Eng fietsen kind in zitje

24-02-2020 14:33 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me echt een beetje suf en een schijterd, maar ik vind het dus doodeng om met mijn dreumes te fietsen met hem in het zitje voor me.
Ben sowieso niet zo’n held met fietsen haha, kan het wel hoor, daar niet van. Heb geen speciale mamafiets, wel een elektrische, en moet gewoon leren om met beide of 1 voet op de grond af te stappen. Ben klein van stuk en heb altijd mezelf aangeleerd “anders” op en af te stappen, dus moet er ook gewoon ff doorheen. En dit samen met het gewicht voor me zeg maar.
Fiets staat trouwens al op zijn allerlaagst.

Nog meer tips?? En herkenning? Voel ik me wat minder een sukkel ;-) :roll:
Ik vond en vind het ook doodeng hoor. Zo'n Uk is ook zo kwetsbaar op een fiets. Voel je alsjeblieft geen sukkel, dat is nergens voor nodig. Het is een heel normaal gevoel.
Dan fiets je toch lekker niet? Als het echt zo’n kwelling voor je is, zou ik fijn gaan lopen.
Na 3,5 jaar denk ik elke meter die ik rij ‘rij mij niet aan, oh God een stoep, rij mij niet aan, niet wiebelen kind, rij mij niet aan, oh God een scherpe bocht, rij mij niet aan’.. Ik ben geen held op de fiets :thumbsup:
Waarom heb je een elektrische fiets?
Lijkt mij nu helemaal niks in combinatie met een fietsstoeltje voorop.
In het begin is alles wel een beetje eng denk ik .Ik vond het juist leuk voorop ,gezellig :) ik had een vrij lage oma fiets toen ivm het snel met mijn voeten aan de grond kunnen .Ik ben 1.59 . Ik heb nu ook een ebike . Daar zit het 'm misschien in bij jou :idea: , even snel afstappen of remmen is dan een heel ander verhaal ook je hand uitsteken en afslaan . Ik heb nooit gefietst met een kind op een ebike .Is het ook eng als je hem uit hebt staan ?
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Ik durf ook niet te fietsen met dochter. Mijn vriend wel. Ik vind het doodeng, dus ik doe het ook niet. Wij wandelen wel. :$
Ik heb het ook nooit gedurfd. Liet het lekker aan mn man over voor kinds plezier en ging zelf lekker lopend overal naartoe.
Nou ligt alles in deze omgeving wel of op redelijke loopafstand of ook te ver om te fietsen, dat scheelt.
De kinderen vonden fietsen wel fantastisch, dus mn man maakte vaak pleziertochtjes met ze.
clueless17 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 14:52
15.68% gewijzigd
En als je je dreumes eens achterop zet? Dan ligt het zwaartepunt van je fiets ook anders.
Ik fietste vroeger, hoogzwanger en wel, met een kind voorop en een kind achterop in de sneeuw.
Toen ik bij een valpartij klem kwam te zitten met die dikke buik en de kinderen moest "redden" daarmee gestopt. :facepalm:
Ik had heel weinig ruimte met kind in voorzitje om op te stappen. Vond kind in achterzitje dan ook een uitkomst (maar minder gezellig)

het werd nóg gezelliger met kind voor- en achterop, die "Daaaaar komen de scheepjes voorbij...." gingen doen, met heen en weer wiebelen en al @(
Toen had ik inmiddels wel een andere fiets (geen mamafiets) waarmee ik meer ruimte had tussen zadel en stuur.
dreamer wijzigde dit bericht op 24-02-2020 14:58
16.32% gewijzigd
Later is nu
Onze dochter is bijna 4 en ik heb 1 keer met haar achterop gefietst, daarna nooit meer. Dood eng vond ik het. Helpt ook niet dat ik niet met mijn voeten bij de grond kom als we stil staan.

Man fietst wel af en toe met dochter. Verder doen we dus alles met de auto of lopend.
Ik vind de ebike gewoon geen goed idee of je moet hem niet aan zetten . Ik denk dat dat veel doet tegenover een gewone fiets . Ik merk het zonder kind op de fiets dat verschil met op de rem moeten en afslaan. Als je ook nog je motor voor hebt zitten is het wel erg zwaar voor. Heb je handremmen dan is het helemaal link.
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Waarom is een elektrische fiets ineens gevaarlijk? Als je gewoon erop kunt fietsen, kun je dat met een kind toch ook? Alleen, met kind voorop heb je wat minder bewegingsruimte, dus eerder anticiperen, maar dat doe je toch wel.

Anders kind dus achterop.

Wij deden zo'n beetje alles met de fiets en gingen vanaf kinderen wegbrengen gelijk door naar werk, dus moesten wel. Het wende wel, vond ik.
Later is nu
Is je stuur geschikt om daar een zitje aan te hangen? Bij mijn ebike werd er voor gewaarschuwd. Geen zitje aan het stuur en achterop tot max 25 kilo. Nu heb ik geen kleine kinderen meer dus dat speelt helemaal niet maar heb je wel gecheckt of je stuur geschikt is om die extra kilo's te dragen?
Ik vond het in het begin ook eng. Zag mezelf ook nooit of te nimmer met twee kinderen tegelijk fietsen. Maar ik groeide erin en ik kan ze nu in een handomdraai op de fiets zetten. Alleen met gladheid fiets ik pertinent niet.

Geef jezelf tijd. En anders fiets je niet. Alles mag.
Ik zou of een mama fiets nemen zodat je meer ruimte hebt om goed af te stappen als je stilstaat. En anders een zitje achterop nemen als kind al groot genoeg is daarvoor.
Kun je een mamafiets uitproberen? Bij vrienden of familie? Misschien dat dat het verschil maakt en je je op een dergelijke fiets wel veiliger voelt? Het is heerlijk om met zo’n ukje te fietsen, dus als het je alleen stress oplevert is dat zonde. Dan zou ik lekker blijven wandelen als ik jou was
Byrma schreef:
24-02-2020 14:59
Ik vind de ebike gewoon geen goed idee of je moet hem niet aan zetten . Ik denk dat dat veel doet tegenover een gewone fiets . Ik merk het zonder kind op de fiets dat verschil met op de rem moeten en afslaan. Als je ook nog je motor voor hebt zitten is het wel erg zwaar voor. Heb je handremmen dan is het helemaal link.
Huh? Op de rem staan voor een bocht? Je gebruikt toch gewoon je versnelling dan?
Ik zou ook aanraden om eens op een gewone (niet-elektrische) mama-fiets met een voorzitje te stappen. Dan kun je kijken waar het aan ligt: de snelheid, het zwaartepunt van de fiets, de hoogte van het frame en je zadel (met een hoog frame zit je alsnog hoog, ook al staat je zadel laag), de ruimte om op- en af te stappen..

Ik moest in het begin ook erg wennen aan opstappen. Ik stap nu op de 'dames-manier' op, mijn linkervoet op de pedaal, even afzetten en dan op het zadel. Dat is er na 3,5 jaar al zo ingeslopen dat ik nu ook op mijn oude, gewone fiets zo opstap :)

En inderdaad: als je niet hoeft te fietsen, doe je het niet. Voor mij is het wel meer noodzaak: ik heb 2 kinderen en op de 4 dagen dat man werkt, geen auto + mijn werk is op fietsafstand. Dan is het wel heel makkelijk om beide kinderen op de fiets te vervoeren.

Qua kind voor- of achterop: ik heb op mijn mama-fiets (verschrikkelijk woord trouwens @( ) meer balans met 1 kind als die voorop zit. Met 1 kind achterop voel ik eerder een disbalans (ook omdat ik fietstassen heb onder het achterzitje, waardoor het gewicht nog meer achterop zit).
Zo, boel reacties!
Wandelen heeft zeker mijn voorkeur, klopt.
Ik oefen beetje bij beetje met de fiets en als het echt niet gaat, of het geeft teveel stress, dan is het ‘t niet.
Of alleen kleine afstanden buiten de stad, want met al die stoplichten... hou op.
Ebike heb ik gekocht en bij de winkel werd het zitje (toen ik zwanger was) erbij geleverd voor een mooi prijsje. Het kan dus wel op deze fiets en ik kan ook eventueel zonder “elektra” fietsen zeg maar.
Het is wel handig voor dat extra zetje vind ik persoonlijk, om weg te rijden. Laagste stand dan, niet dat ik ineens weg schiet. Handremmen zitten erbij uiteraard, dus kan een goeds noodstop maken zeg maar. En voeten dus bij de grond, wat tegelijkertijd wel wennen is....
Ik heb een bakfiets gekocht (tweewieler). Kinderen in de bak ipv zo'n eng zitje en voor de rest fietst het ding als een gewone fiets.
Ik vond het ook eng in het begin, ben ook een ukkie (1.57m) en dan inderdaad op een elektrische fiets met dreumes voorop. Het was allebei nieuw, het elektrische en met kind fietsen, maar vond na 1 ritje alleen vooral het met kind voorop eng. Gewoon doen en juist een heel eind gaan fietsen, dan is het zo over.
Bij mij mag ie straks niet meer voorop en dat vind ik zo jammer.

Ik heb m namelijk geleerd dat hij bij elke tunnel zijn eigen naam heel hard mag roepen dus als er een tunnel komt dan gaan we altijd aftellen 3 2 1 en dan roept hij heel hard

OOOOOtiissssssss.

I love that guy.

En voorop kan ik altijd lekker boterhammen in zijn capuchon doen en af en toe een stukje brood geven.
Je had mij een aantal jaar geleden moeten zien fietsen :mrgreen:
Een kind voorop, twee achterop (voeten in de fietstas en steunbeugel en nog twee in de fietskar.

Maar zit je zitje vrij hoog aan de stuurstang? Hoe lager het zitje zit hoe beter de gewichtsverdeling.
Ik heb ze vanaf een jaar of 2/3 achterop gedaan en daarna vanaf 4/5 op een stangzadeltje.
suzyqfive wijzigde dit bericht op 24-02-2020 15:50
Reden: Autocorrect maakte steenbeitel van steunbeugel
0.84% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven