Galakleding jongens

22-04-2018 23:56 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onze zoon van 17 hoopt binnenkort zijn havodiploma te behalen en natuurlijk naar het daaropvolgend gala te gaan. Wij gaan ervanuit dat hij zijn diploma behaalt dus ben ik alvast op zoek naar geschikte kleding. Wat is hip en leuk? Volledig black tie of wat losser? Alvast bedankt voor de tips!
anoniem_368302 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 00:14
4.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt nog nooit in een situatie geweest waarin ik een pak zou moeten dragen.
Daarbij groeien jongens van 17 vaak ook nog.
Ik zou er zeker niet veel geld aan uitgeven. Lekker tweedehands.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat iedereen in pak gaat? De gala's die ik heb gezien (ook eindexamen) stond iedereen gewoon in redelijk casual kleding. Ik zou er zeker niet teveel geld aan uitgeven.
Een goed pak is duur en waarschijnlijk veranderd zijn lichaam nog wel wat, dan past dat dure pak niet meer.

Ik zou naar de WE, Zara of Mango gaan, voor zijn leeftijd prima geschikt. Het 'Slim fit' -pak ziet er nog steeds uit als een zak, alleen dan wat slanker.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet even foto's opzoeken (bijvoorbeeld op de website / facebook van school) van voorgaande jaren?
Dan krijg je een beetje een indruk wat iedereen toen aan had tijdens diplomauitreiking en gala.

Kijk dan ook meteen even wat gebruikelijk is op de toekomstige opleiding (misschien is er wel een kerstgala of propedeuseuitreiking of zoiets), dan kun je iets zoeken waar hij de komende tijd mee vooruit kan.
Alle reacties Link kopieren
Op de middelbare scholen die ik ken sta je op het gala voor gek als je niet in een een smoking komt. Zelfs een pak met een das is underdressed. Het zal wellicht in elke regio anders zijn, maar dit zou ik dan vantevoren wel uitzoeken. En huren kan ook nog.
Zoek inderdaad foto’s op van voorgaande jaren zodat je een idee hebt wat gedragen wordt
Bij vrienden van ons die vorig jaar een kind hadden die naar gala ging naar de vwo was het echt not done om niet in pak te komen. Met een broek en colbert viel je echt uit de toon.

De pakken die je had opgezocht leken mij juist prima en dan juist met een paar nette sneakers eronder om het wat hipper te maken.

Overigens lijkt het me niet jou taak uit te zoeken wat voor een soort kleding het moet zijn. Dat jij naast de standaard kleding ook al de kleding voor bijzondere gelegenheden regelt vind ik al bijzonder maar het minste wat hij kan doen is ff checken hoe de rest gaat en wat de norm is.
Ik ken echt geen enkele man die niet af en toe een pak nodig heeft. Wel mannen die altijd en overal underdressed verschijnen, dus die zullen zelf vast vinden dat ze geen pak nodig hebben :P En vrouwen trouwens.

Hoeft idd geen duur pak te zijn. Een Hugo Boss pak ofzo zou ik pas doen als je het op reguliere basis nodig hebt. Voor nu is een We/Zara/H&M-pak prima.

Overigens droegen hier bijna alle jongens een pak op de schoolgala’s en ook op de eindexamenuitreiking.

En zelfs als anderen in spijkerbroek komen, dan nog staat een pak prima, lijkt mij. Zo gek is een pak niet hoor.
oneenietweer schreef:
23-04-2018 07:01
Op de middelbare scholen die ik ken sta je op het gala voor gek als je niet in een een smoking komt. Zelfs een pak met een das is underdressed. Het zal wellicht in elke regio anders zijn, maar dit zou ik dan vantevoren wel uitzoeken. En huren kan ook nog.
Hier ook hoor. Ik zat het al met verbazing te lezen. Hier komen alle jongens in smoking, de meesten huren er eentje. De meisjes in een mooie jurk, gala of cocktail en meestal ook hun haren en make up extra mooi gedaan.

Weet je zeker dat je zoon dat niet jammer vindt als hij er zo casual bij loopt? Hij vertrouwt er op dat jij alles regelt maar hij weet misschien niet dat jij misschien ook maar gist wat gebruikelijk is.

Ik zou inderdaad op de website van de school kijken naar de foto's van vorig jaar.

Dadelijk huren ze een gewéldige auto zitten ze daar met hun casual kleding. Toch jammer.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
23-04-2018 08:29
Ik ken echt geen enkele man die niet af en toe een pak nodig heeft. Wel mannen die altijd en overal underdressed verschijnen, dus die zullen zelf vast vinden dat ze geen pak nodig hebben :P En vrouwen trouwens.
Ik mag hopen dat dit niet hetzelfde pak is al toen ze 17 waren. Ik zou pas in een goed pak investeren als je zeker bent dat je lichaam een beetje klaar is met ontwikkelen (lengte/breedte).
Valhalla! Where the brave may live Forever!
oneenietweer schreef:
23-04-2018 07:01
Op de middelbare scholen die ik ken sta je op het gala voor gek als je niet in een een smoking komt. Zelfs een pak met een das is underdressed. Het zal wellicht in elke regio anders zijn, maar dit zou ik dan vantevoren wel uitzoeken. En huren kan ook nog.
Mijn eigen kinderen zitten nog op de basisschool, maar ik zie de laatste jaren op Facebook bij (ouders van) middelbare scholieren inderdaad alleen nog maar smokings en galajurken. Allemaal verschillende scholen in verschillende delen van het land. Dat is enorm veranderd sinds de jaren 90, toen ik zelf eindexamen deed.
Alle reacties Link kopieren
Lillylo schreef:
23-04-2018 01:44
sorry, voor mijn wat botte reactie, ik lees het net terug en dat was zeker niet de bedoeling. Ik hoop wat leuke tips. Net nog wat gezocht op internet, wat zijn pakken duur!! Totale onzin voor 1 avond, maar ik wil natuurlijk wel dat hij er leuk uitziet, vandaar dat ik die sneakers in combi met een normale broek en een colbert had.
Een goed pak is zeker duur. Daarom is het zonde om dan een minder pak te kopen wat nooit meer gedragen word. Een goed pak is tijdloos en kan hij aan bij kerst, trouwerijen, gala van de uni :D Dus behalve als hij met een matje loopt en zeker weet dat hij automonteur word en het liefst in een tanktop loopt zou ik die investering wel doen eigenlijk. Veel zal het joch niet meer groeien lijkt me. En anders huren?
Alle reacties Link kopieren
Eríu schreef:
23-04-2018 04:33
Ik ben echt nog nooit in een situatie geweest waarin ik een pak zou moeten dragen.
Daarbij groeien jongens van 17 vaak ook nog.
Ik zou er zeker niet veel geld aan uitgeven. Lekker tweedehands.
Nooit??? Ben je 14? Nooit kerst bij opa en oma /restaurant, trouwerijen, sollicitatie.... Kan ik me dus echt niet voorstellen.
Behalve bij de familie flodder misschien , alhoewel zelfs sjonnie wel eens een pak droeg :D
nina1966 schreef:
23-04-2018 20:14
Nooit??? Ben je 14? Nooit kerst bij opa en oma /restaurant, trouwerijen, sollicitatie.... Kan ik me dus echt niet voorstellen.
Behalve bij de familie flodder misschien , alhoewel zelfs sjonnie wel eens een pak droeg :D
Hier een man van eind de 40 en die draagt toch ook werkelijk nooit een pak.
Heeft ie dus niet eens.

Ook op ons eigen huwelijk had hij er geen aan.

Als het wat chiquer moet loopt ie in een effen broek, hemd en soms een blazer.
(Geen idee of het ding wat wij hier in België een blazer noemen ook aan de andere kant van de grens zo noemt.)


Doordeweeks loopt ie in jeans en zwart t-shirt.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
23-04-2018 08:29
Ik ken echt geen enkele man die niet af en toe een pak nodig heeft. Wel mannen die altijd en overal underdressed verschijnen, dus die zullen zelf vast vinden dat ze geen pak nodig hebben :P En vrouwen trouwens.

Hoeft idd geen duur pak te zijn. Een Hugo Boss pak ofzo zou ik pas doen als je het op reguliere basis nodig hebt. Voor nu is een We/Zara/H&M-pak prima.

Overigens droegen hier bijna alle jongens een pak op de schoolgala’s en ook op de eindexamenuitreiking.

En zelfs als anderen in spijkerbroek komen, dan nog staat een pak prima, lijkt mij. Zo gek is een pak niet hoor.
+1

Underdressed, pauperig, hoe je het ook noemen wil.. :hihi:

Koop alsjeblieft een pak voor die knul, op mijn schoolgala’s was dat ook heel normaal.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2018 20:14
Nooit??? Ben je 14? Nooit kerst bij opa en oma /restaurant, trouwerijen, sollicitatie.... Kan ik me dus echt niet voorstellen.
Behalve bij de familie flodder misschien , alhoewel zelfs sjonnie wel eens een pak droeg :D
Nee nooit. Maar ik begrijp dat je gelijk ordinair, asociaal en slecht gekleed bent als je niet in 3 delig loopt.

Ik vraag me af hoe beperkt je denkt als fatsoen in een pak zit.
Alle reacties Link kopieren
Eríu schreef:
23-04-2018 21:13
Nee nooit. Maar ik begrijp dat je gelijk ordinair, asociaal en slecht gekleed bent als je niet in 3 delig loopt.

Ik vraag me af hoe beperkt je denkt als fatsoen in een pak zit.
Ik vraag me af waarom mensen op een forum zitten als ze toch niet goed kunnen lezen. En zo hebben we allemaal wat hé.

In driedelig is iets anders dan een pak, dat is vaak gewoon tweedelig Een pak hoeft niet met gilet hé.

En ja, ik denk zeker dat je uit een bepaald milieu komt als je echt helemaal nooit een gelegenheid hebt voor een pak, als je bij belangrijke momenten in je afgetrapte housie loopt.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de regio zijn alle jongens gewoon in pak hoor. Hele happening, de terrassen aan de route zitten meestal vol. Vind het altijd geweldig om te zien. Jongens die opeens mannen worden (een beetje dan :P ). Pak hoeft niet heel duur te zijn. En het schoeisel ligt een beetje aan het type jongen. Sommige zijn ook heel charmant op Allstars, anderen juist helemaal niet.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
We of C&A voor een pak

Anders een mooie Chino broek met een blouse. Bijv bruine broek met witte blouse of zwarte Chino met witte blouse. Evt met strikje.

Paar nette schoenen eronder
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2018 21:27

En ja, ik denk zeker dat je uit een bepaald milieu komt als je echt helemaal nooit een gelegenheid hebt voor een pak, als je bij belangrijke momenten in je afgetrapte housie loopt.
Dat bedoel ik. Beperkt denken.
Alle reacties Link kopieren
Als het een gala is, huur dan gewoon een smoking voor hem.

Op een gala draag je in principe en smoking, geen pak. Ik zou al helemaal geen pak gaan kopen dat er waarschijnlijk toch niet super uitziet als je er geen geld aan wil uitgeven. Grote kans dat hij ook nog wat breder wordt en dan past een mooi pak toch ook niet meer.

Kun je beter één keer een smoking huren, wordt netjes op maat gespeld voor hem en ziet hij er helemaal perfect uit. Dag erna dump je het geheel weer en hoef je je ook niet druk te maken over de stomerij.


Maar niet op alle middelbareschoolgala's dragen kinderen pakken. Dus zou ik even checken wat zijn vrienden aantrekken. Anders kan je hem ook gewoon een jasje aantrekken met een nette spijkerbroek. Op mijn middelbare school had je je echt ellendig gevoeld als je als enige niet in smoking was aangekomen.

Wel fijn dat hij met 17 niet in staat is om even kleding te regelen. Mijn ouders hadden als ik daar geen zin in had gehad, me het lekker zelf laten uitzoeken wat ik aan had getrokken...
stampertje12 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 23:15
6.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
23-04-2018 19:52
Ik mag hopen dat dit niet hetzelfde pak is al toen ze 17 waren. Ik zou pas in een goed pak investeren als je zeker bent dat je lichaam een beetje klaar is met ontwikkelen (lengte/breedte).
Een goed pak kost je minimaal 750 euro. Totdat je uitgestudeerd bent en weet welk formaat je buik heeft, daar zeker niet aan beginnen :)
Stampertje12 schreef:
23-04-2018 23:13
Een goed pak kost je minimaal 750 euro. Totdat je uitgestudeerd bent en weet welk formaat je buik heeft, daar zeker niet aan beginnen :)
Precies dat :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Op een gala dragen heren officieel een smoking. Die kun je gewoon huren, kosten, compleet met schoenen, strikje en manchetknopen en ook het stomen er bij; ca, 80 euro. Daar zit dan ook het voor en doorpassen bij. Bij mijn kinderen was het gebruikelijk om in smoking te komen maar er waren ook jongens bij die dat niets vonden, prima, wat zij willen, het is hun feestje. Maar ca. 90 % kwam in smoking. Voor de blitse auto hebben we een familielid lief aangekeken die een hele aparte bolide heeft en die het leuk vond om zoon en vrienden in stijl op te halen. Aan een pak kopen op die leeftijd hebben ze nog niet zoveel; vaak zijn jongens op die leeftijd nog heel smal gebouwd en past het na een jaar al niet meer.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Bij mij hier in de buurt is het juist weer echt not done om in een pak of smoking te komen als jongen. De enige die dat hier doen worden door de rest gezien als "kneusjes". Hier is een spijkerbroek+bloesje al heel wat, zo zie je maar hoe erg dat per stad/dorp verschilt. Zou als ik jou was even kijken wat de kinderen vorig jaar aanhadden, en je keuze daarop afstemmen. Of vraag is wat zn vrienden van plan zijn om aan te trekken naar het gala.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral even kijken of je foto's o.i.d. van het afgelopen jaar kan vinden. Wat werd er toen gedragen? En laat je zoon ook even bij vrienden peilen.

Persoonlijk zou ik voor een mooi pak gaan, maar als zoon de enige is die in vol ornaat verschijnt, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Als iedereen in jeans gaat met hierop een simpel jasje, dan zou ik zoon daar vooral in mee laten gaan. Dan kan hij t.z.t. zelf op zoek naar een mooi pak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven