Gastouder, hoort dit wel?

18-10-2018 08:01 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.

Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van een GO maar wat ik om mij heen zie bij GO’s: de licht huishoudelijke zaken draaien vaak gewoon door (stofzuigen, boodschappen doen). Bij de GO een straat achter mij zie ik ook wel eens dat ze in de tuin bezig zijn maar ik geloof dat ze daar een soort van kindermoestuintje hebben. Huisarts en tandarts lijken mij moeilijk te vermijden als je van ma t/m vr kinderen in huis hebt. Dat is ook de charme van een GO, een huislijke setting t.o.v. een KDV waar ze de hele dag een programma draaien.

Bezoek, kapper en echt de ramen staan lappen oid zou ik ook een beetje raar vinden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er hetzelfde over denken als jij. Werktijd is werktijd. Als ik op kantoor zit, ga ik ook niet ff tussendoor naar de kapper. Medische afspraken worden normaliter alleen onder werktijd geplanned als het echt niet anders kan.

Daarom heb ik altijd nooit gastouderopvang afgenomen, dan heb je dit soort dingen niet. Het zijn ook meestal vrouwen die dit doen om zelf geen opvang voor hun kinderen te hoeven hebben en toch een zakcentje te verdienen. Terwijl dit gewoon een dienst is die je als ondernemer aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf voor kinderopvang gekozen, juist omdat dat 'lekker zakelijk' en duidelijk is. Als je kiest voor een gastouder, kies je ook voor 'opvang in huislijke sfeer', daar hoort een keer een buurvrouw bij, die een kopje thee drinkt. Of een vaatwasser inruimen. Maar niet je eigen huis poetsen (kan ik ook niet, als ik aan het werk ben)
Ook niet naar de huisarts (voor mij ook verlof) etc.
En zonder overleg een ander op laten passen mag gewoon niet.

Bij ons in de straat was een tijdje een Gastouder, ik vroeg me altijd af, of ouders wel door hadden in wat voor chaos ze hun kinderen 's morgens achterlieten.
Alle reacties Link kopieren
Onze gastouder moet soms wel eens na de dokter (2x gebeurd in 5 jaar) en dat stemt ze af van te voren.

Ze plant dat op een moment dat ze nog maar 1 of 2 kindjes heeft en die makkelijk mee kunnen of ze vraagt of het goed is dat oma (haar moeder) oppast. Zelf heb ik daar geen problemen mee want ze werkt fulltime van 07:00-18:00 dus het is of de kinderen even mee of ze neemt vrij en dan moet ik wat anders regelen.

Dingen die in het weekend kunnen doet ze ook in het weekend en zou ik ook niet zo leuk vinden als ze dat met kinderen doet (kapper bijv).

Haar moeder en een vriendin die GO is komen soms wel eens langs maar die vriendin vangt op als onze eigen GO met vakantie is dus alleen maar fijn dat de kinderen haar ook kennen. Haar moeder is achterwacht dus bij nood komt zij, ook fijn dat de kinderen haar kennen.
Alle reacties Link kopieren
Go mag de zorg overdragen aan een vriendin wanneer de ouders daar toestemming voor geven
Bv in nood situaties
Wat huishoudelijke taken en mee naar de winkel of huisarts hoort erbij
De hele dag de hort op shoppen en vriendinnen ontvangen zou ik als ouder niet willen maar verboden is het niet
Natuurlijk hoeft ze niet constant met de kinderen bezig te zijn! Dat is nou juist het hele idee van gastouder. Dat gezeur van dat jij op je werk niets voor prive kan doen heeft er toch niets mee te maken? ( en nee ik ben geen g.o)
Alle reacties Link kopieren
Als je de hele dag kinderen in huis hebt, ontkom je er toch niet aan dat je af en toe de stofzuiger door het huis moet halen. Ook op het kdv wordt verschillende keren overdag geveegd. Ook tafels afnemen en de keuken weer op orde, lijken me een normale gang van zaken.

De gastouders die ik ken, hebben een vaste achtervang. Verschillende gastouders vangen voor elkaar op, als er doktersbezoek nodig is. Een echte gastouder doet het er niet zomaar even bij, die heeft een opleiding moeten doen. Als mensen niet voor een gecertificeerde gastouder kiezen, dan zul je al sneller hebben dat eea niet zo goed geregeld is.

Samen met de kinderen naar de winkel hoort juist bij de opvang, volgens mij. Ik zie ook groepjes van het kdv wel naar de winkel gaan. Is een leuk én nuttig uitje.
Later is nu
Moet je dan voor je uit gaan zitten staren als de kinderen lekker spelen of slapen?
Alle reacties Link kopieren
En bezoek vind ik ook helemaal niet raar, trouwens. Zoals gezegd: huiselijke kring.

Dat je dat op kantoor niet kan doen, sja, dat is dan maar zo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Andersom kan trouwens ook..

Mijn dochter van toen drie vond het geweldig om te shoppen, maar dan ook echt shoppen. Jurkjes, schoenen en uiteraard alles passen.

Dus toen na een paar keer vragen aan dochter wat ze wilde doen en de GO als reactie kreeg winkelen heeft ze mij gevraagd of ze dan een keer met haar mocht shoppen.

Helemaal prachtig vond ze het en ze hadden ook een taartje gegeten dat was het helemaal!. Ze heeft het er twee jaar later nog over (de GO en dochter)
En wat een rare opmerking : ze moet met de kinderen bezig zijn. Laaaaaat die kinderen gewoon eens lekker.
Op kdv lijkt me dat alles weer een doel moet hebben. Laat ze toch eens gewoon onnuttige dingen doen die kinderen.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-10-2018 08:26
En wat een rare opmerking : ze moet met de kinderen bezig zijn. Laaaaaat die kinderen gewoon eens lekker.
Op kdv lijkt me dat alles weer een doel moet hebben. Laat ze toch eens gewoon onnuttige dingen doen die kinderen.
nee hoor, daar hebben ze gewoon een lekkere zandbak etc.
Alle reacties Link kopieren
De GO die ik ken is wel degelijk met de kinderen bezig. Het huis hygiënisch houden hoort er wel bij (even snel zuigen, doekje door het toilet, enz), maar echt poetsen doet ze ‘s alleen avonds (en dus ook echt elke avond, want dan is het schoon als de kinderen de volgende dag weer komen).

Afspraken met vriendinnen ed regelt ze buiten werktijd. De enige uitzondering zijn afspraken die echt niet kunnen wachten (bijv bezoek aan de dokter). In dat geval overlegt ze met de ouders of de kinderen een dagje overslaan of dat ze oma en opa even op laat passen. Meestal kiezen de ouders voor het laatste, want anders moeten ze zelf een dag vrij nemen.

Achtervang van andere GO’s heeft ze niet, want ze zitten allemaal helemaal volgeboekt en mogen maar een max aantal kinderen opvangen.
Alle reacties Link kopieren
Het woord zegt het toch al? Gastouder. Een kind draait dus gewoon mee in een gezin. Dus ja, dan kan je ondertussen gewoon bezoek ontvangen, boodschappen doen of naar de dokter. Mij lijkt het juist goed voor een kind.

Als een gastouder door overmacht een buurvrouw vraagt om even op te passen, is het wel zo netjes om dat de ouders te laten weten. Maar als ouder zou ik er verder geen probleem in zien. Je kiest per slot voor een gastouder die je vertrouwt, dus dan zal die buurvrouw vast wel een goede oplossing zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goh, wat bestaan er een hoop vraagstukken in de wereld. Ik zou zeggen: beloning naar prestatie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je zou eigenlijk een undercover-kind in zo'n huis moeten plaatsen met een verborgen cameraatje als je wil weten of ze hun geld wel waard zijn.

Offe, nog beter, gastouders die in elk vertrek CCTV-camera's hebben hangen zodat de ouders altijd en overal realtime kunnen blijven volgen wat er gebeurt. Misschien wat vervelend voor die gastouders, maar, dan kunnen ze ook een flinke beloning vragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Officeel hoort bezoek dat tijdens de oppas uren bij de gastouder komt een bewijs van goed gedrag te kunnen tonen. Een achterwacht die bij spoed of bezoek arts tijdelijk waarneemt moet daar ook voor bevoegd zijn.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2018 08:51
Je zou eigenlijk een undercover-kind in zo'n huis moeten plaatsen met een verborgen cameraatje als je wil weten of ze hun geld wel waard zijn.

Offe, nog beter, gastouders die in elk vertrek CCTV-camera's hebben hangen zodat de ouders altijd en overal realtime kunnen blijven volgen wat er gebeurt. Misschien wat vervelend voor die gastouders, maar, dan kunnen ze ook een flinke beloning vragen.
:rofl:
Is dat geen kinderarbeid?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet vreemd als een gastouder wat kleine dingen in huis doet, boodschappen doet met de kinderen en een keertje naar de dokter moet. Bij de huisarts komt een vrouw die daar 3x per week moet komen en zij neemt haar oppaskindje ook mee (de anderen zitten op school). Het kind vindt het hartstikke gezellig daar. Ik zie er het probleem niet van.

Wel vind ik dat wanneer je bijvoorbeeld 3 hele kleintjes hebt om op te passen, er gewoonweg geen tijd is om andere dingen te doen. Dan ben je er continu mee bezig. Maar wanneer de kinderen wat ouder zijn en bijvoorbeeld samen spelen, dan zie ik niet in waarom een gastouder tussendoor niet even haar keuken mag poetsen.
yette schreef:
18-10-2018 08:36
Het woord zegt het toch al? Gastouder. Een kind draait dus gewoon mee in een gezin. Dus ja, dan kan je ondertussen gewoon bezoek ontvangen, boodschappen doen of naar de dokter. Mij lijkt het juist goed voor een kind.

Als een gastouder door overmacht een buurvrouw vraagt om even op te passen, is het wel zo netjes om dat de ouders te laten weten. Maar als ouder zou ik er verder geen probleem in zien. Je kiest per slot voor een gastouder die je vertrouwt, dus dan zal die buurvrouw vast wel een goede oplossing zijn.
Precies ja. Wat een gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet mee zitten. De boel moet toch aan kant en als alle kinderen liggen te slapen of een uurtje rusten op de bank met een boekje is het toch geen probleem dat de GO eventjes wat bankzaken regelt?
En een vriendin die even iets op komt halen of af komt geven en een kopje koffie meedrinkt is toch ook prima? Een GO floreert juist bij huiselijkheid. Dan hoort dat er gewoon bij. Iemand die een broodje mee eet, een rondje over de markt en kibbeling halen, iets afgeven op het postkantoor, zou voor mij geen probleem zijn.

Ik zou er wel een probleem mee hebben als een huisvriend als Robert M. heel even op de kinderen zou letten, als de GO naar de kapper moet. En als onze to daar bang voor is, moet ze de gastouder zeggen dat ze graag een verklaring omtrent gedrag van die vaste bezoeker zou zien. En dat moet ze zeker aankaarten en zonodig maatregelen nemen. Dus wijkagent inschakelen, melding maken of aangifte doen en kind daar weghalen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 08:12
Ik heb zelf voor kinderopvang gekozen, juist omdat dat 'lekker zakelijk' en duidelijk is. Als je kiest voor een gastouder, kies je ook voor 'opvang in huislijke sfeer', daar hoort een keer een buurvrouw bij, die een kopje thee drinkt. Of een vaatwasser inruimen. Maar niet je eigen huis poetsen (kan ik ook niet, als ik aan het werk ben)
Ook niet naar de huisarts (voor mij ook verlof) etc.
En zonder overleg een ander op laten passen mag gewoon niet.

Bij ons in de straat was een tijdje een Gastouder, ik vroeg me altijd af, of ouders wel door hadden in wat voor chaos ze hun kinderen 's morgens achterlieten.
Licht huishoudelijk werk doen ze op het kdv ook, dus ik zou dat helemaal niet erg vinden. De buurvrouw laten oppassen dan weer wel.

Nou ja, volgens mij zeg ik hetzelfde als jij.
Alle reacties Link kopieren
Iemand anders zomaar op laten passen vind ik trouwens not done. Dat zou eerst besproken moeten worden met de ouders van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2018 08:51
Je zou eigenlijk een undercover-kind in zo'n huis moeten plaatsen met een verborgen cameraatje als je wil weten of ze hun geld wel waard zijn.

Offe, nog beter, gastouders die in elk vertrek CCTV-camera's hebben hangen zodat de ouders altijd en overal realtime kunnen blijven volgen wat er gebeurt. Misschien wat vervelend voor die gastouders, maar, dan kunnen ze ook een flinke beloning vragen.
Mijn moeder is weleens gastouder in een gezin geweest waar ze stiekem gefilmd werd. Daar kwam ze na een jaar achter. Undercover vind ik echt niet kunnen.

Niet undercover zou ik zelf ook niet prettig vinden, ik wil ook niet de hele dag ouders die mee kunnen kijken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 09:12
8.22% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven