Gastouder, hoort dit wel?

18-10-2018 08:01 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.

Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-10-2018 09:08
Iemand anders zomaar op laten passen vind ik trouwens not done. Dat zou eerst besproken moeten worden met de ouders van de kinderen.
in de standaard contracten met een GO mag het ook niet, de gastouder is namelijk je werknemer.
Niet de buurvrouw van de GO
Alle reacties Link kopieren
3x per week met je oppaskind naar de huisarts? Dat is echt belachelijk dat ouders dat goedvinden...

En ik begrijp dat je lichte schoonmaaktaken doet (opvanggerelateerd). Op het kdv stofzuigen ze ook of een doekje door de wc. Maar dat is wat anders dan de keuken schoonmaken.

Een gastouder is toch gewoon een betaalde ondernemer (ouders betalen genoeg). Omdat het in haar huis is komt het op mij over als een huisvrouw die het er een beetje bij doet. Gelukkig ken ik ook gastouders die het wel professioneel aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Lalize schreef:
18-10-2018 08:55
Officeel hoort bezoek dat tijdens de oppas uren bij de gastouder komt een bewijs van goed gedrag te kunnen tonen. Een achterwacht die bij spoed of bezoek arts tijdelijk waarneemt moet daar ook voor bevoegd zijn.
Klopt, er zijn geen regels mbt de vaatwasser, maar wel mbt de personen rondom de gastouder
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen, dagelijkse huishoudelijke taken zoals stofzuigen en de vaatwasser in- en uitruimen, een bezoekje van de buurvrouw, dat lijkt me allemaal vrij normaal bij een gastouder. Het lijkt me niet dat je een grote schoonmaak gaat houden in die tijd, een kappersbezoek vind ik ook iets te ver gaan en iemand anders in jouw plaats laten oppassen vind ik echt not-done, tenzij het echt heel hoge, onvoorziene nood is en het eenmalig plaatsvindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-10-2018 09:05

Ik zou er wel een probleem mee hebben als een huisvriend als Robert M. heel even op de kinderen zou letten, als de GO naar de kapper moet. En als onze to daar bang voor is, moet ze de gastouder zeggen dat ze graag een verklaring omtrent gedrag van die vaste bezoeker zou zien. En dat moet ze zeker aankaarten en zonodig maatregelen nemen. Dus wijkagent inschakelen, melding maken of aangifte doen en kind daar weghalen.
Tja hoe weet je dat? Die mensen hebben geen bord om de nek. Maar los van het gevaar van verkeerde bedoelingen. Een GO hoort in mijn ogen geen bezoek onder werktijd te ontvangen. Ze is er voor de kinderen. Niet om koffie te drinken met vriendinnen. Op het kdv laat de leidster ook geen vriendin komen.

En een GO hoort in eigen tijd naar de kapper te gaan lijkt mij...
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
18-10-2018 09:12
3x per week met je oppaskind naar de huisarts? Dat is echt belachelijk dat ouders dat goedvinden...

En ik begrijp dat je lichte schoonmaaktaken doet (opvanggerelateerd). Op het kdv stofzuigen ze ook of een doekje door de wc. Maar dat is wat anders dan de keuken schoonmaken.

Een gastouder is toch gewoon een betaalde ondernemer (ouders betalen genoeg). Omdat het in haar huis is komt het op mij over als een huisvrouw die het er een beetje bij doet. Gelukkig ken ik ook gastouders die het wel professioneel aanpakken.
Iemand die toevallig een maand lang 3 keer in de week op nuchtere maag bloed moet prikken en GO is, heeft dat vast overlegd met de ouders van de opvangkinderen. En het probleem is voor hun groter wanneer ze daardoor hun kind een maand niet kunnen onderbrengen. Dus ik denk dat dat wel in overleg zal zijn gegaan.
Voor wat betreft het huishouden: wat is je probleem daarmee? Als de kinderen daardoor niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben is het verkeerd. Maar schoonmaken terwijl de kinderen zichzelf vermaken is toch geen probleem? Ook op een kdv doen die hummels weleens dingen zonder leidsters erbij. En bij kleine kdv's moeten de huishoudelijke taken ook gedaan worden onder werktijd door de leidsters.

Het grote verschil is imo dat er geen vierogenbeleid geldt en dat zou me in het geval van GO de deur uit en even een andere oppas wel dwarszitten. Daar zou ik ook zeker over praten met de GO. Maar al die andere dingen die jij noemt vind ik eigenlijk geen enkel probleem. Als je dat wel een probleem zou vinden moet je op zoek gaan naar een kdv.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-10-2018 09:19
Iemand die toevallig een maand lang 3 keer in de week op nuchtere maag bloed moet prikken en GO is, heeft dat vast overlegd met de ouders van de opvangkinderen. En het probleem is voor hun groter wanneer ze daardoor hun kind een maand niet kunnen onderbrengen. Dus ik denk dat dat wel in overleg zal zijn gegaan.
er zijn gewoon regels voor hoor, als je officieel GO bent, ga je een contract aan met de ouders. Als jij elke maand een ochtend niet kunt opvangen, hebben de ouders een contract nodig met jouw buurvrouw (of wie er maar oppast).
En die buurvrouw moet ook een verklaring omtrent gedrag etc hebben.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-10-2018 08:26
En wat een rare opmerking : ze moet met de kinderen bezig zijn. Laaaaaat die kinderen gewoon eens lekker.
Op kdv lijkt me dat alles weer een doel moet hebben. Laat ze toch eens gewoon onnuttige dingen doen die kinderen.

Doen ze ook. Ze spelen, binnen en buiten, worden voorgelezen, eten lekker gezamenlijk. Is allemaal spelen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
18-10-2018 09:18
Tja hoe weet je dat? Die mensen hebben geen bord om de nek. Maar los van het gevaar van verkeerde bedoelingen. Een GO hoort in mijn ogen geen bezoek onder werktijd te ontvangen. Ze is er voor de kinderen. Niet om koffie te drinken met vriendinnen. Op het kdv laat de leidster ook geen vriendin komen.

En een GO hoort in eigen tijd naar de kapper te gaan lijkt mij...

Als jij niet wil dat er mensen op bezoek komen, bij de mensen die op je kind passen, kies je voor een kdv.
Mensen die hun kind bij een GO brengen, hebben daar eerst gesprekken.. dan weet je dus ongeveer hoe jouw gastouder werkt. Dan kun je ook kiezen voor een andere gastouder of kdv
Later is nu
evelien2010 schreef:
18-10-2018 09:18
Tja hoe weet je dat? Die mensen hebben geen bord om de nek. Maar los van het gevaar van verkeerde bedoelingen. Een GO hoort in mijn ogen geen bezoek onder werktijd te ontvangen. Ze is er voor de kinderen. Niet om koffie te drinken met vriendinnen. Op het kdv laat de leidster ook geen vriendin komen.

En een GO hoort in eigen tijd naar de kapper te gaan lijkt mij...
Pfft. Wat ben ik blij dat ik ergens woon waar mensen nog onverwacht even binnenwippen en dit totaal geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-10-2018 09:40
Pfft. Wat ben ik blij dat ik ergens woon waar mensen nog onverwacht even binnenwippen en dit totaal geen probleem is.
Maar jij bent geen gastouder, zei je net
Alle reacties Link kopieren
Hier een gastouder, in mijn eigen huis. Ik werk 4 dagen van 7-18.00 soms iets langer als ouders bijvoorbeeld in de file staan. Ook op mijn werkdagen is het nodig om een keer extra te stofzuigen, dweilen, de vaatwasser in en uitruimen. Ook staat hier de wasmachine en droger een paar keer per week gewoon aan, ik heb ook was die voor mijn werk gewassen moet worden. Vouwen en strijken doe ik echter niet onder werktijd. Een wasje ophangen samen met de kinderen, we maken er een educatief spel van, bijv. geef je me nu de rode wasknijper, daarna de groene. (ook dit soort dingen moeten gebeuren op een kdv, alleen zie je het daar meestal niet). Ramen wassen.....soms onder werktijd, soms erbuiten (alleen beneden in de ruimtes waar de kinderen komen, andere buiten werktijd). Grote boodschappen buiten werktijd, maar als we bijvoorbeeld koekjes willen bakken kan het zijn dat we eerst gezamenlijk daarvoor boodschappen doen, of een keer verse broodjes halen. Naar de huisarts gaan is voor mezelf altijd gelukt omdat buiten werktijd te plannen en anders zou zoiets, afhankelijk wat ik heb, in overleg gaan met ouders, maar je gaat niet zo makkelijk met 5 kinderen naar een huisarts. Ooit een keer fysio gehad onder werktijd, in overleg met ouders, mijn oudste kind ging mee, samen met 1 gastkind en hebben een filmpje op de tab gekeken. Ook weleens op controle geweest met zoon bij de kno arts, met 3 gastkinderen, maken er een uitstapje van, drinken iets, picknicken buiten ergens, gaan met een andere route naar ziekenhuis zodat we allemaal dingen tegenkomen om te kijken, pakken de pont.....en wederom in overleg met ouders. Het lijkt regelmatig voor te komen als ik dit zo terug lees, maar bij mij heb je het dan over 2 a 3 x per jaar op een rustige dag. Verder hou ik mee vooral bezig met de kinderen, doen samen van alles, maar ook iedere dag zijn er momenten dat ze zelf spelen, bijv. als ik de vaatwasser in en uitruim.
Overigens is een achterwacht niet verplicht een VOG te hebben. Bezoek wat regelmatig komt dan weer wel. Ik ontvang nooit zomaar bezoek als ik werk. Mijn moeder geeft weleens iets af, drinkt dan wat mee, zitten dan met z'n allen aan tafel. Mijn schoonouders halen 1 x per 2 weken mijn eigen kinderen op, dan drinken ze ook even iets. Hun hebben een VOG, zou niet perse hoeven, de bezoekjes zijn van korte duur, maar ik wil dat zelf, vind dat belangrijk. Het is ook zeker niet de bedoeling dat je even iemand anders laat oppassen zodat jij ergens heen kunt....je mag wel een vrijwilliger een kind op laten halen bij school (in overleg met ouders), maar niet de vrijwilliger in je huis laten bij de kinderen en dan zelf naar school lopen.

Als advies zou ik wel zeggen, als je ergens niet mee eens bent, ga in overleg, dat kan ook de gastouder uitleg geven of er kritischer naar kijken.
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:42
Maar jij bent geen gastouder, zei je net
Nee maar de buurvrouw wel. En daar loopt weleens iemand binnen. Gezellig toch.
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:42
Maar jij bent geen gastouder, zei je net
Waarom denk je meteen dat het over mezelf gaat dan?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-10-2018 09:50
Nee maar de buurvrouw wel. En daar loopt weleens iemand binnen. Gezellig toch.
het gaat niet om het binnenlopen, het gaat om het overdragen van de kinderen aan een ander
Als de GO naar de tandarts gaat oid.
Als jouw buuf GO is, mag jij daar gerust koffie drinken, maar niet op de kinderen passen omdat zij boodschappen wil doen.
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:54
het gaat niet om het binnenlopen, het gaat om het overdragen van de kinderen aan een ander
Als de GO naar de tandarts gaat oid.
Als jouw buuf GO is, mag jij daar gerust koffie drinken, maar niet op de kinderen passen omdat zij boodschappen wil doen.
Iemand schreef ook dat ze geen bezoek mag ontvangen.
En hoe doe je dat dan met kinderen die speelafspraken hebben en opgehaald worden? Dan blijft die ouder misschien ook koffie drinken.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-10-2018 09:57
Iemand schreef ook dat ze geen bezoek mag ontvangen.
En hoe doe je dat dan met kinderen die speelafspraken hebben en opgehaald worden? Dan blijft die ouder misschien ook koffie drinken.
VOG geldt voor iedereen die minstens 1 keer in de 3 maanden een halfuur op de locatie is tijdens opvanguren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de schoonmaakster of de buurvrouw die wekelijks tijdens opvanguren op bezoek komt. Ouders die alleen hun kind(eren) komen brengen en halen vallen hier niet onder.
Kijk, en dit is dus waarom ik geen gastouder wil. De ene ziet het als een soort oppasoma waarbij het hele leven gewoon doorgaat zoals thuis, de ander ziet het als een iets huiselijkere variant van de kinderopvang met een zakelijke insteek.

Hoe dan ook is bij beide varianten geen controle. Of ze nou oprecht gezellig met de kinderen aan de slag gaat als de deur dicht valt of dat ze de kinderen aan een berg speelgoed zet en zelf de hele dag gaat forummen (zo’n ‘gastouder’ was hier ooit). Je weet het niet als ouder.

Ik moet er zelf niet aan denken dat één persoon met 4 peuters naar de markt gaat ofzo. Die van mij ben je binnen een minuut kwijt. En wat doe je dan? Nee, veel te risicovol.
Ik ken een gastouder die met de hele bups haar eigen kind van school gaat halen. Dan moeten dus alle kinderen uit bed zijn als zij op het schoolplein staat. Ik begrijp het, maar die kinderen kunnen dus niet hun eigen ritme bepalen en slapen tot wanneer ze zelf wakker worden.

Mijn kind moet dat ook al op dagen dat ik thuis ben en ik zelf op het schoolplein moet staan. Op het kdv slaapt hij tot hij zelf wakker wordt en niet omdat de juf vindt dat het tijd is om wakker te worden.

Ook komen er vriendinnetjes mee met het meisje na school. Ik weet niet zo goed wat ik daar van vind eigenlijk. Ergens is het logisch, want idd gastOUDER. Maar toch, het is ook gewoon een opvang.
Dreamer schreef:
18-10-2018 08:19
Als je de hele dag kinderen in huis hebt, ontkom je er toch niet aan dat je af en toe de stofzuiger door het huis moet halen. Ook op het kdv wordt verschillende keren overdag geveegd. Ook tafels afnemen en de keuken weer op orde, lijken me een normale gang van zaken.

De gastouders die ik ken, hebben een vaste achtervang. Verschillende gastouders vangen voor elkaar op, als er doktersbezoek nodig is. Een echte gastouder doet het er niet zomaar even bij, die heeft een opleiding moeten doen. Als mensen niet voor een gecertificeerde gastouder kiezen, dan zul je al sneller hebben dat eea niet zo goed geregeld is.

Samen met de kinderen naar de winkel hoort juist bij de opvang, volgens mij. Ik zie ook groepjes van het kdv wel naar de winkel gaan. Is een leuk én nuttig uitje.
.
In aansluiting hierop. De regels bij GO of KDV zijn op bepaalde gebieden hetzelfde, maar op andere heel verschillend. Op een KDV mag je bijvoorbeeld niet stofzuigen in het bijzijn van de kinderen (althans, toen de GGD nog bepaalde). Uiteraard moet er wel elke dag worden schoongemaakt, waaronder stofzuigen, maar dat mag niet gebeuren als er kinderen in de ruimte zijn. Even voor het gemak ;-D je mag wel vegen tussendoor.

GO's werken verschillend, sommigen zijn bijna de hele tijd met de kinderen bezig, anderen zijn meer van 'het dagelijkse leven gaat hier gewoon door'. Dat is dus iets wat je als ouder goed met je GO moet bespreken om te kijken of jullie wensen/visies overeenkomen.

Als andere mensen (ook huisgenoten van de GO) regelmatig over de vloer komen moeten zij zich volgens de wet registreren in de personenregister kinderopvang. Dit geldt voor alle mensen die in een periode van 3 maanden minimaal een halfuur aanwezig zijn op de opvanglocatie tijdens opvanguren, dus ook de buurvrouw of vriendin die komt spelen/koffie drinken/schoonmaken/whatever.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:15
0.93% gewijzigd
ninanoname schreef:
18-10-2018 09:05
Ik zou er wel een probleem mee hebben als een huisvriend als Robert M. heel even op de kinderen zou letten, als de GO naar de kapper moet. En als onze to daar bang voor is, moet ze de gastouder zeggen dat ze graag een verklaring omtrent gedrag van die vaste bezoeker zou zien. En dat moet ze zeker aankaarten en zonodig maatregelen nemen. Dus wijkagent inschakelen, melding maken of aangifte doen en kind daar weghalen.
.
De GO is wettelijk verplicht deze huisvriend te laten registreren en koppelen aan haar in het personenregister kinderopvang. Hier is een VOG voor nodig en er vindt continue screening plaats. Dit biedt geen 100% veiligheid natuurlijk, maar is een extra stap die het afgelopen jaar genomen is om meer veiligheid en verantwoordelijkheid te creëren.

Ik weet niet wat de wettelijke regels zijn over achterwacht e.d. bij gastouders thuis, gastouderbureau's hebben hier wel altijd regels over. Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het ooit de bedoeling is om iemand anders echt op de kinderen te laten passen en zelf als gastouder afwezig te zijn behalve dus in geval van achterwacht, een achterwacht is vaak (altijd?) zelfs verplicht voor noodgevallen.
Mij lijkt het dat dagelijkse taakjes best passen in dergelijke werkdag.
Continu geen aandacht voor kinderen is echter not done!
Nee dit hoort niet, maar je bent als ouder hun werkgever dus jij bepaald of het wel of niet mag.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
18-10-2018 11:12
.
De GO is wettelijk verplicht deze huisvriend te laten registreren en koppelen aan haar in het personenregister kinderopvang. Hier is een VOG voor nodig en er vindt continue screening plaats. Dit biedt geen 100% veiligheid natuurlijk, maar is een extra stap die het afgelopen jaar genomen is om meer veiligheid en verantwoordelijkheid te creëren.

Ik weet niet wat de wettelijke regels zijn over achterwacht e.d. bij gastouders thuis, gastouderbureau's hebben hier wel altijd regels over. Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het ooit de bedoeling is om iemand anders echt op de kinderen te laten passen en zelf als gastouder afwezig te zijn behalve dus in geval van achterwacht, een achterwacht is vaak (altijd?) zelfs verplicht voor noodgevallen.
Een achterwacht is verplicht vanaf het moment dat de gastouder 4 of meer kinderen opvangt. De achterwacht is ook echt bedoelt voor noodgevallen, niet voor een vooraf gepland bezoek aan tandarts of huisarts of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
18-10-2018 10:44
Kijk, en dit is dus waarom ik geen gastouder wil. De ene ziet het als een soort oppasoma waarbij het hele leven gewoon doorgaat zoals thuis, de ander ziet het als een iets huiselijkere variant van de kinderopvang met een zakelijke insteek.

het past ook niet bij mij. Wij hadden 2 dagen KDV, en 1 dag oma
2 dagen heel zakelijk, en de oma-dag bemoeide ik me er niet mee, deed oma precies wat ze wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven