Ex wil geen contact met kinderen

13-08-2019 20:02 153 berichten
Lieve allemaal,

Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.

Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.

Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.

In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.

Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.

Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?

Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht :heart:
Vanzai schreef:
14-08-2019 20:07
Het zijn de vrouwen die uitsluitend het hebben van een cyclus als rechtvaardiging gebruiken om (take your pick) die een keiharde klap in het gezicht van andere vrouwen geven die wél geëmancipeerd zijn. Dat zijn de echte vijanden van emancipatie.
Die volg ik niet helemaal? Doel je op de post van tintelfris?
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
14-08-2019 20:10
Die volg ik niet helemaal? Doel je op de post van tintelfris?
Ik erger me gewoon mateloos aan mensen die zichzelf als het middelpunt van ieders wereld zien. Elk onderwerp vernauwen tot het alleen maar gaat over hun eigen kleine wereld.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
14-08-2019 20:15
Ik erger me gewoon mateloos aan mensen die zichzelf als het middelpunt van ieders wereld zien. Elk onderwerp vernauwen tot het alleen maar gaat over hun eigen kleine wereld.
Ok. Ja dat kan. Ik probeer mij altijd te verwonderen. Dat is in de praktijk gezelliger. Het lukt niet altijd. Maar het is wel een doel.

Daarbij snap ik soms best dat als je ergens inzit je soms blind kunt zijn voor je eigen aandeel. Ik zie in mijn omgeving best wat gescheiden moeders en die praten elkaar ook vaak naar de mond. Ik heb in mijn vriendenkring gelukkig veel diversiteit. Ik zoek dat ook wel op omdat ik het leuk vind om de dingen van veel kanten te bekijken. Dan krijg je eens tegengeluid.

Hopelijk kan to toch op sommige punten haar horizon verbreden. Wie weet snapt ze iets beter waar ex moeite mee heeft.. Dat ze advies zoekt is toch al een goede stap!
Maar Sjaks wat deed jouw man dan in het huis van zijn ex terwijl de kinderen niet eens thuis waren.

Dan has hij daar toch niets te zoeken.
sugarmiss schreef:
14-08-2019 20:53
Maar Sjaks wat deed jouw man dan in het huis van zijn ex terwijl de kinderen niet eens thuis waren.

Dan has hij daar toch niets te zoeken.
Jawel want de regeling was die dag. Maar ze waren er weer niet. Daarom nam hij het ook op. Zodat hij aan jeugdzorg kon laten horen dat hij wel weer was gegaan. Ze zei dat hij nooit kwam opdagen. Ik wil het topic niet te veel vervuilen. Ik bedoel maar aan te geven dat het twee kanten heeft.
SjaanRoeispaan schreef:
14-08-2019 19:54
Oh je bent je eigen verhaal door een topic van iemand anders aan het weven? Erg verwarrend allemaal.
Inderdaad, ik reageerde helemaal niet speciaal op haar man.
sam1968 schreef:
14-08-2019 20:56
Inderdaad, ik reageerde helemaal niet speciaal op haar man.
Verkeerd begrepen dan. Mijn excuses.
SjakS schreef:
14-08-2019 20:44
Ok. Ja dat kan. Ik probeer mij altijd te verwonderen. Dat is in de praktijk gezelliger. Het lukt niet altijd. Maar het is wel een doel.

Daarbij snap ik soms best dat als je ergens inzit je soms blind kunt zijn voor je eigen aandeel. Ik zie in mijn omgeving best wat gescheiden moeders en die praten elkaar ook vaak naar de mond. Ik heb in mijn vriendenkring gelukkig veel diversiteit. Ik zoek dat ook wel op omdat ik het leuk vind om de dingen van veel kanten te bekijken. Dan krijg je eens tegengeluid.

Hopelijk kan to toch op sommige punten haar horizon verbreden. Wie weet snapt ze iets beter waar ex moeite mee heeft.. Dat ze advies zoekt is toch al een goede stap!
Ik heb ook altijd de hoop dat mensen boven zichzelf uit kunnen stijgen wanneer het een keer zichzelf betreft.

Ik zeg ook niet dat ik dat zelf altijd gekund heb hoor. Ik probeer slechts bij te dragen aan een gelijkwaardige verstandhouding, ook wanneer een van de twee in een rationele discussie emotie als argument probeert gelijkwaardig te maken aan feiten.

Emoties zijn geen argumenten. Bespreek dat maar met je psycholoog of psychiater. Het gaat niet om jou, het gaat de kinderen. Zie hier; niet één maar twee zaken om met je psycholoog of psychiater te bespreken. Laat je kinderen alsjeblieft geen slachtoffer zijn van je eigen slachtofferschap. Je was er zelf bij immers, weet je nog?
SjakS schreef:
14-08-2019 21:01
Verkeerd begrepen dan. Mijn excuses.
Oh excuses hoeft niet hoor. Gewoon een misverstand.
Vanzai ik heb dat met mijn ex wel gedaan. Met verstand ja. Want mijn gevoelens willen nog steeds niet co ouderen. Alleen begreep ik goed waarvoor ik het deed. Soms lastig dus begrijp gewoon goed het gevoel. Mijn ex heeft ook minder fraaie dingen gedaan. Ik wil daar de kinderen niet mee duperen. Dat ik een vergissing heb begaan door met hem kinderen te krijgen is mijn fout. Dus co ouderschap zijn mijn blaren.
anoniem_350887 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 06:14
1.10% gewijzigd
SjakS schreef:
14-08-2019 20:55
Jawel want de regeling was die dag. Maar ze waren er weer niet. Daarom nam hij het ook op. Zodat hij aan jeugdzorg kon laten horen dat hij wel weer was gegaan. Ze zei dat hij nooit kwam opdagen. Ik wil het topic niet te veel vervuilen. Ik bedoel maar aan te geven dat het twee kanten heeft.
Back to het verhaal van TO.

Er is geen excuus om geen alimentatie te betalen voor je kroost.
Toont alleen maar aan dat zo een figuur nog helemaal niet klaar is voor het vaderschap en zijn kinderen meer als soortvan leuke hebbedingetjes ziet om af en toe mee te pronken op straat en mee te knuffelen naar gelang hij daar behoefte aan heeft.
En daar lopen er spijtig genoeg een boel van rond onderwijl hevig klagend dat ze hun koters nooit mogen zien. Grow up!
Tintelfris schreef:
14-08-2019 21:13
Back to het verhaal van TO.

Er is geen excuus om geen alimentatie te betalen voor je kroost.
Toont alleen maar aan dat zo een figuur nog helemaal niet klaar is voor het vaderschap en zijn kinderen meer als soortvan leuke hebbedingetjes ziet om af en toe mee te pronken op straat en mee te knuffelen naar gelang hij daar behoefte aan heeft.
En daar lopen er spijtig genoeg een boel van rond onderwijl hevig klagend dat ze hun koters nooit mogen zien. Grow up!
Niet altijd mee eens. Als to het dubbele verdiend/ ex met de gezamenlijke schulden heeft laten zitten/ ex geen baan heeft en ook co ouderschap niet wil of zelf weigert bv partneralimentatie te betalen om maar wat te noemen niet. Maar daar zijn de meningen al helemaal over verdeeld en ik heb het to gevraagd maar daar kreeg ik geen antwoord op.

Heb jij een lastige ex dat je zo reageert? Je lijkt wat bozig. Of vergis ik mij?
SjakS schreef:
14-08-2019 21:11
Vanzai ik heb dat met mijn ex wel gedaan. Met verstand ja. Want mijn gevoelens willen nog steeds niet co ouderen. Alleen begreep ik goed waarvoor ik het deed. Soms lastig dus begrijp gewoon goed het gevoel. Mijn ex heeft ook minder fraaie dingen gedaan. Ik wil daar de kinderen van duperen. Dat ik een vergissing heb begaan door met hem kinderen te krijgen is mijn fout. Dus co ouderschap zijn mijn blaren.
Join the club.
SjakS schreef:
14-08-2019 21:19
Niet altijd mee eens. Als to het dubbele verdiend/ ex met de gezamenlijke schulden heeft laten zitten/ ex geen baan heeft en ook co ouderschap niet wil of zelf weigert bv partneralimentatie te betalen om maar wat te noemen niet. Maar daar zijn de meningen al helemaal over verdeeld en ik heb het to gevraagd maar daar kreeg ik geen antwoord op.

Heb jij een lastige ex dat je zo reageert? Je lijkt wat bozig. Of vergis ik mij?
Oo ben juist in een hele relaxte bui.. :-]

Alimentatie wordt altijd berekend naar draagkracht daarbij wordt gewoon rekening gehouden met schulden dus dat is geen excuus.
Ouders die hun financieele verantwoordelijkheden niet nakomen vind ik van het laagste soort.
Hoe kun je met een gerust hart je leventje leiden wetende dat er ergens koters van jou rondlopen en jij geen poot uitsteekt om ervoor te zorgen dat zij in al hun behoeftes worden voorzien.
Daar mag de moeder dus compleet voor opdraaien of de staatskas wordt leeggeslurpt omdat er weer eentje de benen neemt en zijn geld liever spendeert aan eigen verwennerij dan aan zijn eigen kroost.
Iedereen die een kind de wereld inschopt heeft zijn steentje daaraan bij te dragen vind het heel goed dat het steeds meer wordt afgedwongen. Misschien dat mensen dan eindelijk eens een keer gaan nadenken alvorens met elkaar het bed in te duikelen.
Beste to

Heel vervelend jouw situatie. Ik geloof echter niet dat jouw ex zijn kinderen niet wil zien.
Ik denk dat jij en je ex in een vechtscheiding zitten. En het slechtste in elkaar naar boven halen. Het is heel moeilijk om dan met je verstand het contact te voeren.
Ik mis jouw aandeel vh verhaal eerlijk gezegd. Je vertelt over dreigementen naar jou, vernielingen in huis maar de info vooraf vertel je niet. Want waarom vernielt je ex je complete huis? Wat ging voor die dreigementen vooraf? Hou jij je eigen aandeel voor ogen.
Wees alert op 't feit dat je heel gemakkelijk in een valkuil kunt stappen naar je kinderen toe. Je denkt wellicht dat jij je kinderen beschermt door eenzijdig te beslissen dat zij hun vader onder toezicht van zijn vader mogen zien maar je houdt ze ook bij hun vader weg. En zij missen blijkbaar hun vader. Ze hebben behoeften aan hun vader.
Wat hier eerder werd geschreven deel ik: als stel kun je elkaar 't leven zuur maken maar dat staat los van ouderschap.
Mediation is misschien een stap te ver. Je zou voor jezelf iets van ouderbegeleiding kunnen zoeken om te kijken waar je je eigen gedrag in de hand kunt krijgen.

Sterkte, dit is niet gemakkelijk
Tintelfris schreef:
14-08-2019 21:55

Alimentatie wordt altijd berekend naar draagkracht daarbij wordt gewoon rekening gehouden met schulden dus dat is geen excuus.
Ouders die hun financieele verantwoordelijkheden niet nakomen vind ik van het laagste soort.
Hoe kun je met een gerust hart je leventje leiden wetende dat er ergens koters van jou rondlopen en jij geen poot uitsteekt om ervoor te zorgen dat zij in al hun behoeftes worden voorzien.
Daar mag de moeder dus compleet voor opdraaien of de staatskas wordt leeggeslurpt omdat er weer eentje de benen neemt en zijn geld liever spendeert aan eigen verwennerij dan aan zijn eigen kroost.
Iedereen die een kind de wereld inschopt heeft zijn steentje daaraan bij te dragen vind het heel goed dat het steeds meer wordt afgedwongen. Misschien dat mensen dan eindelijk eens een keer gaan nadenken alvorens met elkaar het bed in te duikelen.
Je verdient geen geld begrijp ik? (Je hebt al eerder laten weten dat je geen geld verdient dus het is niet echt een vraag)
Tintelfris schreef:
14-08-2019 21:55

De quote ‘Mijn man verdient het geld en ik hou het huis spic en span’ is dus niet van jou? (ik ga het quoten wanneer je ontkent, maak je maar geen illusies)
Vanzai schreef:
14-08-2019 21:58
Je verdient geen geld begrijp ik? (Je hebt al eerder laten weten dat je geen geld verdient dus het is niet echt een vraag)
Beg your pardon?
Je stelt een vraag waar je dus het antwoord al op denkt te hebben om vervolgens dezelfde vraagstelling te herhalen maar dan op een veronderstellende manier. Alsof ik het ooit ontkend zou hebben.

Ja, makes sense hoor..
Tintelfris schreef:
14-08-2019 22:37
Beg your pardon?
Je stelt een vraag waar je dus het antwoord al op denkt te hebben om vervolgens dezelfde vraagstelling te herhalen maar dan op een veronderstellende manier. Alsof ik het ooit ontkend zou hebben.

Ja, makes sense hoor..
Je verdient dus geen geld. Check.
Vanzai schreef:
14-08-2019 22:41
:rofl:

Tot dusver de psychotische episode van Vanzai. Trusten hoor mop.
Geld verdienen, het Allerhoogste.

Ik ben financieel onafhankelijk trouwens.
Vanzai schreef:
14-08-2019 22:41
:applause: :sarcastic:
Ach kijk iemand van 86.
sam1968 schreef:
14-08-2019 22:51
Geld verdienen, het Allerhoogste.

Ik ben financieel onafhankelijk trouwens.
We zouden allemaal van de honger sterven wanneer niemand geld zou verdienen. Detail, misschien.
SjakS schreef:
14-08-2019 06:51
Mediator vind ik echt zo een overgewaardeerd beroep. Als je vriendin belt joh ben je thuis, ben zo in de buurt kan ik even langskomen om de meiden te zien zeggen 9/10 mensen ja is goed. Als vaders het doen moet het in beton gegoten volgens een strak schema...
Mijn ex mag dag en nacht bellen en als het enigszins kan regel ik dat hij de kinderen kan zien. Het is al afschuwelijk dat je ze minder dan altijd ziet. Doe niet zo moeilijk! Als je graag tijd voor jezelf wil en wilt stappen regel een oppas als je ex geen vaste regeling kan of wil. De waarde van vaste afspraken word ook zwaar overschat. Kinderen willen graag zo vaak mogelijk vader en moeder zien.

Ik zou trouwens ook echt niet mijn kinderen gaan bezoeken bij opa. Maar ik zou ook geen maanden wachten. Ik geloof niet dat ik mijn zelfbeheersing maanden zou kunnen inhouden. Mijn ex trouwens ook niet...

Mama doet geloof niet meer mee. Wat ik ergens wel snap, de reacties zijn hard. Er is alleen geen goede reden om je kinderen een ouder te ontzeggen. Als hij echt gevaarlijk was had dit topic echt heel anders begonnen...
Ik snap wat je zegt en daar ben ik het ook mee eens dat kinderen altijd hun ouders moeten zien. Maar als ouders zoals to niet door 1 deur kunnen (wat heel triest is maar dat is een ander verhaal) zal er wel een oplossing moeten komen lijkt mij vandaar mijn advies voor een mediator zodat vader ook gewoon zijn rechten op papier heeft staan en er meer duidelijkheid is voor de kinderen!! Zoals het nu gaat lijkt me niet oké.
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven