Gedoe om een traktatie...

20-09-2017 13:12 311 berichten
Onlangs ben ik naar school geroepen voor het volgende.

Mijn dochter weigert namelijk sommige traktaties en dat mag niet?
Op maandag en dinsdag heeft ze de ene leerkracht waar ze de ogen dicht moeten doen en dan pas zien wat ze krijgen, vaak geeft ze het weg.
Andere dagen zegt ze weleens "nee dankjewel."
Nu word ik aangesproken op dat traktaties weigeren en weggeven kwetsend is. En ook niet leuk voor kinderen die dan maar een traktatie hebben ten opzichte van de enkeling die er nu twee heeft.

Ik vind het maar gezeur dat een meisje van 8 alles moet accepteren aan lolly's en stuiterballen als ze een eigen wil heeft.
Is dat bij jullie op school ook zo?
Ik heb gezegd van dat het thuis dan weg wordt gegooid als het mee moet en je dan beter iemand anders er gelukkig mee kan maken maar daar wordt afwijzend op gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen kinderen dan die iets niet mogen ivm een allergie. Die pakken het toch ook niet aan?
Ik vind dat als je kind beleeft kan bedanken het helemaal oke dat ze dat doet. Maar ik zou mijn kind dan ook leren om niet te leven naar de grillen an de sociaal maatschappelijke norm
Alle reacties Link kopieren
momo1980 schreef:
20-09-2017 13:27
Mijn dochter lust heel weinig zoetigheid dus ook weinig traktaties en de juf heeft haar uitgelegd dat het zielig is voor het trakterende kindje als je de traktatie niet aanpakt. Dus dat ze het netjes aanpakt en dankjewel zegt en dat ze uiteraard niks hoeft op te eten. Dus dan stopt ze het in haar broodtrommel. Prima oplossing toch!
Ik was trouwens ook een kind die niet van zoetigheid hield (nog steeds niet trouwens), volgens mij nam ik veel traktaties vroeger ook mee naar huis of deelde (lees gaf het af) het in de pauze met vriendinnen die het wel lekker vonden, heb er nooit commentaar op gehad. Maar volgens mij zag diegene die trakteerde het niet en als het een vriendinnetje van mij was wist ze al dat ik het toch niet lustte en vonden ze het nooit erg. Dat begrip was er op heel jonge leeftijd al toen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een verwend nest je kind.
Ik vind het ook knap triest dat je als ouder zijnde dit asociale gedrag goedkeurt.
Laat haar gewoon de traktatie aannemen en zich niet zo arrogant gedragen .Nog nooit gehoord dat kinderen een traktatie weigeren.
Ik kan me helemaal voorstellen dat de leerkrachten er doodziek van worden, je zou toch zo'n kind in je klas hebben en dan ook met zo'n moeder brrr.
Alle reacties Link kopieren
To, ik snap het dilemma. Je vindt het fijn dat ze zelf aan durft te geven wat ze wel of niet wil. En dat ze dit ook netjes/beleefd kan aangeven. Aan de andere kant wil school dat ze het aanneemt want dat is beleefd/niet kwetsend.

Ikzelf zou het belangrijker vinden dat mijn kind netjes kan aangeven dat ze iets niet wilt (grenzen aangeeft), dan iets doen om de lieve vrede te bewaren. Maar dat is ook omdat ik zelf geen dingen aanneem die ik niet wil, zowel als het gaat om aangeboden eten als om aangeboden spullen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pluisi schreef:
20-09-2017 13:20
Het is niet netjes om een traktatie te weigeren, nogal kwetsend voor het kind dat trakteert. Zo weiger je ook geen kado als je jarig bent omdat je het niet mooi vind. Dus gewoon mee naar huis nemen.
Dit ja.
Laat je dochter het gewoon mee naar huis nemen.
Eet het zelf op, geef het weg.
Of als het lang houdbaar is zet je het in de snoepkast.
Alle reacties Link kopieren
Vaak Chocomelk op school?! Daar zou ik zo niet blij van worden. En dan vervolgens al die juffen gaan zeuren over al die drukke kids in de klas....

Maar goed, je punt; ik vind het een beetje verwend overkomen dat je dochter weigert en de kadootjes niet leuk vindt.
Mag ze vinden hoor, het zijn ook 9 van de 10x nutteloze dingen, maar neem gewoon aan en neem mee naar huis en geef het daar weg.
Onverpakte traktaties ; gewoon nee dank je zeggen en laten liggen. en het dan dus niet aan een bepaald vriendinnetje geven die er dan dus altijd 2 krijgt.
Mijn dochter is van dezelfde leeftijd en ja, dat zou inderdaad reden zijn voor felle discussies onder die meiden in de klas.
Paulien75 schreef:
20-09-2017 13:32
Klinkt als een verwend nest je kind.
Ik vind het ook knap triest dat je als ouder zijnde dit asociale gedrag goedkeurt.
Laat haar gewoon de traktatie aannemen en zich niet zo arrogant gedragen .Nog nooit gehoord dat kinderen een traktatie weigeren.
Ik kan me helemaal voorstellen dat de leerkrachten er doodziek van worden, je zou toch zo'n kind in je klas hebben en dan ook met zo'n moeder brrr.
Edit/ excuus had niet alle reacties van TO goed gelezen verder.
anoniem_348607 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 13:41
5.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Jammer de bammer. Aannemen en thuis geef je het weg of gooi je het weg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ohja hier is zoon ook geen extreme zoetekauw.
Maar de traktaties worden uitgedeelt zodat ze mee naar huis worden genomen.
Chips eet hij wel zelf..maar snoep e.d. beland vaak in de snoepbak of in de buik van papa :hyper:
dianaf schreef:
20-09-2017 13:33
To, ik snap het dilemma. Je vindt het fijn dat ze zelf aan durft te geven wat ze wel of niet wil. En dat ze dit ook netjes/beleefd kan aangeven. Aan de andere kant wil school dat ze het aanneemt want dat is beleefd/niet kwetsend.

Ikzelf zou het belangrijker vinden dat mijn kind netjes kan aangeven dat ze iets niet wilt (grenzen aangeeft), dan iets doen om de lieve vrede te bewaren. Maar dat is ook omdat ik zelf geen dingen aanneem die ik niet wil, zowel als het gaat om aangeboden eten als om aangeboden spullen.

Eens.



Je kan misschien ook tegen je dochter zeggen dat ze best mag weigeren. Maar dat het soms beter is voor de anders als je het in je tas stopt. Ik vind dat achterlijk maar ja.. je ziet hier als dat mensen persoonlijk beledigd raken als iemand iets niet lust of hun prul wil hebben. .. hun kinderen zullen dat wel meekrijgen en ook zo reageren.

Maar als het direct opgegeten of gedronken moet worden en ze wil niet. Dan wil ze niet. Dat zou ik echt wel even duidelijk maken aan de juf.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 13:40
13.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
20-09-2017 13:32
Hoe doen kinderen dan die iets niet mogen ivm een allergie. Die pakken het toch ook niet aan?
Ik vind dat als je kind beleeft kan bedanken het helemaal oke dat ze dat doet. Maar ik zou mijn kind dan ook leren om niet te leven naar de grillen an de sociaal maatschappelijke norm
Mijn kind is allergisch en die heeft een eigen trommeltje maar de meeste ouders houden er rekening mee.
De juf of meester stuurt aan het begin van het jaar een mailtje met welke kinderen allergisch zijn zodat als de ouders dat willen hier rekening mee kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-09-2017 13:38
Eens.

Ik zou dit ook zo melden bij de leerkracht.
En je kan ook tegen je dochter zeggen dat ze best mag weigeren. Maar dat het soms beter is voor de anders als je het in je tas stopt.
Maar als het direct opgegeten of gedronken moet worden en ze wil niet. Dan wil ze niet. Dat zou ik echt wel even duidelijk maken aan de juf.
Dat vind ik een goede opmerking!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Een middag tv kijken in groep vijf? Leuk die verjaardagen daar, klinkt een beetje als een kleuterklas.

En inderdaad aanpakken met een dankjewel en meenemen zonder pruilen.
Alle reacties Link kopieren
"Nu word ik aangesproken op dat traktaties weigeren en weggeven kwetsend is. En ook niet leuk voor kinderen die dan maar een traktatie hebben ten opzichte van de enkeling die er nu twee heeft"

Nou duidelijk toch! Het is kwetsend, de juf spreekt je erop aan, dus kind opvoeden.. Regel van school, klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon houdt niet van chocola. Wij hebben de afspraak dat hij een traktatie met chocola gewoon aanneemt, het betreffende kind bedankt voor de traktatie en het dan mee naar huis neemt, waar hij het inruilt voor iets dat hij wel lekker vindt. Simpel zat!
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Het is verder niet belangrijk wat ze liever heeft. En die cadeautjes die ze niet leuk vindt zou ze van mij gewoon aan moeten pakken. Lijkt me behoorlijk lullig voor het trakterende kind als de helft 'nee' zegt. Komt over alsof zijn/haar traktatie niet leuk/goed genoeg is.

Lijkt me dat je er thuis wel iemand blij mee kan maken (broertje, zusje, neefje, nichtje, buurjongetje ect.).
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
20-09-2017 13:41
Mijn zoon houdt niet van chocola. Wij hebben de afspraak dat hij een traktatie met chocola gewoon aanneemt, het betreffende kind bedankt voor de traktatie en het dan mee naar huis neemt, waar hij het inruilt voor iets dat hij wel lekker vindt. Simpel zat!
Ja toch niet dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
En?
Iets met een gegeven paard..
Divaatje hoor.
Ik begrijp jouw redenatie. Én ik begrijpt school’s redenatie.

De gever voelt zich afgewezen. Een volwassene kan relativeren, een kind van die leeftijd niet.
Ik vind het onzin dat een kind traktaties perse moet aannemen. Als een collega trakteert op taart en ik daar geen zin in heb hoef ik het toch ook niet aan te nemen? Als het kind vriendelijk bedankt is het prima lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Dat je daar als ouder nog over na moet denken, onbegrijpelijk. Mijn kind vindt de cadeautjes niet altijd even leuk, hoe krijg je het je strot je toetsenbord uit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Die speeltjes aannemen en in een bak doen, kan je weer weggeven, nu komen er weer acties voor sintkadootjes voor de kinderen met arme ouders. Of de schoenboxacties. Kan je vullen met schoolspullen en met zulke dingen.

Ik blijf erbij dat netjes weigeren moet kunnen. Zeker bij eten en drinken die ze direct op moet eten.
Maar mischien vind ze dit wel een leuk idee voor die prulletjes? Weggeven?
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
20-09-2017 13:46
Ik vind het onzin dat een kind traktaties perse moet aannemen. Als een collega trakteert op taart en ik daar geen zin in heb hoef ik het toch ook niet aan te nemen? Als het kind vriendelijk bedankt is het prima lijkt me.
Wat degene hierboven zegt. Kinderen kunnen dat toch helemaal niet relativeren. Je doet de traktatie in je broodtrommel en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
bij ons op school moeten ze het ook aanpakken.dat begint al op de peuterspeelzaal.dat moeten onze kinderen van ons ook.
de jarige is supertrots op zijn/haar traktatie,dat pak je netjes aan en bedankt.dat is gewoon beleefd.
hoef je het echt niet,dan gooi/geef je het later maar weg.
laatst trakteerde onze dochter van 4 in de kleuterklas.die juf zet tegenwoordig een schaal op tafel,waar kinderen hetgeen ze niet lusten op mogen leggen,en dan mag een ander het weer pakken. maar ze moeten wel eerst de traktatie aannemen,dankjewel zeggen en zingen en dan pas wegleggen. bij juffen die dat niet doen moeten de kinderen zelf maar creatief zijn.in de broodtrommel stoppen bijvoorbeeld.

met die chocomel vind ik een ander verhaal.dat moet ze gewoon kunnen weigeren.er wordt wat te drinken aangeboden en ze hoeft niet. niet vergelijkbaar met een traktatie.
als ze water zou weigeren omdat ze liever chocomel heeft mag daar wel wat van gezegd worden,maar als ze liever water heeft dan chocomel;hallo ...

ik zou dus a;dochter leren een traktatie aan te pakken en weg te stoppen, en b;bij de juf aangeven dat dochter geen chocomel lust en liever water drinkt. ze kan zelf met haar beker naar de kraan lopen,juf heeft er niet eens werk aan.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-09-2017 13:47
Die speeltjes aannemen en in een bak doen, kan je weer weggeven, nu komen er weer acties voor sintkadootjes voor de kinderen met arme ouders. Of de schoenboxacties. Kan je vullen met schoolspullen en met zulke dingen.

Ik blijf erbij dat netjes weigeren moet kunnen. Zeker bij eten en drinken die ze direct op moet eten.
Maar mischien vind ze dit wel een leuk idee voor die prulletjes? Weggeven?
Heb je de avond van tevoren cupcakes met je moeder gebakken, weigert de helft van de klas want.. lust ik niet. Echt hou op schei uit. Verwende koters!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven