gescheiden en kinderverjaardag vieren: hoe

01-10-2018 23:56 37 berichten
Het zoveelste topic over scheiden. De meningen lopen uiteen hoe we verjaardagen van de kinderen gaan vieren, we hebben daar afspraken over gemaakt in het ouderschapsplan,, maar in de praktijk blijkt dat de wensen wel eens anders zijn dan destijds afgesproken.

Het leek mij logisch op de dag zelf hetzelfde clubje aan familie uit te nodigen, dus van beide kanten , als voor de scheiding. Het hoeft ook niet perse bij mij te zijn, als kind op dat moment bij ex is kan het net zo goed bij ex worden gevierd. Kind is tenslotte maar 1x echt jarig en ik denk dat hij/zij dan wel graag beide ouders erbij heeft. En het liefst iedereen samen ziet.

Mijn ex vindt dat awkward, hij voelt er meer voor dat ieder voor zich het apart viert, dus hij voor zijn familie, ik voor de mijne. Hij vindt dat kind er maar aan moet wennen want we zijn nou eenmaal gescheiden, dat we dus geen dingen samen meer doen

hoe vieren jullie verjaardagen en waarom?
en als je het nog wel met zijn allen viert, hoe gaat het met nieuwe partners en gezinnen? komen die ook allemaal en gaat dat goed?

hoe vieren jullie de kinderverjaardagen sinds de scheiding

Totaal aantal stemmen: 68

2 x dus ieder apart (66%)
1x en beide kanten van de familie/nieuwe partners inclusief zijn welkom (28%)
1x maar zonder eventuele nieuwe partners (1%)
anders namelijk: (4%)
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 00:26
23.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel. Als het mogelijk is om het samen te vieren is dat zonder enige twijfel het fijnste en beste voor je kind.

Zodra jullie (of de gasten) dat niet kunnen ivm drama, of kind het gevoel gaat krijgen te moeten schipperen, dan moet je dat je kind juist niet aandoen.

De vraag is dus; kunnen jullie dit?
De gasten kun je gescheiden ontvangen, maar als het mogelijk is dat je nog met je ex samen met je kinderen iets onderneemt op hun verjaardag is dat natuurlijk wel de moeite waard voor de kinderen. Dus zonder nieuwe partners, enkel het vroegere gezin. Zeker als je twee kinderen in de zelfde periode jarig hebt hoef je maar 1 keer als oud basisgezin uit eten. Wat je daarna afzonderlijk thuis viert met eigen familie staat ieder vrij.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik kind was vierden we het op de dag zelf bij de ouder waar je op dat moment was. Zonder de andere ouder of diens familie. Daar vierde je je verjaardag op de eerstvolgende keer dat je weer daar was.

Nu bij dochter van vriend vind ik het maar een getouwtrek. Haar verjaardag is in vriends weekend, maar omdat dat vorig jaar ook zo was moet ze nu de dag erna al weer meteen naar moeders zodat ze daar ook feest kan vieren.
Alle reacties Link kopieren
Hier de echte verjaardag uit eten met beide ouders (en nieuwe aanhang als kind dat zelf vraagt). Kind kiest restaurant/pannenkoekenhuis. Familiebezoek gescheiden. Kinderen vinden meerdere verjaardagen niet echt een probleem :-)
Alle reacties Link kopieren
Je wilt met gescheiden ouders, wel duidelijkheid blijven, dus gewoon gescheiden vieren.
ik had denk ik een iets te idealistisch en niet geheel op de werkelijkheid gebaseerd beeld, ik laat het aan hem over wat hij wil
Gewoon samen. Je ex kan niet even over een akward ( in zijn hoofd) momentje stappen?

Of heeft hij je zo zwart zitten maken bij zijn familie dat hij met goed fatsoen dit halve dagje voor zijn kinderen niet meer kan verkopen aan zijn familie?

In geval van nee.. dan stapt hij maar even over het akward momentje heen toch?
Niks mis met tonen dat jullie als ouders best dingen samen kunnen voor de kinderen.

Veel fijner voor ze.
Alle reacties Link kopieren
bluebirdie schreef:
02-10-2018 21:41
ik had denk ik een iets te idealistisch en niet geheel op de werkelijkheid gebaseerd beeld, ik laat het aan hem over wat hij wil
Ik begrijp dat de scheiding ook nog recent is. Alles is nog vers en emoties moeten misschien nog een plek krijgen.
Wij vieren de verjaardag van de dochter van mijn vriend met z’n allen; vriend’s familie, familie van ex, ex nieuwe lover’s familie en die van mij, plus gezamenlijke vrienden. Enorm volle bak ;-D
Maar dat was de eerste 2 jaar na de scheiding niet zo. Toen konden de ex-partners niet ‘gezellig’, zonder spanningen met elkaar een verjaardag vieren.
Geef jezelf en je ex even de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.
Als het dit jaar niet lukt, misschien volgend jaar wel.
Ik vind meerdere keren vieren eigenlijk vrij sneu. Vaak wordt het ook op school gevierd, op de sportclub en wordt er een kinderfeestje gegeven. Dan wordt het allemaal nogal veel voor zo'n kind. Dus mijn voorkeur gaat uit naar een keer samen vieren met alle familie en dan bij de ouder waar kind op dat moment verblijft.

Maar wanneer een van de twee ouders daar niet in mee wil gaan, houdt het op. Dan maar twee keer vieren.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren alles 2x.
Zijn verjaardag, zijn communie, sinterklaas, kerst etc.
Zelfs bij schoolfeesten zitten we apart van mekaar.
En geen ruzie maar als je gescheiden bent is dat niet zomaar en door alles nog samen te blijven vieren maakt het voor mijn ex en mij, voor zijn nieuwe partner, ons kind en haar kinderen en de grootouders en tantes, ooms onnodig verwarrend.
Wij vieren dus alles gewoon op de dagen dat hij bij ons is en hij heeft dan dus inderdaad altijd dubbel feest.
Alleen het kinderfeestje doen we afwisselend door hem georganiseerd of door mij. Er is een keer dat we dat samen hebben gedaan maar toen gelijk jaloezie van zijn nieuwe partner uit en verwarrende blikken van de ouders van zijn klasgenootjes/vriendjes van oh en terug samen? En het was ook gevoelig voor ons zoontje om ons weer zo samen te zien.
Wij vieren alles 1 keer. Zonder hun vader. Hij zou ervoor kunnen kiezen om zelf ook wat te vieren, maar dat doet hij niet.
Als het oprecht gezellig is als je het samen viert is dat natuurlijk voor kind het fijnste. Hier zou dat uitlopen op een situatie waarbij ik ex en diens moeder stiekem zou vergiftigen door iets in hun koffie te doen, dus nee, wij vieren het niet samen.

Toen we uit elkaar gingen dacht ik daar anders over. Ik zag voor me dat we verjaardagen en andere speciale gebeurtenissen samen zouden vieren, maar ondertussen is er zoveel gebeurd dat ik mijn ex niet meer in mijn buurt wil hebben. Ook niet om mijn kind een plezier te doen helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven