Etensresten rond mond
zondag 23 november 2025 om 00:14
Misschien een idiote vraag maar ik kan er online eigenlijk niks over vinden. Mijn kind van 5 heeft na het eten altijd etensresten rond de mond. Zoals zoveel kinderen blijft bij het eten van een boterham met chocopasta er chocopasta op de wangen achter. Maar bij mijn kind gebeurt dit bij elke vorm van voedsel behalve als het echt totaal niet smeerbaar is. Maar bijvoorbeeld een koekje eindigt ook met een kring om de mond, kruidnoten ook.
Ik herken dit niet van mijn oudere kind, die had daar op deze leeftijd allang geen last meer van, behalve bij boterhammen met smeerbaar beleg soms. Nou ben ik benieuwd of dit normaal is? Kind komt dus ook vrijwel elke dag met een kring rond de mond uit school. Dit zie ik bij andere kinderen niet.
Vooropgesteld, ik vind het geen enkel probleem om kind te helpen met schoonvegen of wat ook, maar ik begin me af te vragen of het misschien wijst op mindere mondmotoriek oid? Moet ik hier iets mee om kind te helpen?
Ik herken dit niet van mijn oudere kind, die had daar op deze leeftijd allang geen last meer van, behalve bij boterhammen met smeerbaar beleg soms. Nou ben ik benieuwd of dit normaal is? Kind komt dus ook vrijwel elke dag met een kring rond de mond uit school. Dit zie ik bij andere kinderen niet.
Vooropgesteld, ik vind het geen enkel probleem om kind te helpen met schoonvegen of wat ook, maar ik begin me af te vragen of het misschien wijst op mindere mondmotoriek oid? Moet ik hier iets mee om kind te helpen?
zondag 23 november 2025 om 00:39
Ik denk dat je je kind beter kan leren om zijn/haar mond even af te vegen na het eten. Vind het ook stom dat de juf of meester er niks van zegt.
Denk dat iedereen wel eens wat etensresten in een mondhoek of rond de mond wang heeft heeft of bijvoorbeeld een melksnor. Dan hoeft er niet meteen iets mis te zijn natuurlijk. Tijdje geleden heb ik iemand nog gewezen op tandpasta die op haar wang zat.
Denk dat iedereen wel eens wat etensresten in een mondhoek of rond de mond wang heeft heeft of bijvoorbeeld een melksnor. Dan hoeft er niet meteen iets mis te zijn natuurlijk. Tijdje geleden heb ik iemand nog gewezen op tandpasta die op haar wang zat.
zondag 23 november 2025 om 00:59
Dat is sowieso een goed idee natuurlijk. Maar het valt wel op dat je ook gebeurt bij eten waarbij ik het zelf niet zo logisch vind, zoals bijvoorbeeld kruidnoten. Dat vind ik dan anders dan een melksnor zegmaar, dat gebeurt inderdaad iedereen weleens.Graze schreef: ↑23-11-2025 00:39Ik denk dat je je kind beter kan leren om zijn/haar mond even af te vegen na het eten. Vind het ook stom dat de juf of meester er niks van zegt.
zondag 23 november 2025 om 01:00
zondag 23 november 2025 om 06:31
Ik vraag me ook af of jij het ziet gebeuren tijdens het eten. Misschien heeft je kind de neiging om met volle mond lippen af te likken oid. Het moet toch ergens vandaan komen
Het lijkt mij persoonlijk meer dat het ergens in een gewoonte zit.
Maar je kan als je geen idee hebt altijd informeren of bijvoorbeeld een logopedist mee kan kijken met het eten.
Bij mijn kinderen, vooral de jongste van 5, moet ik wel nog regelmatig vegen of ze zelf eraan herinneren even te poetsen omdat er een beetje in de mondhoekjes plakt, maar dan inderdaad wel alleen bij plakkerig/vloeibaar eten of beleg.
Maar je kan als je geen idee hebt altijd informeren of bijvoorbeeld een logopedist mee kan kijken met het eten.
Bij mijn kinderen, vooral de jongste van 5, moet ik wel nog regelmatig vegen of ze zelf eraan herinneren even te poetsen omdat er een beetje in de mondhoekjes plakt, maar dan inderdaad wel alleen bij plakkerig/vloeibaar eten of beleg.
zondag 23 november 2025 om 07:42
Ik dacht ook meteen aan lippen rondom aflikken of zo. Omdat het echt helemaal rondom zit en ook bij bijvoorbeeld kruidnoten. Die stop je eigenlijk gewoon in het geheel in de mond en door alleen maar te eten krijg je geen kruimels rondom je hele mond lijkt me. Heeft hij misschien schrale lippen of zo?
zondag 23 november 2025 om 09:02
zondag 23 november 2025 om 09:20
Ja ik moet echt eens goed blijven kijken. Want rondom likken is me nooit opgevallen maar dat moet het haast wel zijn want t is inderdaad niet een kruimeltje of iets maar gewoon altijd echt een gekleurde kring. Eten gaat wel echt heel heel heel langzaam, kind eet in kwartier fruit eet tijd op school vaak maar een halve appel (die in stukjes mee gaat) of minder. Thuis gaat het ook langzaam maar houd ik het niet zo bij, maar van school weet ik het exact omdat de trommel gewoon deels vol weer terugkomt en kind altijd zegt te weinig tijd te hebben om het op te eten.
zondag 23 november 2025 om 09:42
Minik schreef: ↑23-11-2025 09:20Ja ik moet echt eens goed blijven kijken. Want rondom likken is me nooit opgevallen maar dat moet het haast wel zijn want t is inderdaad niet een kruimeltje of iets maar gewoon altijd echt een gekleurde kring. Eten gaat wel echt heel heel heel langzaam, kind eet in kwartier fruit eet tijd op school vaak maar een halve appel (die in stukjes mee gaat) of minder. Thuis gaat het ook langzaam maar houd ik het niet zo bij, maar van school weet ik het exact omdat de trommel gewoon deels vol weer terugkomt en kind altijd zegt te weinig tijd te hebben om het op te eten.
Eet hij thuis ook zo langzaam? Zit het erg lang in z’n mond? Kauwt hij lang of juist bijna niet? Vergeet hij een hap te nemen?
En: doe een doekje in z’n lunchtrommel.
•
zondag 23 november 2025 om 14:56
Ik kan me voorstellen dat als je zoontje langzaam eet en lang op 1 hap kauwt, het eten (bv. de kruidnoten) erg zacht/haast vloeibaar wordt. 1 keer een lik langs zijn lippen en hij heeft een kring.
Wat hierboven al staat, voor school zo'n klein verpakking snoetenpoetsers mee en hem aanleren na een eetmoment een doekje over z'n gezicht te halen.
Wat hierboven al staat, voor school zo'n klein verpakking snoetenpoetsers mee en hem aanleren na een eetmoment een doekje over z'n gezicht te halen.
kiki91 wijzigde dit bericht op 23-11-2025 15:58
0.43% gewijzigd
zondag 23 november 2025 om 15:15
zondag 23 november 2025 om 21:21
hier ook, oudste kind altijd eetsporen om de mond, jongste niet.
Het is denk ik een combinatie van niet voelen, te grote happen nemen, en niet schoonmaken.
Nu hij ouder wordt wil hij het zelf liever niet, dus kunnen we gelukkig wat beter aanleren om gewoon altijd na het eten even je mond schoon te maken.
Het is denk ik een combinatie van niet voelen, te grote happen nemen, en niet schoonmaken.
Nu hij ouder wordt wil hij het zelf liever niet, dus kunnen we gelukkig wat beter aanleren om gewoon altijd na het eten even je mond schoon te maken.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
maandag 24 november 2025 om 10:51
KamilleT schreef: ↑23-11-2025 09:02Er hoeft niets aan de hand te zijn. Een van mijn kinderen at ook met haar hele lichaam. Als we op straat een ijsje haalden, vroeg ik zes servetjes. Chocoladepasta achter haar oren, etc. Volgens mij valt het inmiddels mee, dus ergens heeft ze het onder de knie gekregen voor ze volwassen was.
Hier ook hoor. Kind is 11 en kan er nog helemaal onder zitten na het eten. Ook altijd chaos rond de stoel waar hij op zit.
Kind is ook erg onrustig en druk, kan niets voorzichtig doen. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken. Zal wel in orde komen voor hij 21 is.
dinsdag 25 november 2025 om 08:10
Het ene kind heeft dat, het andere niet.
Misschien kan de logopedie eens meekijken met eten?
Of het over gaat?
Ik heb een collega van bijna 50 die ook altijd met etensresten aan haar mond rond loopt.
Wat ik daaraan niet snap is of ze dat niet voelt?
En als je dat van jezelf weet, dan wrijf je toch even na het eten je mond af?
Misschien kan de logopedie eens meekijken met eten?
Of het over gaat?
Ik heb een collega van bijna 50 die ook altijd met etensresten aan haar mond rond loopt.
Wat ik daaraan niet snap is of ze dat niet voelt?
En als je dat van jezelf weet, dan wrijf je toch even na het eten je mond af?
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 27 november 2025 om 23:35
Hier kind van 13. Eet met zn hele gezicht en handen. Vloer en stoel lopen ook gevaar. Super irritant,maar echt een kwestie van geen geduld en interesse om netjes te eten, niet stil kunnen zitten en afgekeid zijn. Echt wel op tafelmanieren geïnvesteerd,andere kinderen kunnen het prima. Dit exemplaar is een drama,maar geen medische oorzaak.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in