Ervaringen vaste dag oppas opa en oma

09-04-2024 11:21 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De opa en oma van mijn kinderen hebben altijd gezegd (voordat we kinderen hadden) graag incidenteel op te passen, maar niet vast. Nu hebben we kinderen en komen ze daar op terug. Ze hebben aangeboden een dag in de week op te willen passen, als wij dat fijn zouden vinden. Heel lief, we hebben aangegeven erover na te denken. Kinderen gaan nu gewoon een paar dagen naar de opvang.

Ik zie er zeker voordelen van in, maar zie ook wat nadelen en vraag me af hoe anderen hiermee omgaan. Ik vind het met name lastig dat het zo kwetsbaar is. Ze zijn de jongste niet meer en als er iets gebeurt waardoor ze opeens niet meer kunnen oppassen, hebben we niets achter de hand. De wachtlijsten voor opvang hier zijn enorm lang, dus we hebben niet zomaar wat anders. Hoe doen anderen dit met oppas opa's en oma's? Partner maakt zich niet zo druk en denkt dat het wel losloopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er loopt een heel topic waarbij opa en oma als vaste oppas zijn weggevallen en nu (mede daardoor) alles als een kaartenhuis is ingestort, dus ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel lief van de grootouders, maar ik zou het niet doen.
waarschijnlijk onderschatten ze hoe zwaar het is om op 2 kinderen te passen als je al wat ouder bent
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
onze opa en oma's passen niet op.
ik zie er altijd wel heel veel bij school staan.
Soms ben ik jaloers . andere kant denk ik : man en ik kunnen het aan zijn samen sterk en we staan bij niemand in het krijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier positieve ervaring! Mijn moeder heeft op alle 4 de kinderen 1 dag in de week opgepast. Dat ging prima. Ze is inmiddels 65 en past niet meer op -de kinderen zijn te oud :) maar ze vond het heel leuk om te doen en de kinderen hebben daardoor een heel fijne band met haar. Met schoonouders ook goede ervaring!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben voor dezelfde keus gestaan en ervoor gekozen onze kinderen naar de opvang te brengen. Redenen waren:
- zoals je zelf aangaf: wat als opa en oma het niet meer kunnen?
- geen vervanging tijdens vakanties/ziekte van opa en oma
- wij vonden (en vinden) feedback geven aan de opvang veel makkelijker dan aan onze ouders
- voor ons was de opvang dichterbij dan opa en oma
- interactie met andere kinderen is er bij opa en oma niet (hoewel dat voor de hele kleintjes niet echt van toepassing is)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen om redenen die je zelf al aangeeft.
Vraag opa en oma om af en toe op te passen in het weekend bijvoorbeeld, zodat jij en je man er eens samen op uit kunnen.

Of bij vakanties of als 1 van jullie ziek is etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
09-04-2024 11:40
Wij hebben voor dezelfde keus gestaan en ervoor gekozen onze kinderen naar de opvang te brengen. Redenen waren:
- zoals je zelf aangaf: wat als opa en oma het niet meer kunnen?
- geen vervanging tijdens vakanties/ziekte van opa en oma
- wij vonden (en vinden) feedback geven aan de opvang veel makkelijker dan aan onze ouders
- voor ons was de opvang dichterbij dan opa en oma
- interactie met andere kinderen is er bij opa en oma niet (hoewel dat voor de hele kleintjes niet echt van toepassing is)
Hier idem.
Plus:
-Ik zou een drempel ervaren om incidenteel aan hun opvang te vragen als ze ook al een vaste dag hebben.
- Feedback geven idd ook. Plus dat de opvang 'moderne'opvattingen heeft over opvoeden, voeding ed. En mijn ouders niet. Dus feedback blijkt ook minder/niet nodig. Terwijl ik regelmatig met mijn moeder bots. Maar goed, zij is mss ook wel een beetje een geval apart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gingen ze 2 dagen naar de opvang en 1 dag paste mijn moeder op.
Dat heeft ze gedaan tot de jongste naar school ging.
Eens in de 3 maanden even kort met elkaar doorspreken of iedereen nog gelukkig was met de constructie.

Volledig afhankelijk zijn van grootouders zou ik niet fijn vinden. 1 dag in de week konden wij zelf nog opvangen, mocht mijn moeder uit zijn gevallen/niet meer willen oppassen.
Mijn moeder vond het fantastisch, geregeld vermoeiend, zeker toen ze kleiner waren en ze vond de een op een tijd met de meiden heel fijn en mijn dochters vonden het ook altijd gezellig met oma.

Voor iedereen was het even afkicken toen de basisschool startte voor de jongste en als er een studiedag is, halen mijn ouders ze nog geregeld op om een leuke dag met elkaar te hebben, zonder dat man of ik erbij zijn.

Mijn schoonouders pasten niet op en zij waren ons eerste aanspreekpunt in de weekenden/avonden als we eens oppas nodig hadden.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 09-04-2024 11:59
11.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het aanbod gebruiken om ze afentoe een keer fijn een weekend bij opa en oma te laten logeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat lief zeg.
Maar qua kwetsbaarheid is het wel een extra risico. Mijn vader werd 1,5 jaar geleden ernstig ziek. En overleed 8 maanden later. Mijn schoonmoeder kreeg in dezelfde periode kanker. Hoe verzin je het. Maar wij hebben toen wel ervaren hoe kwetsbaar de oppas geregeld kan zijn.

Ik zou denk ik toch kiezen voor kdv/bso en je ouders vragen om af en toe bij te springen.
Mocht er al een kind naar de basisschool gaan. 1 middag bso zou ik wel aandurven.
Helemaal zekerheid heb je nooit.
Dochter heeft 2!! Jaar op de wachtlijst gestaan voor bso en helaas is er nog geen zicht op plek. Ze wordt bijna 4..
Het kan nog wel meer dan een jaar duren of langer....
Dus soms kan je gekozen plan ook op die manier in duigen vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wij deden het wel, en zowel kinderen als om (opa had meer een bijrol) vonden het geweldig.
Mijn partner kon vrij eenvoudig de kinderen bij zijn ouders afzetten, dat scheelde. Hij at daar dan mee, en dan kwamen ze na het eten samen thuis (heerlijk rustig voor mij)
Wij kozen voor de dag die het eenvoudigst weer op te nemen was op het KDV, mocht het fout lopen. (de vrijdag in ons geval, amper wachtlijsten)
Toen oma langere tijd ziek was, hebben we daar tijdelijk gebruik van kunnen maken

'feedback'-problemen hebben wij nooit gehad
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
09-04-2024 11:46
Hier idem.
Plus:
-Ik zou een drempel ervaren om incidenteel aan hun opvang te vragen als ze ook al een vaste dag hebben.
- Feedback geven idd ook. Plus dat de opvang 'moderne'opvattingen heeft over opvoeden, voeding ed. En mijn ouders niet. Dus feedback blijkt ook minder/niet nodig. Terwijl ik regelmatig met mijn moeder bots. Maar goed, zij is mss ook wel een beetje een geval apart.
Hier idem. Plus nog toegevoegd:
Als opa en oma oppassen, moeten ze echt opvoeden en regels wat betreft schermtijd, snoepen en slapen vasthouden.

Als ze incidenteel gaan logeren, mag je (van mij) veel losser zijn en lekker verwennen en tot heel laat tv kijken oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij kind nummer 2 hebben we bewust voor alle dagen kdv gekozen.
Oma is heel lief, maar ook kwetsbaar.
Daarnaast is zij gepensioneerd en gaat graag regelmatig een paar dagen met vakantie. Dat gun ik haar van harte, maar voor ons betekent dat dat wij zelf een vrije dag op moeten nemen.

Dus voor onze eigen rust betalen we nu voor opvang.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier paste een oma met enige regelmaat (een dag om de week was het streven) op, bij ons thuis. Toch zou ik liever naar een kdv of gastouder gaan, als het vaker is. Redenen geven eenhoorn en Yinna al deels:

- de regelmaat was een streven, maar vanwege van alles en nog wat werd de afspraak toch vaker dan ons lief was aangepast of verzet. Doktersafspraken, griepje, maar ook tante Corrie die 65 werd of een monteur die bij oma thuis moest komen. Je zegt dan natuurlijk geen nee, maar het was vaak best lastig.
- Speelafspraakjes voor de oudste kon/deed oma niet (snap ik!) terwijl kind dat wel heel graag wilde.
- We voelden ons inderdaad bezwaard om ook nog incidentele oppas te vragen. Terwijl kinderen en oma dat eigenlijk veel leuker vinden (want weekend, of vakantie).

Over de opvoeding hebben we ons nooit druk gemaakt, al heeft oma wel een iets andere stijl. Ze doet alles uit liefde dus voor een dag per twee weken vonden we dat kunnen.

Omdat oma bij ons thuis kwam, en vanwege de afstand bleef logeren (vooraf of nadien), vond ik bovendien dat we er ook nog extra werk aan hadden: boodschappen in huis, alvast voor-koken (oma is geen keukenprinses), logeerkamer fris opgemaakt etc. En 's avonds schuurde het soms wel, dat zij dan -- uiteraard!-- gezellig aanspraak van ons wilde, maar wij nog met werk of andere verplichtingen bezig moesten...

Al met al zou ik zeggen: niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben we opa en oma als 'boventallig'.
Ze willen graag de woensdagmiddag en de vrijdagmiddag een van de kinderen over de vloer hebben. We zorgden ervoor dat ze altijd onder de afspraak uit konden en het zeker geen verplichting was. Alleen op die manier bleef en blijft het voor ons allemaal leuk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonouders hebben opgepast op kind 1, maar toen kwam corona en hield het acuut op. Toen hebben we het gelukkig opgelost met kinderopvang.

Toen zij op een gegeven moment wel weer wilden oppassen, gaven ze zelf ook wel aan dat het te kwetsbaar voelde en dat ze zichzelf te onbetrouwbaar vonden en die druk niet wilden.

Dus wat we nu doen is dat ze (in de periodes dat zij dat willen, dus om vakanties e.d. heen) op de woensdagen om en om een kind meenemen. De ene week de oudste, de andere week de jongste.

Voordeel:
- ze kunnen met beide kinderen een leuke band opbouwen, hebben echt quality time. Hierdoor kennen ze de kinderen ook goed en durven we in geval van nood veel makkelijker een beroep op ze te doen.
- de druk van 1 kind ten opzichte van 2 is goed te doen voor hen en is wat toekomstbestendiger dan op 2 kinderen tegelijk passen.
- Voor ons zelf is met 1 kind een vrije middag hebben significant rustiger dan met 2 jonge kinderen, dus wij hebben er ook wel voordeel van.
- als het een keer niet doorgaat is het geen ramp, want er is wel een ouder vrij, dus dan zijn gewoon beide kinderen thuis.

nadeel:
het helpt ons niet om extra werkuren te kunnen maken, maar we hadden het in principe rond met opvang en deze manier van ontlasten is extra.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders hebben een vast oppasmiddag na schooltijd omdat ze dat zelf heel graag willen. Wij vinden de zakelijkheid van een BSO voor ons fijner, maar de kinderen geven aan liever thuis te zijn met Opa en oma.

Ik laat veel dingen los: Als opa en oma er zijn doen ze zoals zij denken dat het goed is. Onze opvoeding is er op de andere dagen weer. We betalen in 'aandacht', soms samen eten en af en toe kleine kadootjes of een uitje als bedankje.

Mijn ouders worstelen wel een beetje met de balans tussen het zijn van 'de leuke opa en oma' en het stellen van grenzen. De kinderen willen wel graag grenzen en worden niet perse blijer van alleen maar feest en activiteiten ondernemen.

edit: we houden het vooral nog even vol, omdat we allemaal blij zijn met de band die mijn ouders nu met mijn kinderen hebben opgebouwd. Ze kennen elkaar echt, en mijn kinderen vragen mijn ouders om specifieke dingen om hulp (of zoals mijn dochter zegt: oma kan wél breien).
zoccellia wijzigde dit bericht op 09-04-2024 12:07
16.77% gewijzigd
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede punten worden er genoemd, dank. Kaartje1 wat heftig voor jullie zeg.

Hier gaan de kinderen regelmatig logeren bij opa en oma en vinden dat fantastisch (en opa en oma ook), ze hebben zo'n fijne band. Daarom lijkt het me voor alle partijen zo fijn.
Het zou financieel ook voordeliger zijn als ze een dag minder naar de opvang zouden gaan en ik vind het ergens zo zonde om een gewilde plek op de opvang "bezet" te houden terwijl we het ook op deze manier zouden kunnen oplossen. Maar wat in dit topic ook wel duidelijk wordt, is dat die kwetsbaarheid echt een groot punt is. Opa en oma zijn al rond de 70. Partner en ik hebben niet de mogelijkheid op werk om plotseling een dag in de week structureel op te vangen. Incidenteel is vaak al heel lastig. Dus ik denk dat me dat toch tegenhoudt. Maar omdat je zoveel mensen hoort die het wel doen, wilde ik toch eens polsen hoe dat is voor anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonmoeder past een vaste dag op en mijn moeder ook. Zij wonen allebei op 20-30 minuten afstand met de auto dus het is soms wel een onderneming. maar het scheelt veel in de kosten en kleinkinderen en omas vinden het geweldig. schoonmoeder heeft denk ik in 3 jaar 2x afgemeld vanwege vakantie. moeder wel regelmatig ziek en ook op vakanties van 3 weken soms. dus dan moeten we soms extra verlof nemen. het heeft dus veel voordelen maar kan ook lastig zijn soms.
Alle reacties Link kopieren Quote
HOe oud zijn ze nu?
Hoe oud zijn de kinderen?
Hoeveel keer hebben ze al een paar uur op deze twee (of meer?) kinderen gepast?

Edit: tijdens het typen deels beantwoord :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het altijd zelf geregeld en vroegen ze alleen als we een dagje weg wilden of andere afspraken hadden.

Soms als de kinderen wat gammel of verkouden waren gingen opa en oma wel thuis oppassen. Ze waren dan back up.

Toen onze kinderen op de basisschool zaten gingen ze regelmatig tussen de middag eten bij opa en oma.
Alle reacties Link kopieren Quote
Intotheunknown schreef:
09-04-2024 11:37
Hier positieve ervaring! Mijn moeder heeft op alle 4 de kinderen 1 dag in de week opgepast. Dat ging prima. Ze is inmiddels 65 en past niet meer op -de kinderen zijn te oud :) maar ze vond het heel leuk om te doen en de kinderen hebben daardoor een heel fijne band met haar. Met schoonouders ook goede ervaring!
Dat is een ook wel vrij jonge oma, en eentje die er een vrije dag voor beschikbaar had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders hebben jarenlang vast 1 dag per week opgepast op 1 of 2 kinderen tegelijk. Toen mijn vader met pensioen ging zijn ze hiermee gestopt, omdat ze hun handen vrij wilden hebben om langere reizen te kunnen maken.

Op dat moment vond ik dat wel vervelend. Het voelde een beetje als afwijzing, zo van, nu hebben we wat leukers om te doen, dus zoek het maar uit. Dat was natuurlijk niet zo en toen we eenmaal de extra opvang via KDV en BSO goed geregeld hadden, vond ik het ook wel prettig dat ze niet meer voor vast oppasten. Ze gingen altijd al veel op vakantie en dat was toch wel een gedoe elke keer, dat ik dan altijd moest oplossen, want mijn man is zo flexibel als een stalen deur wat dat betreft. En KDV en BSO is er gewoon altijd, dus nooit gedoe met vakanties.

Ze waren wel altijd bereid om, als ze thuis waren tenminste, voor nood een keer een middag of dag op te passen en toen de kinderen kleiner waren, gingen ze ook wel een paar keer per jaar logeren of een weekendje met ze weg. En dat was voor ons eigenlijk wel heel fijn en handig, want als we dan echt ineens omhoog zaten hadden we altijd opa en oma achter de hand. Of een beetje quality time met z'n tweeën. Dat vraag je toch minder makkelijk als ze al voor vast oppassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders waren ca 55 toen ze begonnen met oppassen op de kleinkinderen. Ze hebben dat altijd veel gedaan. Jarenlang 1 vaste dag per week meerdere kleinkids over de vloer. Inclusief speelafspraakjes, sport brengen/halen etc. Ze vonden dat geweldig.
Nu ze tegen de 70 lopen zouden ze dit niet meer doen, en zou ik ze het ook niet meer vragen.
De kinderen van mijn jongste zusje zijn een stuk jonger nog en mijn ouders zijn echt kapot als ze daar een weekend zijn geweest. Terwijl ze echt nog heel fit zijn voor hun leeftijd. Maar ze zijn het gewoon niet meer gewend dat kleine spul.
Dus het hangt ook . af van de leeftijd van zowel ouders als eventuele andere kleinkinderen?
Offtopic ik hoor steeds vaker over overvolle wachtlijsten voor bso's en kdv's...ik zit hier niet meer zo in maar is dit nieuw of al iets van een tijdje? Gevolg van Covid? Soort Corona-Boomers?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven