Eerste tekenen zindelijkheid, wat nu?

24-05-2018 10:58 41 berichten
Vorige week reageerde ik zelf nog in een topic over dit onderwerp dat mijn kinderen nog helemaal geen interesse hebben in potje, wc, zelf plassen, etc en alsof ze mee gelezen hebben begint de eerste nu tekenen te vertonen.
Sinds een paar dagen trekt ze zelf haar luier uit en wil dan geen nieuwe.
Ik vraag dan of ze op het potje wil, waarop het antwoord iedere keer nee is. Daarna vertel ik dat ze een luier aan krijgt als ze niet op het potje wil en vraag nog eens: luier of potje. Tot nu toe kiest ze iedere keer voor geen van beide (uiteraard ;-) ), maar vervolgens mag ik wel zonder protest een nieuwe luier geven.
Vandaag ben ik dan ook maar begonnen met ze op het potje zetten tussen de luiers door, maar dit is ook meer voor de vorm zodat ze er aan wennen. Ik verwacht er niets van en vraag ze ook niets. Laat ze gewoon zitten tot ze er zelf af komen.

Volgende week gaan we een weekje op vakantie en als het goed is is het mooi weer en zullen we veel buiten gaan zijn.
Zijn er dan stappen die ik kan nemen om de boel te stimuleren, of moet ik het op zijn beloop laten?

Ik heb altijd gezegd dat ik niets doe tot ze zelf aangeven er klaar voor te zijn, ik wil niet pushen, maar nu de signalen er eindelijk zijn weet ik niet zo goed wat wijsheid is.
Hier een luierbroekje voor als we op pad gingen. Thuis, in periode van mooi zomers weer, blote billen en rond laten lopen. Plasje gebeurde inderdaad nog wel eens ergens anders dan op potje. Dweil binnen handbereik en vooral opbouwend en positief blijven. Wij hadden Fisher Price potje met geluidje bij plas of poep dat op sensor terecht komt. Ik herinner mij nog het eerste keuteltje......kind wist niet hoe het het had toen dat geluidje begon. Ik had het voordien al eens laten horen dmv een beetje water uit een glas. Schrikken zou immers tegenovergesteld effect hebben. Wat een lol was dat!

Is moeilijk om 1 beste manier van handelen te bepalen, want afhankelijk van het kind. Het ene kind leert door herhaling. Dus vaak op potje zetten en uitleggen waarom.
Het andere kind leert door natte broek, want dat is niet prettig en dus wil het dat gaan voorkomen.
Weer een ander kind leert ineens "zomaar" uit het niets.

Het is bij ons in ieder geval een vrij tijdrovende gebeurtenis geweest. Vlak voor start basisschool was kind zindelijk. En dan wel dag en nacht. Op school gebeurden er wel nog enkele keren ongelukjes. Bij spannende life-events schijnt dat heel "normaal" te zijn.

Echter wat is normaal?
Elk kind gaat daarin zijn eigen weg en volgt daarin zijn eigen tempo.
Echter het is goed om nu wel actief alert te zijn op de signalen die jouw kind geeft.
sugarmiss schreef:
24-05-2018 11:26
Elk uur op het potje zetten heeft totaal geen zin.
Zindelijk zijn houdt in dat je voelt wanneer je moet plassen en dan op het potje of de wc gaat.

Ik zou beginnen met een paar boekjes voor te lezen over zindelijk worden. Daar zijn er meerdere van zodat ze weet wat de bedoeling is.

Als ze dan aangeeft geen luier om te willen dan zou ik haar een onderbroekje aantrekken en zeggen dat als ze moet plassen ze op het potje moet gaan of naar de wc..

En dan afwachten wat er gebeurd. Een kind wat toe is aan zindelijk worden voelt dan dat ze moet plassen en zal uit zich zelf naar het potje of de wc gaan als ze eenmaal weet wat de bedoeling is.

Soms zijn ze zo druk met spelen dat ze "vergeten" om te gaan. Maar aan hun gewiebel kan je zien dat ze wel voelen dat ze moeten. Op dat moment zou ik wel zeggen volgens mij moet je plassen en ze op het potje of wc zetten.
In het begin moet je ze er soms wel even aan herinneren dat ze geen luier meer om hebben hoor.
TO, onze dochter loopt nu sinds 5 dagen zonder luier rond (ze wordt over 2 maanden 3). Ook zij besloot afgelopen zaterdag dat ze geen luier meer wilde. Helemaal prima, aangezien ze in september naar school gaat en dan zindelijk moet zijn (kleuterschool begint hier in het jaar dat ze 3 worden).

Tot nu toe gaat het super. Plassen geeft ze 9 van de 10 keer zelf aan, de 10de keer help ik haar herinneren. Ze gaat 5 dagen per week naar het kdv en ook daar loopt ze zonder, tot nu toe 1 ongelukje gehad. Met middagdutje doe ik haar nog wel een luier om trouwens.

Bij zoon op dezelfde manier gedaan en dat ging ook goed, hij was toen 2,5.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
24-05-2018 11:53
Jij woont zeker niet in de omgeving van Utrecht?
want? daar mag een kind niet bloot in de tuin?
Ik heb nooit een potje gehad. Ik zette de kinderen gewoon op de wc (met z´on wc zitje erop)
Ik ben er ook nooit mee bezig geweest. Ging vanzelf. Ze waren allebei wel laat zindelijk, Maar ik vond het wel prima. Ze hadden luierbroekjes aan en eigenlijk werden ze vanzelf zindelijk. Nooit een sticker of een snicker gegeven. Komt vanzelf wel goed.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-05-2018 12:35
want? daar mag een kind niet bloot in de tuin?
Ik denk eerder dat het daar te koud is voor bloot in de tuin (hier, regio R’dam, is het 19 graden en bewolkt)
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
24-05-2018 12:42
Ik denk eerder dat het daar te koud is voor bloot in de tuin (hier, regio R’dam, is het 19 graden en bewolkt)
maar het hoeft niet meteen vanmiddag toch?
het is de komende dagen mooi weer, dus tijd genoeg
(zit iets verder naar het oosten, ruim 20 graden en lekker weer. Ga zo lekker bloot in de tuin op het potje zitten) ;-)
lilalinda schreef:
24-05-2018 12:44
maar het hoeft niet meteen vanmiddag toch?
het is de komende dagen mooi weer, dus tijd genoeg
(zit iets verder naar het oosten, ruim 20 graden en lekker weer. Ga zo lekker bloot in de tuin op het potje zitten) ;-)
Haha, ik heb een mental image

Voorspellingen voor vakantie locatie zijn 30 graden en zon :sun:
lilalinda schreef:
24-05-2018 12:35
want? daar mag een kind niet bloot in de tuin?
Nee, daar is een algeheel bloot in de tuin loop verbod voor kinderen.
lilalinda schreef:
24-05-2018 12:44
Ga zo lekker bloot in de tuin op het potje zitten) ;-)
:HA:

Veel plezier :proud:
HaPu schreef:
24-05-2018 11:18
Ze is 2,5. Dat vind ik een moeilijke leeftijd. Ze is nog jong en ik wil niets forceren, maar als ze er echt klaar voor is is de zomer natuurlijk wel de ideale periode om met haar te oefenen.

Ik zal volgende week inderdaad eens gewoon onderbroekjes aan geven en kijken of dat iets doet.
Misschien heb je gelijk en heeft die luier weigering niets te betekenen
Dat is een normale leeftijd om zindelijk te worden, niet jong.
pipootje schreef:
24-05-2018 13:41
Dat is een normale leeftijd om zindelijk te worden, niet jong.
Oh, ja? Ik dacht dat 3/3,5 gangbaar was
HaPu schreef:
24-05-2018 13:45
Oh, ja? Ik dacht dat 3/3,5 gangbaar was
In Nederland misschien. Maar er zijn veel landen waar kinderen veel eerder zindelijk zijn. Vaak hangt het samen met eerder naar school gaan.
Het kan dus prima met 2-2,5 jaar. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
24-05-2018 13:45
Oh, ja? Ik dacht dat 3/3,5 gangbaar was
over het algemeen worden kinderen tussen 24 en 36 maanden zindelijk overdag. Binnen een jaar later ook 's nachts
Meisjes gemiddeld wat eerder dan jongens (sommige mannen worden het nooit helemaal) ;)
HaPu schreef:
24-05-2018 13:45
Oh, ja? Ik dacht dat 3/3,5 gangbaar was
Maakt opzich ook niet uit. Forceren is nooit een goed idee. Gewoon mee gaan in wat je dochter aangeeft. Luier uit dus en maar zien wat er gebeurt.
sugarmiss schreef:
24-05-2018 11:26
Elk uur op het potje zetten heeft totaal geen zin.
Zindelijk zijn houdt in dat je voelt wanneer je moet plassen en dan op het potje of de wc gaat.

Ik zou beginnen met een paar boekjes voor te lezen over zindelijk worden. Daar zijn er meerdere van zodat ze weet wat de bedoeling is.

Als ze dan aangeeft geen luier om te willen dan zou ik haar een onderbroekje aantrekken en zeggen dat als ze moet plassen ze op het potje moet gaan of naar de wc..

En dan afwachten wat er gebeurd. Een kind wat toe is aan zindelijk worden voelt dan dat ze moet plassen en zal uit zich zelf naar het potje of de wc gaan als ze eenmaal weet wat de bedoeling is.

Soms zijn ze zo druk met spelen dat ze "vergeten" om te gaan. Maar aan hun gewiebel kan je zien dat ze wel voelen dat ze moeten. Op dat moment zou ik wel zeggen volgens mij moet je plassen en ze op het potje of wc zetten.
Sluit mij hierbij aan. Er zijn leuke boekjes met veel plaatjes, mijn kinderen vonden dat erg leuk om te lezen. Verder niks forceren en luchtig over doen. Ik zei het altijd wel wanneer ik zelf ging plassen en dan vroeg ik moet jij misschien ook nog? En wil je dan voor of na mama? Meestal wilden ze dan ook en altijd ervoor natuurlijk!

Ik heb 3 kinderen en het is bij alle 3 anders gegaan. Onze dochter was het snelst (ook 's nachts) maar heeft geen andere aanpak gehad ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven