Gek advies van het consultatiebureau

25-10-2017 14:44 263 berichten
Welke gekke adviezen hebben jullie wel eens gekregen op het consultatiebureau?

Geen moppertopic, maar gewoon om te lachen / je te verbazen.


Het gekste advies dat ik zelf heb gekregen was om mijn zoontje kaas op brood te geven, terwijl ik net had vertelt dat ie koemelkallergie had. Maar volgens het CB kon dat wel, want kaas was speciaal bewerkt en zou dus geen reactie oproepen
Dat ik 's nachts de kamer van mijn kind in moest sluipen en dan zijn speen uit zijn mond moest trekken :hihi:
Uiteindelijk gewoon met anderhalf jaar cold turkey kunnen oplossen, zonder veel drama.

Verder trouwens heel tevreden over het cb.
Alle reacties Link kopieren
Hij was 2 weken oud en ik gaf borstvoeding. Ik voed op verzoek en zat op 9 voedingen per dag. Veel te intensief volgens die mw, ik 'moest' naar 7 toe... Ook nog zo stom van me daar onzeker over te worden en te gaan proberen! Na 2 dagen opgegeven en weer lekker op verzoek gaan voeden, op den duur ging het gewoon vanzelf naar 7.
Alle reacties Link kopieren
Op een gesprek bij de CB eerst advies krijgen dat mijn dochter met de pot mag mee eten en aan het einde van het gesprek dat ze nog niet met de pot mag mee eten.

Ook een keer dat de persoon sprak of mijn dochtertje een jongetje was. Meisjesnaam -en kleren?
Alle reacties Link kopieren
Zoon van paar weken huilde snachts erg veel.

Advies cb; zet maar voor een paar nachten in de schuur gaat het vanzelf over en kan jij bij slapen.

Paar weken verder bleek zoon ernstige allergieën te hebben en snachts heel erg last van zijn buik te hebben.
Met mijn jongste, toen bijna 2, naar het consultatiebureau. Alles was prima, alleen zijn gewicht hadden ze toch wat moeite mee. Zoon zat bovenin de curve, net als zijn lengte, en volgde netjes zijn eigen lijn. Kreeg toch een foldertje mee met als titel: Nederland krijgt dikke problemen.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
25-10-2017 14:44

Het gekste advies dat ik zelf heb gekregen was om mijn zoontje kaas op brood te geven, terwijl ik net had vertelt dat ie koemelkallergie had. Maar volgens het CB kon dat wel, want kaas was speciaal bewerkt en zou dus geen reactie oproepen
Dan zijn ze waarschijnlijk in de war geweest met lactose intolerant. Bij lactose intolerantie mag je wel harde kazen, daaruit is de lactose namelijk wel verdwenen.
Oudste was 8 wkn tevroeg geboren, woog op dat moment 1100 gram. 8 wkn later mocht ie gelukkig mee naar huis. Maar woog toen net 2500gr. Week later op cb consult. "Hij is veel te licht mevrouw" ... Joh, dat meen je niet?!
Wilde perse extra hulp doorduwen. Allemaal leuk en aardig maar nee dank je.
Kind at meer dan genoeg, kreeg FV met een extra schep voeding erin op advies van KA, omdat ie anders niet verzadigt was na een volle fles. Dat was dan weer helemaal uit den boze, want daar kon spruitlief weer verstopt van raken.

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudste was geboren was ik zelf al ruim 10 jaar vegetariër. Toen hij een maand of 6 was hadden we het bij het CB over of hij al interesse had in groente- en fruithapjes. Ik liet toen (dom) vallen dat ik overwoog om hem vegetarisch op te voeden. Ik kreeg toen zo'n preek over me heen over hoe slecht dat zou zijn dat ik direct na de afspraak huilend naar de supermarkt ben gelopen om gehakt te kopen en dat klaar te maken voor kind.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter was lang en slank bij de geboorte (nu nog steeds). Bij de 1e controle kreeg ik het commentaar: goh, ze is wel heel veel in de lengte gegroeid (meer dan 4cm) maar in gewicht groeit ze niet voldoende. Uhh ja, wat wil je dan?? Kan niet in de lengte én in de breedte gaan.

Ik moest dus maar gaan bijvoeden want ze kwam tekort. Ik hoorde het meisje alleen maar als het tijd was om te eten, verder nooit. Heb het advies mooi in de wind geslagen en nu, dik 6 jaar later is het dus nog steeds een lange dame met weinig vet.
Alle reacties Link kopieren
Pfff heb je even...

Dochter was geen grote drinker. Borst bliefde ze al helemaal niet. Fles nog net wel, maar maximaal 500ml per etmaal ging erin. Met veel moeite. Ik zat daar al erg mee, maar op het CB blaften ze me iedere keer toen dat er minimaal 750ml in MOEST. Toen ik vroeg hoe ze dat voor zich had gezien: moest ik soms een trechter in mijn dochters keel zetten? keek ze me schaapachtig aan en herhaalde dat het gewoon minimaal 750 moest zijn. Hoe dan ook.

Met 11 maanden stond of liep dochter nog niet. Daar werd een complete heisa om gemaakt. CB-arts pakte mijn dochter uit mijn armen, hield haar met haar ruggetje tegen zich aan klem met 1 arm en dwong met de andere hand hardhandig haar voetjes tegen de tafel. Dat moest ik elke dag een paar keer bij haar doen. Dochter begon heel erg te huilen en toen heb ik haar teruggegrist en gezegd dat ik er niet over peins! Overigens was het gewoon een laat lopertje (19 maanden)

En nog een suffe opmerking: hartje winter, dochter was toen een jaar of 3,5, op het CB wilde ze van de glijbaan tijdens het wachten. Ik vond het prima maar ze moest dan wel even haar schoenen uit van mij. Toen we werden geroepen even netjes de schoenen bij de kapstok gezet. Toen we weer weg wilden gaan kwam de CB-arts achter me aan en vroeg op heel zijige toon waarom ik mijn dochter geen schoenen aan doe in deze kou, met daarna nog even extra de vraag: Heeft ze geen schoentjes??
Wat denk jezelf doos....pffff
anoniem_197913 wijzigde dit bericht op 25-10-2017 15:18
0.42% gewijzigd
Ab imo pectore
ikbenlief10 schreef:
25-10-2017 15:12
Onze dochter was lang en slank bij de geboorte (nu nog steeds). Bij de 1e controle kreeg ik het commentaar: goh, ze is wel heel veel in de lengte gegroeid (meer dan 4cm) maar in gewicht groeit ze niet voldoende. Uhh ja, wat wil je dan?? Kan niet in de lengte én in de breedte gaan.

Ik moest dus maar gaan bijvoeden want ze kwam tekort. Ik hoorde het meisje alleen maar als het tijd was om te eten, verder nooit. Heb het advies mooi in de wind geslagen en nu, dik 6 jaar later is het dus nog steeds een lange dame met weinig vet.
Er is inderdaad weinig ruimte voor kinderen die wat meer afwijken van het gemiddelde. Hier ook een lang en slank kind. Duurde echt jaren voordat het cb helemaal vertrouwde dat het wel goed zat. Kreeg vaak voedingstips en van die basic eetlijstjes alsof ik die niet allang kende :facepalm:

Zoon eet gelukkig als een bootwerker, dus heb me daar nooit druk om gemaakt, maar die opmerkingen zijn wel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
De keer dat ze mij samen met mijn dochter toen een maand of 3 naar de huisarts stuurde met de mededeling dat ze in een gipsbroekje zou moeten voor haar heupjes..
Daar keek ik niet van op haar ene beentje ging inderdaad op een iets andere manier naar buiten als het andere been. Dat hadden we zelf ook al gezien en daar aangekaart.
Verwijs brief met 1 moeilijk woord erin, waarvan ik dacht dat het over de heup ging..

komen we bij de huisarts en ik zeg dus, "dochter moet een gips broekje"en geeft de brief....
hij leest en kijkt me aan, twijfelt en vraagt weet je zeker dat ze dat bedoelen???
Uhm, ja maar als je me het zo vraagt denk ik het??

er stond namelijk met een moeilijk woord dat ze ernstig twijfelde aan haar ontwikkeling...
De huisarts heeft toen allerlei testjes gedaan en ons doorgestuurd naar de kinderarts voor de zekerheid.

Waarschijnlijk overbodig te melden dat ik daarna niet meer bij het CB geweest ben.
Alle reacties Link kopieren
ikbenlief10 schreef:
25-10-2017 15:12
Onze dochter was lang en slank bij de geboorte (nu nog steeds). Bij de 1e controle kreeg ik het commentaar: goh, ze is wel heel veel in de lengte gegroeid (meer dan 4cm) maar in gewicht groeit ze niet voldoende. Uhh ja, wat wil je dan?? Kan niet in de lengte én in de breedte gaan.

Ik moest dus maar gaan bijvoeden want ze kwam tekort. Ik hoorde het meisje alleen maar als het tijd was om te eten, verder nooit. Heb het advies mooi in de wind geslagen en nu, dik 6 jaar later is het dus nog steeds een lange dame met weinig vet.
Aahhh zieig, geef je d'r nog steeds niet genoeg te eten :lol: :lol:
Alle reacties Link kopieren
Was heel erg tevreden over het cb, zoals arts als verpleegsters, behalve 1x, toen zat er een andere arts en die heeft de hele afspraak door alleen maar gepreekt dat ik bv moest afbouwen, want met 6 maanden zijn kinderen echt veel te oud daarvoor en kind gebruikte mij alleen maar als teddybeer, en wie wil dat nou gebruikt worden als teddybeer? Zal ik iemand inschakelen voor hulp daarbij? Ik zal het meteen even opschrijven. Je moet je niet laten ringeloren door je kind hoor, jij bent de baas! Een kwartier achter elkaar.

Na dat gesprek ben ik geloof ik nog zonder 1 woord gezegd te kunnen hebben weer vertrokken. Gelukkig was deze dame eenmalig.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-10-2017 15:25
2.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moonchild82 schreef:
25-10-2017 15:05
Oudste was 8 wkn tevroeg geboren, woog op dat moment 1100 gram. 8 wkn later mocht ie gelukkig mee naar huis. Maar woog toen net 2500gr. Week later op cb consult. "Hij is veel te licht mevrouw" ... Joh, dat meen je niet?!
Wilde perse extra hulp doorduwen. Allemaal leuk en aardig maar nee dank je.
Kind at meer dan genoeg, kreeg FV met een extra schep voeding erin op advies van KA, omdat ie anders niet verzadigt was na een volle fles. Dat was dan weer helemaal uit den boze, want daar kon spruitlief weer verstopt van raken.

:facepalm:
Oh ja, hier ook een die acht weken te vroeg was, daar konden ze helemaal niks mee want ze viel niet binnen de door het CB gehanteerde marges... :roll:

Na vier jaar volde uiteindelijk een verwijtend 'ze is te lang...'
Had ik er een stuk af moeten zagen dan?
Wat een gekkies daar zeg, ik was blij dat ik daar niet meer heen hoefde...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje was een boeddha in de eerste periode. Hij was drie weken te vroeg maar bouwde al snel een flinke speklaag op. Zijn gewicht zat heel consequent 1 lijntje boven gemiddeld en lengte was precies gemiddeld. Hij dronk alleen relatief weinig flesvoeding. Elke controle kreeg ik te horen dat hij te weinig dronk..uhhhh..hoezo? Vind je hem nog niet dik genoeg dan? Ik heb elke keer braaf ja geknikt en gewoon gegeven wat hij wilde hebben. Ze kunnen van mij op het dak gaan zitten. Het is mijn kind en ik ga hem echt niet dwingen meer te drinken.
Het is nu overigens een vrolijk en voldaan kereltje. Hij eet nog steeds niet veel maar hij groeit goed en volgt netjes de middelste lijntjes bij zowel lengte als gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis kreeg het advies om haar zeer beweeglijke peuter tot drie jaar regelmatig in de box te zetten 'zodat hij even tot rust kon komen'. Dat hij met ruim een jaar zelf uit de box klom deed er niet toe.

Het CB hier is heel erg van de gemiddeldes. Nu heb ik een extreem gemiddeld kind dus daar zeggen ze niet zo veel van, maar alles wat enigszins afwijkt is reden tot alarm. Nu denk ik dan, als het gemiddelde kind met, zeg, 15 maanden loopt en er zijn er die met 10 of 12 maanden al lopen, dan wil dat dus ook zeggen dat er kinderen zijn die met 18 of 20 maanden lopen. Geen reden tot paniek. Het CB hier denkt daar dus anders over. Alles moet volgens het boekje.

Een andere vriendin vroeg om advies omdat haar babydochter van een paar maanden zo veel honger had. Daar kon het CB niks mee. Nee, ze moest haar kind zeker geen honger laten lijden, maar extra voeding? Nee, dacht mocht ook niet, dan werd ze te dik. Sowieso is het bij ons nogal dat je vooral om advies moet komen vragen als je het niet weet, maar vervolgens weten ze het zelf ook niet.

Nog een vriendin ging met haar twee kids naar het CB en kwam zwaar overstuur thuis. Ze moest acuut naar de kinderarts! Waarom? Zoontje 1 (van drie jaar oud) was nog niet zindelijk en zoontje 2 (van bijna twee) was te mager. Dat er heel veel kinderen van drie nog niet helemaal zindelijk zijn deed er niet toe en dat zoontje twee enorm beweeglijk was, geen seconde stil zat en at als een bootwerker dat deed er ook niet toe. Oh, en ze mocht zoontje 2 vooral niet meer eten geven dan de aanbevolen :facepalm:

En een laatste vriendin (ander CB): haar kind wordt meertalig opgevoed. Papa is een Brit, mama is een Duitse en kind leert op het KDV ook nog Nederlands. Bij meertalige kinderen is het zo dat ze vaak een achterstand hebben in het begin maar dat later ruimschoots goed maken (ze moeten immers veel meer verwerken). Toch kreeg mijn vriendin wel een standje op het CB dat haar zoontje van twee pas vijf woorden kende en eentje daarvan ook nog 'fuck' was. :-D
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Er schiet me er nog 1 te binnen. Lang niet zo erg als andere dingen die ik hier lees, maar ik vond het wel opmerkelijk.
Toen jongste 7 weken was en oudste 1,5 gingen we emigreren. We woonden bijna naast het CB, dus ik liep daar even naar binnen om door te geven dat we gingen verhuizen en dat ze ons daar dus niet meer hoefden te verwachten.
Paniek alom! Er zijn toen 3 mensen ruim een uur bezig geweest om groeicurves voor ons te printen, die we dan bij onze nieuwe arts konden afgeven om in te laten vullen. Ik vroeg nog of de Nederlandse groeicurves dan zo anders zijn dan in de UK, toen kreeg ik een verbaasde blik waarna er weer druk verder werd gediscussieerd, gezocht en geprint.
Na een uur stond ik met een enorme stapel papier weer buiten. Hebben we netjes meeverhuisd, nooit iets mee gedaan natuurlijk :)

Eenmaal weer terug in NL heb ik nog wel eens een CB-arts tegen moeten houden die een vaccinatie wilde zetten. Dat ze op een ander programma zaten vanwege hun periode in de UK (waar het vaccinatieschema anders loopt) drong niet heel snel door.....
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Sowieso vind ik vaccinatieschema's altijd een heikel punt. Begrijp me niet verkeerd, ik doe er braaf aan mee en ben helemaal voor inenten, maar waarom die schema's per land zo enorm verschillen heeft nog nooit iemand me uit kunnen leggen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Een maal, zoon was 2, een arts die mij consequent aansprak met mama. Dat mag zoon, maar verder ben ik moeder van, gewoon mijn naam of mevrouw. We moesten acuut gaan oefenen met zindelijk worden. (Zoon kreeg driekwart jaar later interesse in de wc en was 3 jaar en een paar maanden toen hij zindelijk werd) Het was zorgelijk dat hij nog geen 2 woordzinnen sprak. Dat hij meertalig werd opgevoed kon ze niets mee en wist ze ook niets van. Dat laatste vond ik in Rotterdam Zuid wel essentiele kennis om te hebben. De afspraak voor 3 maanden later heb ik geaccepteerd en later weer afgebeld. Zoon begon overigens 2 woordzinnen te spreken op het moment dat we het CJG verlieten. Al met al was ze heel ouderwets en was er geen ruimte voor mijn mening. Dus ik heb het maar over me heen laten komen en geknikt en gedaan wat wij wilden. Zindelijk worden hebben we met net 3 volgens mij geprobeerd en ging toen nog niet en 2 maanden later opeens wel. Wel blij dat we dat niet ruim een jaar geprobeerd hebben!
Alle reacties Link kopieren
Maechtje: zo gaat het mij ook.....net zo als het voeden naar schema.....alsof ze in Afrika ook op hun horloge kijken om hun kind te voedden....
Weinig advies überhaupt, ik had een aantal zorgen (die later terecht bleken) die allemaal werden weggewuifd, waarschijnlijk omdat lengte gewicht, hoofdomtrek etc. binnen de lijntjes en schema's paste.

Bijna alle dames die ik daar heb gehad waren vooral bezig met info en mijn antwoorden (vragenlijsten!) intikken in het systeem zodat alles 'klopte'. Gevolg was dat er naar mij niet meer werd geluisterd en niet echt naar kind werd gekeken.

Ik heb er niets aan gehad, wat op zich niet erg is. Ben wel vrij vlot gestopt met vragenlijstjes invullen, wat toch wel erg lastig en vreemd en verdacht(?) werd gevonden. Kom zeg, ik kom daar niet voor de statistieken...
Ik heb totaal geen herkenning in de ervaring van anderen over het ‘consternatie’bureau. Nog nooit gekke adviezen gehad, juist altijd handige tips. Dus of ik heb een superbureau, of een kind dat binnen alle lijntjes en gemiddelden zit.
Overigens wel ooit toen we inmiddels bij de schoolarts zaten de opmerking gekregen "medicatie? dat moet je echt niet willen toch?!"

Het leek wel of ik Mien van hierachter hoorde praten over zaken waar ze geen benul van heeft maar het was een arts... :facepalm:

Wijselijk mond gehouden en mijn conclusies getrokken dat je voor iets méér dan de simpele huis tuin en keuken probleempjes en vragen vooral niet bij jeugd en gezin moet zijn. Als ze (ja, ik generaliseer) dat inzicht nou zelf zouden hebben zou het mooi zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven