Geboren in de jaren 70, 80 of 90? Donorkind?

23-01-2024 15:35 2138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of ik bij de goede pijler zit.

Allereerst een tip:

https://podcastluisteren.nl/pod/De-Kwak-Kwaakt

Een paar jaar geleden kwam ik erachter doordat iemand zich versprak dat ik een donorkind was. De bedoeling was dat dit tot de dood van mijn ouders en ook mijn eigen dood geheim zou blijven. Als de verspreking er niet was geweest was ik er nooit achtergekomen.

Daarom wil ik nu proberen andere volwassenen te helpen. De onzichtbare groep donorkinderen. Die hun levenlang al worden voorgelogen door mensen die jou leerden dat je eerlijk moest zijn.

Eerlijk? Ik had nooit verwacht dat ik een donorkind zou zijn. Mijn moeder kon achteraf gezien bijzonder goed liegen. Ze had een uitgebreid verhaal klaar over zwangerschappen die niet goed gingen en uiteindelijk na jaren die wonderdokter die haar en mijn vader geholpen heeft.

Dat mijn broer en ik niet op mijn ouders of elkaar leken kon ze ook prima verklaren. Er was altijd wel een oma of neef waar de een of ander kennelijk op leek.

Naar schatting weten ongeveer 40.000 volwassenen niet dat ze een andere biologische vader hebben dan dat ze dachten. De ouders zullen het nooit vertellen. Zij hebben nooit hun verantwoordelijkheid genomen wat betreft kans op relaties met halfbroers en zussen. Of ernstige erfelijke ziektes. Overal werd over gelogen.

De ouders komen op een leeftijd dat ze zullen overlijden. Missie geslaagd, zij hun kinderen, de kinderen zelf, en vele anderen levenslang voorgelogen en met de leugens dan sterven.

De donoren worden ook ouder en zijn al vaak niet meer in leven.

Ik hoop dat ik op deze manier mensen wakker kan schudden die denken dit kan weleens over mij gaan.

Iedereen van de 40.000 personen die nog op tijd erachter komt is er één. Op wat kleine campagnes na stopt de overheid alles in de doofpot.

Doe een test bij Ancestry of Myheritage en laat je helpen door mensen die dat goed kunnen.

Ik heb inmiddels 11 halfbroers en zussen gevonden en ben zo blij dat ik niet meer in een leugen leef.

Handige link: https://pzz.to/click?uid=13240&referrer ... %20this%7D
bamboetafeltje wijzigde dit bericht op 02-05-2024 12:48
15.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
23-01-2024 15:35
Op wat kleine campagnes na stopt de overheid alles in de doofpot.

Doe een test bij Ancestry of Myheritage en laat je helpen door mensen die dat goed kunnen.

Ik heb inmiddels 11 halfbroers en zussen gevonden en ben zo blij dat ik niet meer in een leugen leef.

Heel naar dat je ouders je zo voorgelogen hebben en fijn dat je nu toch meer informatie hebt kunnen achterhalen. Wat bedoel je met de overheid die 'alles' (wat precies?) in de doofpot stopt, terwijl ze tegelijkertijd ook campagnes over hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is juist veel over te doen geweest de afgelopen jaren, dus niet echt iets wat in de doofpot wordt gestopt. Ja, door de ouders van de donorkinderen misschien die hun mond houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me voorstellen dat het voor jou erg heftig was om erachter te komen dat je een kind van een donor bent. Vooral als je inderdaad in je jeugd al vragen hebt gesteld en het niet alleen is verzwegen maar er ook echt leugens zijn verteld.

Ik ben het niet met je eens dat de overheid alles in de doofpot stopt. Wat wel klopt, is dat er rechtszaken zijn geweest met als uitkomst dat de anonimiteit van de donor een hogere prioriteit kreeg dan de vragen van het donorkind. En dat is voor die 'kinderen' keihard.
Naast commerciële partijen als MyHeritage en Ancestry heeft ook het FIOM een DNA-databank. Maar die is wel beperkter.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
23-01-2024 17:14
Heel naar dat je ouders je zo voorgelogen hebben en fijn dat je nu toch meer informatie hebt kunnen achterhalen. Wat bedoel je met de overheid die 'alles' (wat precies?) in de doofpot stopt, terwijl ze tegelijkertijd ook campagnes over hebben?
Alles in de doofpot was inderdaad niet de juiste woordkeuze maar er zijn zeker geen grote campagnes gevoerd. Ze doen niet actief hun best om de donorkinderen "wakker te schudden" in de zin van dat die gaan denken jeetje dat gaat over mij. Als een kind zelf vermoedens heeft is er via fiom wel wat mogelijk. Maar deze periode met de donorkinderen wordt wel gezien als grote blamage, de staat heeft hieraan meegewerkt. Daarom wordt niet alles op alles gezet mensen wakker te schudden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
23-01-2024 17:51
Ik kan me voorstellen dat het voor jou erg heftig was om erachter te komen dat je een kind van een donor bent. Vooral als je inderdaad in je jeugd al vragen hebt gesteld en het niet alleen is verzwegen maar er ook echt leugens zijn verteld.

Ik ben het niet met je eens dat de overheid alles in de doofpot stopt. Wat wel klopt, is dat er rechtszaken zijn geweest met als uitkomst dat de anonimiteit van de donor een hogere prioriteit kreeg dan de vragen van het donorkind. En dat is voor die 'kinderen' keihard.
Naast commerciële partijen als MyHeritage en Ancestry heeft ook het FIOM een DNA-databank. Maar die is wel beperkter.
Dan moet je wel doorhebben dat je een (potentieel) donorkind bent. Er lopen nog waarschijnlijk 40.000 rond. In de biologieboeken wordt dit niet verteld bijvoorbeeld. Als je geen enkel benul ervan hebt ga je niet testen. En wat betreft de testen die zijn voor veel mensen ook niet echt bekend. Veel weten niet dat je via dit soort testen kan achterhalen of je een donorkind bent en dus helemaal niet een test met je vermoedelijke vader ofzo hoeft te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
23-01-2024 17:57
Alles in de doofpot was inderdaad niet de juiste woordkeuze maar er zijn zeker geen grote campagnes gevoerd. Ze doen niet actief hun best om de donorkinderen "wakker te schudden" in de zin van dat die gaan denken jeetje dat gaat over mij. Als een kind zelf vermoedens heeft is er via fiom wel wat mogelijk. Maar deze periode met de donorkinderen wordt wel gezien als grote blamage, de staat heeft hieraan meegewerkt. Daarom wordt niet alles op alles gezet mensen wakker te schudden.
Ik ben een donorkind. Het klimaat is de afgelopen jaren zeker ten gunste van donorkinderen veranderd, ook vanuit de overheid. Moet nu weg,
Maar zal later nog wat uitgebreider reageren. Overigens vind ik dat vooral zwijgende ouders wakker geschud moeten worden
Alle reacties Link kopieren Quote
maar wat had de overheid moeten doen dan? Je kunt mensen niet verplichten om hun kind de waarheid te vertellen. Sinds 2004 is het niet meer mogelijk om anoniem te doneren, maar er is geen wet die bepaalt dat je tegen je kind moet vertellen dat het verwekt is met donorsperma/eicel.
Ik snap heel goed dat het enorm pijnlijk is om te ontdekken dat je ouders je hele leven tegen je hebben gelogen. Of je dat wettelijk kunt aanpakken, lijkt me niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Daarom… “nu het nog kan” om ouders te bereiken en hen voor te lichten dat het beter is om het hun kind zelf te vertellen. Je moet er niet aan denken dat dit uitkomt als je ouders al overleden zijn en je met heel veel vragen blijft zitten.
anoniem_65b253ea3814e wijzigde dit bericht op 23-01-2024 18:07
8.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
23-01-2024 18:01
Ik ben een donorkind. Het klimaat is de afgelopen jaren zeker ten gunste van donorkinderen veranderd, ook vanuit de overheid. Moet nu weg,
Maar zal later nog wat uitgebreider reageren. Overigens vind ik dat vooral zwijgende ouders wakker geschud moeten worden
Ja de zwijgende ouders moeten zeker wakker worden geschud. Maar het is absurd hoe sommigen al tientallen jaren actief liegen. Ze zijn vaak van plan het nooit te vertellen. Dat is echt vreselijk.
rosanna08 schreef:
23-01-2024 18:04
maar wat had de overheid moeten doen dan? Je kunt mensen niet verplichten om hun kind de waarheid te vertellen. Sinds 2004 is het niet meer mogelijk om anoniem te doneren, maar er is geen wet die bepaalt dat je tegen je kind moet vertellen dat het verwekt is met donorsperma/eicel.
Ik snap heel goed dat het enorm pijnlijk is om te ontdekken dat je ouders je hele leven tegen je hebben gelogen. Of je dat wettelijk kunt aanpakken, lijkt me niet.

Die wet zou er imo moeten komen. En een register zodat kinderen ingelicht worden vanaf een bepaalde leeftijd. Dan weten ouders dat ze een deadline hebben en geleidelijk hun kind al gaan inlichten.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
23-01-2024 18:04
maar wat had de overheid moeten doen dan? Je kunt mensen niet verplichten om hun kind de waarheid te vertellen. Sinds 2004 is het niet meer mogelijk om anoniem te doneren, maar er is geen wet die bepaalt dat je tegen je kind moet vertellen dat het verwekt is met donorsperma/eicel.
Ik snap heel goed dat het enorm pijnlijk is om te ontdekken dat je ouders je hele leven tegen je hebben gelogen. Of je dat wettelijk kunt aanpakken, lijkt me niet.
Nee het is niet verplicht maar ik vraag me af wat voor iemand moet je zijn om het niet te vertellen... Ik kan me daar niks bij voorstellen al was het alleen maar (en daarnaast dus veel andere redenen) vanwege de kans op relaties met halfbroers en zussen of medische zaken. Daarnaast leert de gemiddelde ouder aan een kind dat die niet mag liegen. Dat vinden ze niet kunnen. Waarom zou een kind niet mogen liegen over iets kleins zoals het pakken van een extra toetje zonder te vragen en zou het in de ogen van diezelfde ouder wel ok over de afkomst van een kind te liegen. Dat kan toch niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Keskus schreef:
23-01-2024 18:09
Die wet zou er imo moeten komen. En een register zodat kinderen ingelicht worden vanaf een bepaalde leeftijd. Dan weten ouders dat ze een deadline hebben en geleidelijk hun kind al gaan inlichten.
Ja!
Alle reacties Link kopieren Quote
Keskus schreef:
23-01-2024 18:06
Daarom… “nu het nog kan” om ouders te bereiken en hen voor te lichten dat het beter is om het hun kind zelf te vertellen. Je moet er niet aan denken dat dit uitkomt als je ouders al overleden zijn en je met heel veel vragen blijft zitten.
Die campagne ken ik maar is klein. Daarmee wordt een onwetend donorkind niet wakker geschud. Dan denk ik eerder aan talloze reclames op tv, billboards enz met heel veel informatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik denk niet dat ouders liegen of eigenlijk verzwijgen om hun kind te kwetsen, maar uit angst. Angst dat een kind ze dan niet meer als ouder ziet. Angst dat de buitenwereld ze veroordeelt. Schaamte dat het niet lukt om zelf een kind te verwekken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het een goede keuze is om het op deze manier te doen. Ik denk dat het beter is voor iedereen om vanaf dag 1 er eerlijk en open over te zijn. Er is niks om je voor te schamen.
Het is denk ik ook wel een tijdsdingetje, tegenwoordig zijn mensen er veel opener en openmindeder over dan in die tijd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is allang een stichting voor. Stichting Donorkind. Ik zou me daarbij aansluiten. En een beetje temperen in de Florence Nightingaletoon. Doe je het echt voor anderen of voor jezelf? Ik denk nog veel onverwerkte persoonlijke pijn in je verhaal te lezen en ook wat invulling over de intentie van je ouders en/of de betrokken artsen . Maar dat kan aan mij liggen. Sterkte in ieder geval.
macarinata wijzigde dit bericht op 23-01-2024 18:16
11.33% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
23-01-2024 17:59
Dan moet je wel doorhebben dat je een (potentieel) donorkind bent. Er lopen nog waarschijnlijk 40.000 rond. In de biologieboeken wordt dit niet verteld bijvoorbeeld. Als je geen enkel benul ervan hebt ga je niet testen. En wat betreft de testen die zijn voor veel mensen ook niet echt bekend. Veel weten niet dat je via dit soort testen kan achterhalen of je een donorkind bent en dus helemaal niet een test met je vermoedelijke vader ofzo hoeft te doen.
Maar ja, hoe kom je daarachter? Jij was er ook niet achter gekomen als niemand zich versproken had. Of waren er andere signalen? Hoe kun je mensen 'wakker schudden'?
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
23-01-2024 18:14
ik denk niet dat ouders liegen of eigenlijk verzwijgen om hun kind te kwetsen, maar uit angst. Angst dat een kind ze dan niet meer als ouder ziet. Angst dat de buitenwereld ze veroordeelt. Schaamte dat het niet lukt om zelf een kind te verwekken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het een goede keuze is om het op deze manier te doen. Ik denk dat het beter is voor iedereen om vanaf dag 1 er eerlijk en open over te zijn. Er is niks om je voor te schamen.
Het is denk ik ook wel een tijdsdingetje, tegenwoordig zijn mensen er veel opener en openmindeder over dan in die tijd.
Niemand heeft zr gedwongen, er hebben ook genoeg afgehaakt toen ze hoorden dat een kind krijgen alleen nog mogelijk was door de hele wereld te gaan voorliegen inclusief de kinderen zelf en daarnaast dan zwanger raken van totaal onbekende mannen met risico's voor het kind. Daarnaast weet ik dat veel vrouwen die dat wel wilden, en niet afhaakten zoals er ook zeker gebeurde, (die vrouwen bleven kinderloos achter of gingen voor adoptie, nee zeggen tegen dit duistere plan was echt wel een optie)

Vaak deden vrouwen van te voren vrij easy over dat "kleine zaadje". Het zou geen waarde hebben, het zou gaan om nurture enz. Als het kind er eenmaal was was het kennelijk toch opeens niet meer zo easy. Het is in mijn ogen op "2 verhalen steunen" enerzijds is het allemaal prima een anonieme donor en ging het om een onzichtbaar bouwsteentje. Als dat dan zo is waarom dan niet vertellen?

En waarom dan wel van de kinderen eerlijkheid verlangen? Waarom zou je als donorkind eerlijk naar je ouders moeten zijn terwijl zij het wel ok vinden over iets extreems belangrijks te liegen. Ik snap dat niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
23-01-2024 18:11
Die campagne ken ik maar is klein. Daarmee wordt een onwetend donorkind niet wakker geschud. Dan denk ik eerder aan talloze reclames op tv, billboards enz met heel veel informatie.
Daar kun je ook zelf mee aan de slag. Deel bv. de info van Stichting Donorkinderen op Instagram, Facebook en/of LinkedIn, vertel jouw persoonlijke verhaal en vraag je volgers dit te delen. Daar bereik je waarschijnlijk meer mensen mee dan een post hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
23-01-2024 18:16
Maar ja, hoe kom je daarachter? Jij was er ook niet achter gekomen als niemand zich versproken had. Of waren er andere signalen? Hoe kun je mensen 'wakker schudden'?
Toch zijn er wel vaak signalen. Nee niet altijd geldt dit uiteraard. Ook kinderen van dezelfde vader kunnen enorm van uiterlijk verschillen maar wat wel wake-ups zijn of kunnen zijn

- oudere ouders
- hetero ouders
- maximaal 2 kinderen
- vaak verschillend van uiterlijk
- ouders lang geen kinderen kunnen krijgen
- opeens was daar die wonderdokter die toch zorgde voor voldragen zwangerschappen
- pasklare antwoorden over vragen over oogkleuren, haarstructuren, lengtes (o oma had dat ook, papa had dat vroeger ook)
- geboren in de 70s 80s of 90s

Let op, dit is wat er vaak aan de hand is. En ja ik weet dat er talloze gevallen zijn dat wat hierboven staat geldt en het niet om donorkinderen gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
23-01-2024 18:20
Niemand heeft zr gedwongen, er hebben ook genoeg afgehaakt toen ze hoorden dat een kind krijgen alleen nog mogelijk was door de hele wereld te gaan voorliegen inclusief de kinderen zelf en daarnaast dan zwanger raken van totaal onbekende mannen met risico's voor het kind. Daarnaast weet ik dat veel vrouwen die dat wel wilden, en niet afhaakten zoals er ook zeker gebeurde, (die vrouwen bleven kinderloos achter of gingen voor adoptie, nee zeggen tegen dit duistere plan was echt wel een optie)

Vaak deden vrouwen van te voren vrij easy over dat "kleine zaadje". Het zou geen waarde hebben, het zou gaan om nurture enz. Als het kind er eenmaal was was het kennelijk toch opeens niet meer zo easy. Het is in mijn ogen op "2 verhalen steunen" enerzijds is het allemaal prima een anonieme donor en ging het om een onzichtbaar bouwsteentje. Als dat dan zo is waarom dan niet vertellen?

En waarom dan wel van de kinderen eerlijkheid verlangen? Waarom zou je als donorkind eerlijk naar je ouders moeten zijn terwijl zij het wel ok vinden over iets extreems belangrijks te liegen. Ik snap dat niet.
Wat bedoel je met dit duistere plan? Werden ouders verplicht om te zwijgen?

Ik denk dat je deze vragen aan je ouders moet stellen als je de antwoorden wil krijgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
23-01-2024 18:21
Daar kun je ook zelf mee aan de slag. Deel bv. de info van Stichting Donorkinderen op Instagram, Facebook en/of LinkedIn, vertel jouw persoonlijke verhaal en vraag je volgers dit te delen. Daar bereik je waarschijnlijk meer mensen mee dan een post hier.
Dat bedoel ik niet. Het gaat om onwetende voorgelogen groep. Ik denk juist dat een viva forum goed is. Een onwetend donorkind gaat echt niet op de facebook van donorkinderen kijken die heeft daar niks te zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je boos bent op de verkeerde.
Niet de overheid, maar jouw ouders hebben hierin gefaald (als je dat al zo moet zien)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
23-01-2024 18:25
Wat bedoel je met dit duistere plan? Werden ouders verplicht om te zwijgen?

Ik denk dat je deze vragen aan je ouders moet stellen als je de antwoorden wil krijgen.
Ja als de man onvruchtbaar was was er nog 1 optie. Iets heel duisters. Na sluitingstijd van de kliniek door de voordeur naar binnen, de donor ging door de achterdeur naar buiten. Je zou zwanger raken van onbekende mannen en zou niks van deze mannen weten. Je moest bereid zijn de hele familie, je kinderen voor te liegen. Geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel te hebben tav medische afwijkingen bij het kind of kans op relaties met halfbroers en zussen. Er zijn veel vrouwen toen afgehaakt maar er waren ook veel vrouwen bereid dit wel te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
23-01-2024 18:28
Ik denk dat je boos bent op de verkeerde.
Niet de overheid, maar jouw ouders hebben hierin gefaald (als je dat al zo moet zien)
Beide hebben gefaald vind ik. Ouders hadden dit nooit moeten doen en overheid had dit nooit goed moeten keuren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven