frustraties basisschool niveauadvies

01-04-2026 15:16 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De basisschooladviezen van groep 8 zijn weer binnen! Hoe is dat bij jullie gegaan?

Hier dus wat frustraties.
Mijn kind heeft op school een HAVO-advies gekregen. Hartstikke goed wat mij betreft! Alleen is dit wel op een rare manier gegaan, wat nog steeds niet heel objectief is, en mijn kind zit er erg mee.
Ze is van midden december, maar kon in groep 2 al lezen, dus werd geadviseerd op haar 5 1/2e toch naar groep 3 te gaan . AVI-lezen hoefde al na groep 5 niet meer omdat ze het groep 8-niveau al had bereikt. Voor tussentijdse Engelse en topo-toetsen, spreekbeurten en verslagen krijgt ze steevast een 9 of 10 (zonder hulp van mij). Alleen zodra ze een rekentoets op tijd moet doen, gaat ze aan alles twijfelen en doet ze daar heel lang over. Vervolgens spreekt de leerkracht haar daar op negatieve manier op aan en daar is ze heel onzeker van geworden. Op de laatste toets heeft ze toen precies op het randje van VMBO/HAVO en HAVO/VWO gepresteerd, waarna HAVO dus de uitkomst was.

Tegelijk zie ik jongetjes uit haar klas met enkele punten hoger op de Cito, die hun verslagen niet inleveren, toetsen niet leren, vreselijke spelfouten maken en geen zinnig gesprek kunnen voeren, die wel een VWO-advies krijgen. Baseren we onze basisschooladviezen dan wel op de juiste criteria? Het lijkt er op dat de jongens de kansen krijgen en de meiden het nadeel van de twijfel.

Ben benieuwd wat jullie inzichten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat je er seksisme inziet, zou ik misschien ook wel denken, maar het kan ook gewoon zo zijn dat die jongetjes een pak intelligenter zijn dan jouw dochter. Slecht je schoolwerk inleveren zegt niks over hoe goed je kunt leren.

Zou je je kind liever op het vwo zien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je erg moet uitkijken met jouw kind vergelijken met individuele klasgenootjes. Want jouw beeld van hoe zij hun werk inleveren hoeft helemaal niet te kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ladadieladieda schreef:
01-04-2026 15:21
Ik snap dat je er seksisme inziet, zou ik misschien ook wel denken, maar het kan ook gewoon zo zijn dat die jongetjes een pak intelligenter zijn dan jouw dochter. Slecht je schoolwerk inleveren zegt niks over hoe goed je kunt leren.

Zou je je kind liever op het vwo zien?
Denk niet dat to dit wil horen

Er is niets mis met havo-advies.
Laat haar starten op dat njveau. Mocht er toch een vwo-er in haar zitten, komt dat wel naar boven (of niet)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Vergelijk je kind niet met andere kinderen. Kies voor een basisschool met een dakpanklas (hebben ze bijna allemaal tegenwoordig) en kijk wat er gebeurt.
Het heeft weinig zin je hier druk over te maken, vooral niet als een kind dat gevoelig is voor druk het ook gaat merken. En als je het onterecht vindt, kun je altijd een gesprek op school aanvragen om het advies bij te laten stellen.
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of het nu anders is maar als ik kijk hoe het " in mijn tijd" was klopt wat je zegt niet.
Er was toen geen groep 8 leesniveau.
De meeste kinderen waren ergens in groep 5 of 6 avi uit en dan stopte voor hen ook avi lezen.
Avi 9 was toen het hoogste en laatste niveau.
Dus zo heel bijzonder klinkt het voor mij niet dat ze vanaf groep 6 avi uit was.
Mss interpreteer ik jouw bericht fout hoor maar het komt op mij over alsof je er vanalles bij haalt om aan te tonen hoe slim en goed ze is.

Ik lees niks raars in een Havo advies bij wat je vertelt. Rekenen is gewoon wel heel belangrijk. En als ze lager scoort snap ik dat een voorzichtig advies passender is. Een kind dat hoog start en op dr tenen loopt of omlaag gezet wordt kan daar ook best onzeker van worden, teleurgesteld in zichzelf raken, faalangst krijgen etc.
En met Havo advies kan ze toch gewoon alsnog in een Havo/ vwo klas komen?
Het gaat toch ook niet om het allerhoogste niveau halen maar om wat het beste past.
Op de middelbare school spelen heel veel zaken een rol in welk niveau het beste bij je past.
Ik had destijds een vbo advies " en heeeeeel misschien mavo" ik ging van 1 vbo/ mavo naar 2 mavo/ havo naar 3 havo
*jaline wijzigde dit bericht op 01-04-2026 15:35
0.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijpend lezen en rekenen zijn zo'n beetje de pijlers waarop het advies gebaseerd wordt, en dan valt de keuze meestal op het vak waarin het laagst wordt gescoord. Dat kan inderdaad frustrerend zijn, maar met seksisme heeft het (op schoolniveau) niet zo veel te maken.

En wat die jongetjes betreft: daar zou ik me niet zo mee bezig houden. Misschien leren ze wel niet voor die toetsen omdat ze ze zo ook wel halen, weet jij het. En spelling is voor het advies nou eenmaal niet zo belangrijk als begrijpend lezen en rekenen.
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Foutje
*jaline wijzigde dit bericht op 01-04-2026 15:33
99.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb de scores er even bijgezocht, ik weet niet of het hierover ging?
151-156: praktijkonderwijs/vmbo-basis
156-167: vmbo-basis/vmbo-kader
167-173: vmbo-kader/vmbo-t
173-180: vmbo-t/havo
180-185: havo/vwo
185-200: vwo
Je dochter scoorde dan dus rond de 180? Hoe komt het dat je weet wat de scores van die jongetjes waren?

Ik heb namelijk bij één van mijn kinderen ook weleens uit knarrigheid gezegd in zo'n loedermoedergroepje dat kind 195 had gescoord.
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 01-04-2026 15:38
23.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 2 kinderen waarvan nog 1 op de basisschool. Bij geen van beide had ik zicht op het schoolwerk van andere kinderen. Hoe weet jij of die andere kinderen wel/ niet intelligenter zijn, hoeveel spelfouten ze maken, of ze leren voor toetsen en of ze hun verslagen inleveren? Ik heb me nog nooit een seconde druk gemaakt over hoe klasgenootjes van mijn kinderen het doen.

Ik krijg er een beetje jeuk van als ik eerlijk ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik moet er niet aan denken in het onderweijs te zitten. je kunt nog zo opgeleid zijn, nog zo gespecialiseerd zijn, maar als een ouder het niet bevalt dan wordt elke deskundigheid in twijfel getrokken door niet-deskundigen. Pfff wat een vak
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Alle reacties Link kopieren Quote
Papegaai schreef:
01-04-2026 15:34
Ik heb 2 kinderen waarvan nog 1 op de basisschool. Bij geen van beide had ik zicht op het schoolwerk van andere kinderen. Hoe weet jij of die andere kinderen wel/ niet intelligenter zijn, hoeveel spelfouten ze maken, of ze leren voor toetsen en of ze hun verslagen inleveren? Ik heb me nog nooit een seconde druk gemaakt over hoe klasgenootjes van mijn kinderen het doen.

Ik krijg er een beetje jeuk van als ik eerlijk ben.
Dit inderdaad. Kijk naar je eigen kind. Lijkt havo voor haar het beste niveau? Dan is het toch goed?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Papegaai schreef:
01-04-2026 15:34
Ik heb 2 kinderen waarvan nog 1 op de basisschool. Bij geen van beide had ik zicht op het schoolwerk van andere kinderen. Hoe weet jij of die andere kinderen wel/ niet intelligenter zijn, hoeveel spelfouten ze maken, of ze leren voor toetsen en of ze hun verslagen inleveren? Ik heb me nog nooit een seconde druk gemaakt over hoe klasgenootjes van mijn kinderen het doen.

Ik krijg er een beetje jeuk van als ik eerlijk ben.
Ik wist dat allemaal ook nooit hoor. Ik was al lang blij dat ik enig zicht had op de verrichtingen van mijn eigen kinderen :lol:
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
grenada schreef:
01-04-2026 15:35
ik moet er niet aan denken in het onderweijs te zitten. je kunt nog zo opgeleid zijn, nog zo gespecialiseerd zijn, maar als een ouder het niet bevalt dan wordt elke deskundigheid in twijfel getrokken door niet-deskundigen. Pfff wat een vak
Oh nou! Ik kan me zo goed voorstellen dat leerkrachten moe worden van ouders
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe weet jij dat van die jongens uit de klas?

Verder ga ik niet in op de openingspost want ik krijg jeuk to the max van zulke moeders.
Alle reacties Link kopieren Quote
fryskefaam schreef:
01-04-2026 15:43
Hoe weet jij dat van die jongens uit de klas?

Verder ga ik niet in op de openingspost want ik krijg jeuk to the max van zulke moeders.
dus niet inhoudelijk reageren, maar wel sneren naar TO
Alle reacties Link kopieren Quote
blackqueen schreef:
01-04-2026 15:16
Hartstikke goed wat mij betreft!
Hoe is deze zin in je OP terecht gekomen? Hij strookt totaal niet met de rest van je post.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-04-2026 15:44
dus niet inhoudelijk reageren, maar wel sneren naar TO
Klopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de verwachtingen qua rekenen/wiskunde bij meisjes lager liggen dan bij jongetjes, en dat leidt er dan toe dat jongetjes eerder extra begeleiding zullen krijgen als ze moeite hebben met rekenen terwijl men zich er bij meisjes bij neerlegt dat het kind 'nou eenmaal niet kan rekenen'.

Maar dit lijkt me in het geval van TO allemaal helemaal niet van toepassing, het kind kan namelijk prima rekenen alleen niet op VWO-niveau.
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn inzicht is denk ik vooral dat je heel veel denkt te weten over die jongetjes waarvan ik me afvraag of je dat wel echt kunt weten. En geen zinnig gesprek kunnen voeren, ja?
Focus je op je eigen kind. Het is al ingewikkeld genoeg om door allerlei hoepels te moeten springen. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als die hoepels 1 op 1 naast anderen worden gelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tegelijk zie ik jongetjes uit haar klas met enkele punten hoger op de Cito, die hun verslagen niet inleveren, toetsen niet leren, vreselijke spelfouten maken en geen zinnig gesprek kunnen voeren, die wel een VWO-advies krijgen
Ben altijd zo benieuwd hoe mensen dit allemaal weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Relevant is hier de scores van haar op de doorstroomtoets en haar cito of iep toetsen van groep 6. En die topotoetsen e.d. doen er echt veel minder toe dan begrijpend lezen en rekenen.

En ja, meisjes (en al helemaal als je ook nog allochtoon bent) krijgen lagere adviezen dan jongens. Vandaar ook die verplichte doorstroomtoets.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... an-jongens

Wat was de score van je dochter op de doorstroomtoets?
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
01-04-2026 16:17
Relevant is hier de scores van haar op de doorstroomtoets en haar cito of iep toetsen van groep 6. En die topotoetsen e.d. doen er echt veel minder toe dan begrijpend lezen en rekenen.

En ja, meisjes (en al helemaal als je ook nog allochtoon bent) krijgen lagere adviezen dan jongens. Vandaar ook die verplichte doorstroomtoets.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... an-jongens

Wat was de score van je dochter op de doorstroomtoets?
Ja, op gemiddeld niveau. Een meisje dat zowel op begrijpend lezen als op rekenen VWO-niveau scoort krijgt echt wel een VWO-advies hoor. Maar daar is in het geval van TO dus geen sprake van.
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
fryskefaam schreef:
01-04-2026 15:45
Klopt.
Spreken is zilver, zwijgen is goud in dit geval :lol:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, weinig aan de hand toch. Laat je kind lekker naar een havo/vwo-klas gaan en dan zie je vanzelf wat het meest passende niveau is.

En dan nog kan er in de loop va de tijd heel veel veranderen, ik heb alle soorten wel gezien bij mijn eigen kinderen of die van anderen. Opstromen, afstromen, doubleren, zakken, naar vavo, er gebeurt van alles in die 4-6 jaar. Ook slimme kinderen die het met niksdoen tot 5v hebben gered maar toen toch in de problemen kwamen. En net zulke slimme kinderen die vmbo-advies kregen en met een VW0-diploma van school gingen.

Vergelijken met andere kinderen is nooit een goed idee. Je weet helemaal niet waar dat advies precies op gebaseerd is. En als je het wel weet, dan heeft iemand de privacy van deze kinderen geschonden.
mabel wijzigde dit bericht op 01-04-2026 16:37
0.40% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven