gekke (racistische) opa

22-04-2018 21:58 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik was en ben altijd kind aan huis bij opa. we doen al eeuwen vanalles samen en dat is heel leuk en lache.
maar de goede man is wel een beetje racistisch. ik kan zijn grapjes soms wel waarderen, maar niet als we tussen groter publiek lopen.
zo kan hij zomaar ineens allah akbar roepen of als hij meerder vrouwen met hoofddoekjes ziet doet hij gabala gabala gabala.
ik kijk ze dan zo aan van, sorry hij is beetje gek en neem me niet kwalijk.
nu is hij over de 80 en niet meer zo bij de tijd en ben bang dat het steeds erger gaat worden.
hij woont nu in een tehuis met balkon en kan zijn mond niet houden als er mensen voorbij komen.
ik heb hem al zo vaak gezegt dat hij normaal moet doen en zich aan moet passen, maar dan zegt hij dat de anderen zich maar aan moeten passen
maar ik bedoel dat hij zich in het algemeen aan moet passen. niet iedereen is van gabala gabala grapjes gediend.

hij doet echt vaak raar. ik ga ook altijd mee op ziekenhuisbezoek. daar kan hij zich ook niet normaal gedragen. en soms moet ik echt lachen en dan gaat hij nog erger doen.
het is gewoon een klein kind geworden.

hebben andere klein/kinderen ook last met een o/pa die gek doet dat je je geneert? en hoe ga je daarmee om?
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus de reden dat mijn vriend mij na al die tijd nog nooit aan zijn familie heeft voorgesteld.
Restera schreef:
23-04-2018 09:51
Wat naar om er meteen vanuit te gaan dat bejaarden absoluut geen racisten kunnen zijn & het dus wel aan mijn man moet liggen.

Mijn man is ten eerste geen moslim en ten tweede is hij echt de meest vriendelijke, vrolijke, liefste en meest behulpzame persoon op aarde en dat straalt hij ook van alle kanten uit. Houdt de deur en lift voor iedereen open, tilt boodschappen etc. Hij lijkt een beetje op het personage van Bobby Cannavale in The Station Agent, zich van geen kwaad bewust.

Vandaar ook dat mijn bloed er juist van gaat koken; racistische bejaarden zijn er nu eenmaal en niet zo zuinig ook!
Lezen is niet je sterkste kant. Ik zeg niet dat ik er vanuit ga dat bejaarden absoluut geen racisten kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik was vanmiddag op bezoek en hij leek heel helder en dan denk ik die heeft zn kopje er goed bij. maar later begint hij te huilen toen ik iets vond wat hij al een tijdje kwijt was.
en dan weer later doet hij heel gek en kinderachtig raar kijken.
we hebben het erover gehad dat hij zo wisselt en het is vooral dat hij het niet kan accepteren zo afhankelijk van anderen te zijn.
ik ben niet begonnen over zijn rare uitspraken. hij heeft soms toch al het idee dat ik kwaad op hem ben en dat vind ik zo zielig als hij moet huilen. ik kan en wil ook niet kwaad op hem zijn. wie ben ik ook om hem terecht te wijzen.
rozamunda schreef:
23-04-2018 18:31
ik was vanmiddag op bezoek en hij leek heel helder en dan denk ik die heeft zn kopje er goed bij. maar later begint hij te huilen toen ik iets vond wat hij al een tijdje kwijt was.
en dan weer later doet hij heel gek en kinderachtig raar kijken.
we hebben het erover gehad dat hij zo wisselt en het is vooral dat hij het niet kan accepteren zo afhankelijk van anderen te zijn.
ik ben niet begonnen over zijn rare uitspraken. hij heeft soms toch al het idee dat ik kwaad op hem ben en dat vind ik zo zielig als hij moet huilen. ik kan en wil ook niet kwaad op hem zijn. wie ben ik ook om hem terecht te wijzen.
Doe dat ajb niet. Laat die man gewoon.
Alle reacties Link kopieren
ga ik ook zeker niet doen. heeft dit topic me nu wel duidelijk gemaakt!
rozamunda schreef:
23-04-2018 18:34
ga ik ook zeker niet doen. heeft dit topic me nu wel duidelijk gemaakt!
Goed zo! Laat je niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft jaren als arabische moslimman in de thuiszorg gewerkt. Dat was behoorlijk schrikken voor veel oudere mensen en hij werd dan ook met wantrouwen bekeken de 1e keren.

Ergens snap je dat, want het waren veelal mensen die opgegroeid waren in een wereld zonder mensen als hij en ook later niet in aanraking kwamen met mensen als hij. In dat opzicht vind ik wel dat je wat milder mag zijn voor oudere mensen.

Gelukkig eindigt dit verhaal goed want uiteindelijk raakte hij goed bevriend met zijn vaste klanten,zat ie dr uren koffie te drinken en hebben we van enkele ouderen na hun overlijden prachtige brieven thuisgekregen vd familie hoezeer mijn papa gewaardeerd werd. En werd het thuiszorgbureau opgebeld als mijn vader een tijdje vervangen werd door autochtone studenten die hun werk niet goed deden en niet meekletsten :heart:
Onbekend maakt onbemind. :)
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
22-04-2018 22:30
Jeetje mijn opa is gisteren overleden, ik zou willen dat hij er nog was en de dingen kon zeggen die hij eigenlijk niet kan zeggen.
Geniet er gewoon van dat hij er nog is en dat je nog bij hem kunt komen.
Gecondoleerd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Zahraha schreef:
24-04-2018 12:58
Mijn vader heeft jaren als arabische moslimman in de thuiszorg gewerkt. Dat was behoorlijk schrikken voor veel oudere mensen en hij werd dan ook met wantrouwen bekeken de 1e keren.

Ergens snap je dat, want het waren veelal mensen die opgegroeid waren in een wereld zonder mensen als hij en ook later niet in aanraking kwamen met mensen als hij. In dat opzicht vind ik wel dat je wat milder mag zijn voor oudere mensen.



Dit gedrag van oudere mensen kan ik heel goed begrijpen.
Is nog even wat anders dan racistische opmerkingen maken, dat valt nooit goed te praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die opmerkingen even belachelijk van iemand van 20 als van iemand van 80.

TO vindt het niet voor niks gênant en dat iemand dan oud is verandert daar niets aan.
Ik ben ook al wat ouder en ken veel echt oude mensen, die vinden het heus niet nodig om een ander zogenaamd lollig te kwetsen, komt niet in ze op.

Heeft echt niet met leeftijd te maken hoor, gewoon vervelend trekje. Je hebt ook jonge mensen die zo doen. Even dom.

En veranderende samenleving... dan gaat ie maar broem broem naar auto's roepen of tuuutpieeeptuut naar computers, die zijn ook nieuw in de samenleving tenslotte.
En als je moeite hebt met verandering in het leven, jammer dan, kun je nog wel het fatsoen hebben dat voor je te houden tegen mensen die jou helemaal niets gedaan hebben.
permis schreef:
24-04-2018 22:00
Ik vind die opmerkingen even belachelijk van iemand van 20 als van iemand van 80.

TO vindt het niet voor niks gênant en dat iemand dan oud is verandert daar niets aan.
Ik ben ook al wat ouder en ken veel echt oude mensen, die vinden het heus niet nodig om een ander zogenaamd lollig te kwetsen, komt niet in ze op.

Heeft echt niet met leeftijd te maken hoor, gewoon vervelend trekje. Je hebt ook jonge mensen die zo doen. Even dom.

En veranderende samenleving... dan gaat ie maar broem broem naar auto's roepen of tuuutpieeeptuut naar computers, die zijn ook nieuw in de samenleving tenslotte.
En als je moeite hebt met verandering in het leven, jammer dan, kun je nog wel het fatsoen hebben dat voor je te houden tegen mensen die jou helemaal niets gedaan hebben.
Geldt dat ook voor dementerenden wat jou betreft?
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
24-04-2018 22:05
Geldt dat ook voor dementerenden wat jou betreft?
Ik heb het over niet medische zaken. Zwaar dementerenden (mijn ouders helaas) , dat heeft niet met het 'normale' leven te maken.
Die gaan trouwens niet gezellig met kleinkind op pad en dan heel specifiek over bepaalde groepen lollig doen, en verder heel normaal.
Dat is geen dementie...
Was het maar zo eenvoudig.
permis schreef:
24-04-2018 22:12
Ik heb het over niet medische zaken. Zwaar dementerenden (mijn ouders helaas) , dat heeft niet met het 'normale' leven te maken.
Die gaan trouwens niet gezellig met kleinkind op pad en dan heel specifiek over bepaalde groepen lollig doen, en verder heel normaal.
Dat is geen dementie...
Was het maar zo eenvoudig.
Hoe TO haar opa omschrijft lijkt er toch wel wat medisch mis te zijn, of niet?
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
23-04-2018 18:31
ik was vanmiddag op bezoek en hij leek heel helder en dan denk ik die heeft zn kopje er goed bij. maar later begint hij te huilen toen ik iets vond wat hij al een tijdje kwijt was.
en dan weer later doet hij heel gek en kinderachtig raar kijken.
we hebben het erover gehad dat hij zo wisselt en het is vooral dat hij het niet kan accepteren zo afhankelijk van anderen te zijn.
Blijf gewoon met hem hierover praten en mocht er een moment komen dat je denkt dat zijn gedragswisselingen echt bijzonder zijn kan je altijd nog in gesprek gaan met degenen die hem ook goed kennen. Sterkte ermee en ik vind je heel lief overkomen, hij vindt het vast fijn om je vaak te zien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven