Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Ex negatief over dochter

01-07-2020 08:13 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik staan anders in de opvoeding en dat is soms lastig maar wat ik echt heel vervelend vind is dat hij ronduit negatief is over en soms ook tegen dochter.
Dochter is 14 en heeft autisme. Ze gaat na een switch vorig jaar nu naar een reguliere havo. Dat gaat moeizaam. Ze is slim genoeg maar huiswerk maken is een ding.
Ze zondert zich graag af op haar kamer en gamet liever dan dat ze gezelschap zoekt of huiswerk maakt.
Ze krijgt vanuit school 1 uur begeleiding pw bij het maken van planningen en alles waar ze ondersteuning bij nodig heeft. Ondanks dat was het aan het eind van het jaar en doordat er alleen online les was een struggle om alle achterstallige projecten af te maken.
Tegen ons en ook leraren en begeleiding zegt ze dan dat ze het is vergeten in te sturen maar naarmate de tijd vorderde kwamen we erachter dat ze het ook niet had gemaakt. Denk aan boekverslagen presentaties projecten.
Afijn. Ex vindt mij te soft en ik schuif alles af op autisme, volgens hem. Dochter liegt en is lui en heeft nul motivatie, aldus ex. Hij is voor de harde strenge aanpak. Met straffen en consequenties. Ook in gesprek met school praat hij op die manier over haar. En tegen dochter zelf. Krijgt niks voor haar rapport want ze heeft niks gedaan.
Ik denk dat dochter deels inderdaad een motivatieprobleem heeft. En liever gamet dan schoolwerk doet. Maar ik zie ook dat ze die afzondering nodig heeft. Dat het intensief is voor haar. Dat ze ontwijkend gedrag vertoont zie ik ook wel maar ik denk niet dat je motivatie erin kunt rammen met straf. Ik heb regelmatig gesprekken met haar en accepteer het ook niet dat ze niks doet uiteraard en die gesprekken zijn lmoeizaam genoeg.

Ander ding is haar uiterlijk(e en persoonlijke verzorging). Dochter loopt het liefst de hele dag in pyjama of joggingbroek. Moet haar nog steeds wijzen op douchen haren kammen etc. Ze ziet het nut niet van uiterlijke verzorging. Ik heb een paar basis regels. Douchen tandenpoetsen haren kammen en als je naar buiten gaat passende kleding. Dus geen vieze joggingbroek met gat. Geen warme trui met muts en zwarte lange broek als het 30 graden is.
Maar dit is een dagelijkse struggle. Om te zorgen dat ze af en toe haar kamer uit komt. Daglicht ziet. Naar buiten gaat . Haar pyjama verwisselt voor kleren. Iets aan haar haar doet. Haar winterjas thuislaat bij 25 graden Etc.
Ex heeft ook op haar uiterlijk kritiek. Zo als ze erbij loopt kan echt niet, vindthij en in zijn kritiek laat hij merken dat hij dat mijn verantwoording vindt. Laatst waren we naar de kapper geweest en had ze haar haar op eigen verzoek een flink stuk korter geknipt. Zag er niet uit volgens ex. Hij had haar ook verteld dat kort haar haar niet staat. Ik heb hem verschillende keren aangesproken op hoe hij over en tegen haar praat. Ik vind het vervelend dat hij zo negatief is over haar, tegen anderen, school, tegen haar zelf en tegen mij als mede (of eigenlijk voornaamste)opvoeder.
Ik vind dat ze inmiddels oud genoeg is om zelf over haar kapsel of kleding te beslissen. Dat ik mijn best doe haar passende kleding te laten dragen en een paar basisregels heb maar verder dan dat wil ik niet gaan. En dat kost me dagelijks al genoeg moeite. Hij zeurt tegen haar dus ook steeds over haar kleding. Dat ze jurkjes moet kopen etc. Dat ze vaker moet afspreken met vriendinnen (die ze gelukkig wel heeft maar waarmee ze niet vaak afspreekt omdat ze dat niet wil) Hij vindt mijn "standaard" te laag. En probeert haar naar mijn idee in een malletje te duwen waar ze niet in past. Dit zegt ze ook tegen mij. Dat papa wil dat ze vaker afspreekt maar dat ze dat niet wil. Dat papa vindt dat ze jurkjes moet dragen maar dat ze dat niet wil. Ik denk niet dat ex en ik ooit op 1 lijn gaan komen dus wat ik precies wil bereiken met het topic weet ik niet eens.
Ik heb hem al een paar keer gevraagd niet zo negatief over en tegen haar te praten maar dat haalt niks uit. Ik neem aan dat hij ook het beste voor haar wil maar ik vrees dat hij niet ziet of accepteert dat ze niet in zijn malletje van "normale" mensen gaat fitten en dat zijn negatieve houding niet goed is voor haar zelfvertrouwen
Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt dan klopt dat meestal wel.
Jij ziet het als negatief hij maakt zich zorgen.
Misschien een afspraak met een therapeut maken voor jou en je ex samen?

Zelfs voor een meisje met alleen de diagnose 'puberteit' is dit schadelijk.
Hmm, als ik dit zo lees zeker betreffende het schoolstuk dan geef io ex wel gelijk. Ze heeft dan of extra begeleiding nodig en mag pas gamen na huiswerk maken. Zoals naar mijn idee elk kind.

Een 14 jarig kind bekritiseren op uiterlijk vind ik schadelijk en niet kunnen.

Kortom: hij moet een beetje minder jij een beetje meer.
Straffen en consequenties zijn niet meer van nu, zeker als het schoolwerk betreft. De consequentie van niet genoeg werk verrichten is dat je lage cijfers haalt en misschien niet over gaat. Niet dat je geen toetje na het eten krijgt of zakgeldverlaging.

Vaders die zeiken over 14-jarige meisjes die jurkjes aan moeten zijn niet sensitief. 14-jarige meisjes gaan over hun eigen kledingstijl en vaders die hun eigen voorkeur proberen op te dringen, zeggen eigenlijk steeds weer: ik vind je niet goed genoeg zoals je bent, jij gaat niet over je eigen lichaam. Superschadelijk.

Verder lees ik in de OP heel veel kritiek op de schoolhouding.
En heel weinig begrip voor het feit dat waarschijnlijk 75% van de pubers op die wijze hebben gehandeld afgelopen periode.

Bij mij reageerde de school trouwens heel goed op de nare kritiek van mijn ex op mijn kinderen (die hij toen hooguit een middagje per 2 maanden zag... maar wel het hoogste woord voeren bij ouderavonden). Ze deden relatief beleefd tegen hem, maar mijn kind kreeg daarna nog net geen megaknuffel en daarna had men veel meer begrip voor haar.
Ik heb 3 kinderen met een diagnose en weet dus dat zij het nooit op mijn manier gaan doen, hoeveel afspraken ik daar ook over probeer te maken en hoe vaak ik ook bekritiseer.
Pas toen ik besefte dat mijn kinderen inderdaad niet door die krappe schuifdeur pasten werd mijn band met hun beter, konden we onze battles picken en kon ik ze zien zoals ze zijn, namelijk zelfstandige mensen die het geheel en compleet op hun manier doen met een beetje sturing van mij.
Ik vind dat je het heel goed doet en wat je ex doet is ronduit beschadigend, hij zou daar per direct mee moeten ophouden.

Het is jammer dat hij je ex is, anders hadden jullie samen eens kunnen praten met een deskundige van een autisme vereniging.
Ik krijg zo het idee dat hij daar niet zo op zit te wachten. En dat is jammer, ook voor hemzelf, het geeft rust als je het gedrag van je kind snapt.
...
Maar leuke jurkjes kan je ook vrij vertalen naar leuke kleding ex wilt dat dochter meer gaat doen dan alleen op haar kamer zitten gamen.
Als to en ex hun dochter te weinig motiveert gaat het op de HAVO ook niet goed met huiswerk maken.
Hoe ziet je dochter de toekomst voor haar? Wat voor opleiding beroep etc?
*2020* schreef:
01-07-2020 08:40
Maar leuke jurkjes kan je ook vrij vertalen naar leuke kleding ex wilt dat dochter meer gaat doen dan alleen op haar kamer zitten gamen.
Als to en ex hun dochter te weinig motiveert gaat het op de HAVO ook niet goed met huiswerk maken.
Ik weet niet. Ik vind het vooral getuigen van een bepaalde verwachting (eis?) hoe meisjes/vrouwen eruit zouden moeten zien. Dat je er vrouwelijk/'leuk'/'mooi' uit moet zien. Schadelijk wel.
Timetraveler schreef:
01-07-2020 08:43
Ik weet niet. Ik vind het vooral getuigen van een bepaalde verwachting (eis?) hoe meisjes/vrouwen eruit zouden moeten zien. Dat je er vrouwelijk/'leuk'/'mooi' uit moet zien. Schadelijk wel.
Er is een heel verschil met leuke kleding en er is meer leuke kleding dan jurkjes of dit
---
Uit de openingspost
Ander ding is haar uiterlijk(e en persoonlijke verzorging). Dochter loopt het liefst de hele dag in pyjama of joggingbroek. Moet haar nog steeds wijzen op douchen haren kammen etc. Ze ziet het nut niet van uiterlijke verzorging.

---
Timetraveler schreef:
01-07-2020 08:43
Daar is laatst een heel topic over geweest inderdaad. Dat is een beeld dat heel veel mensen toch nog hebben en daar moeten we eigenlijk vanaf.

Iedereen moet aantrekken wat ze willen. Maar douchen, haren kammen en kleding zonder gaten en vlekken buiten de deur lijkt me wel een goede basisregel. Of in ieder geval vindt TO dat in haar huis. Dat heeft niks met kleding te maken.

TO is het niet tijd voor wat (hernieuwde) educatie rondom jullie kind voor jullie als ouders? Hoe je met een puber met autisme om moet gaan etc?
Misschien dat jij het wel weet maat wellicht dat ex het makkelijker aanneemt van een professional en jij steekt er vast ook wat van op.
*2020* schreef:
01-07-2020 08:46
Er is een heel verschil met leuke kleding en er is meer leuke kleding dan jurkjes of dit
---
Uit de openingspost
Ander ding is haar uiterlijk(e en persoonlijke verzorging). Dochter loopt het liefst de hele dag in pyjama of joggingbroek. Moet haar nog steeds wijzen op douchen haren kammen etc. Ze ziet het nut niet van uiterlijke verzorging.
---
Maar de vader wil dat ze jurkjes draagt. Daar heeft hij niets over te zeggen.
Bij vader zijn lijkt me niet een gezonde omgeving voor haar en ik zou haar niet stimuleren om daar naar toe te gaan. Ze is oud genoeg om die keuze te maken en oud genoeg om te besluiten of ze wil zijn bij iemand die haar continue afwijst en bekritiseert. Wat vader doet valt voor mij onder geestelijke mishandeling en ik zou mijn kind op geen enkele wijze daar actief aan bloot stellen. Vader is in ieder geval hard aan het werk om zijn dochter lekker te beschadigen. Dat inzicht mag je van een volwassen vent wel verwachten, net als het gedrag dat hij daar mee stopt. Doet of kan hij dat niet? Dan ging mijn dochter niet meer naar hem toe.
Wat ex wil is misschien het ene uiterste, maar wat jij doet vind ik het andere uiterste. Wellicht kunnen jullie samen tot een middenweg komen.

Het lijkt erop dat ex jouw gebrek aan opvoeding en regels probeert te compenseren. De dingen die ik lees die je dochter doet kunnen natuurlijk ook met autisme te maken hebben, maar ik lees vooral een puber hier in die grenzen nodig heeft. Wie zou niet liever gaan gamen dan huiswerk maken of gezellig socializen? Ik ken ze niet hoor. En zeker pubers niet. En toen ik 14 was, douchte ik ook liever niet dan wel, en haren kammen vond ik verschrikkelijk, gedoe met al die klitten. Dat veranderde toen ik verliefd werd pas.

Je zou eens goed kunnen nagaan welk gedrag past bij het autisme en wat gewoon puber gedrag is. Overigens ben ik van mening dat ook al komt het gedrag vanuit het autisme en het is ongewenst gedrag, dat je dan samen gaat kijken hoe je het gedrag kan veranderen en niet het gedrag maar accepteert omdat het autisme is.

Mijn schoonzus heeft dat een hele tijd gedaan bij haar zoon. Zijn broertje mocht hem niet eens meer aankijken want hij had autisme en dat kon hij niet aan. In plaats van dat zij hem voorbereide op de echte wereld, probeerde ze zijn kleine wereld aan hem aan te passen. Heel schadelijk natuurlijk want hij blijft als het goed is niet de rest van zijn leven bij zijn moeder.
captain_hindsight schreef:
01-07-2020 08:54
Maar de vader wil dat ze jurkjes draagt. Daar heeft hij niets over te zeggen.
Misschien is die vader al gewoon blij als ze gewone kleding gaat dragen.
we kunnen wel in discussie gaan of het een jurkje of broek gaat maar vader maakt zich zorgen.
En dit topic gaat niet over dat jurkje alleen.
Vader heeft blijkbaar niets te zeggen over kleding ( ook niet over gewone kleding)
En bij moeder komt dochter blijkbaar niet verder dan pyamabroek en joggingbroek.
Zoals ik het lees zitten jullie best wel op één lijn (of in ieder geval in dezelfde hoek). Jullie beogen hetzelfde effect, alleen jullie brengen het anders.

Jullie zouden graag zien dat ze er wat minder als een vaatdoek bij loopt. Hij spreekt het uit als 'draag jurkjes', en jij zegt dat je vindt dat ze zelf kleding mag kiezen, maar ze mag dan weer niet in een lange broek en trui en een muts op.

Jullie willen allebei dat ze wat meer daglicht ziet en wat minder zit te gamen. Hij zegt: ga meer afspreken met vriendinnen en wil het gamen wat meer beperken, jij voert gesprekken.

Eigenlijk zitten jullie dus best dicht bij elkaar, maar het zou goed voor haar zijn als jullie samen één lijn kunnen trekken in de aanpak en communicatie hierover. Is een restrictie op gamen (beperkte tijd, eerst huiswerk af etc) een straf of is het juist haar helpen? Waarom is 'draag geen lange broek en trui en muts' iets heel anders dan 'draag jurkjes'? Zijn game vrienden ook vrienden?

Ik zou samen met ex hulp zoeken van een deskundige, die jullie kan begeleiden hierin.
*2020* schreef:
01-07-2020 09:01
Vader heeft blijkbaar niets te zeggen over kleding ( ook niet over gewone kleding)
En bij moeder komt dochter blijkbaar niet verder dan pyamabroek en joggingbroek.
Maar wat is daar precies mis mee?
Boarn schreef:
01-07-2020 08:54
Bij vader zijn lijkt me niet een gezonde omgeving voor haar en ik zou haar niet stimuleren om daar naar toe te gaan. Ze is oud genoeg om die keuze te maken en oud genoeg om te besluiten of ze wil zijn bij iemand die haar continue afwijst en bekritiseert. Wat vader doet valt voor mij onder geestelijke mishandeling en ik zou mijn kind op geen enkele wijze daar actief aan bloot stellen. Vader is in ieder geval hard aan het werk om zijn dochter lekker te beschadigen. Dat inzicht mag je van een volwassen vent wel verwachten, net als het gedrag dat hij daar mee stopt. Doet of kan hij dat niet? Dan ging mijn dochter niet meer naar hem toe.
Maar bij moeder klinkt ook niet gezond weinig contact gamend op de kamer.
Maakt huiswerk niet.
Er moet een oplossing komen.
Hecamel schreef:
01-07-2020 08:55
...

Je zou eens goed kunnen nagaan welk gedrag past bij het autisme en wat gewoon puber gedrag is. Overigens ben ik van mening dat ook al komt het gedrag vanuit het autisme en het is ongewenst gedrag, dat je dan samen gaat kijken hoe je het gedrag kan veranderen en niet het gedrag maar accepteert omdat het autisme is.

Mijn schoonzus heeft dat een hele tijd gedaan bij haar zoon. Zijn broertje mocht hem niet eens meer aankijken want hij had autisme en dat kon hij niet aan. In plaats van dat zij hem voorbereide op de echte wereld, probeerde ze zijn kleine wereld aan hem aan te passen. Heel schadelijk natuurlijk want hij blijft als het goed is niet de rest van zijn leven bij zijn moeder.
Eens. Het is niet omdat bepaald gedrag komt door autisme, dat je er geen verandering in kunt brengen.

Moeilijk om op te maken uit de openingspost, maar die "negativiteit" van vader kan heel goed voortkomen uit bezorgdheid.
Mocht hij niets om dochter geven, zou hij zich er ook niet druk in maken want dan is het veel eenvoudiger om haar gewoon een ganse dag op haar kamer te laten zitten.
"Bizar topic, bizarre vraag. Doe normaal. ", Koffiehagedis, 21 april, 2020.
Ps ik heb pas later tijd te reageren
Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt dan klopt dat meestal wel.
Toen ik 13 was en opeens borsten kreeg en andere ellende heb ik me ook een stralende zomer lang in oversized truien gehuld trouwens. Mijn ouders hadden gelukkig alleen de beperking: het is schoon en heel (tenzij de scheur de bedoeling was, zoals in jeans).
Kijk het kind is 14 en heeft dus autonomie over haar outfits. Ouders schrijven dat op die leeftijd meestal niet voor en terecht.
Dat heeft niet zo veel met autisme te maken, misschien dat het daardoor wat uitvergroot is.
Hebben jullie als ouders psychoeducatie gehad om haar autisme te leren begrijpen en handvatten te krijgen om er mee te gaan?

Ik heb mijn diagnose pas op volwassen leeftijd gehad, daardoor hebben mijn ouders altijd verwacht dat ik het zelfde kon als anderen. Dat heeft voordelen gehad, want ik leerde daardoor veel dingen aan, het heeft echter ook nadelen gehad. Zoals te hoge verwachtingen van mijzelf en het gevoel dat ik lui was. Want je huiswerk doen, je kamer opruimen, dat doe je toch gewoon en niemand heeft daar toch zin in? Nu scheelde het dat ik faalangst had waardoor ik mijn huiswerk nog redelijk deed al koste het me meer energie dan anderen, maar al het andere dat "moet" en zelfs leuke dingen die ik "wil" zijn lastig om te beginnen. Iedereen heeft wel eens tegen zin, maar als het je ongeacht wel of geen zin altijd veel energie kost om op gang te komen. Dat het je gewoon niet lukt om van die rem af te komen, terwijl je dat wel wilt, dat is zwaar. En dan is er ook nog het oog voor detail dat in de weg kan zitten, of zoals bij mij werkte, als ik was afgeleid door een ander detail kon en kan ik compleet vergeten waar ik mee bezig was.
Nu kan ik uiteraard niet zeggen of het bij jouw dochter exact hetzelfde werkt, maar om haar te stimuleren heeft ze waarschijnlijk wel een andere aanpak nodig dan de meeste kinderen. Want met of zonder autisme voor veel mensen geld als continu benadrukt wordt wat niet lukt en dat dat onwil of luiheid is, dan wordt het nog moeilijker daar uit te breken.
Voor de vrijheid van knuffelen onder dekentjes / Genie zegt +1
Ik begrijp je ex wel en zeker het gedeelte mbt school. Je zegt zelf dat je gesprekken met haar hebt, dat dat allemaal moeizaam gaat maar zo te lezen trekt je dochter zich er weinig van aan. In mijn omgeving zat ook zo'n murwgeprate autist, kind deed alleen maar waar ze zelf zin in had (wat niet veel was) en al het andere lapte ze aan d'r laars. Gesprekken zetten geen enkele zoden aan de dijk, zij gaf zelfs toe de door de gesprekspartner gewenste antwoorden te geven in de hoop z.s.m. weer terug te kunnen keren naar achter haar spelcomputer. De vader stond er meer in zoals jouw ex en eiste dat er iets gebeurde omdat hij vreesde dat zijn dochter straks zonder diploma, zonder sociale vaardigheden en erbijlopend als een zwerver een outcast zou worden in de maatschappij. Om een lang verhaal kort te maken, alles en iedereen vond vader maar wreed en bleef dochter pamperen en de hand boven het hoofd houden. Ze is nu een jaar of 25 en zit zonder diploma of sociale vaardigheden in haar stinkende joggingbroek en met vette haren te verpieteren achter de tv. Ik denk dat je ex hier ook bang voor is en daarom wil dat je dochter zich toch enigszins leert conformeren aan de maatschappij, want de maatschappij zal zich andersom niet conformeren aan haar.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 01-07-2020 09:12
0.04% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven