Eerste drie woordjes naast papa en mama

16-12-2017 21:09 53 berichten
Op het cb afgelopen week werd gevraagd welke woorden mijn dreumes al kan zeggen. En of dat er wel minimaal 3 zijn. Hadden wij even geluk, het zijn er precies 3: eten, hai en ei. Die laatste eet ze niet eens op, maar zijn in plastic vorm vooral leuk speelgoed. Dat vind ik dan wel weer geinig, heel enthousiast in de supermarkt ei roepen als ik een doosje pak, maar opeten ho maar.

Welke (grappige/opvallende) woorden zei jouw kind naast papa en mama als eerst?
Ik weet de eerste woordjes niet meer echt. Beide mannen hadden met een maand of 16 zo'n 20 woorden op hun repertoire en toen kwam de grote spraakwaterval, zinnen van een woord of 4-5 snel daarna.

Weet bij de oudste dat ik hem in de zomer corrigeerde op iets dat niet mocht, moet dus een maand of 8 zijn geweest hooguit. "Nee, niet aan mama's plantje trekken" "Nee, dat is ook een plantje" x3. Volgende keer dat ik nee zeg, kijkt zoon me vragend aan: "ok pah?" (ook een plantje?)

Wel opvallend: De oudste zei geen 'Ja' tot een jaar of 3. Dus wel zinnen al "Ik was van de trap gegaan he mama" of "Mag ik hagelslagjes op mij boterham alsjeblieft?" Maar geen Ja. Karakterdingetje... ;-D

Jongste kwam vlak na papa en mama "ik ook". Die wilde aan alles meedoen, zodra ie de indruk kreeg dat er iets te beleven was: "Ik ook, IK OOK!"
Alle reacties Link kopieren
oh ja die IK OOK zat hier bij de jongste inderdaad in dezelfde fase/categorie als papa en mama!
Lekker makkelijk ook, hoef je verder helemaal niets te zeggen... als je gewoon de hele tijd IK OOK! roept weet je zeker dat je niets te kort komt.

Nu ik zelf kinderen heb zie ik heel duidelijk hoe de 'plaats in het gezin' een karakter vormt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes spreekt echt extreem goed voor haar leeftijd, als mensen haar horen praten denken ze dat ze al bijna 3 is terwijl ze pas 21 maanden is. Toen ze 18 maanden was had ze dus ook al een enorme woordenschat en maakte ze al twee en drie woord zinnetjes. Ik weet niet meer precies wat haar eerste drie woorden waren, wel wat haar eerste woord was: avocado. Ik moet mezelf eigenlijk even loepen want ik heb ooit al haar eerste woordjes in een ander topic opgeschreven.

Edit: ik heb het terug gevonden, toen ze 16 maanden was sprak ze de volgende woorden, maar ik weet niet meer welke woordjes het eerst waren: eten, drinken, buiten, boven, auto, schoenen, jas, bal, pop, bank, bed, open, dicht, beer, mooi, lief, mama, papa, d'r eigen naam en die van anderen, lopen, zitten, koekje, cracker, brood, tomaat, banaan, hapje, hallo, doeg, dag, avocado.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Naast papa en mama waren volgens mij poes, bal en eten de eerste woordjes.

Ze is nu 1,5 en kent al een hele hoop woorden. Bv: apen, helpen, zitten, slapen, bedje, badje, appel, fietsen, kleuren, koekje, sokken. En een hoop dieren.

Sommige verstaan wij alleen maar toch zijn het wel woordjes haha.
Alle reacties Link kopieren
Hier dreumes van 20 maanden. Naast papa/mama, is het:

- lamp
- ja
- oké
- pet
- hebben
- oma
- hai

Nog niet echt veel woordjes, maar hij begrijpt wel veel en brabbelt de hele dag door, dus zal wel goedkomen.
15 maanden en hij zegt:

1. Mama
2. Papa
3. Appel
Banana
Alsjeblieft
Dankjewel
Auto
Poes
Water
Doos
Open
Dicht
Doek
Schoon
Deur
Boek
Hond
Eend
Olifant
Lamp
Fiets
Rood/groen/geel/blauw
Oor/neus/oog/mond

Het is hier geen moment stil :)
Poeh, lang geleden. Volgens mij waren na papa en mama, bal, koe en daag de woorden die ze als eerste kon. Maar hoe oud ze toen was weet ik echt niet meer. De leukste (of eigenlijk domste van ons) was de autoja. Altijd als er een auto langs kwam, riep ze auto. En wij dan enthousiast “dat is een auto ja!”. :mrgreen: ineens was het dus autoja, oeps! Dat afleren was ook weer lastig haha!
Verder was en is dochter een echte kletskous. Met 2 jaar en 2 maanden kwam er al een zin van 10 woorden uit, duidelijk verstaanbaar. En dat is nooit meer minder geworden :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar ongeveer: 'auto'. Eerst werd dat 'autn', toen autooooo, met een mooie Groningse O (wij zijn allemaal geboren en getogen Limburgers). Daarna papa, mama, opa, oma, en toen ging het snel. Inmiddels is hij 22 maanden en een echte kletskous. Het leuke is dat je nu ook echt al gesprekjes met hem kunt voeren. "Het is een beetje donker buiten, hè?" "Ja! Beetje koud!". Prachtig.

Zijn nieuwste ding is overigens "Nee. Okee!" En ik weet nog steeds niet of hij daarmee nou 'ja' of 'nee' wil zeggen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik word wel erg onzeker van dit topic.. @(
Alle reacties Link kopieren
NEE!
Miauw
Oto
Alle reacties Link kopieren
KittyMeow schreef:
17-12-2017 08:19
Ik word wel erg onzeker van dit topic.. @(
Dat komt vast wel goed joh. Er zijn ook kinderen die tot hun derde geen woord zeggen en er dan ineens volzinnen uit gooien. En ik denk dat dit topic ook wel mensen aantrekt waarvan de kinderen juist heel goed/vroeg praatten.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
KittyMeow schreef:
17-12-2017 08:19
Ik word wel erg onzeker van dit topic.. @(
Niet doen hoor! Het is zo verschillend per kind.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste zoon noemde iedereen, behalve ons, koe :rofl: .
Verder was het woordje die ook erg populair.
Alle reacties Link kopieren
KittyMeow schreef:
17-12-2017 08:19
Ik word wel erg onzeker van dit topic.. @(
Gewoon kijken hoe het gaat mijn oudste zei volgens de curves genoeg woordjes maar met 2 toch het gevoel komt dit echt wel... nou niet dus heeft een taalontwikkelingsstoornis en pas sinds hij 4 is gaat het hard (met heel veel hulp). Jongste daarentegen komt heel veel uit nu al (vind ik zeker). Die begon idd met papa mama (die woorden kon de oudste pas met bijna 4 zeggen) en nijn en ze is nu ook aan het zingen (bij voorkeur het zandkasteel dus dat is ook het enige woord dat je echt verstaat :biggrin: )
Poes (nog voor papa en mama), nee (neeneenee) en nijn (Nijntje).
Ze is nu 13,5 maand en maakt verder vooral veel geluiden, nog geen duidelijke woorden.
Alle reacties Link kopieren
Elifantje schreef:
16-12-2017 21:41
Wat heerlijk om te lezen. Het lijkt hier nu stil te staan. Ben benieuwd wanneer er meer woordjes bijkomen.
Na pakweg 15 jaar verdwijnt alles weer en blijft alleen “ja goed” over op de toon van “mens hou je bek” :rofl:
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
16-12-2017 21:16
vrachtwagen (kleinzoon 1.5 jaar)
dit was een lange tijd zijn eerste woordje :applause:
Haha, die van ons kind ook!
En ballon.
Alle reacties Link kopieren
eowyn9 schreef:
16-12-2017 21:24
Ik heb nogal vreemde kinderen.....

Mijn oudste zijn eerste woordje (voor papa en mama) was ik. En gezien zijn autisme nog steeds zijn favoriete woord....

Mijn middelste was vrij normaal maar heel erg vroeg overal mee. Bal, auto en eten waren naast papa en mama de eerste woorden.

Mijn jongste heeft een spraakstoornis. De eerste woorden die wij begrepen waren okikant (olifant) en keemermin (zeemeermin). Toen was ze al 3. nu is ze 8 en gaat het gelukkig aardig goed.

Ieder kind is anders, maar ieder zo mooi in zijn eigen ontwikkeling!
Sorry even off topic maar dit stukje viel mij op. Mijn zoontje heeft een tos maar hoewel hij al 3 is, kan de buitenwereld hem niet verstaan. Hij heeft hier therapie voor hoor maar op welke leeftijd werd het beter? Alle klanken met een k komt zo bekend voor.

Ontopic: papa mama huis
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
17-12-2017 10:25
Na pakweg 15 jaar verdwijnt alles weer en blijft alleen “ja goed” over op de toon van “mens hou je bek” :rofl:
Dat die van ons ook doen denk ik. Ze kan nu al op z’n pubers jahaaa roepen, met van die hangende schouders. Op haar derde.
Alle reacties Link kopieren
Ons kind heeft heel lang juist geen mama gezegd. Wel papa, en vrachtwagen, ik denk dat kinderdagverblijf zelfs eerder was dan mama.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-12-2017 10:30
Dat die van ons ook doen denk ik. Ze kan nu al op z’n pubers jahaaa roepen, met van die hangende schouders. Op haar derde.
:there: dat worden echt tropenjaren :rofl:
Alle reacties Link kopieren
naast papa en mama was het eerste woordje bij mijn beide meiden Die! met bijbehorend vingertje.

Aai, kus en hoera kwamen er na.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Hier eentje van 11 maanden en het enige wat hij al regelmatig zegt is papa, mama en mem (en dat zegt hij als hij aan de borst wil ;-D). En ik twijfelde eigenlijk of de volgende pareltjes geen toeval waren, maar nu ik lees dat er meer kindjes al zo vroeg kletsten denk ik toch van niet: haphap, hebben, die, dit, ik ook, naam van zijn tante. En de mooiste: Niet zo zeiken. Die kwam eruit toen hij niet aan de kerstboom mocht zitten O_O
KittyMeow schreef:
17-12-2017 08:19
Ik word wel erg onzeker van dit topic.. @(


Nergens voor nodig :) Weet jij veel wat voor meesterwerken er al in dat bolletje ronddartelen ;)
CHL schreef:
17-12-2017 10:59
Leuk topic! Hier eentje van 11 maanden en het enige wat hij al regelmatig zegt is papa, mama en mem (en dat zegt hij als hij aan de borst wil ;-D). En ik twijfelde eigenlijk of de volgende pareltjes geen toeval waren, maar nu ik lees dat er meer kindjes al zo vroeg kletsten denk ik toch van niet: haphap, hebben, die, dit, ik ook, naam van zijn tante. En de mooiste: Niet zo zeiken. Die kwam eruit toen hij niet aan de kerstboom mocht zitten O_O
Oeps.. Toevallig iets wat jullie thuis wel eens zeggen als jullie geïrriteerd zijn? ;) Hij vond het misschien wel irritant dat hij niet aan de boom mocht zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven