Ervaringen met fietskar of kinderzitje op e-bike?

25-02-2020 16:59 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

De titel zegt het al, maar hebben jullie ervaringen met kinderen vervoeren op de e-bike? Hoe doen jullie dat (fietskar of kinderzitje) en kunnen jullie het aanraden?
En zitten er eventueel mensen tussen die beiden hebben geprobeerd en het een of het ander fijner vinden?

Ik heb zelf uberhaupt nog geen ervaring met een e-bike, maar ik wil er binnenkort een aanschaffen. Daarnaast ben ik nu 4 maanden zwanger en moet ik over niet al te lange tijd (binnen een jaar) een baby naar het kinderdagverblijf brengen. Het KDV zal hoogstens 5 minuten fietsen zijn vanaf thuis, waarna ik nog een kwartier op de fiets zit naar werk. Dus ik probeer dat in mijn achterhoofd te houden bij het maken van een keuze.

Een zitje zal in de beginfase wellicht niet eens een optie zijn, omdat mijn baby tegen die tijd naar verwachting 5.5 maanden is en nog niet eens zelfstandig kan zitten. Dus in het begin zal ik denk ik niet aan de fietskar ontkomen (of auto, maar dat probeer ik echt te vermijden).
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je geen gewone fiets?
Lopend in draagzak erheen tot ze kan zitten.

Fietskar vond ik zelf helemaal niets. Zwaar, onhandig, breed, geen zicht erop. Dan beter een bakfiets!
Voor 5 min en een kwartiertje een e-bike..?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben fiets zitjes op een e-bike en vindt dat niet anders dan op een gewone fiets eigenlijk. Bij onze opvang zie ik ouders uit de wijk met kinderen die nog niet kunnen zitten vaak lopend met kind in draagzak en fiets aan de hand komen om vervolgens door te fietsen naar het werk. Geen idee of dat voor jou en optie is maar de periode dat dat moet is hooguit een paar maanden en dan is het misschien zonde om speciaal daarvoor een fietskar aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
Laatst was hier nog een topic over: "eng fietsen kind in zitje".
Daar staan de voor en tegens allemaal in.
Alle reacties Link kopieren
Voor ritjes van 20 minuten ga je toch geen elektrische fiets aanschaffen?
pamelacourson schreef:
25-02-2020 17:18
Voor ritjes van 20 minuten ga je toch geen elektrische fiets aanschaffen?
TO kennelijk wel.

Ik heb een elektrische bakfiets, bevalt heel goed.
Ik heb zelf een ebike met kinderzitje voorop. Zou persoonlijk voor een mamafiets gaan. Net wat meer ruimte om op en af te stappen.

Overigens vind ik dat mensen eens wat minder moeten oordelen. Ik heb een elektrische fiets ivm bekkenklachten. Wie weet heeft to ook wel iets waardoor dit voor haar makkelijker is!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zowel een fietskar als kinderzitjes, ik zie niet in waarom dat met een e-bike niet zou kunnen. Ik zou er alleen geen 25 km per uur mee gaan rijden over een onverhard hobbelpaadje.

De fietskar vind ik fijner met 2 kinderen, ik ben te klein voor een zitje voor en een zitje achter. Als er 1 kind meegaat neem ik een kinderzitje.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Stef89 schreef:
25-02-2020 17:49


Overigens vind ik dat mensen eens wat minder moeten oordelen. Ik heb een elektrische fiets ivm bekkenklachten. Wie weet heeft to ook wel iets waardoor dit voor haar makkelijker is!
Stef, je hebt helemaal gelijk. Mijn oprechte excuses voor mijn eerdere post aan jou, TO en anderen die ik hiermee veroordeel. :-$
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ebike met stoeltje voor en achter. Heb yepp nexxt stoeltjes. Ik breng jongens op 5 min fietsen naar kdv en fiets dan door naar mijn werk (12km)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een elektrische fiets. Eerste maanden met fietskar. (2 kids, oudste toen 5 jaar en de jongste 2 maanden). Met de fietskar gereden tot ze goed kon zitten, rond 8 a 9 maanden. Toen overgestapt op zitje voorop (achterop had ik altijd al, als de jongste niet mee hoefde).
Nu gebruik ik de fietskar alleen bij regen.
Want je fietst nadat je je kind(eren) hebt weggebracht met zo'n lege kar achter je fiets en dat is niet handig op een druk fietspad. En je fietst (met kids in de kar) een stuk zachter, anders stuiteren ze eruit...
En voorop/achterop is ook een stuk gezelliger en makkelijker kletsen😁
Alle reacties Link kopieren
Zou op een e-bike mijn kind wel een fietshelm opzetten, geen idee waarom, deed het nooit op een gewone fiets, maar dat is mijn gevoel.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
25-02-2020 20:40
Zou op een e-bike mijn kind wel een fietshelm opzetten, geen idee waarom, deed het nooit op een gewone fiets, maar dat is mijn gevoel.
Omdat je niet wil weten hoe een kinderhoofdje eruit ziet als die met 25 km per uur het asfalt raakt. :cry:
Alle reacties Link kopieren
elmoni schreef:
25-02-2020 21:04
Omdat je niet wil weten hoe een kinderhoofdje eruit ziet als die met 25 km per uur het asfalt raakt. :cry:
Ja maar ook met een gewone fiets wil je dat niet weten en toch vond ik het toen niet nodig. (15 jaar geleden)
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle goede tips! Lopend met draagzak en daarna fietsend verder lijkt me overigens ook een heel erg goed idee..

Stef89, dank voor je opmerking en je hebt inderdaad gelijk! Bij mij is de zwangerschap tot nu toe fysiek best zwaar gevallen en ik merk dat ik iedere ochtend steeds meer afgepeigerd op werk aan kom, terwijl ik deze afstanden en meer al jaren met gemak af kon.. Vandaar toch maar aan de e-bike, liever dat dan de auto!
Ik heb een e-bike met een fietszitje achterop, en een fietskar. Voor kortere ritjes zet ik mijn dochtertje gewoon achterop. Ik rij dan wel wat rustiger: heb het gevoel dat alle hobbels meer doorklappen.

Voor langere afstanden ben ik suuuuper blij met de fietskar. Het is veiliger (ze zit in een kooiconstructie, als mijn fiets valt blijft de kar staan), kan er lekker haar broodje eten, in slaap vallen, zit warm en droog met een dekentje en als het echt koud is een kruik. Ik heb wel een kar met extra vering gekocht omdat je toch sneller gaat met een ebike. Als ik dochter naar school heb gebracht parkeer ik de kar ook vaak daar zodat ik zonder kar door naar mn werk fiets.
Batterij gaat wel sneller leeg met zo'n kar erachter: dus even investeren in een goede accu voor lange afstanden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook van die dingen voor de maxicosi achterop de fiets te monteren, geloof ik?
Alle reacties Link kopieren
Sigilind schreef:
26-02-2020 08:15
Je hebt ook van die dingen voor de maxicosi achterop de fiets te monteren, geloof ik?
Steco baby mee. Maar worden wel eerste paar maanden nog afgeraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven