Eerste wendag KDV... stel ik mij aan?

24-10-2020 07:27 223 berichten
Hoi allen,

Na aanleiding van mijn topic “eerste keer kdv zonder rondleiding” hier een vervolg daar van...

Gisteren heeft mijn zoontje voor het eerst een wendag gehad van 09.00-15.00.

Nu zou ik graag de meningen van anderen willen om te lezen of ik wellicht een tikkeltje overdrijf of dat ik hier wat mee moet doen.

Punten die mij opvielen:

*ik stond vijf minuten voor de deur want niemand heeft mij een code gegeven om die te openen.(wel tig mails gekregen van eigenaresse over de facturatie :-))

*intake gesprek zou een uur duren, maar kreeg het idee dat het snel klaar moest zijn dus was het met 15 min al gedaan. Veel vragen werden niet gesteld waardoor ik zelf alles maar ging benoemen.

*leidsters op de groep hebben een geïrriteerde uitstraling en komen , op 1 na totaal niet geïnteresseerd in je kind over.

*zoontje bleek een half uur geslapen te hebben(vind ik niet zo gek op in een nieuwe omgeving) en ik kreeg de vraag if ik overdag misschien niet met hem lig? Want anders moet ik dat ECHT afbouwen! Huh? Nee, doe ik niet? Ooit wel eens gedaan maar welke ouder niet?” Want kind was helemaal overstuur en wij als leidsters kunnen natuurlijk niet lekker er bij liggen, zouden we wel willen ha ha ..” nogmaals: dat doe ik niet? Want 1 van de leidsters moest er bij blijven en hem even kroelen anders werd hij hysterisch. Oke. Maar tijdens de rondleiding werd verteld datber àltijd een leidster in de slaapkamer (zittend) aanwezig is?

*ik had een slaapzak, extra kleding , beker etc. Mee en ook tijdens de intake aangegeven dat ik zelf kleding heb meegenomen omdat hij een gevoelige huid heeft en ik het absoluut niet erg vind om zelf kleding te wassen. Eind vd dag zegt een leidster met haar rug naar mij toe gekeerd “waarom heeft HIJ eigen kleding mee?” Tegen een collega van haar.

*het kdv heeft een app waar in je continue kunt volgen hoe laat je kind is gaan slapen, hoe laat weer wakker, hoe laat wàt gegeten en of gedronken.

*rond half drie zag ik dat hij al bijna 3,5 uur niks meer had gedronken. Ik dacht wellicht heeft de app storing of waren ze te druk
Om het in te voeren. Ik appte een heel vriendelijk bericht met hoi, is ... wakker of slaapt hij nog? Want ik kom er anders nu aan en ik zie geen updates meer al een tijdje in de app, kan dit kloppen😃 kreeg letterlijk terug “hij is wakker”

*leidsters gevraagd waarom hij al een tijdj niks had gedronken, was het even stil met daarna als antwoord “we hebben vaste eet en drink momenten” ik” maar bijna vier uur lang geen slokje water vind ik best lang..” leidster:” ja oke is ook zo..” leidster “‘maar hij gooit vaak zn fles weg he, wist je dat?” Oke. Om verbolgens hem zn fles te geven kijken of hij wilt drinken (en dit wilde hij)

*zoontje had blauwe plek, vroeg of hij misschien was gevallen? Leidster” oh, zou best kunnen er gebeurd van alles maar wij hebben iig niks gehoord”

Heb ieder bedankt en ben weg gegaan met tranen in mijn ogen. Om vervolgens thuis in ene een update te zien dat hij een half uur voor ik hem kwam halen een tussendoortje had gegeten en om drie uur gedronken (ja , want daar was ik bij”

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Normaal gesproken volg ik altijd mijn eigen gevoel met alles, maar wil gewoon graag in deze meningen “Horen”, want misschien moet ik relativeren?

En ja, ik weet als geen ander dat het mega druk kan zijn op een kdv, handen tekort en dat het zwaar onderbetaald is. Sterker nog ben jaren geleden leidinggevende geweest van twee kvd’en. Het was al heel anders geweest als er een leuker ontvangst zou zijn zodat je met een fijn gevoel weg gaat.

Liefs,
Alle reacties Link kopieren
Als de leidsters zo’n hekel hebben aan de -controle-app, waarom wordt er dan mee gewerkt?
Opgelegd door leiding? Opgelegd door ouders?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
24-10-2020 10:19
Als de leidsters zo’n hekel hebben aan de -controle-app, waarom wordt er dan mee gewerkt?
Opgelegd door leiding? Opgelegd door ouders?
Vaak vanuit het hoofdkantoor ja. Het ie gewoon beleid.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
24-10-2020 10:10
Euhm dat is gewoin onderdeel vna het werk. En helemaal belangrijk bij baby's en al helemaal als ze er voor het eerst zijn.
Je had mij niet moeten meemaken, ik stond gewoon voor de deur. 'even dit en even dat' brengen op random momenten en dan maar gluren. Was nog voor de app en Corona.
Werd totaal niet erg gevonden trouwens. Professionals kunnen daarmee omgaan.
Hoeft helemaal geen onderdeel te zijn van het werk hoor. Ons kdv heeft het niet. En alle voorgaande generaties zijn ook gewoon groot geworden zonder. Nooit gemist. Sterker nog, ik vond het een groot pluspunt dat ze het niet hebben.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
24-10-2020 10:30
Hoeft helemaal geen onderdeel te zijn van het werk hoor. Ons kdv heeft het niet. En alle voorgaande generaties zijn ook gewoon groot geworden zonder. Nooit gemist. Sterker nog, ik vond het een groot pluspunt dat ze het niet hebben.

Wij hadden een boekje dat heen en weer ging en waar wij als ouders ook in schreven. Echt superleuk om nu, jaren na dato, weer te lezen.

Zo’n app en ook een camera lijkt me werkelijk verschrikkelijk! Want ik bracht mijn kinderen naar het kdv om zorgeloos op mijn werk te kunnen zitten. Ik belde ook nooit tussendoor.
viva-amber schreef:
24-10-2020 10:12
Ik vind dat niet echt handig in deze tijd. Wanneer alle ouders dat doen heb je 30 contactmomenten op een dag met alle risico's. Wanneer je daar allemaal de tijd voor hebt dan kun je net zo goed zelf voor je baby zorgen of je geeft in de ochtend meteen alle spullen mee.
In deze tijd kom je het gebouw niet meer in.
En tot mijn verbazing deed niet 1 ouder dit. En het werd vanuit dit dagverblijf juist aangemoedigd, je mocht altijd even binnenlopen, soms moest je wel op de gang blijven natuurlijk.
Je mocht als ouder ook intekenen om een activiteitje te komen meedoen bijvoorbeeld.
En hoe ik mijn dagen indeel bepaal ikzelf natuurlijk, mijn werklocatie was dichtbij en later deed ik ambulant werk.
lux- schreef:
24-10-2020 10:30
Hoeft helemaal geen onderdeel te zijn van het werk hoor. Ons kdv heeft het niet. En alle voorgaande generaties zijn ook gewoon groot geworden zonder. Nooit gemist. Sterker nog, ik vond het een groot pluspunt dat ze het niet hebben.
Bij deze organisatie wel dus. Ga je daar als leidster niet werken als je het niks vindt of als ouder een organisatie kiezen waar geen app is, of je downloadt het niet.
Het leven is nog steeds zo ingewikkeld als je het zelf maakt, en voor veel ouders en leidsters geeft dit rust en structuur.
simbalabimba schreef:
24-10-2020 10:19
Als de leidsters zo’n hekel hebben aan de -controle-app, waarom wordt er dan mee gewerkt?
Opgelegd door leiding? Opgelegd door ouders?
Hier zijn er organisaties die met en zonder werken. Kun je dus voor kiezen. Als je ervoor kiest om ermee te werken, en het is ook gewoon onderdeel van je opleiding en zelfs beoordeling tegenwoordig, dan moet je er dus ook deugdelijk mee omgaan.
Juist bij wenkindjes.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
24-10-2020 11:04
Bij deze organisatie wel dus. Ga je daar als leidster niet werken als je het niks vindt of als ouder een organisatie kiezen waar geen app is, of je downloadt het niet.
Het leven is nog steeds zo ingewikkeld als je het zelf maakt, en voor veel ouders en leidsters geeft dit rust en structuur.
Jij schreef dat het belangrijk is, zeker bij baby’s. En daar was ik het niet mee eens.

Voor de rest eens.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Het-groepje schreef:
24-10-2020 11:04
Het leven is nog steeds zo ingewikkeld als je het zelf maakt, en voor veel ouders en leidsters geeft dit rust en structuur.

Als leek zou ik juist zeggen: de leidsters hebben dan minder tijd voor hun andere taken en de ouders hebben al helemaal geen rust meer, omdat zo’n app de indruk wekt dat je moet gaan controleren, waar je vroeger gewoon de deur achter je dicht trok en ging werken.
lux- schreef:
24-10-2020 11:19
Jij schreef dat het belangrijk is, zeker bij baby’s. En daar was ik het niet mee eens.

Voor de rest eens.
Oh OK sorry. Niet in het algemeen nee.
Mijn collega had de hele dag toegang tot een camera. Als je voor een organisatie werkt die dit soort gadgets heeft vind ik wel dat je als leidster bij een wenbaby er secuur op moet zijn.
Maar is het echt essentieel voor de zorg, nee, ben ik met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Zo’n app kan op verschillende manieren gebruikt worden. Ik vind het echt een fijne vervanger van het ‘heen-en weerboekje’.

Overdag krijgen we geen updates over hoe ze slapen, eten, drinken. We krijgen soms wat foto’s doorgestuurd, als er tijd voor is ( een van de leidsters is naast haar werk als pedagogisch medewerker ook fotografe, dus echt mooie foto’s tussendoor) en aan het einde van de dag krijgen we van onze dreumes een kort verhaaltje hoe de dag is verlopen. Dat laatste kost niet meer tijd dan het invullen van het boekje wat bij onze peuter werd gedaan.

Ik vind het echt het beste van 2 werelden, nieuwsbrieven komen erop binnen, als ik iets te melden heb zet ik het direct even in de app en zeker in Coronatijd, waar het niet de bedoeling is mee te gaan in de groep of een overdracht te doen aan de deur, vind ik het erg handig.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 11:29
0.29% gewijzigd
Perlala_Gadeon schreef:
24-10-2020 11:21
Als leek zou ik juist zeggen: de leidsters hebben dan minder tijd voor hun andere taken en de ouders hebben al helemaal geen rust meer, omdat zo’n app de indruk wekt dat je moet gaan controleren, waar je vroeger gewoon de deur achter je dicht trok en ging werken.
Ja ik heb het ook niet bedacht, eens. Je neemt tijd weg die je beter in de zorg kan steken denk ik persoonlijk.
Maar als je als organisatie die service biedt moet je het ook wel bieden. Er is geen ouder die die camera's zelf ophangt en leidsters dwingt, het is een aanbod vanuit de organisatie zelf.
Helemaal bij wenbaby's ga je dan geen uren niks invullen zonder toelichting.
Er zijn ook organisaties die dit niet hebben hier of ga naar een gastouder als je het niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
24-10-2020 11:24
Oh OK sorry. Niet in het algemeen nee.
Mijn collega had de hele dag toegang tot een camera. Als je voor een organisatie werkt die dit soort gadgets heeft vind ik wel dat je als leidster bij een wenbaby er secuur op moet zijn.
Maar is het echt essentieel voor de zorg, nee, ben ik met je eens.
Ja dat is waar. Aan de andere kant schept dat misschien onrealistische verwachtingen ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Dat je hier nog over twijfelt!
Of het nou terecht is of niet, er zijn genoeg punten die jij niet vindt kunnen of die jou een naar gevoel geven. En dat op de eersre wendag al. Zou hier geen mening van andere vragen, het is jouw kind. Zoek een dagverblijf wat wél bij jullie past. Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral een wendag van 9 tot 3 erg lang!

Dat is een volledige dag, wat is er precies wennen aan?
Positivevibes schreef:
24-10-2020 12:15
Ik vind vooral een wendag van 9 tot 3 erg lang!

Dat is een volledige dag, wat is er precies wennen aan?
Snap ik ook niet zo. Bij ons was dat altijd een ochtendje en dat 3x.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
24-10-2020 09:10
Uiteindelijk is je gevoel het belangrijkste. En dat zit kennelijk niet goed op dit moment.

Ik zou niet direct op zoek gaan naar een ander KDV, maar eerst het verhaal vanuit de opvang zelf willen horen, want volgens mij heb je de leidsters zelf niet aangesproken op het gedrag wat zij lieten zien en waar jij een naar gevoel aan over hield toch?

Vooral het stukje ongeïnteresseerd zijn zou mij wel dwarszitten. De overige punten minder, blauwe plekken horen nu eenmaal bij het groter worden, leidsters hebben nu eenmaal 2 ogen en er gebeurd wel eens iets wat niet (direct) gezien wordt.

Idem eten en drinken, mijn 2 meiden drinken minder bij de opvang dan thuis. Ligt niet aan de leidsters, maar aan het feit dat er veel meer te doen is daar en spelen belangrijker is dan telkens te drinken.

Qua app, hier hebben we een hele fijne app, waar alleen tussendoor soms wat foto’s op geplaatst worden, we een keer in de week een nieuwsbrief op binnenkrijgen en waar aan het einde van de dag voor de baby’s een kort verhaaltje staat wat er gegeten, gedronken en gedaan is.

Overdracht mondeling is in deze coronatijd het liefst zo min mogelijk, dus die app is hier echt wel een uitkomst.

Maar, bij elk kdv vind je wel iets, net zoals je dat bij een gastouder hebt. Ze zijn nu eenmaal niet jou, ze hebben meer kinderen waar ze zich om moeten bekommeren.

Een reactie in het weekend kun je denk ik echt niet verwachten van een standaard kdv, ook zij hebben vrij.
Mee eens.

De ongeïnteresseerde houding zou mij ook het meeste dwars zitten, maar dat kan ook een ongelukkige momentopname zijn en dan is dat extra pech als dat net op je eerste wendag gebeurt. Wie weet heb je de volgende wendag al een heel andere ervaring.
Melofkim schreef:
24-10-2020 08:20
Veeleisend als het je opvalt dat je kind 4 uur niets te drinken heeft gekregen? Veeleisend als de leidsters klagen dat je kind niet meteen in slaap viel?
Ik zou daar ook geen goed gevoel over hebben. En het is ook niet hoe ik het gewend ben van de opvang die ik heb meegemaakt.
Precies dit!!!!
En dan ben ik nog vergeten te vermelden dat ze vertelden dat 1 van de leidster hem letterlijk met de vinger hebben toegeroepen “dit is niet de bedoeling!!!” Waarom? Omdat ze hem even kwijt waren en hij vanuit de groep naar buiten is gekropen en hij achter het hek beland was. Maar goed, meeste mensen vinden mij hier te veel eisend is goed🤣

Jij begrijpt mij tenminste!
PietjeBello schreef:
24-10-2020 10:25
Vaak vanuit het hoofdkantoor ja. Het ie gewoon beleid.
Ja, dat denk ik ook. En eerlijk, het leek mij handig maar ik snap van de leidsters uit dat dit wel “vervelend” kan zijn. Heb bewust niet vaak er op gekeken.
Het-groepje schreef:
24-10-2020 11:06
Hier zijn er organisaties die met en zonder werken. Kun je dus voor kiezen. Als je ervoor kiest om ermee te werken, en het is ook gewoon onderdeel van je opleiding en zelfs beoordeling tegenwoordig, dan moet je er dus ook deugdelijk mee omgaan.
Juist bij wenkindjes.
Dank je wel!!!! Ik heb niet om die hele app gevraagd, sterker nog wist tot gisteren niet eens dat zoiets er überhaupt al was
SiMaNo schreef:
24-10-2020 11:39
Dat je hier nog over twijfelt!
Of het nou terecht is of niet, er zijn genoeg punten die jij niet vindt kunnen of die jou een naar gevoel geven. En dat op de eersre wendag al. Zou hier geen mening van andere vragen, het is jouw kind. Zoek een dagverblijf wat wél bij jullie past. Succes
Sterk en eens! Dank je wel
Misschien dat een gast ouder wat meer voor jou is TO.
SEM72 schreef:
24-10-2020 08:50
Helemaal mee eens waarom moet iedere scheet vermeld worden in een app de hele dag door. Doe een kort verhaaltje aan het einde vd dag of helemaal niet. Mondelinge overdracht zou genoeg moeten zijn.
Mijn mening. Heb liever ouderwets een korte overdracht eind vd dag. Onbewust ga je met de tijd denk ik toch de app als een grafiek volgen en dat wil ik nou juist niet.
SEM72 schreef:
24-10-2020 08:50
Helemaal mee eens waarom moet iedere scheet vermeld worden in een app de hele dag door. Doe een kort verhaaltje aan het einde vd dag of helemaal niet. Mondelinge overdracht zou genoeg moeten zijn.
Mijn mening. Heb liever ouderwets een korte overdracht eind vd dag. Onbewust ga je met de tijd denk ik toch de app als een grafiek volgen en dat wil ik nou juist niet.
Positivevibes schreef:
24-10-2020 12:15
Ik vind vooral een wendag van 9 tot 3 erg lang!

Dat is een volledige dag, wat is er precies wennen aan?
Werd mij verteld dat de wendag van die tot die tijd is en je hem dan niet eerder ophaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven