Gastouder, hoort dit wel?

18-10-2018 08:01 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.

Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
21-10-2018 14:02
Ik weet niet wat ik hier allemaal lees! Zo blij dat mijn kinderen naar een goed en professioneel kdv gaan. Zou mijn kinderen echt nooit bij iemand willen laten die allerlei andere dingen gaat doen (en dus niet met mijn kinderen bezig is), dat doe ik toch ook niet als ik aan het werk ben?

Sowieso vind ik het niet betrouwbaar dat je je kinderen bij 1 iemand achterlaat, die je niet eens kent. Het vier ogen principe is voor mij erg belangrijk.
Acht uur lang met kinderen bezig zijn is toch voor zowel ouders als kinderen onwenselijk
Natuurlijk laat je ze niet alleen en let je beetje op, maar als volwassene ga je toch zeker gewoon de krant of een boek lezen, afwassen of met andere volwassenen praten ?!

Ik geloof gewoon niet dat mensen hier in de praktijk anders instaan. En zo wel:
wat voor grote kinderen/volwassenen krijg je wel niet als die gewend zijn dat ouders en oppassen voortdurend op hen gericht zijn? Vréselijk echt .
permis schreef:
21-10-2018 15:50
Acht uur lang met kinderen bezig zijn is toch voor zowel ouders als kinderen onwenselijk
Natuurlijk laat je ze niet alleen en let je beetje op, maar als volwassene ga je toch zeker gewoon de krant of een boek lezen, afwassen of met andere volwassenen praten ?!

Ik geloof gewoon niet dat mensen hier in de praktijk anders instaan. En zo wel:
wat voor grote kinderen/volwassenen krijg je wel niet als die gewend zijn dat ouders en oppassen voortdurend op hen gericht zijn? Vréselijk echt .
Hoe oud denk je dat de kinderen bij gastouders zijn?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
21-10-2018 15:59
Hoe oud denk je dat de kinderen bij gastouders zijn?
Wat een rare vraag.
Die van mij waren van nul tot vier bij de gastouder. Die had gewoon een box hoor, voor de kleinste tijd.
permis schreef:
21-10-2018 16:37
Wat een rare vraag.
Die van mij waren van nul tot vier bij de gastouder. Die had gewoon een box hoor, voor de kleinste tijd.
We hebben het over het huis stofzuigen van een kwartier, in de leeftijd waarbij je ogen te kort komt voor 1 kind, laat staan meer. Een box is leuk tot 9 maanden daarna klimmen ze er gewoon uit hoor.
permis schreef:
21-10-2018 15:50
Acht uur lang met kinderen bezig zijn is toch voor zowel ouders als kinderen onwenselijk
Natuurlijk laat je ze niet alleen en let je beetje op, maar als volwassene ga je toch zeker gewoon de krant of een boek lezen, afwassen of met andere volwassenen praten ?!

Ik geloof gewoon niet dat mensen hier in de praktijk anders instaan. En zo wel:
wat voor grote kinderen/volwassenen krijg je wel niet als die gewend zijn dat ouders en oppassen voortdurend op hen gericht zijn? Vréselijk echt .
Ik heb zelf twee kinderen, eentje van 6 maanden en eentje van bijna 4 en ik ben dus wel degelijk een groot deel van de dag met hen bezig als ik thuis ben.

Een gastouder zorgt meestal voor vier kinderen tegelijk in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, dus ik kan me niet voorstellen dat die lekker uitgebreid een boek gaat zitten lezen met de kinderen erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
21-10-2018 16:41
Ik heb zelf twee kinderen, eentje van 6 maanden en eentje van bijna 4 en ik ben dus wel degelijk een groot deel van de dag met hen bezig als ik thuis ben.

Een gastouder zorgt meestal voor vier kinderen tegelijk in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, dus ik kan me niet voorstellen dat die lekker uitgebreid een boek gaat zitten lezen met de kinderen erbij.
Dat hangt dan kennelijk van de kinderen af. Bij mijn kinderen kon dat prima en dus kon onze gastouder dat ook.

En als ze uit de box klimmen, ben je er natuurlijk gewoon. Tijd om op de vloer te spelen of even met elkaar op pad te gaan. Daar ga je natuurlijk pragmatisch mee om.
Allemaal een beetje je eigen ding doen is iets anders dan straal negeren dat begrijpt iedereen

Constant met de kinderen bezig zijn
(en kennelijk niet eens op een hele dag kunnen afwassen of een krant lezen) vind ik belachelijk en zeker totaal onnodig.
permis schreef:
21-10-2018 16:52
Dat hangt dan kennelijk van de kinderen af. Bij mijn kinderen kon dat prima en dus kon onze gastouder dat ook.

En als ze uit de box klimmen, ben je er natuurlijk gewoon. Tijd om op de vloer te spelen of even met elkaar op pad te gaan. Daar ga je natuurlijk pragmatisch mee om.
Allemaal een beetje je eigen ding doen is iets anders dan straal negeren dat begrijpt iedereen

Constant met de kinderen bezig zijn
(en kennelijk niet eens op een hele dag kunnen afwassen of een krant lezen) vind ik belachelijk en zeker totaal onnodig.
Dat ligt inderdaad aan het temperament van de kinderen. Mijn nichtje leg je neer op een kleedje en twee uur later ligt ze daar nog. Mijn kinderen zijn actief en ondernemend, dus die liggen dan allang in een sloot als ik zelf een boek ga zitten lezen.
permis schreef:
21-10-2018 16:52
Dat hangt dan kennelijk van de kinderen af. Bij mijn kinderen kon dat prima en dus kon onze gastouder dat ook.

En als ze uit de box klimmen, ben je er natuurlijk gewoon. Tijd om op de vloer te spelen of even met elkaar op pad te gaan. Daar ga je natuurlijk pragmatisch mee om.
Allemaal een beetje je eigen ding doen is iets anders dan straal negeren dat begrijpt iedereen

Constant met de kinderen bezig zijn
(en kennelijk niet eens op een hele dag kunnen afwassen of een krant lezen) vind ik belachelijk en zeker totaal onnodig.
Nee je bent er niet als je een kwartier aan het stofzuigen bent. Als je een kwartier aan het stofzuigen bent dan doe je boven en beneden.
Sophiever schreef:
21-10-2018 10:26
Waarom is het een belachelijk hoge verwachting als ik vind dat kinderen op een opvang niet een kwartier genegeerd dienen te worden? Als dat een verwachting van hoog niveau is, is dat echt een reden om gastouders niet serieus te nemen. Wat de gastouder voor tarief vraagt staat echt los van van de verwachting dat er ook zorg aan ze geleverd dient te worden.

En waarom zou een gastouder aan huis als kinderen 2 uur slapen niet dan beneden kunnen stofzuigen of de vaatwasser inruimen? Maar moet dit gebeuren als de kinderen wakker zijn?
Het is belachelijk omdat ik vermoed dat je echt geen 25 euro per uur zou betalen, bijvoorbeeld, voor iemand met een hoge opleiding.

En waarom zou een gastouder in haar eigen huis niet hetzelfde kunnen doen? Of stofzuigen om een kind heen?
Alle reacties Link kopieren
Niet ieder kind klimt met 9 maanden uit de box of, bed, kinder- of wandelwagen.
Zou idd wat zijn als je constant met ze bezig moet zijn en amper naar de wc kunt bij wijze van spreken.
Dan doe je in mijn ogen iets juist niet goed als (gast)ouder.

"k Was afgelopen week nog bij een gastouder ( nee niet mijn zus) , gastouder stond 2 frituurpannen in de gaten te houden, 1 kind (13 maand) in bed, andere ruimte, wel zelfde verdieping, andere kind werd geëntertaind door 1 van de kinderen vd gastouder.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij een gastouder ook moeite hebben met het gebrek aan controle, dan moet je iemand toch wel echt vertrouwen. Maar voor de rest spreekt me zo'n huiselijke sfeer juist wel aan. Dat zo iemand visite krijgt of tussendoor huishoudelijke taken doet lijkt me juist een voordeel. Ik neem aan dat ze thuis ook niet aan een stuk door aandacht nodig hebben, je kunt ook even een wasje vouwen terwijl de baby slaapt en je een dreumes er een beetje bij betrekt. En op de dagen dat ze niet goed in hun vel zitten zal er ook automatisch meer met zo'n kindje worden gedaan.


En kinderen moeten op een kdv ook gewoon op hun beurt wachten, het is niet dat er één leidster is per baby of kind of dat ze netjes geordend allemaal om de beurt getroost moeten worden. Een kennis die op een babygroep van een kdv werkt vertelde dat de kinderen lang niet altijd de aandacht krijgen wanneer ze dat nodig hebben, daarvoor zijn er te veel werkzaamheden. Haar eigen kind bracht ze dan ook bij familie onder als ze werkte, dat vond ik wel apart.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
21-10-2018 16:56
Dat ligt inderdaad aan het temperament van de kinderen. Mijn nichtje leg je neer op een kleedje en twee uur later ligt ze daar nog. Mijn kinderen zijn actief en ondernemend, dus die liggen dan allang in een sloot als ik zelf een boek ga zitten lezen.
Heel apart dat je een sloot in je huis hebt of dat de baby de box uitkomt en de deur open kan doen, terwijl jij gefixeerd naar je boek blijft staren
Overdrijven is ook een vak
permis schreef:
21-10-2018 15:50
Acht uur lang met kinderen bezig zijn is toch voor zowel ouders als kinderen onwenselijk
Natuurlijk laat je ze niet alleen en let je beetje op, maar als volwassene ga je toch zeker gewoon de krant of een boek lezen, afwassen of met andere volwassenen praten ?!

Ik geloof gewoon niet dat mensen hier in de praktijk anders instaan. En zo wel:
wat voor grote kinderen/volwassenen krijg je wel niet als die gewend zijn dat ouders en oppassen voortdurend op hen gericht zijn? Vréselijk echt .
8 uur komt bijna niet voor. Reken maar op 10 uur. 10 uur ogen op je gericht hebben. Het voelt voor mij ook onnatuurlijk. Maar ik ben dan ook een schaap dat tegen de stroming ingaat en het kind zou volgen. Niet aan vaste regels houden (wel de veiligheidsregels!), omdat dat op normbasis zo hoort.
Sophiever schreef:
21-10-2018 17:13
Nee je bent er niet als je een kwartier aan het stofzuigen bent. Als je een kwartier aan het stofzuigen bent dan doe je boven en beneden.
Oh ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen. Ik bedoelde met een kwartier stofzuigen in het zicht van de kinderen. Ik zou ze zeker nooit uit zicht laten. Of het is een kindje van 3/4 jaar die tv kijkt. Maar dan alsnog zou ik op scherp staan. Het ging mij erom dat ik vind dat stofzuigen zeker moet kunnen. Als de kinderen gestampte muisjes eten, etc dan zou ik dat willen opruimen. Snoepen van de grond is niet zo fris. Hier thuis stofzuig ik in een kwartier mijn woonkamer, vaak in een half uur. Maar dan zou ik als ik hier kindjes zou hebben lopen hen ten alle tijden zien. Maar ik vind het niet fijn voor kinderen om constant te kijken/op hun lip te zitten. Doen moeders van zes kids ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
19-10-2018 00:59
Ik snap het wel, je weet niet wie er bij je kind is en wat er kan gebeuren. Op een KDV heb je tenminste nog meerdere leidsters die op letten. Een gastouder kan doen en laten wat ze wil met je kind zonder dat je er weet van hebt ( dus ook haar bezoekers kunnen nare dingen doen).

Heb hier vlakbij ook een gastouder wonen die volledig uit haar stekker ging toen een peuter ineens over wou steken. Toen dacht ik nog van “ haar reactie zal wel van de schrik zijn”, ondertussen weet ik dat ze sowieso elke dag heel erg schreeuwt tegen de oppas kindjes. Dat zijn dingen die op een KDV niet zo snel zullen gebeuren. Van de gastouder heb ik een melding gemaakt bij het gastouder bureau.
Ik woon vlakbij de speelplaats van een kdv en buiten het gekrijs van kinderen (en dan echt gekrijs) hoor ik ook regelmatig leidsters schreeuwen. Verder zitten ze erg veel op hun telefoon te spelen.
Mijn ervaring is ook dat de kinderen wie het meeste aandacht vragen, ook de meeste aandacht krijgen. Bij een rustige baby gebeurd het wel eens dat er een voeding veel te laat wordt gegeven.
Ik heb niet zo een hoge pet op van kdv's.

Dat een gastouder boodschappen ed doet zou ik absoluut geen probleem vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven