Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Amsterdam hoeven minima helemaal geen ouderbijdrage te betalen. Alleen ff de stadspas scannen.
.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 08:28
99.69% gewijzigd
NYC schreef:
16-11-2019 14:14
Dit denk ik ook hoor, maar ik denk dus inderdaad ook dat er de animo niet voor is. En dan bedoel ik niet alleen vanuit de ouders die voor een school kiezen, maar ook voor de leerkrachten, directie, bestuur etc. is die animo er op de (meeste) scholen niet. Want ik geloof echt niet dat het alleen een kwestie van geld is. Aanbod van extra muziek/science/schaaklessen ofzo misschien nog wel, maar er zijn óók verschillen te zien in idd televisie aan bij de kleuters (of niet, of in geval van wel; wát dan?), de inrichting van het schoolplein, hoe je omgaat met zaken als voeding en milieu op school etc. De manier waarop vorm gegeven wordt aan vieringen etc.

Dus naar mijn idee heeft het allemaal niet zoveel te maken met het extra geld dat scholen tot hun beschikking hebben/krijgen want waarom verschillen scholen dan ook op de (vrijwel) kosteloze onderdelen zo sterk?

Precies :thumbsup:

Het gaat om een schoolcultuur/beleid dat bij je past.
Fitcross schreef:
16-11-2019 16:57
Precies :thumbsup:

Het gaat om een schoolcultuur/beleid dat bij je past.
Eens, maar wat ik vooral bedoelde: de groep “kritische ouders” zoekt waarschijnlijk in veel gevallen toch wel door naar een school met een cultuur/beleid dat bij hun gezin aansluit, maar er zijn ook een hoop scholen die te maken krijgen met een groep ouders die uit gemak voor die school kiest, zich niet vooraf bewust heeft verdiept in de pedagogische visie of een groen schoolplein of gezonde lunches etc. En dan is mijn vraag dus vooral... waarom doen scholen in dit soort wijken en/of dorpen niet zélf beter hun best om er wat van te maken? Ze weten waarschijnlijk al vooraf dat de ouders in deze wijk geen vragen gaan stellen over buiten spelen of gezond lunchen of de aankleding van een kleuterklas.

Dus zou je denken, als je het níet doet om het voor ouders een aantrekkelijke school te maken, dan toch vanuit de wetenschap dat het bevordelijk is voor het pedagogische en leerklimaat van de kinderen?

Maar nu zie je dus in zekere zin een soort “dubbele benadeling” van leerlingen...
Geld is één ding natuurlijk maar verklaart dit álles?
NYC schreef:
16-11-2019 14:14
Dit denk ik ook hoor, maar ik denk dus inderdaad ook dat er de animo niet voor is. En dan bedoel ik niet alleen vanuit de ouders die voor een school kiezen, maar ook voor de leerkrachten, directie, bestuur etc. is die animo er op de (meeste) scholen niet. Want ik geloof echt niet dat het alleen een kwestie van geld is. Aanbod van extra muziek/science/schaaklessen ofzo misschien nog wel, maar er zijn óók verschillen te zien in idd televisie aan bij de kleuters (of niet, of in geval van wel; wát dan?), de inrichting van het schoolplein, hoe je omgaat met zaken als voeding en milieu op school etc. De manier waarop vorm gegeven wordt aan vieringen etc.

Dus naar mijn idee heeft het allemaal niet zoveel te maken met het extra geld dat scholen tot hun beschikking hebben/krijgen want waarom verschillen scholen dan ook op de (vrijwel) kosteloze onderdelen zo sterk?

Ik herken dit wederom allemaal niet. Maar heb sowieso het idee dat het in jouw provincie allemaal wat anders gaat ;-)
NYC schreef:
16-11-2019 17:31
...En dan is mijn vraag dus vooral... waarom doen scholen in dit soort wijken en/of dorpen niet zélf beter hun best om er wat van te maken? Ze weten waarschijnlijk al vooraf dat de ouders in deze wijk geen vragen gaan stellen over buiten spelen of gezond lunchen of de aankleding van een kleuterklas.

Dus zou je denken, als je het níet doet om het voor ouders een aantrekkelijke school te maken, dan toch vanuit de wetenschap dat het bevordelijk is voor het pedagogische en leerklimaat van de kinderen?

Dat snap ik dus ook niet. Waarom scholen zelf niet wat bewuster bezig zijn met pedagogisch beleid enzovoorts. Ik denk zelf inmiddels na tig gesprekken met directeuren dat de meesten gewoon de wetenschappelijke ontwikkelingen en vakkennis niet bij houden. Anders opgeleide (tegenwoordig heb je universitaire PABO bijv.) en creatievere schooldirecties zou misschien een oplossing zijn.

Bijvoorbeeld: na 2 minuten googelen op pestprotocol vindt je een rapport van de UU over interventies bij pesten en welke wel en niet werken. Hele veel scholen werken jaren na dat rapport nog doodleuk met de methodes die bewezen niet werken. Ik begrijp dat niet.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 18:29
12.66% gewijzigd
.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 14:39
99.06% gewijzigd
Fitcross schreef:
16-11-2019 18:26
Ik denk zelf inmiddels na tig gesprekken met directeuren
Heb je tig scholen in de buurt dan op fietsafstand?

Ik denk dat de meeste mensen maar tot een handvol opties komen, soms zelfs maar 1.
Star² schreef:
16-11-2019 18:01
Ik herken dit wederom allemaal niet. Maar heb sowieso het idee dat het in jouw provincie allemaal wat anders gaat ;-)
Wat herken je niet, Star? Dat er scholen bestaan die geen aandacht hebben voor groene pleinen en gezonde lunches? Ik weet dat er in de randstad veel meer keuze is als je bijv wil selecteren op dit soort dingen (net als op pedagogische visie) in tegenstelling tot idd in de provincie maar ook in de randstad, grote steden etc bestaan er toch óók scholen waar veel hoogopgeleide, kritische ouders hun kind echt liever niet op willen hebben? Of is dat inmiddels niet meer zo? Ook geen wijken of scholen meer met slechte reputatie in de vier grote steden?
Fitcross schreef:
16-11-2019 18:27
Wat herken je niet? Ik herken het helemaal, randstad hier.

Die ongeinteresseerde ouders die het geen bal uitmaakt op wat voor school hun kind komt. Hier juist eerder het tegenovergestelde en dat begint al met het uitzoeken van een kdv.
Fitcross schreef:
16-11-2019 18:26
Dat snap ik dus ook niet. Waarom scholen zelf niet wat bewuster bezig zijn met pedagogisch beleid enzovoorts. Ik denk zelf inmiddels na tig gesprekken met directeuren dat de meesten gewoon de wetenschappelijke ontwikkelingen en vakkennis niet bij houden. Anders opgeleide (tegenwoordig heb je universitaire PABO bijv.) en creatievere schooldirecties zou misschien een oplossing zijn.

Bijvoorbeeld: na 2 minuten googelen op pestprotocol vindt je een rapport van de UU over interventies bij pesten en welke wel en niet werken. Hele veel scholen werken jaren na dat rapport nog doodleuk met de methodes die bewezen niet werken. Ik begrijp dat niet.
Exact. Dus los van extra geld vrees ik dat het voornamelijk een gebrek is aan expertise...
Star² schreef:
16-11-2019 19:06
Die ongeinteresseerde ouders die het geen bal uitmaakt op wat voor school hun kind komt. Hier juist eerder het tegenovergestelde en dat begint al met het uitzoeken van een kdv.
Maar is dat niet juist de bubbel waar jij in zit? Net als die van de mensen met wie je omgaat? ;) In de provincie komt het wel meer voor, vooral door gebrek aan veel keuze in nabije omgeving maar Utrecht, Rotterdam en Den Haag hebben toch ook wijken waar een heel ander publiek zit dan de hoogopgeleide witte elitaire bubbel? Of zijn Kanaleneiland en Haagse Schilderswijk inmiddels helemaal veryupt met enkel nog zeer goede elitescholen?
NYC schreef:
16-11-2019 19:12
Maar is dat niet juist de bubbel waar jij in zit? Net als die van de mensen met wie je omgaat? ;) In de provincie komt het wel meer voor, vooral door gebrek aan veel keuze in nabije omgeving maar Utrecht, Rotterdam en Den Haag hebben toch ook wijken waar een heel ander publiek zit dan de hoogopgeleide witte elitaire bubbel? Of zijn Kanaleneiland en Haagse Schilderswijk inmiddels helemaal veryupt met enkel nog zeer goede elitescholen?

Die bubbel is groot genoeg om niet zomaar te kunnen stellen dat het de meeste mensen niet interesseert.
En wat je tweede gedeelte betreft; niet alleen hoogopgeleide witte elitaire bubbel mensen zijn geinteresseerd in het onderwijs van hun kinderen.
Star² schreef:

Ik herken dat ook niet, dat ouders de eerste de beste school kiezen. Wel dat ouders na een gedegen afweging kiezen voor een school waar niet al hun eisen ingewilligd zullen worden.

Zelf vond ik het continurooster van ene school heel fijn, wilde ik een openbare school, wilde ik een school waar de kinderen vanaf groep zes zelfstandig heen konden gaan. Na diverse bezoeken aan scholen en gesprekken met directeuren bleek er in mijn woonplaats geen enkele school te zijn waar ik alles kon vinden. Dus werd het een compromis.
Star² schreef:
16-11-2019 19:17
Die bubbel is groot genoeg om niet zomaar te kunnen stellen dat het de meeste mensen niet interesseert.
En wat je tweede gedeelte betreft; niet alleen hoogopgeleide witte elitaire bubbel mensen zijn geinteresseerd in het onderwijs van hun kinderen.
Dan is het wellicht toch alleen/vooral problematiek die in de provincie speelt.
NYC schreef:
16-11-2019 17:31
Eens, maar wat ik vooral bedoelde: de groep “kritische ouders” zoekt waarschijnlijk in veel gevallen toch wel door naar een school met een cultuur/beleid dat bij hun gezin aansluit, maar er zijn ook een hoop scholen die te maken krijgen met een groep ouders die uit gemak voor die school kiest, zich niet vooraf bewust heeft verdiept in de pedagogische visie of een groen schoolplein of gezonde lunches etc. En dan is mijn vraag dus vooral... waarom doen scholen in dit soort wijken en/of dorpen niet zélf beter hun best om er wat van te maken? Ze weten waarschijnlijk al vooraf dat de ouders in deze wijk geen vragen gaan stellen over buiten spelen of gezond lunchen of de aankleding van een kleuterklas.

Maar nu zie je dus in zekere zin een soort “dubbele benadeling” van leerlingen...
Geld is één ding natuurlijk maar verklaart dit álles?
Op de scholen waar ik werkte was dat gewoon heel simpel: geen geld voor.
Ik werk letterlijk 5 minuten fietsen verderop, bij een heel ander publiek.
En naar dat andere publiek luisteren geldschieters wél. En dat andere publiek weet bepaalde potjes wél te vinden. En is er ineens veel meer geld vanuit gemeente, wijkvereniging en sponsorloop voor de aankleding van het schoolplein.

En dat je vanuit je bubbelpositie niet kunt voorstellen dat er kinderen zijn waarbij je blij bent dat ze überhaupt eten meekrijgen en het de moeizaam opgebouwde band waarmee je enigszins kunt overleggen over de schoolresultaten van een kind schaadt om strenge regels over voeding op te leggen, tja... wees daar maar blij om.

Maar suggereren dat het een gebrek aan je best (willen) doen is als je wat meer kennis van de realiteit hebt echt godgeklaagd. En beledigend.

O. En ik werk op een school met een wetenschappelijk bewezen antipestprogramma. Sterker nog: we waren een pilotschool waar het bewijs o.a. verzameld werd. Ik zou niet te veel waarde hechten aan wetenschappelijk bewijs.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Star² schreef:
16-11-2019 19:17
Amen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik zit niet in een bubbelpositie hoor...
Star² schreef:
Nah daar ken ik er best veel van. Niet per se ongeïnteresseerd, maar qua scholen is er dan niet zoveel keus en ga je gewoon naar de dichtstbijzijnde, eventueel gespecificeerd op religie of openbaar. Maar dat je bij meerdere scholen gaat kijken en vergelijken is voor veel mensen die ik ken helemaal niet normaal.
Malinois schreef:
16-11-2019 19:45
Nah daar ken ik er best veel van. Niet per se ongeïnteresseerd, maar qua scholen is er dan niet zoveel keus en ga je gewoon naar de dichtstbijzijnde, eventueel gespecificeerd op religie of openbaar. Maar dat je bij meerdere scholen gaat kijken en vergelijken is voor veel mensen die ik ken helemaal niet normaal.

Als er echt niet zoveel keuze is dan vind ik dat niet helemaal te vergelijken met het 'de meeste ouders zijn gewoon niet zo geinteresseerd' als dat door Fitcross gesteld wordt.
Tuurlijk zijn ze er, tuurlijk ken ik ook heus voorbeelden, maar ik denk dat het niet de meeste ouders zijn.
Ik zou willen dat alle scholen aanbieden waar ik de school van mijn kinderen op uitgezocht heb. Veel creatieve vakken, muzieklessen van echte muziekdocenten, drie keer op kamp ipv 1x, elke paar weken een uitje in het thema van die periode. Dus de ene keer naar de bieb maar ook rustig naar het Archeon met de bus of naar het bos met de boswachter. En dat is dan los van het schoolreisje.

Het zou zo fijn zijn als het onderwijs standaard zo was. Maar het maakt ook nogal uit of je Anne-Maaike de advocate en Maurits de consultant in je OR hebt zitten die toevallig ook nog in de gemeenteraad zitten en connecties hebben of dat Henk de bouwvakker en Ineke de caissière zich ermee bemoeien. Die scheiding zou er niet moeten zijn en ik vind dit dan ook geen slecht plan. Maar dan moet daar wel tegenover staan dat dat geld richting alle andere scholen gaat.

Wij woonden in een niet zo beste wijk en vol idealisme had ik uiteraard bedacht dat de buurtschool prima was. Maar daar ben ik toch van teruggekomen.
Star² schreef:
16-11-2019 19:50
Als er echt niet zoveel keuze is dan vind ik dat niet helemaal te vergelijken met het 'de meeste ouders zijn gewoon niet zo geinteresseerd' als dat door Fitcross gesteld wordt.
Tuurlijk zijn ze er, tuurlijk ken ik ook heus voorbeelden, maar ik denk dat het niet de meeste ouders zijn.
Veel gaan gewoon voor een compromis (bijvoorbeeld een christelijke school omdat de openbare te zwart is), of ze zijn in heel andere zaken geïnteresseerd dan of er wel of niet Klokhuis wordt opgezet tijdens het half uurtje eten tussen de middag.
Hier is het wel normaal dat je scholen vergelijkt, maar veel keuze is hier niet op het platteland.

De ouderbijdrage wordt hier enkel gebruikt voor versieren, feesten, afscheid groep 8 etc. We hebben zoveel in kas dat we nu moeten zoeken naar doelen. Maar voor nu uitgegeven aan schoolplein en speelattributen. En als er ouders zijn die de schoolreisjes niet kunnen betalen dan ondersteunen we. Ouderbijdrage wordt beheerd door ouderraad.

Het wordt hier niet gebruikt voor buitenschoolse activiteiten.
Star² schreef:
16-11-2019 19:50
Ik wil geen uitspraken doen over hoeveelheden, dat weet ik niet. Ik zie alleen dat er mensen zijn die er helemaal niet zo over nadenken, anders dan misschien waar de buurtkinderen heen gaan. En als ik kijk naar mensen met wie ik werk, daarvan stormde er onlangs 1 bij de juf naar binnen omdat kind huiswerk had gekregen en zij ging toch g#%domme niet het werk van de juf doen dus die juf die zorgt maar dat het werk op school af is.

Wat Betty ook al aanhaalt, er zijn genoeg mensen met heel andere zorgen dan of hun koter wel genoeg muziekles krijgt en die tevreden zijn als ze niet op het matje geroepen worden of die school zien als een soort noodzakelijk kwaad.

Het is alleen zo jammer dat zo’n kind die ouders niet voor het uitkiezen heeft en dat het nu dus wel zo is dat het enorm kan verschillen op welke school je zit.

In mijn stad zijn veel basisscholen, mijn mind ging naar het gymnasium na de basisschool. Met nog 4 of 5 kinderen van haar school uit 3 groepen 8. Er waren volgens de directeur 3 basisscholen ‘hofleverancier’ van nieuwe leerlingen. De overgrote meerderheid van de 1e jaars kwam van die scholen. Toevalligerwijs de 3 basisscholen in dezelfde villawijk als waar het gymnasium stond.

Dat is toch vreemd? Deels zal dat echt komen doordat die villawijken bevolkt worden door de mazzelaars van de genenpoel, zeker. Maar het is toch vreemd dat er zo bijzonder weinig Achmeds en Fatima’s op die school komen? Of Djaydens en Destinys?
Ik keek eind jaren 80 ook schooltv.
En films (omdat onze school leeg liep hadden we daardoor een echt filmlokaal.
En dia’s.

En met het continurooster hebben onze leerlingen twee keer een kwartier pauze.
Daarvoor een kwartier eettijd. Één keer fruit, mét jeugdjournaal vanaf groep 6. Één keer brood, met voorlezen. De kinderen eten in onderwijstijd, niet in pauzetijd. Ze eten dus tijdens onderwijstijd. Tijdens pauzetijd eten en drinken zou ook kunnen, maar rennen op het plein en hangen aan het duikelrek gaat minder fijn met een beker drinken of een mandarijn in je hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven