Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Fitcross schreef:
16-11-2019 09:03
Natuurlijk is Oliver er niet bij gebaat om naar het Kikkertje te gaan. Kindergarden biedt dingen waar élk kind bij gebaat zou zijn.

Maar als ouders er geen verschil in zien of hun kind klassieke muziek hoort op school of tijdens het overblijven tv kijkt dan is dat hun keuze. Maar mag ik dan wel kiezen voor een school waar wel klassieke muziek is en geen tv? Want mij kan het wél schelen.
Ja, vind je dat serieus hún keuze? Want je zou hierin dan bijv ook kunnen zeggen: daar moeten leerkrachten/scholen/besturen/overheid verantwoordelijkheid nemen zodat geen enkele school tv aan zet tijdens het overblijven en er op álle scholen een fatsoenlijk aanbod is - buiten de reguliere lesstof om - die inspirerend is voor kinderen. Omdat alle kinderen daarbij gebaat zijn.
Wanneer jij als ouder je kind naar een school met een exclusiever aanbod wilt sturen, is dat jouw eigen keuze. Wanneer de eigen bijdrage zo hoog wordt dat er sprake lijkt te zijn van privé-onderwijs, begrijp ik best dat een gemeente, als prikkel, besluit geen geld meer aan die school te geven. Dat geld kunnen ze dan namelijk extra geven aan al die gewone basisscholen die ernstig behoefte hebben aan wat extra financiele ondersteuning,

Dat ik het begrijp, betekent echter niet dat ik blij ben dat er in Nederland segregatie is op het gebied van onderwijs. Ik vind dat uitzonderlijk kwalijk: wij raken op deze manier enorm veel potentieel kwijt.
Betty_Slocombe schreef:
16-11-2019 09:47
Wanneer jij als ouder je kind naar een school met een exclusiever aanbod wilt sturen, is dat jouw eigen keuze. Wanneer de eigen bijdrage zo hoog wordt dat er sprake lijkt te zijn van privé-onderwijs, begrijp ik best dat een gemeente, als prikkel, besluit geen geld meer aan die school te geven. Dat geld kunnen ze dan namelijk extra geven aan al die gewone basisscholen die ernstig behoefte hebben aan wat extra financiele ondersteuning,

Dat ik het begrijp, betekent echter niet dat ik blij ben dat er in Nederland segregatie is op het gebied van onderwijs. Ik vind dat uitzonderlijk kwalijk: wij raken op deze manier enorm veel potentieel kwijt.

Het is al vanaf 225,-. Dat vind ik dan weer persoonlijk niet onder 'zo hoog' vallen.
Alecta schreef:
15-11-2019 21:16
Maar stel je een niet-elitaire/niet-witte school nu gelijk aan een ondermaatse school? Dat vind ik best wel schokkend eigenlijk.
Er zullen uiteraard links en rechts uitzonderingen zijn, maar op de doorsnee beschouwd is dat inderdaad zo ja (let wel, elitair is niet per definitie een synoniem voor wit).
NYC schreef:
16-11-2019 09:38
Ja, vind je dat serieus hún keuze? Want je zou hierin dan bijv ook kunnen zeggen: daar moeten leerkrachten/scholen/besturen/overheid verantwoordelijkheid nemen zodat geen enkele school tv aan zet tijdens het overblijven en er op álle scholen een fatsoenlijk aanbod is - buiten de reguliere lesstof om - die inspirerend is voor kinderen. Omdat alle kinderen daarbij gebaat zijn.

Overblijven is vrije tijd, tijd om te ontspannen. Waarom zou je in een pauzemoment ook nog educatieve dingen met kinderen gaan doen? Dit is het moment voor kinderen om even op te laden.

Klakkeloos steeds de tv aanzetten lijkt mij niet handig, het lijkt mij zaak dingen aan te bieden waar kinderen van ontspannen.

Bij ons moeten kinderen van de leiding bij de overblijf ook altijd wat doen. Even lekker hangen op de bank mag vaak niet eens.

Niks mis met een (uiteraard geschikt) filmpje af en toe. Bijvoorbeeld als het regent.
Fitcross schreef:
16-11-2019 09:03
Natuurlijk is Oliver er niet bij gebaat om naar het Kikkertje te gaan. Kindergarden biedt dingen waar élk kind bij gebaat zou zijn.

Maar als ouders er geen verschil in zien of hun kind klassieke muziek hoort op school of tijdens het overblijven tv kijkt dan is dat hun keuze. Maar mag ik dan wel kiezen voor een school waar wel klassieke muziek is en geen tv? Want mij kan het wél schelen.
En dat is wat wij bedoelen met nivellering naar boven of naar beneden. Die kindergarden is de nivellering naar boven waar ieder kind mee gebaat is, het kikkertje is de nivellering naar beneden waar het beleid op aanstuurt. Dat laatste zorgt enkel dat de kindergardens van deze wereld nog meer bijdrage gaan vragen, en daarmee gaan ze hun populatie nog verder beperken. Er zullen immers altijd ouders zijn die dat aanbod wel belangrijk vinden en die bereid zijn de extra kost daarvan te dragen.

Als dat betekent dat alle ouders een bijdrage van pakweg 250€ per jaar voor hun kind moeten opleggen om iedereen op het kindergarden-niveau te krijgen, dan is dat maar zo. Als je kind je geen 20-25€ per maand waard is, begin je er in de eerste plaats al beter niet aan.
Star² schreef:
16-11-2019 09:51
Het is al vanaf 225,-. Dat vind ik dan weer persoonlijk niet onder 'zo hoog' vallen.
Hier is het nooit hoger dan 35 Euro, dus misschien vertekent dat mijn beeld een beetje. Wanneer er ook overblijf van betaald moet worden, dan zit je gauw op een hoger bedrag.

Ik denk dat er een ander doel achter deze maatregel zit, maar ja, dat weet ik natuurlijk niet zeker.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 10:09
13.32% gewijzigd
Sinjoren schreef:
16-11-2019 10:00
En dat is wat wij bedoelen met nivellering naar boven of naar beneden. Die kindergarden is de nivellering naar boven waar ieder kind mee gebaat is, het kikkertje is de nivellering naar beneden waar het beleid op aanstuurt. Dat laatste zorgt enkel dat de kindergardens van deze wereld nog meer bijdrage gaan vragen, en daarmee gaan ze hun populatie nog verder beperken. Er zullen immers altijd ouders zijn die dat aanbod wel belangrijk vinden en die bereid zijn de extra kost daarvan te dragen.

Als dat betekent dat alle ouders een bijdrage van pakweg 250€ per jaar voor hun kind moeten opleggen om iedereen op het kindergarden-niveau te krijgen, dan is dat maar zo. Als je kind je geen 20-25€ per maand waard is, begin je er in de eerste plaats al beter niet aan.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. En daarnaast vraag ik me idd af of het echt allemaal een kwestie is van geld. Want zelfs als er meer geld gestopt wordt in de goedkopere scholen in moeilijke wijken waar weinig kritische ouders hun kind naartoe sturen, zijn er überhaupt wel zoveel bekwame mensen die "Kindergarden" dan ook nog als voorbeeld zien van hoe het ook kan?

Want volgens mij ontbreekt het los van die ouderpopulatie ook gewoonweg aan animo... en kun je zoals hier boven wordt geschreven het de ouders toch niet kwalijk nemen te zoeken naar scholen waar die animo (bij personeel en andere ouders) wordt gedeeld.
Kindergarden is echt geen goede bso: enorm groot personeelsverloop, geen buitenruimte, sowieso weinig naar buiten, kinderen mogen niet rennen, veel tv, overvolle groepen en definitely geen klassieke muziek!
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
15-11-2019 10:43
Beter onderwijs? Ze krijgen dramalessen of muziekonderwijs extra.
Gaan de kinderen op deze school dan ook langere dagen maken?
Ik zou niet weten hoe ik in mijn rooster extra tijd moet maken voor zulke lessen, of het moet van de tijd voor taal, lezen, rekenen en spelling af gaan.

Beter onderwijs lijkt het me dus niet. Wel extra aanbod, wat veel hogeropgeleide ouders zal aanspreken. Waar deze ouders voor kunnen betalen. De kinderen van deze ouders zijn genetisch behept met met een hogere intelligentie (niet in alle gevallen, dat weet ik), waardoor de instructietijd verkort kan worden. En de kinderen die veel moeite hebben met de lesstof zijn een relatief kleine groep, waardoor er meer tijd en aandacht voor hen is.

Ik zie voordelen, maar dan alleen voor de ouders die dit kunnen betalen. En dát zit mij dwars.
Andersom schreef:
15-11-2019 15:42
Wie is er dan verantwoordelijk? Die studenten kunnen tijdens hun stage toch niet onbegeleid gymles hebben?
Ik heb leerlingen mbo niveau 1 (!!!) begeleid die met andere stagiaires, aangestuurd door een HBO of mbo niv 4 stagiaire, tussen 1 en 2 de school overnamen zodat de docenten konden pauzeren.
Denk een meute 16 tot 21 jarigen die in sportkleding de basisschool in komt stormen.
Kinderen die uit de lokalen rennen en Shivilio, Jayden en Brittany etc komen uitdagen.
Met uitgelaten kinderen aan op en bij zich de lokalen ingaan, daar de kinderen er wat te eten instopt en naar buiten gaat en met ze gaan spelen.
En daarna wordt jij als docent geacht rustig je broodje te hebben gegeten en in je lokaal dat volgens de norm van Youssef en Gift, beiden 18 jaar, na de lunch met 25 kinderen netjes is achtergelaten weer les te gaan geven.
Ik zag wel wat beren op de weg maar de gemeente vond het een prima idee.
TiumPerfectum schreef:
15-11-2019 10:56
Dat gaat nooit gebeuren. Niet alle kinderen kunnen naar Afrika op vakantie, op pianoles of bijles. Scholen in Nederland zijn gewoon goed en gratis. Bijdrage is vrijwillig en als je geen geld hebt hoef je niet te betalen.
En op veel scholen mag je dan ook niet deelnemen aan deze activiteit.
Dus het maakt wel degelijk uit of je ouders het wel of niet willen/kunnen betalen.

Op, zwarte, school waar mijn zoon zat was de ouderbijdrage tm groep 5 een kleine 50 euro dit was voor vieringen, sint, kerst, Pasen enzo. En schoolreisje, groep 6-8 betaalden 70 want op kamp dus duurder.

In de periode dat ik in de or zat bleek ruim 40% niet te betalen. Redenen waren geen geld, en vaak ook het is vrijwillig dus hoeft het niet.

Je komt op een gegeven moment dan wel in de knel. De kas raakt leeg. En kind weigeren van schoolreisje is ook best een dingetje.
Dat 40% niet betaalde had ook effect op de 60% die wel betaalde.
Ik leef van bijstand en moest er ook wel wat voor laten om het te kunnen betalen. Niet erg, want extra dingen kosten nu eenmaal geld en ik wilde dat hij overal aan meedeed. Maar er waren ook ouders, in zelfde positie als ik die zeiden, ja daahaaag, dan betaal ik ook niet meer. Kan het geld ook wel gebruiken voor iets anders.
Begrijpelijke reactie.

Een school waar de ouderbijdrage 225 euro of meer is daar was mijn zoon nooit naartoe gegaan.
Hertjehertje schreef:
16-11-2019 10:13
Gaan de kinderen op deze school dan ook langere dagen maken?
Ik zou niet weten hoe ik in mijn rooster extra tijd moet maken voor zulke lessen, of het moet van de tijd voor taal, lezen, rekenen en spelling af gaan.

Beter onderwijs lijkt het me dus niet. Wel extra aanbod, wat veel hogeropgeleide ouders zal aanspreken. Waar deze ouders voor kunnen betalen. De kinderen van deze ouders zijn genetisch behept met met een hogere intelligentie (niet in alle gevallen, dat weet ik), waardoor de instructietijd verkort kan worden. En de kinderen die veel moeite hebben met de lesstof zijn een relatief kleine groep, waardoor er meer tijd en aandacht voor hen is.

Ik zie voordelen, maar dan alleen voor de ouders die dit kunnen betalen. En dát zit mij dwars.
Ik heb familieleden met hun kind op een dure school in een sjieke buurt.
Het gaat voornamelijk om zo lang mogelijk op school blijven want dat is handig, bepaalde activiteiten die interessant worden gevonden
(Kickbox is ordinair, judo voor sukkels, hockey, zwemles en theater is de bedoeling).
Of nuttig zoals bijles. Ouders betalen grof geld zodat ze de saaie dingen, zoals zwemles, sport training en bijles niet zelf hoeven te doen.
Veranderingen op school hebben meestal ook dat oogpunt, naast kleinere klassen willen ze ook bijvoorbeeld een zo lang mogelijk kamp als schoolreis voor alle kinderen vanaf groep 3. Dus 5 dagen en dat is dan handig, dat broertje en zusje tegelijk gaan.
Hier betaal ik dit jaar ook geen ouderbijdrage. Bewuste keuze. Hier heeft school verzaakt in het onderwijs van jongste. Veel te late signalering van probleem op rekengebied. Wij investeren nu €95 per maand voor bijles om te proberen het nog recht te trekken in de laatste twee jaren. Wij kiezen nu bewust voor persoonlijk ipv collectief. Wij kunnen het geld ook maar 1x uitgeven.
benmamma schreef:
16-11-2019 10:47
Dat 40% niet betaalde had ook effect op de 60% die wel betaalde.
En dat is op zich ook compleet niet aanvaardbaar want nadelig voor die 60%
Poppy_del_Rio schreef:
16-11-2019 10:13
Kindergarden is echt geen goede bso: enorm groot personeelsverloop, geen buitenruimte, sowieso weinig naar buiten, kinderen mogen niet rennen, veel tv, overvolle groepen en definitely geen klassieke muziek!
Oh bestaat opvang Kindergarden echt? :mrgreen: Ik dacht dat PSZ Kikkertje en Kindergarden willekeurig gekozen waren om verschillen aan te duiden tussen enerzijds het buurtspeelzaaltje en een een particuliere en/of elitaire kinderopvangorganisatie.
NYC schreef:
16-11-2019 11:20
Oh bestaat opvang Kindergarden echt? :mrgreen: Ik dacht dat PSZ Kikkertje en Kindergarden willekeurig gekozen waren om verschillen aan te duiden tussen enerzijds het buurtspeelzaaltje en een een particuliere en/of elitaire kinderopvangorganisatie.

Kindergarden is hier een heel grote speler op de kdv/bso-markt en ik kon mij al niet voorstellen dat die hier als positief voorbeeld werd gesteld.
Poppy_del_Rio schreef:
16-11-2019 11:27
Kindergarden is hier een heel grote speler op de kdv/bso-markt en ik kon mij al niet voorstellen dat die hier als positief voorbeeld werd gesteld.
Dan denk ik dat het anders was bedoeld vanuit degene die met de voorbeelden kwam. Stelde mij er althans iets kleinschaligs, duurs en elitairs bij voor maar tegelijkertijd ook uitstekend van kwaliteit.
Het-groepje schreef:
16-11-2019 10:55
Ik heb familieleden met hun kind op een dure school in een sjieke buurt.
Het gaat voornamelijk om zo lang mogelijk op school blijven want dat is handig, bepaalde activiteiten die interessant worden gevonden
(Kickbox is ordinair, judo voor sukkels, hockey, zwemles en theater is de bedoeling).
Of nuttig zoals bijles. Ouders betalen grof geld zodat ze de saaie dingen, zoals zwemles, sport training en bijles niet zelf hoeven te doen.
Ik denk niet dat ouders het per se saai of vervelend vinden om zelf te regelen maar dat het vooral ook heel handig is, tijdwinst bijv om niet naar andere locaties te hoeven. Niet voor álles want het is ook wel zo leuk/gezellig om kinderen van andere scholen op een club te ontmoeten maar voor sommige cursussen kan dat juist wel zo makkelijk en laagdrempelig zijn.
NYC schreef:
16-11-2019 09:38

Nee, ik vind dat de overheid daar inderdaad richtlijnen voor moet geven. Maar jij begon over of daar animo voor is en dat denk ik niet. Als alle ouders kritisch zijn en in de ouderraad voorstellen geen tv meer te hebben op school en meer aan muziek te doen (is maar een voorbeeld he), dan zouden scholen allang veranderd zijn.

Mijn conclusie is dat het de meeste ouders geen moer interesseert als de school maar dichtbij is. Men vindt gewoon al goed genoeg en of het schoolreisje naar een speeltuin is of naar iets wat ook nog educatief is, interesseert ze niks.

Maar ze vallen vervolgens wel over die paar mensen die bereidt zijn extra te betalen voor wel dat beetje extra aandacht.

Dat vind ik raar.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 08:25
5.90% gewijzigd
NYC schreef:
16-11-2019 11:32
Dan denk ik dat het anders was bedoeld vanuit degene die met de voorbeelden kwam. Stelde mij er althans iets kleinschaligs, duurs en elitairs bij voor maar tegelijkertijd ook uitstekend van kwaliteit.

Dat bedoelde ik ook hoor. Kindergarden heeft natuurlijk meer locaties en ik doelde op kinderopvang, niet op de bso (ken ik niet van hun).
Andersom schreef:
16-11-2019 09:53
Overblijven is vrije tijd, tijd om te ontspannen. Waarom zou je in een pauzemoment ook nog educatieve dingen met kinderen gaan doen? Dit is het moment voor kinderen om even op te laden.

Klakkeloos steeds de tv aanzetten lijkt mij niet handig, het lijkt mij zaak dingen aan te bieden waar kinderen van ontspannen.

Bij ons moeten kinderen van de leiding bij de overblijf ook altijd wat doen. Even lekker hangen op de bank mag vaak niet eens.

Niks mis met een (uiteraard geschikt) filmpje af en toe. Bijvoorbeeld als het regent.

Kijk, daar verschillen wij dus van mening over. En ik begrijp dat jij in het primair onderwijs werkt. Ik kan daar niet bij, dat je filmpjes op school normaal vindt of denkt dat kinderen daarvan ‘opladen’.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet anti-schermpjes maar ik vind dat het geen plaats heeft op school.

Wij betalen nu dus grof voor een school die onze kinderen in de regen buiten laat spelen :rofl:
Met speeltoestellen met wat schuilmogelijkheden uiteraard en regenkleding is aanwezig. Vroeger was elke dag naar buiten normaal, ook als het wat regende.

Het is toch idioot dat dat zo moet? Dat een normale school dat niet meer kan bieden?
Mijn goedkope basisschool laat kinderen buitenspelen in de regen. Dat vinden veel ouders geen goed idee.
Fitcross schreef:
16-11-2019 12:21
Kijk, daar verschillen wij dus van mening over. En ik begrijp dat jij in het primair onderwijs werkt. Ik kan daar niet bij, dat je filmpjes op school normaal vindt of denkt dat kinderen daarvan ‘opladen’.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet anti-schermpjes maar ik vind dat het geen plaats heeft op school.

Wij betalen nu dus grof voor een school die onze kinderen in de regen buiten laat spelen :rofl:
Met speeltoestellen met wat schuilmogelijkheden uiteraard en regenkleding is aanwezig. Vroeger was elke dag naar buiten normaal, ook als het wat regende.

Het is toch idioot dat dat zo moet? Dat een normale school dat niet meer kan bieden?

Dus ook geen nieuws uit de natuur-achtige programma's? Of alleen zoals Andersom het schetst om even 'uit' te gaan? In dat laatste geval; helemaal eens.
Fitcross schreef:
16-11-2019 12:21

Er is een verschil tussen dat het 'wat regende' of 'het met bakken uit de hemel kwam'. Op mijn school gaan ze met wat regen trouwens ook even naar buiten. En ik ben zeker geen voorstander van altijd maar een filmpje. Met het weer dat wij vorige week een keer troffen vind ik het best een keer kunnen. Gaat dan over een paar keer per jaar, niet een paar keer per maand. Wij hebben overigens geen continurooster dus de kinderen zijn een uur ruim bij de overblijf. Van 12:00 tot 13:15 is het pauze, kinderen gaan om 13:10 weer naar de klas.

Overblijf is 'vrije' tijd, best gek als een ander dan tot in detail bepaalt wat je moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven