gekke (racistische) opa

22-04-2018 21:58 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik was en ben altijd kind aan huis bij opa. we doen al eeuwen vanalles samen en dat is heel leuk en lache.
maar de goede man is wel een beetje racistisch. ik kan zijn grapjes soms wel waarderen, maar niet als we tussen groter publiek lopen.
zo kan hij zomaar ineens allah akbar roepen of als hij meerder vrouwen met hoofddoekjes ziet doet hij gabala gabala gabala.
ik kijk ze dan zo aan van, sorry hij is beetje gek en neem me niet kwalijk.
nu is hij over de 80 en niet meer zo bij de tijd en ben bang dat het steeds erger gaat worden.
hij woont nu in een tehuis met balkon en kan zijn mond niet houden als er mensen voorbij komen.
ik heb hem al zo vaak gezegt dat hij normaal moet doen en zich aan moet passen, maar dan zegt hij dat de anderen zich maar aan moeten passen
maar ik bedoel dat hij zich in het algemeen aan moet passen. niet iedereen is van gabala gabala grapjes gediend.

hij doet echt vaak raar. ik ga ook altijd mee op ziekenhuisbezoek. daar kan hij zich ook niet normaal gedragen. en soms moet ik echt lachen en dan gaat hij nog erger doen.
het is gewoon een klein kind geworden.

hebben andere klein/kinderen ook last met een o/pa die gek doet dat je je geneert? en hoe ga je daarmee om?
Een hele generatie doodwensen omdat ze gedachten uiten waar je het niet mee eens bent? Goh, dan geef je zelf ook wel blijk een voorbeeldfunctie hoog te houden.
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
22-04-2018 23:08
maar jij komt ze dus wel tegen toch. wat doe je dan als je ze zo'n opmerking hoort maken?

Ja hoor, dagelijks. Als ze bijvoorbeeld voor de 37ste keer vragen of mijn man hier wel woont of als ze bepaalde vriendinnen van mij raar aankijken. Daar kan ik na 6 jaar niet meer om lachen. Ik noem ze dan in hun gezicht een racist, dan lopen ze snel weg.

Mijn overleden oma had er ook een handje van, die heb ik de laatste twee jaar van haar leven niet meer gezien (mijn keuze). Ze was niet dementerend ofzo, gestorven door een val. Wel jammer, want we hadden altijd een goede band maar racisme tolereer ik gewoon niet.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:11
Een hele generatie doodwensen omdat ze gedachten uiten waar je het niet mee eens bent? Goh, dan geef je zelf ook wel blijk een voorbeeldfunctie hoog te houden.

Wij wonen nu 6 jaar in deze bejaardenflat en van alle 300 bejaarden die hier wonen, ken ik er welgeteld 1 die zich wel normaal/vrolijk gedraagt tegenover mijn man.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Lotus90 schreef:
22-04-2018 22:48
Wauw. Ik kan racistische uitspraken echt niet opeens waarderen omdat een bejaarde ze doet. Bizarre gedachtengang.

Ik heb het diepste respect voor mijn eigen opa en oma (ik hou veel meer van ze dan van mijn eigen ouders) maar ook van hun accepteer ik absoluut geen racistische opmerkingen. Niet stilzwijgend en zéker niet lachend in ieder geval.

Gelukkig doen ze dat niet, want ik word er helemaal naar van als mensen racistische “grappen” maken. Kan je je voorstellen hoe het voelt voor de mensen over wie het gaat. Ik vind het intens gemeen en voel me er totaal niet bij op mijn gemak.

Maar goed, als de gekke oude schat het maar leuk vindt, ofzo. :nope:
Mee eens
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
22-04-2018 23:06
Helemaal mee eens, en nee, “90 is niet mijn geboortejaar”, ik ben een stuk ouder.

Racisme is niet ineens oke omdat iemand van 80+ het doet en zo’n persoon hoef ik ook echt niet tegen te komen.

Iemand van die leeftijd hoort JUIST beter te weten en heeft ook nog eens een voorbeeldfunctie.

Ik woon in een flat met een hoop racistische bejaarden & zal blij zijn als die achterlijke rauwdauw generatie een keer is uitgestorven.
Ik ben het met je eens dat racisme bij een bejaarde niet ineens ok is, maar ben het niet met je eens dat bejaarden juist beter zouden moeten weten. In mijn omgeving heb ik daarvoor iets teveel mensen gezien die toch echt een tikkeltje ontremd raakten toen ze heel oud werden, zonder nou echt dement te zijn.
Restera schreef:
22-04-2018 23:14
Wij wonen nu 6 jaar in deze bejaardenflat en van alle 300 bejaarden die hier wonen, ken ik er welgeteld 1 die zich wel normaal/vrolijk gedraagt tegenover mijn man.
Het is bij jou duidelijk persoonlijk.
Ik woon in een appartementencomplex waar 85% van de bewoners moslim is. Het leek me leuk om in een multiculturele wijk te gaan wonen, want van nature hou ik wel van diversiteit, punt is alleen dat ik een alleenstaande vrouw ben en dat wordt door deze moslims niet getolereerd, dus het gevolg is dat ik the talk of the town ben en hoewel ik niets verkeerd doe, komt het met enige regelmaat voor dat mij letterlijk voor de voeten wordt gespuugd, men allah aanroept en zij zich dan tot elkaar wenden om hun gal over mij te spuien, uiteraard in een onverstaanbare taal.
Maar goed, hen is het natuurlijk niet kwalijk te nemen, want dat is nu eenmaal hun cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-04-2018 23:19
Ik ben het met je eens dat racisme bij een bejaarde niet ineens ok is, maar ben het niet met je eens dat bejaarden juist beter zouden moeten weten. In mijn omgeving heb ik daarvoor iets teveel mensen gezien die toch echt een tikkeltje ontremd raakten toen ze heel oud werden, zonder nou echt dement te zijn.

Tja, die referentiekadertjes worden natuurlijk allemaal een stuk kleiner als je niet verder komt dan je eigen woonkamer/tv schermpje/Telegraaf.

Mijn opa’s en oma’s hebben allemaal de Tweede Wereldoorlog meegemaakt & niet toen ze 2 waren ofzo. Waren allemaal pubers in oorlogstijd.

Je zou toch hopen/denken/verwachten dat ze daar wat van opgestoken hebben, al was het dan alleen maar dat je na moet denken alvorens je iets doet.

Plus het feit dat ze daarna zelf “al die buitenlanders” hierheen gehaald hebben omdat ze te lui waren om zelf Nederland weer op te bouwen.
anoniem_364541 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 23:28
0.16% gewijzigd
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Zooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat een flagrante onwaarheid! Ze hebben zich drie slagen in de rondte gewerkt om dit land weer op de been te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:20
Het is bij jou duidelijk persoonlijk.
Ik woon in een appartementencomplex waar 85% van de bewoners moslim is. Het leek me leuk om in een multiculturele wijk te gaan wonen, want van nature hou ik wel van diversiteit, punt is alleen dat ik een alleenstaande vrouw ben en dat wordt door deze moslims niet getolereerd, dus het gevolg is dat ik the talk of the town ben en hoewel ik niets verkeerd doe, komt het met enige regelmaat voor dat mij letterlijk voor de voeten wordt gespuugd, men allah aanroept en zij zich dan tot elkaar wenden om hun gal over mij te spuien, uiteraard in een onverstaanbare taal.
Maar goed, hen is het natuurlijk niet kwalijk te nemen, want dat is nu eenmaal hun cultuur.

Ik ruik enige verbittering. En wil je met bovenstaande reactie beweren dat het bij jou dus niet persoonlijk is? En dat racisme dus helemaal oke is?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
22-04-2018 23:12
Ja hoor, dagelijks. Als ze bijvoorbeeld voor de 37ste keer vragen of mijn man hier wel woont of als ze bepaalde vriendinnen van mij raar aankijken. Daar kan ik na 6 jaar niet meer om lachen. Ik noem ze dan in hun gezicht een racist, dan lopen ze snel weg.

Mijn overleden oma had er ook een handje van, die heb ik de laatste twee jaar van haar leven niet meer gezien (mijn keuze). Ze was niet dementerend ofzo, gestorven door een val. Wel jammer, want we hadden altijd een goede band maar racisme tolereer ik gewoon niet.
Racisme van *vul hier de nu geldende politiek correcte benaming in* naar geboren en getogen westerlingen is anders ook niet zeldzaam.
Alle reacties Link kopieren
Wil wel even bij TO aangeven dat ik absoluut niet vind dat ze haar opa moet veranderen ofzo (man klinkt het redden voorbij), maar meer hoe ik reageer op dit soort mensen. Ik zeg er wat van, ik tolereer racisme niet (ongeacht welke leeftijd).

Ik hoop dat hij niet op een dag de verkeerde tegenkomt als hij vanaf zijn balkon mensen staat te discrimineren..
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-04-2018 23:29
Racisme van *vul hier de nu geldende politiek correcte benaming in* naar geboren en getogen westerlingen is anders ook niet zeldzaam.

Ik had al zo’n soort reactie van jou verwacht inderdaad, racisme tegenover geboren en getogen westerlingen (je mag ze ook gewoon wit noemen, hoor), bestaat niet. Reverse racism is a myth :there:
anoniem_364541 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 23:44
2.37% gewijzigd
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
22-04-2018 23:27
Ik ruik enige verbittering. En wil je met bovenstaande reactie beweren dat het bij jou dus niet persoonlijk is? En dat racisme dus helemaal oke is?
Dan ruik je dat verkeerd.
Ik ben in de afgelopen jaren tot de conclusie gekomen dat deze mensen gewoon nooit de volwassenheid bereiken, al zijn ze 80. En nee, ik doe er helemaal niets persoonlijks mee, integendeel, ik ben meer de persoon die zoiets niet serieus kan nemen.

Je gaat er nu gemakshalve vanuit dat ik racisme helemaal okay zou vinden en dat vind ik nogal wat, omdat je blijkbaar tot die conclusie bent gekomen omdat ik heb geschreven dat je zo'n oude man geen nieuwe trucjes kunt leren.

Maar goed, voor jouw informatie: Er is wel wat meer nodig dan wat infantiliteiten tegenover mij voordat ik mezelf via de weg van de minste weerstand tot haat en minachting verlaag en dus hetzelfde zou doen als hen die mij daarmee confronteren.
Restera schreef:
22-04-2018 23:33
Ik had al zo’n soort reactie van jou verwacht inderdaad, geboren en getogen westerlingen (je mag ze ook gewoon wit noemen, hoor), bestaat niet. Reverse racism is a myth :there:
Dan word het toch eens hoog tijd dat je de wekker zet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:37
Dan word het toch eens hoog tijd dat je de wekker zet.

Leg uit? Het woord dat je zoekt om “haat” tegenover witte mensen te omschrijven is “vooroordeel”, niet racisme:

https://www.theodysseyonline.com/the-re ... acism-myth

(Een van de vele, vele artikelen daarover)
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:36
Dan ruik je dat verkeerd.
Ik ben in de afgelopen jaren tot de conclusie gekomen dat deze mensen gewoon nooit de volwassenheid bereiken, al zijn ze 80. En nee, ik doe er helemaal niets persoonlijks mee, integendeel, ik ben meer de persoon die zoiets niet serieus kan nemen.

Je gaat er nu gemakshalve vanuit dat ik racisme helemaal okay zou vinden en dat vind ik nogal wat, omdat je blijkbaar tot die conclusie bent gekomen omdat ik heb geschreven dat je zo'n oude man geen nieuwe trucjes kunt leren.

Maar goed, voor jouw informatie: Er is wel wat meer nodig dan wat infantiliteiten tegenover mij voordat ik mezelf via de weg van de minste weerstand tot haat en minachting verlaag en dus hetzelfde zou doen als hen die mij daarmee confronteren.

En sarcastisch roepen dat je daar niks van mag zeggen omdat het nu eenmaal hun cultuur is, getuigd niet van haat en minachting? Hou toch op.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
22-04-2018 23:42
Leg uit? Het woord dat je zoekt om “haat” tegenover witte mensen te omschrijven is “vooroordeel”, niet racisme:

https://www.theodysseyonline.com/the-re ... acism-myth

(Een van de vele, vele artikelen daarover)
:proud: Je hebt echt geen idee hè, hoe racistisch deze zin is?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:47
:proud: Je hebt echt geen idee hè, hoe racistisch deze zin is?

Blank is superieur, wit is correct. Dus, leg uit? Sta werkelijk te popelen om van iemand die racisme bij bejaarden verdedigt te horen waarmee ik me schuldig maak aan racisme.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
22-04-2018 23:54
Blank is superieur, wit is correct. Dus, leg uit? Sta werkelijk te popelen om van iemand die racisme bij bejaarden verdedigt te horen waarmee ik me schuldig maak aan racisme.
Ik had al niet de behoefte om het voor je in te vullen, misschien omdat ik weet dat je het zelf wel kunt verzinnen en dat blijkt maar weer.



Zo, het loopt tegen twaalven, dat betekent dat mijn dag voorbij is. Nogmaals, welterusten. :)
Restera schreef:
22-04-2018 23:24
Tja, die referentiekadertjes worden natuurlijk allemaal een stuk kleiner als je niet verder komt dan je eigen woonkamer/tv schermpje/Telegraaf.

Mijn opa’s en oma’s hebben allemaal de Tweede Wereldoorlog meegemaakt & niet toen ze 2 waren ofzo. Waren allemaal pubers in oorlogstijd.

Je zou toch hopen/denken/verwachten dat ze daar wat van opgestoken hebben, al was het dan alleen maar dat je na moet denken alvorens je iets doet.

Plus het feit dat ze daarna zelf “al die buitenlanders” hierheen gehaald hebben omdat ze te lui waren om zelf Nederland weer op te bouwen.
:woa: wat respectloos
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:57
Ik had al niet de behoefte om het voor je in te vullen, misschien omdat ik weet dat je het zelf wel kunt verzinnen en dat blijkt maar weer.



Zo, het loopt tegen twaalven, dat betekent dat mijn dag voorbij is. Nogmaals, welterusten. :)

:bye:
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Cateautje schreef:
22-04-2018 23:20
Het is bij jou duidelijk persoonlijk. Ik woon in een appartementencomplex waar 85% van de bewoners moslim is. Het leek me leuk om in een multiculturele wijk te gaan wonen, want van nature hou ik wel van diversiteit, punt is alleen dat ik een alleenstaande vrouw ben en dat wordt door deze moslims niet getolereerd, dus het gevolg is dat ik the talk of the town ben en hoewel ik niets verkeerd doe, komt het met enige regelmaat voor dat mij letterlijk voor de voeten wordt gespuugd, men allah aanroept en zij zich dan tot elkaar wenden om hun gal over mij te spuien, uiteraard in een onverstaanbare taal. Maar goed, hen is het natuurlijk niet kwalijk te nemen, want dat is nu eenmaal hun cultuur.
Bijzonder. Ik ben geboren en opgegroeid in een multiculturele stad (bijna al mijn buurkinderen en basisschool vriendinnetjes waren Marokkaans) en ik ben letterlijk nog nooit voor de voeten gespuugd. Nu ook niet, nooit.

En ik ben toch echt een alleenstaande moderne westerse vrouw. De moslims die ik ken zijn over het algemeen juist heel erg vriendelijk, behulpzaam, gul en gastvrij. Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Maar het beeld dat jij schetst, daar kan ik me echt helemaal niet in vinden, ik kan me er zelfs niets bij voorstellen. Het is bij jou dus overduidelijk ook persoonlijk.

Mijn stelling is: wat je zaait is wat je oogst. Als jij je vijandig en/of superieur opstelt, kan ik me voorstellen dat je negativiteit terug krijgt. Wanneer je je open en respectvol opstelt, maak je gemakkelijk contact. De meest fantastische buren die ik ooit heb gehad zijn Marokkaans. En de meest ziekelijke bemoeizuchte buren die ik ooit heb gehad zijn Nederlands. Toevallig.

Either way: we leven in 2018 en racisme is nooit acceptabel.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
23-04-2018 00:26
Bijzonder. Ik ben geboren en opgegroeid in een multiculturele stad (bijna al mijn buurkinderen en basisschool vriendinnetjes waren Marokkaans) en ik ben letterlijk nog nooit voor de voeten gespuugd. Nu ook niet, nooit.

En ik ben toch echt een alleenstaande moderne westerse vrouw. De moslims die ik ken zijn over het algemeen juist heel erg vriendelijk, behulpzaam, gul en gastvrij. Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Maar het beeld dat jij schetst, daar kan ik me echt helemaal niet in vinden, ik kan me er zelfs niets bij voorstellen. Het is bij jou dus overduidelijk ook persoonlijk.

Mijn stelling is: wat je zaait is wat je oogst. Als jij je vijandig en/of superieur opstelt, kan ik me voorstellen dat je negativiteit terug krijgt. Wanneer je je open en respectvol opstelt, maak je gemakkelijk contact. De meest fantastische buren die ik ooit heb gehad zijn Marokkaans. En de meest ziekelijke bemoeizuchte buren die ik ooit heb gehad zijn Nederlands. Toevallig.

Either way: we leven in 2018 en racisme is nooit acceptabel.
Ok, dus met jouw opstelling naar die Nederlandse buren was kennelijk iets mis :) ?
Eze schreef:
23-04-2018 00:33
Ok, dus met jouw opstelling naar die Nederlandse buren was kennelijk iets mis :) ?
:yawnee: Kansloze poging.

Mijn basis houding, naar iedereen toe, is in beginsel altijd netjes en respectvol. Maar helaas krijg ik dat lang niet altijd terug. Cause some people take my kindness for weakness. Deze mensen vergissen zich zwaar in wie ze voor zich hebben. Want ik lust je rauw.

Ik tolereer van helemaal niemand disrespect. Niet van Marokkanen, maar zeer zeker ook niet van Nederlanders. Ik lach je vierkant uit als je denkt dat je je superieur kan opstellen. En tja, veel Nederlanders hebben daar nu eenmaal een handje van. Dat vinden we vreselijk om te horen, maar het is waar.

Bij mij kan in ieder geval niemand ongestraft zijn of haar racistische mening hardop kan ventileren. Want ik zet je op je plek. Of je nou 100 jaar of 10 jaar bent.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
23-04-2018 01:25
:yawnee: Kansloze poging.

Mijn basis houding, naar iedereen toe, is in beginsel altijd netjes en respectvol. Maar helaas krijg ik dat lang niet altijd terug. Cause some people take my kindness for weakness. Deze mensen vergissen zich zwaar in wie ze voor zich hebben. Want ik lust je rauw.

Ik tolereer van helemaal niemand disrespect. Niet van Marokkanen, maar zeer zeker ook niet van Nederlanders. Ik lach je vierkant uit als je denkt dat je je superieur kan opstellen. En tja, veel Nederlanders hebben daar nu eenmaal een handje van. Dat vinden we vreselijk om te horen, maar het is waar.

Bij mij kan in ieder geval niemand ongestraft zijn of haar racistische mening hardop kan ventileren. Want ik zet je op je plek. Of je nou 100 jaar of 10 jaar bent.
Disrespect is geen woord toch?
Ot; mijn vader zei ook altijd van die dingen hardop. Ik schaamde me dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven