Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter

03-05-2026 17:39 240 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.

Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Goed gedaan newbee. Heel krachtig
Fijn dat je duduelijk bent geweest. Wie weet zet het hem nog aan tot nadenken, al is het maar omdat de geldkraan dichtgaat.

En ik snap dat je er als een berg tegenop ziet om het helemaal alleen te moeten doen. Is er helemaal geen ondersteuning voor jou te krijgen?
Super goed van je!! Vind ik echt heel knap
Het is zoals het is
Ex heeft nog niet gereageerd. Kind is nu bij hem, dus ik kan niet goed inschatten wat er gebeurt.
We zullen het wel zien. Ik maak me daar op dit moment ook niet echt druk om.
Belangrijkste is nu dat ik een beeld krijg van waar mijn grootste behoefte aan hulp op de korte en de langere termijn ligt en of dit te realiseren valt.

Mn ex is wat mij betreft niet meer relevant.
Als hij wil vechten, ga je gang. Waar deze zaak ook terecht zal komen, de conclusie zal altijd het zelfde zijn. Hij komt de afspraken die we hebben gemaakt in het ouderschapsplan niet na, ik geef geen toestemming. Hij heeft 2 keuzes, of blijven of co-ouderschap opgeven. Hij is vastbesloten om te gaan. Dus dan is de enige oplossing dat hij het co-ouderschap opgeeft.
Grote kans dat hij tegen het kind zal zeggen dat ik kind bij hem weghoud. Ik zal kind duidelijk maken dat hij altijd naar zn vader kan, maar dat vader de tickets zal moeten kopen.
We zullen wel zien hoe vaak dat gaat gebeuren als de geldkraan die de afgelopen jaren rijkelijk gestroomd heeft, en mijn ex niet heeft laten inzien dat het beter is om in zijn eigen levensonderhoud te gaan voorzien.
Ik vraag me ook af of het plan om weg te gaan nog wel uitvoerbaar is aangezien hij geen enkel inkomen heeft.
Maar goed, dat is niet aan mij, maar is tussen hem en zijn partner.
Dubbel
newbee2021 wijzigde dit bericht op 13-05-2026 12:55
98.97% gewijzigd
Dubbel
Newbee2021 schreef:
13-05-2026 12:53
Grote kans dat hij tegen het kind zal zeggen dat ik kind bij hem weghoud. Ik zal kind duidelijk maken dat hij altijd naar zn vader kan, maar dat vader de tickets zal moeten kopen.
We zullen wel zien hoe vaak dat gaat gebeuren als de geldkraan die de afgelopen jaren rijkelijk gestroomd heeft, en mijn ex niet heeft laten inzien dat het beter is om in zijn eigen levensonderhoud te gaan voorzien.
Ik vraag me ook af of het plan om weg te gaan nog wel uitvoerbaar is aangezien hij geen enkel inkomen heeft.
Maar goed, dat is niet aan mij, maar is tussen hem en zijn partner.

Je ex is dus werkloos? Ik ben ook heel benieuwd hoe hij het voor zich zag: hij met kind in buitenland en jij betaalt voor hun levensonderhoud? Heel goed dat je daar een stokje voor gestoken hebt. Elke rechter zal je gelijk geven.
Zorg dat jij de identiteitsbewijzen van je kind hebt voordat hij kind stiekem meeneemt. Je weet maar nooit. Hij klinkt niet erg betrouwbaar.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Inmiddels ziijn we 2 weken verder en ik ben gelukkig wat rustiger.
Ex is woedend en speelt inderdaad de kaart dat ik het kind bij hem weghoud. Kind heeft zelf nu ook beter door wat de plannen van vader zijn en geeft zelf aan dat het niet mee wil, en dus bij mij wil blijven.
Het zoeken van de hulp die ik nodig heb is best een lastig punt, vooral omdat kind op dit moment zo uit het lood is dat ik mn handen daar vol aan heb.

Voor mezelf zie ik als grootste uitdaging op de langere termijn:
- dagbesteding voor kind/ middelbare school afronden (uitvaller/thuiszitter)
- keuze van vervolgopleiding kind
- vaststellen of, en indien ja hoe het kind zelfstandig kan worden (zowel in zorg als in financieel optie).

Ik heb het wajongtraject ook bekeken, maar dat kunnen we nu nog niet opstarten, maar ik denk echt wel dat het kind arbeidsvermogen heeft, dus dat is geen optie.

Op de kortere termijn:
Hoe ga ik het volhouden om altijd aan te moeten staan. Met de oudste die al bij mij woont kan ik prima afspraken maken en die kan goed voor zichzelf zorgen. De jongste kan ik nu nog niet een avond alleen thuislaten (angsten nemen het dan volledig over).

De hulpverlening die we hebben is zeer beperkt en heeft tot nu toe geen enkel positief effect gehad, behalve dat het niet erger wordt, maar beter gaat het ook niet.

We lijken een beetje op een punt te komen dat zij het ook niet meer weten…. Vanuit daar moet er dus weer verder gekeken gaan worden wat er mogelijk is. Maar ik ben een beetje bang dat dat een lange adem wordt en dus ook een intensief traject.
En dat komt dus naast de dagelijkse zorg ook op mijn schouders.

Ik ben nu wel rustiger qua boosheid, maar ik zie het leven op dit moment ook niet echt rooskleurig in helaas….
Als je meer deelt over hoe het zit met kind kunnen mensen misschien meedenken. Ken je het topic van Lente? (Als je niet meer kan, maar dat kan niet)
Het is zoals het is
Sluit ik me bij aan. Je kunt ook denken aan Stichting Balans bellen of een onderwijs consulent aanvragen.
Eens. Het is echt heel lastig meedenken omdat het beeld dat jij schept nogal diffuus is. Een kind dat enerzijds zeer zorgintensief is maar anderszijds wel in staat tot afronden van de middelbare school en een vervolgopleiding en voldoende arbeidsvermogen heeft om buiten de wajong te vallen: ik kan me daar persoonlijk weinig voorstelling van maken. Dat hoeft ook niet, maar als je advies wil over op welke manieren je de zorg voor jezelf zou kunnen verlichten, dan gaat dat zo wel heel moeilijk.
Laat alsjeblieft kind bij jou ingeschreven staan, in 1 gemeente en 1 aanspreekpunt. We kennen niet de volledige problematiek bij jouw kind, maar laat je ondersteunen door zorgloket, balansdigitaal voor jezelf en zorg ook dat je als je dat niet gedaan hebt een traject met onderwijsconsulenten.nl hebt doorlopen. Niet dat je er per se iets aan hebt, maar je hebt een blijvend en lopend dossier nodig wat er nu nog niet voldoende lijkt te zijn.

Mijn oudste zus leek echt nooit iets van zelfstandigheid te kunnen hebben maar is nu wel degelijk een volwassen zelfstandige vrouw met ook een baan, het duurde alleen tot een jaar of 22 voordat ze klaar was voor een opleiding en werk, BBL zorg. Ieders verhaald is anders en ik ken ook treurige aflopen, maar zij is al in de tweede klas uitgevallen/niet naar school gegaan en echt zeer moedeloze momenten gehad, maar dat is nu echt niet meer het geval. Blijf vooral zelf overeind als ouder, voor jezelf en je andere kind, en durf zowel los te laten als ook wel te vechten om hulp. Veel moed :hug:
Fijn dat je kind zelf doorheeft dat het niet pluis is wat vader aan het bedenken is en zelf kiest om bij jou te blijven.

Ik weet niet goed wat er precies speelt bij je kind maar een avondje thuis laten met een oppas vorm (vriendje/vriendinnetje/neef/nicht) zou dat een optie zijn?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven