Fysiek straffen in het openbaar; hoe reageer je?

11-07-2020 23:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week zag ik een man een "bijzonder" contact met z'n huilerige zoontje hebben. In m'n ooghoeken zag ik 'm richting kind schoppen, hij raakte 'm voor zo ver ik kon zien niet of nauwelijks. Op afstand, in de auto, heb ik het even zonder gezien te worden in de gaten gehouden. De omgang bleef vreemd, maar verder geen duidelijke mishandeling.

Ik merk dat ik in zulke situaties een knoop in m'n maag krijg, m'n hart huilt voor zo'n kind en tegelijkertijd heb ik geen flauw idee hoe ik ermee om moet gaan. Hebben jullie wel eens een kind mishandeld zien worden en hoe ging je ermee om?
Ik denk dat er wel een grens is. Vastpakken, boos worden, ik denk dat iedere ouder van een pittig kind dat wel herkent. Ik ben zelf tegen slaan, maar een corrigerende tik, niet hard en niet tegen het hoofd, zou ik nog niet als mishandeling zien. Maar schoppen: dat valt toch op geen manier meer onder de noemer "corrigerende tik". Net zoals meppen, tegen het hoofd slaan of een kind uitmaken voor rotte vis.
Hoe ik zelf zou reageren vind ik moeilijk te zeggen. Als het gebeurd waar ik bij sta zal ik zeker wat zeggen; ik flap dat er gewoon uit. Maar als ik het ergens in het voorbijgaan zie gebeuren zoals het voorbeeld van TO, zou ik het denk ik voorbij laten gaan, en achteraf met het gevoel zitten dat ik eigenlijk iets had moeten doen.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
12-07-2020 09:19
Slaan en schreeuwen is uiting van je eigen onmacht.
Dat is zeker waar. Maar ook ouders voelen zich wel eens onmachtig natuurlijk. Niet om het goed te praten, maar ik ben ook wel eens uitgevallen tegen mijn kinderen wegens vergaande knotsvervelendheid.
Ouders durven amper in het openbaar op te treden voor je het weet staat er eentje te filmen of foto's te nemen.
Astromeria schreef:
12-07-2020 09:26
Dat is zeker waar. Maar ook ouders voelen zich wel eens onmachtig natuurlijk. Niet om het goed te praten, maar ik ben ook wel eens uitgevallen tegen mijn kinderen wegens vergaande knotsvervelendheid.
Nogmaals, daar gaat het toch niet over. Uitvallen is toch niet synoniem aan slaan/schoppen of echte angst aanjagen met geschreeuw of wel?
*2020* schreef:
12-07-2020 09:27
Ouders durven amper in het openbaar op te treden voor je het weet staat er eentje te filmen of foto's te nemen.
Dit is helemaal vergezocht.
Luci_Morgenster schreef:
12-07-2020 09:34
Dit is helemaal vergezocht.
Natuurlijk is dat vergezocht volgens luci Je mag hier komen kijken wat ik hier dagelijks zie.
Gelukkig vind jij dat ik overdrijf. Men zit hier al met de telefoon in de handen stand by voor als er iets aan de hand is.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 12-07-2020 09:36
15.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-07-2020 09:24
Ik hoor en zie de jeugd van nu alleen maar schreeuwen en gillen naar elkaar dat schijnt spelen te zijn de huidige ouders vinden het prima die zitten er naast en letten niet op.
Met dank aan de huidige ouders die niet durven te zeggen dat ze ook normaal kunnen spelen zonder schreeuwen en gillen.
Ach, kom....alsof je zelf vroeger geen herrie maakte bij het spelen. Zo veel mensen altijd die hun eigen kindertijd , of die van hun eigen kleine kinderen, zijn vergeten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 09:36
Ach, kom....alsof je zelf vroeger geen herrie maakte bij het spelen. Zo veel mensen altijd die hun eigen kindertijd , of die van hun eigen kleine kinderen, zijn vergeten.
Dan overdrijf ik
Ook prima.
Een wijk verder op ziek ik wel kinderen normaal spelen met elkaar.
Maar ik overdrijf
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-07-2020 09:37
Dan overdrijf ik
Ook prima.
Een wijk verder op ziek ik wel kinderen normaal spelen met elkaar.
Maar ik overdrijf
Nee hoor, je overdrijft niet! Wij gaan er zelfs voor verhuizen.
Luci_Morgenster schreef:
12-07-2020 09:33
Nogmaals, daar gaat het toch niet over. Uitvallen is toch niet synoniem aan slaan/schoppen of echte angst aanjagen met geschreeuw of wel?
Dat ben ik met je eens (zie mijn andere post), maar ik reageerde op iemand die zei dat het een uiting van onmacht is. Ik denk dat dat waar is. Niemand zal een kind op de wereld zetten met het vooropgezette plan het te gaan mishandelen. Het gebeurd omdat ze (vaak vanuit hun eigen verleden of vanuit andere problematiek) onmachtig zijn om met de situatie om te gaan. Als het bij een enkele keer uitvallen blijft (wat de meeste ouders wel eens overkomt) dan is dat niet schadelijk, maar het is wel een glijdende schaal.
Alle reacties Link kopieren
werden kinderen nog maar eens goed met de slipper geslagen, zou heel veel schelen
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
12-07-2020 09:54
werden kinderen nog maar eens goed met de slipper geslagen, zou heel veel schelen
Mocht je volwassenen maar eens een paar goeie muilperen verkopen. Wat zouden sommigen daar van opknappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 09:36
Ach, kom....alsof je zelf vroeger geen herrie maakte bij het spelen. Zo veel mensen altijd die hun eigen kindertijd , of die van hun eigen kleine kinderen, zijn vergeten.
Precies, ik hoor mijn moeder en oma nog zelfde dingen zeggen, wat gillen ze toch tegenwoordig. Ouders moeten hun kinderen eens opvoeden.

En daarna vertelde oma verhalen dat er op hen helemaal niet werd gelet en wat ze allemaal uitvraten de hele dag.

Het echt terugkomend oude/ zuremens gezeur. :-D
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-07-2020 09:37
Dan overdrijf ik
Ook prima.
Een wijk verder op ziek ik wel kinderen normaal spelen met elkaar.
Maar ik overdrijf
Nee hoor , als wij vroeger te hard schreeuwden was het een keerwaarschuwen en anders naar binnen. Ik verbaas me er ook over. En waarom neem je die blagen mee naar de winkel? Egel maar oppas, ga om en om weet ik veel. Ik heb namelijk ook Trommelvliezen en bent elf weleens weggegaan omdat het blijkbaar normaal was met een luchtalarm kind in de winkel te blijven. Ga dan even naar buiten. Zorg gewoon dat die situatie zich niet voor hoeft te doen. Sommige kinderen kun je prima meenemen, anderen niet, of een latere leeftijd weer wel. Je hoort ook feilloos of een kind huilt vanwege pijn (bv vallen) of gillen/krijsen omdat ze iets willen maar niet mag. No way dat mijn zusjes of ik dat vroeger hoefden te flikken.
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 09:36
Ach, kom....alsof je zelf vroeger geen herrie maakte bij het spelen. Zo veel mensen altijd die hun eigen kindertijd , of die van hun eigen kleine kinderen, zijn vergeten.
Ik heb meer dan vijfentwintig jaar aan een speelplaats gewoond en het is wel zo dat er een verschil is tussen gillen en uitgelaten zijn tijdens het spelen, en werkelijk door merg en been gaand krijsen om het krijsen (gewoon stil zittend op de speeltoestellen). Dat is (althans hier) echt iets van de laatste tijd. Op "onze" speelplaats was het een groepje kinderen dat niet eens in onze buurt woonde. Wij maakten altijd het grapje dat ze uit hu eigen straat waren weggestuurd met de boodschap "ga nu maar eens een poosje ergens anders gillen". En het is geen incident. Ik zie (of beter gezegd: hoor) het hier in mijn nieuwe buurt ook en ik hoor het ook van andere mensen. Wat het is? Een nieuwe rage of zo, ik weet het niet.
(Het was niet de reden dat ik verhuisd ben trouwens :biggrin: )
anoniem_395087 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 10:02
0.24% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
12-07-2020 09:56
Precies, ik hoor mijn moeder en oma nog zelfde dingen zeggen, wat gillen ze toch tegenwoordig. Ouders moeten hun kinderen eens opvoeden.

En daarna vertelde oma verhalen dat er op hen helemaal niet werd gelet en wat ze allemaal uitvraten de hele dag.

Het echt terugkomend oude/ zuremens gezeur. :-D
Wel mooi dat sommige zitten te klagen dat ze snel willen verhuizen omdat ze in een vreselijke wijk wonen met aso's maar als een ander in zo'n zelfde wijk woont zijn ze een zure mens gezeur.
Doe met deze post wat je wilt ga mij niet uitmaken voor zeurmens als je niet weet wat er hier aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-07-2020 09:35
Natuurlijk is dat vergezocht volgens luci Je mag hier komen kijken wat ik hier dagelijks zie.
Gelukkig vind jij dat ik overdrijf. Men zit hier al met de telefoon in de handen stand by voor als er iets aan de hand is.

Helaas waar.
Als iemand in een winkel neervalt vanwege een hartstilstand, weet niemand hoe te reanimeren.. maar staan er wel 15 man te filmen.
strings-attached schreef:
12-07-2020 01:58
Ik weet het nog zo net niet. De zachte hand jeugd doet het niet best anders. Inbraken, berovingen, ketting trekken van de nek van oudere dames. En je messen op je 15e schijnt niet meer een unicum te zijn.
De generatie die wel hier en daar een tikje op de billen kregen zijn beduidend beter opgevoed en deden het stukken beter.
Ik durf te zeggen dat de tijd ons duidelijk heeft gemaakt dat die tik zo slecht nog niet was.
Mwa... ik denk dat het niet zozeer de zachte-hand jeugd is die dat soort dingen doet... vergis je niet hoeveel kinderen er ronduit mishandeld worden thuis. Of dacht je dat een verbod op de corrigerende tik zo geweldig werkt dat de kinderbescherming opgeheven kan worden? Er zijn hele subculturen waarbij kinderen nog stelselmatig afgeranseld worden voor zaken zoals te laat komen of met een jongen praten, om nog maar niet te spreken van het hoge percentage ouders dat vindt dat ze er zelf ook niet slechter van geworden zijn, dus....

Als je bedenkt dat waarschijnlijk iedereen die voor 1985 geboren is wel eens of vaker dan eens een mep heeft gekregen van hun ouders, en als je bedenkt wat mensen voor 1985 allemaal hebben geflikt, dan zou je conform je eigen manier van redeneren tot heel andere conclusies moeten komen: mensen die als kind geslagen zijn....
- beginnen inquisities
- handelen in slaven
- plegen gezinsmoorden
- worden seriemoordenaar
- hebben veel meer inbraken en misdrijven gepleegd dan de kinderen van nu
- hebben op grote schaal genocide gepleegd
etc., etc.

Of wacht, kun je dat niet zo generaliseren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg er wel eens wat van ja. Maar alleen als de situatie er omheen ook duidelijk is. Meestal vraag ik dan of ze hulp kunnen gebruiken. Dan is het duidelijk dat het gezien is maar biedt je iemand ook de kans om er nog eervol uit te komen.
Overigens spreek ik soms ook het kind aan op het gedrag maar dat zal ook beroepsdeformatie zijn.

Zoals in het geval een jaar of 10 geleden waarin een moeder op straat liep met haar kinderen. De oudste zoon had een blikje drinken en gooit dat op nog geen 2 meter van de prullenbak op straat. Moeder zegt er niets van, dus spreek ik het kind aan. Moeder heeft in dat gezin niets te vertellen. Als vader van huis is, is zoon de baas.

Ik heb mijn kinderen wel eens een tik op de vingers gegeven als ze na een waarschuwing toch iets gingen pakken wat niet mocht (toen ze klein waren).
Als puber kreeg ik wel eens een klets tegen mijn kop als ik strontvervelend was, geheel terecht. Maar goed, bij mijn eigen kinderen zou ik dat niet doen.

Van de week was ik zo ontzettend gefrustreerd over het gedrag van mijn bijna 12-jarige puber dat ik er van schrok dat in mijn gedachten opkwam dat ik haar wel een tik kon verkopen. Ik ben uit de situatie weggelopen maar op dat moment haalde ze echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

Ik weet ook waar het bij mij vandaan komt. Ik kan erg weinig prikkels verdragen door ziekte. Daar had ik bij mijn oudste twee geen last van (nu 20 en 19).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een corrigerende tik geven valt ook nog niet mee, wanneer doe je dat en hoe? Als je alle andere dingen geprobeerd hebt? Dan zit je meestal wel aan je kookpunt en is het lastiger te bepalen hoeveel kracht een tik 'mag/kan' hebben. Je kind weet ook niet hoeveel kracht erachter zit als je hand omhoog gaat dus dat is ook nog eens heel eng. Misschien helpt dat met het stil krijgen dat het eng is maar een kind stil krijgen is toch niet het einddoel. Het doel zou moeten zijn dat kind het niet alleen op dat moment maar ook in de toekomst niet meer doet. Omdat het begrijpt dat het vervelend is voor anderen en/of dat het betekent dat er dan geen ijs volgt, of geen ipad die avond (arme ouders dan eigenlijk dus alsnog haha)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Laatst in de supermarkt liep een vader met een meisje van een jaar of 10. Het kind deed iets, ik heb niet gezien wat, en vader pakte het kind hardhandig bij haar haar en duwde haar achter het wagentje. Ik was eigenlijk te verbijsterd om er iets van te zeggen, maar ik heb wel heel indringend gekeken. Dat zag hij ook wel, maar hij deed net of er niets aan de hand was. Het is wel verontrustend, als mensen hun kinderen zo behandelen in het openbaar moet het thuis haast wel nog heftiger zijn.
Niet. Ik bemoei me daar niet mee.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
12-07-2020 07:37
Blijkbaar ben ik een vreselijke moeder, maar ik zou dit dus ook kunnen doen (minus t riempje, daar ben ik altijd heel oplettend mee geweest, nadat ik in er inderdaad een stukje vel tussen deed bij oudste die zelf rustig in de buggy ging zitten). Mijn jongste had er namelijk een handje van weg te rennen in de Parkeergarage. Dus ja dan werd ik heel boos (want gevaarlijk en uit angst reageer ik dan niet lief nee). En kan best dat ik haar na de zoveelste keer in de buggy zou proppen (en ja de jongste zou dan tegenwerken en krijsen en in een gevaarlijke omgeving heb je dan niet de mogelijkheid te negeren want dat is weer de weg van de garage op).

Ik heb haar ook wel eens heel hard bij haar arm meegesleurd de weg af voor een auto weg. Een ander ziet dan misschien dat ik hardhandig ben en een kind dat heel hard huilt.

Slaan en schoppen vind ik echt niet kunnen.
Er is wel een verschil tussen een ouder die het even helemaal gehad heeft met een ‘plankende’ peuter (been there, got the t-shirt) èn hetgeen ik zag. Het was een beer van een vent die op de top van zijn longen een peuter in het gezicht schreeuwde met diverse ‘terings’ en ‘kut’ erdoor. Hij vouwde het kind letterlijk dubbel als een burrito met een hand in het nekje en een beentje.

Mijn man heeft ook vaak genoeg zoon letterlijk even over de schouder gedragen of in een houdgreep op borsthoogte terwijl hij de buggy voortduwde. Daar zijn eigenlijk nooit mensen op afgestapt. Dat werd gezien voor wat het was: een ouder die niet wilde dat zijn kind onder een auto zou rennen en een peuter met een meltdown.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Maída schreef:
12-07-2020 08:07
In dit soort situaties vind ik de corrigerende tik of bovenstaande geheel geoorloofd. Sommige kinderen hebben dat wel echt een keertje nodig voor ze het snappen.
Ik ben tegen slaan, maar waarom mag een corrigerende tik dan ineens wel?
Mensen die zich inderdaad met je kind gaan bemoeien omdat je die even 3 meter verderop hebt gezet om af te koelen :nooo:

Ik ben gisteren nog met een gillende sirene kleuter in een winkel geweest. En daarna heb ik hem in de auto gepropt. Het was even zo. Nee, verre van ideaal, maar soms weet ik het ook niet meer. Allebei aan vakantie toe, maar dat is vast geen argument. Gelukkig krijg je veel begrijpende blikken.

Ik ben wel benieuwd hoe sommige van jullie “uit hun plaat gaan” tegen schreeuwende ouders...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven