om het af te leren en het al een paar weken aan de gang is komt er morgen een opvoedhulp op bezoek op ons verzoek. Hopelijk heeft zij bruikbare tips.
Het is mij ook een raadsel waarom anderhalf tot tweeënhalf jaar tussen de kinderen nog altijd door veel ouders als ideaal wordt gezien.

Ik hoor dit soort verhalen echt heel veel wanneer sprake is van dit leeftijdsverschil :(
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
17-02-2019 19:56
Precies, dit valt mij ook op. De tbm worden juist gestimuleerd om hun kind alsjeblieft vanaf 2 jaar naar een vorm van opvang te sturen, omdat ze anders met een (meestal taal)achterstand beginnen aan de basisschool.

En in sociaal opzicht zijn de verschillen ook erg opvallend. Kinderen die naar enige vorm van opvang gaan zijn een stuk socialer, zijn minder angstig, minder bang om een praatje met een ''vreemde' aan te knopen. Toch wel vaardigheden die je goed kunt gebruiken.
Peuterdochter en babyzoon gaan hier ook maar ongeveer 30 uur per maand naar de opvang. We werken beiden onregelmatig en meer opvang is niet nodig. Dochter wordt met haar 2.5 jaar al geregeld ruim 3 jaar geschat (ondanks dat ze gemiddeld is qua lengte), omdat ze verbaal zeer sterk is. Verder zwemt ze wel wekelijks in een peutergroep en zoeken we buiten de deur naast een keer een speelafspraak ook activiteiten op waarbij ook andere kinderen zijn, zoals de kinderboerderij of een speeltuin. Ze kan prima met een volwassene of een ander kind een gesprekje voeren of op peuterniveau 'samen spelen'.
chiao wijzigde dit bericht op 17-02-2019 20:12
0.09% gewijzigd
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
chiao wijzigde dit bericht op 17-02-2019 20:11
Reden: 1x is wel genoeg
98.52% gewijzigd
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Chiao schreef:
17-02-2019 20:09
Peuterdochter en babyzoon gaan hier ook maar ongeveer 30 uur per maand naar de opvang. We werken beiden onregelmatig en meer opvang is niet nodig. Dochter wordt met haar 2.5 jaar al geregeld ruim 3 jaar geschat (ondanks dat ze gemiddeld is qua lengte), omdat ze verbaal zeer sterk is. Verder zwemt ze wel wekelijks in een peutergroep en zoeken we buiten de deur naast een keer een speelafspraak ook activiteiten op waarbij ook andere kinderen zijn, zoals de kinderboerderij of een speeltuin. Ze kan prima met een volwassene of een ander kind een gesprekje voeren of op peuterniveau 'samen spelen'.
Ze komt in veel situaties met andere kinderen, waarmee ze ook echt gaat spelen, (dus niet bij mama blijven hangen, maar echt zelf/samen spelen).

Prima dantoch, ze doet hetzelfde als andere kindjes op het kdv doen.
Alle reacties Link kopieren
Een baby van 4 weken 9f minder laten slapen in de box????

Waarom?
Janny1965 schreef:
17-02-2019 20:19
Een baby van 4 weken 9f minder laten slapen in de box????

Waarom?
Waarom niet????
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
17-02-2019 19:51
Dat laatste is toch het andere uiterste? Mijn ervaring is juist dat kindjes die niet naar het kdv gaan echt achterlopen en vaak minder sociaal zijn. Praten later, kunnen moeilijker delen, andere kinderen zijn spannend, etc. Maar dat zal heus niet bij alle kinderen die niet naar het kdv gaan zo zijn, is puur mijn ervaring.

Ik gun het peuter vooral heel erg, dat kdv. Voor baby’s vind ik het meer noodzaak, die hebben er zelf niks aan (maar wennen met 1 jaar is moeilijk). Peuter heeft echt toffe dagen daar, die wordt zo blij van 10 andere peuters om zich heen waar ze naar kan kijken en die ze na kan doen. Dat zou ik thuis niet zo kunnen realiseren.
Zoals ik al zei zijn mijn kinderen nooit naar een opvang gegaan. Achterlopen hebben ze ook nooit gedaan maar ik ben er wel van overtuigd dat dat komt doordat ze niet het enige kind waren in huis en doordat ik er wel voor zorgde dat ze veel in contact waren met andere kinderen. Veel van mijn vriendinnen kregen namelijk op hetzelfde moment kinderen dus we trokken veel met elkaar op, vanaf 1 jaar gingen mijn kinderen naar dreumes clubjes etc. Omgang met andere kinderen is heel belangrijk dus daarvoor is de opvang wel een grote plus.

Mijn ervaring is juist dat de kinderen die enigst kind zijn niet sociaal zijn, niet kunnen delen, meer zeuren, meer hangen aan de ouders etc. Enigst kinderen pik je er altijd feilloos uit, net zoals de kinderen die niet veel dingen ondernemen en het merendeel van de dag thuis zitten.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
17-02-2019 08:23
Ik zou die 2,5 jarige lekker naar psz/kdv laten gaan. Daar kan hij lekker spelen met leeftijdsgenoten, ook goed voor zijn ontwikkeling. Alleen maar thuis zijn met mama en de baby is natuurlijk niks aan.

En de vader? Kan hij niet een dagje ouderschapsverlof opnemen per week? Is hij verder wel betrokken, of helemaal niet?
Nou, precies dit.. Kan je peuter niet 2, 5 dag naar opvang en dat je man hem brengt en haalt.. En een dagje ouderschapsverlof? Ik heb een zoontje van 2,5.. Man werkt 4 dagen en brengt en haalt zoon vaak! Zou ook niet weten hoe ik dat allemaal tegelijk zou moeten doen.. (heb ook geen tweede eigen kindje)! Verder wat de rest zegt.. Eventjes op elkaar laten wachten! Maar is lastig voor een gevoelig manneke. Denk dat structuur voor peuter goed is! Daarom zou ik paar vaste opvangdagen doen en dan kun jij wennen aan de nieuwe baby!
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje moe van dat ongenuanceerde geoordeeld hier.

Er groeien ook kinderen op in een situatie waarin ze niet afhankelijk zijn van een peuterspeelzaal om uitgedaagd te worden of verbaal sterker te worden. Dat kan zelfs binnen een gezin verschillen. Mijn oudste werd twee in een huis waar hij niet kon buitenspelen. Hij zag alleen tijdens het peuterzwemmen andere leeftijdsgenootjes. Tegen de tijd dat de anderen twee werden, hadden we veel meer speelgoed, een huis met een zandbak vol buurkinderen en siblings èn een achtertuin die grensde aan een speeltuintje.

Gelukkig hadden wij de luxe dat we geen opvang nodig hadden en dus per kind konden bekijken of de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf iets zou toevoegen.
Whatsinaname1988 schreef:
17-02-2019 20:22
Zoals ik al zei zijn mijn kinderen nooit naar een opvang gegaan. Achterlopen hebben ze ook nooit gedaan maar ik ben er wel van overtuigd dat dat komt doordat ze niet het enige kind waren in huis en doordat ik er wel voor zorgde dat ze veel in contact waren met andere kinderen. Veel van mijn vriendinnen kregen namelijk op hetzelfde moment kinderen dus we trokken veel met elkaar op, vanaf 1 jaar gingen mijn kinderen naar dreumes clubjes etc. Omgang met andere kinderen is heel belangrijk dus daarvoor is de opvang wel een grote plus.

Mijn ervaring is juist dat de kinderen die enigst kind zijn niet sociaal zijn, niet kunnen delen, meer zeuren, meer hangen aan de ouders etc. Enigst kinderen pik je er altijd feilloos uit, net zoals de kinderen die niet veel dingen ondernemen en het merendeel van de dag thuis zitten.
Mijn vriendinnen werken ook allemaal gewoon. Wij verdienen ons eigen geld en doen er daarnaast alles aan om veel tijd door te brengen met onze kinderen.

Net als onze partners trouwens. Waar is jouw man eigenlijk in dit hele verhaal? Is het voor hem niet belangrijk zijn kinderen te zien, dat ze hem inprinten? Is het voor hem geen probleem dat anderen zijn kind verzorgen ipv hijzelf?
Z0MER schreef:
17-02-2019 20:25
Mijn vriendinnen werken ook allemaal gewoon. Wij verdienen ons eigen geld en doen er daarnaast alles aan om veel tijd door te brengen met onze kinderen.

Net als onze partners trouwens. Waar is jouw man eigenlijk in dit hele verhaal? Is het voor hem niet belangrijk zijn kinderen te zien, dat ze hem inprinten? Is het voor hem geen probleem dat anderen zijn kind verzorgen ipv hijzelf?

Je plaat blijft een beetje bangen.

En zolang TO stil blijft schiet het toch niet op. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 20:31
6.78% gewijzigd
"Gelukkig hadden wij de luxe dat we geen opvang nodig hadden en dus per kind konden bekijken of de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf iets zou toevoegen."

Ik vind dat geen luxe. Mijn kind is dol op die plek, de leidsters, zijn vriendjes, het speelgoed, het gigantische natuurgebied waar ze vrij mogen spelen. Ik had het nooit anders willen doen, al hadden we nog zoveel keuzes gehad. Het is echt een verrijking geweest.
KVD en PSZ zijn heel handig en vaak ook gewoon heel fijn voor de kinderen. En een vader die een deel van de zorg gewoon op zich neemt ook. Dat is waar.


Net als dat slapen in box heel normaal is. En echt helemaal niet erg.
Z0MER schreef:
17-02-2019 20:29
"Gelukkig hadden wij de luxe dat we geen opvang nodig hadden en dus per kind konden bekijken of de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf iets zou toevoegen."

Ik vind dat geen luxe. Mijn kind is dol op die plek, de leidsters, zijn vriendjes, het speelgoed, het gigantische natuurgebied waar ze vrij mogen spelen. Ik had het nooit anders willen doen, al hadden we nog zoveel keuzes gehad. Het is echt een verrijking geweest.

Mijn god mens, heb je onder al je andere nicks jezelf nog niet genoeg veren in je reet gestoken?
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
17-02-2019 19:56
Precies, dit valt mij ook op. De tbm worden juist gestimuleerd om hun kind alsjeblieft vanaf 2 jaar naar een vorm van opvang te sturen, omdat ze anders met een (meestal taal)achterstand beginnen aan de basisschool.

En in sociaal opzicht zijn de verschillen ook erg opvallend. Kinderen die naar enige vorm van opvang gaan zijn een stuk socialer, zijn minder angstig, minder bang om een praatje met een ''vreemde' aan te knopen. Toch wel vaardigheden die je goed kunt gebruiken.
Dat is onzin. Kinderen die al een achterstand hebben worden gestimuleerd om naar de PSZ te gaan. En kinderen met buitenlandse ouders worden gestimuleerd om naar de PSZ te gaan omdat er vaak buitenlands thuis wordt gesproken.

Mijn redenen om mijn kinderen wel naar de PSZ te doen waren dat ze dan al leren om dingen klassikaal te doen en op de basisschool niet voor een complete verrassing zouden komen staan. Dat ze wat meer vriendjes in de buurt zouden maken ( we zijn verhuisd en konden nog niemand hier).

Mijn oudste heeft her 2 jaar heel leuk op de PSZ gehad, mijn middelste heeft het een jaartje leuk gehad maar inmiddels heb ik middelste eraf gehaald en jongste heb ik van de wachtlijst gehaald. Er zitten nu voornamelijk kinderen die niet kunnen praten en ik merkte dat mijn middelste dat na ging doen. Ipv praten rare klanken maken. Leuk dat de PSZ mogelijk is voor die kinderen maar het ging ten koste van de mijne.

Heb ze nu ingeschreven op een soort kruising tussen KDV/PSZ. Is alleen voor 2-4 jaar maar zonder kinderen met een VVE indicatie en geen minimum van 2 dagdelen maar 1 maand vantevoren opgeven welke dagen je kinderen willen komen.
Alle reacties Link kopieren
Janny1965 schreef:
17-02-2019 20:19
Een baby van 4 weken 9f minder laten slapen in de box????

Waarom?
Waarom niet? Waar moeten ze dan slapen? Mijn dochter viel ook vaak in slaap ik de box, dan ging ik haar echt niet steeds overleggen naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
17-02-2019 20:25
Mijn vriendinnen werken ook allemaal gewoon. Wij verdienen ons eigen geld en doen er daarnaast alles aan om veel tijd door te brengen met onze kinderen.

Net als onze partners trouwens. Waar is jouw man eigenlijk in dit hele verhaal? Is het voor hem niet belangrijk zijn kinderen te zien, dat ze hem inprinten? Is het voor hem geen probleem dat anderen zijn kind verzorgen ipv hijzelf?
Begin je nu expres over mijn man? Dat hij toendertijd meer voor ze moest zorgen terwijl ik net heb gezegd dat hij kanker had en aan de chemo zat? Dat ik zei dat het voor hem geen mogelijkheid was om voor de kinderen te zorgen? Aangezien hij niet eens van zijn bed naar de wc kon lopen?

Maar in elk geval. Ik verdien mijn eigen geld. Ik werk als verpleegkundige op onregelmatige tijden en mijn man werkt inmiddels ook weer gewoon ook op onregelmatige tijden. Mijn rooster is op de zijne aangepast. Ik werk als hij vrij is zodat hij voor de kinderen kan zorgen en we geen opvang nodig hebben. Dus dat mijn man niks doet is een enorme aanname van je.

Toen hij ziek was had ik zwangerschapsverlof aangezien hij zijn diagnose kreeg toen ik 3 dagen daarvoor was bevallen. Daarna heb ik er een zorgverlof aangeplakt want voor 3 jonge kinderen zorgen en zorgen voor een doodzieke man waarbij we soms niet eens wisten of hij het volgende uur nog zou leven niet te combineren was met werken.
Lucifer2018 schreef:
17-02-2019 20:31
KVD en PSZ zijn heel handig en vaak ook gewoon heel fijn voor de kinderen. En een vader die een deel van de zorg gewoon op zich neemt ook. Dat is waar.


Net als dat slapen in box heel normaal is. En echt helemaal niet erg.
Vergelijk je nu echt de rol van een van de ouders met het kdv/psz? Die verantwoordelijkheid is niet optioneel, hoop ik toch.

Het is niet 'handig voor de moeder', maar gewoon een taak die erbij hoort als je samen ouders wordt.
Whatsinaname1988 schreef:
17-02-2019 20:43
Mijn rooster is op de zijne aangepast. Ik werk als hij vrij is zodat hij voor de kinderen kan zorgen en we geen opvang nodig hebben.
Gezellig, elkaar steeds aflossen. Je moet er wat voor over hebben dat je kinderen niet naar die Verschrikkelijke Opvang hoeven.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
17-02-2019 19:47
Ja want ik ben zo vreselijk ouderwets omdat ik graag zelf voor mijn kinderen wil zorgen en dat niet door een vreemde laat doen en nog ouderwetser omdat ik vind dat kinderen bij hun ouders horen en niet bij een opvang of opa/oma.

Zie dat hier in de omgeving veel. Ouders die toch 5 dagen per week blijven werken, kinderen hele dagen in de opvang en in de avond/weekend zijn de ouders moe dus gaan de kinderen maar uit logeren bij opa en oma want dan hebben de ouders quality time voor elkaar.
Ja, je bent ouderwets, maar dat is niet het probleem.
Je bent veroordelend, dat is veel erger.
Daar krijgen je kinderen namelijk ook wat van mee.
Daar zou ik me maar eens zorgen om gaan maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven