Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter

03-05-2026 17:39 240 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.

Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Newbee2021 schreef:
05-05-2026 11:50

Dat hij nu voorstelt om de jongste mee te nemen en het mogelijk te maken dat ik de jongste af en toe mag zien (ook hier is nog niet gesproken over wie de kosten daarvoor op zich gaat nemen), daar kan ik misschien wel mee leven. Maar…. De bestemming waar hij naartoe gaat kan niet voorzien in hulp en ondersteuning en ontwikkeling van de jongste, en hij maakt het ook onmogelijk dat het kind hier hulp kan krijgen aangezien kind voor langere tijd niet in NL is.
Qua scholen/opleidingen is het ook zeer beperkt, en kind spreekt de taal niet van de bestemming. Door het kind mee te nemen zet hij gevoelsmatig ook de ontwikkeling van het kind en toekomstperspectief stil.
Kan de beste man niet nadenken? Of heeft hij werkelijk waar geen benul wat jullie kind nodig heeft? Het is mij even onduidelijk of de beperking lichamelijk of verstandelijk is, maar je gaat met zo iemand toch niet naar een land waar de zorg niet goed is geregeld? En je gaat zo’n kind toch niet verslepen van het ene naar het andere land (als hij verstandelijk beperkt is). Is hij in staat om de taal te leren? Zit hij op dagbesteding oid? Zo ja, dat kun je toch ook niet zo regelen dat hij een paar weken wel komt en dan een paar weken niet?

Is dit niet gewoon een man die graag verder wil met zijn leven en voor de vorm een voorstel doet (en weet dat het niet haalbaar is), maar eigenlijk wacht totdat jij aangeeft dat het niet kan, en jou dan de ‘schuld’ kan geven dat het niet kan omdat jij de beren op de weg ziet?
S-Groot schreef:
05-05-2026 11:05
Aan de andere kant lijkt het me ook niet gek om als ouder na 18 jaar zulke intensieve zorg eens te gaan kijken naar een andere vorm dan 24/7 in het huis van ouders (waarbij je de verantwoordelijkheid net zo goed blijft delen).

Het lijkt erop dat deze ouders hier verschillend naar kijken, dat TO dit kind altijd (of zo lang mogelijk) thuis wil houden en dat man misschien wel meer een kant op wil waar kind (deels) ergens anders woont en verzorgd wordt. Beide wensen zijn legitiem maar beide ouders kunnen hun eigen wens niet de ander opleggen. Hij kan TO niet dwingen om kind niet thuis te houden en TO kan hem niet dwingen om kind wél thuis te houden.
Klopt, daarom vroeg ik eerder al aan TO of er een plan is wat betreft dagbesteding/opleiding/woonplek van de jongste als deze nooit op zichzelf zou kunnen wonen. TO wil echter totaal geen uitleg geven over de beperking van de jongste en dat is haar goed recht, maar dan weten we dus ook helemaal niet of de zorg inderdaad intensief is, wat voor beperking het betreft, etc. Dat is natuurlijk haar goed recht, maar dat maakt het in dit geval wel onmogelijk om advies te geven.

Het maakt nogal verschil of je een kind met ADHD naar het buitenland mee wil nemen of eentje die verstandelijk op het niveau van een 2-jarige zit, bijvoorbeeld.
Zomersweertje schreef:
05-05-2026 15:24
Kan de beste man niet nadenken? Of heeft hij werkelijk waar geen benul wat jullie kind nodig heeft? Het is mij even onduidelijk of de beperking lichamelijk of verstandelijk is, maar je gaat met zo iemand toch niet naar een land waar de zorg niet goed is geregeld? En je gaat zo’n kind toch niet verslepen van het ene naar het andere land (als hij verstandelijk beperkt is). Is hij in staat om de taal te leren? Zit hij op dagbesteding oid? Zo ja, dat kun je toch ook niet zo regelen dat hij een paar weken wel komt en dan een paar weken niet?

Is dit niet gewoon een man die graag verder wil met zijn leven en voor de vorm een voorstel doet (en weet dat het niet haalbaar is), maar eigenlijk wacht totdat jij aangeeft dat het niet kan, en jou dan de ‘schuld’ kan geven dat het niet kan omdat jij de beren op de weg ziet?
Ik denk dat het zoiets is.

Of hij heeft echt geen flauw benul wat zijn kinderen nodig hebben (en dan wordt zowiezo de vraag of de jongste wel goed verzorgd wordt bij pappa)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik kan mij maar weinig situaties voorstellen waarin het voor een kind dat niet naar school gaat, goed is om naar een ander land te gaan.

Als het kind toevallig talent als paardenfluisteraar heeft, en pappa gaat rendieren fokken in Lapland.... Dan bloeit kind misschien helemaal op in de natuur.
Newbee2021 schreef:
05-05-2026 11:50
Dat hij nu voorstelt om de jongste mee te nemen en het mogelijk te maken dat ik de jongste af en toe mag zien (ook hier is nog niet gesproken over wie de kosten daarvoor op zich gaat nemen), daar kan ik misschien wel mee leven. Maar…. De bestemming waar hij naartoe gaat kan niet voorzien in hulp en ondersteuning en ontwikkeling van de jongste, en hij maakt het ook onmogelijk dat het kind hier hulp kan krijgen aangezien kind voor langere tijd niet in NL is.

Ex heeft financieel nog nooit een cent bijgedragen aan de kinderen, maar ontvangt totdat kind 18 is de kinderbijslag, kgb en kinderalimentatie. Deze bedragen vloeien rechtstreeks zijn portomonnee in, en wordt niet aan het kind besteed buiten onderdak, dagelijkse verzorging en eten.
Alles met betrekking tot kleding etc wordt betaald van de alimentatie die ik betaal.

Ik maak me dus zorgen over de ontwikkeling van het kind, de impact die het heeft op zijn toekomst en dat het vrij aannemelijk is dat als de overheidsgeldkraan dicht gaat of hij dan in staat is om het kind te verzorgen.
TO, heb jij dan geen vetorecht hierin? Zoals ik al eerder schreef, als hij jullie minderjarige kind meeneemt terwijl jij dat niet wil, dat kan toch niet zomaar? En vervallen alle toeslagen niet als je kind geen woonadres in NL meer heeft? En ken jij zijn nieuwe partner? Denk je dat zij in staat is de zorg te geven die nodig is? Vertrouw je haar daarin? En waarom gaan ze eigenlijk naar het buitenland?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik vermoed dat het juridisch zo zit:

1. vader vertrekt naar het buitenland , dumpt de jongste bij jou en houdt zich dus niet meer aan het ouderschapsplan.
Ik denk dat je dan de rechter kunt vragen om stopzetten van de alimentatie, en misschien ook de kindgebonden toeslag zelf aanvragen.

2.- vader stelt een wijziging in het ouderschapsplan voor, waarbij de jongste in het buitenland verblijft (permanent, of om de 2 weken, ofzo).
Jij gaat niet akkoord en hij kan naar de rechter om het te proberen.
De kans is groot dat je dan bij 1. uitkomt.

Je kunt een gesprekje voeren om hem op andere gedachten te brengen, en in ieder geval zeggen dat hij niet moet proberen het kind te ontvoeren, want Nederland heeft verdragen met heel veel landen hiertegen.

En dan afwachten of het 1 of 2 wordt.
Ik kan de plannen van mijn ex niet wijzigen. Wat hij daar gaat doen, heb ik geen idee van. Hoe hij zijn broek daar op gaat houden, heb ik ook geen idee van.
Juridisch heb ik hier ook geen recht op om dit te weten.
Financieel gezien verandert er niets aangezien hij nu volgens een van de reacties naar rato bijdraagt, maar niet in verhouding staat met wat er aan toeslagen binnenkomt.

Ik weet ook niet of hij zich de financiële consequenties realiseert van zijn keuzes, en in alle eerlijkheid heb ik ook geen behoefte om hem dat te gaan uitleggen.

En dreuvel, ik zit zelf ook op jouw lijn, maar het zou inderdaad geweldig zijn als ons kind zou opbloeien en talenten zou ontdekken die het daar ten volle zou kunnen benutten.
Maar hoe groot is die kans in een omgeving die onbekend is, waar je de taal niet spreekt en je niet bij machte bent om te integreren en hulp kan krijgen…
Ik zou dolgelukkig zijn als het opbloeiscenario waarheid zou worden, maar houd rekening ermee dat ik straks alleen voor alles kan opdraaien, en daarnaast ook nog mag uitleggen waarom vader het kind niet meer bij zich wil hebben.
Redhead70* schreef:
05-05-2026 15:10
Ohmellie, waar baseer je dat nu weer op? Niet westers is misschien anders dan Nederlands. Maar juist het vangnet is meestal enorm van familie, vrienden en omstanders.
Neem aan dat zij daar niet opgegroeid zijn en dus geen familie hebben om op terug te vallen. Of de nieuwe vriendin moet er vandaan komen en terug naar huis emigreren?
Als je als westerse avonturier/digital nomad gaat leven heb je natuurlijk geen vangnet ter plaatse.
Ten aanzien van zijn partner… de zorg voor onze kinderen behoort toe aan mijn ex en mij. Niet aan een eventuele partner. Ik ga er van uit dat zijn partner geen zorgtaken op zich gaat nemen. Partner is Nederlands en heeft zelf geen kinderen.
Newbee2021 schreef:
05-05-2026 16:39
maar houd rekening ermee dat ik straks alleen voor alles kan opdraaien, en daarnaast ook nog mag uitleggen waarom vader het kind niet meer bij zich wil hebben.
Wat voegt hij nu dan toe? Zo te lezen echt helemaal niets, behalve dat je jongste een deel van de tijd bij hem is. En zelfs dan voegt je ex niets toe toch?
Everything is possible for the one who believes.
Newbee2021 schreef:
Ik kan de plannen van mijn ex niet wijzigen.
Je kunt hem niet verbieden naar verre vreemde landen te vertrekken nee. Maar het lijkt me dat je er wel een stokje voor kunt steken dat ie je kind meeneemt.
Lady*Voldedinges
Lady*Voldemort schreef:
05-05-2026 17:08
Je kunt hem niet verbieden naar verre vreemde landen te vertrekken nee. Maar het lijkt me dat je er wel een stokje voor kunt steken dat ie je kind meeneemt.
Dit inderdaad.

Ik denk dat je helder moet krijgen wat het probleem is voor jou: dat hij gaat of dat hij kind meeneemt. Dan wordt ook pas duidelijk of je dat kunt oplossen en hoe
Het is zoals het is
Moiren schreef:
05-05-2026 16:56
Wat voegt hij nu dan toe? Zo te lezen echt helemaal niets, behalve dat je jongste een deel van de tijd bij hem is. En zelfs dan voegt je ex niets toe toch?
Ja, dat vader zijn is niet zo belangrijk...
:?:
Newbee2021 schreef:
Ten aanzien van zijn partner… de zorg voor onze kinderen behoort toe aan mijn ex en mij. Niet aan een eventuele partner. Ik ga er van uit dat zijn partner geen zorgtaken op zich gaat nemen. Partner is Nederlands en heeft zelf geen kinderen.

De zorg van jouw kinderen behoort toch toe aan elke volwassene die een zorgrol in het leven van je kind hebben? Jij en ex zijn in eerste plaats verantwoordelijk, maar een inwonende bonus-/stiefmoeder zal ook haar rol pakken. En die kan zo intensief zijn als ex en zij dat willen. Hoe de zorg bij hem is geregeld ga jij uiteindelijk niet meer over, dat moeten zij in hun gezin regelen.

Wat maakt dat je je zorgen maakt over onderwijs voor je jongste in het andere land? Hij gaat hier ook niet naar school toch? Dus is het dan erg als hij dat daar ook niet gaat? Of is er hier wel iets van thuisonderwijs?
Newbee2021 schreef:
Maar die partner ziet het wel zitten om een zorgintensief kind inwonend te hebben?
Newbee2021 schreef:
Dit is natuurlijk wat naïef. Zijn partner zal mee werken of niet. Maar is wel een gegeven. Net als jij misschien een nieuwe partner krijgt op termijn. De zorg wordt dan gedeeld tussen partners, al dan niet actief, maar wel in overleg lijkt me.
Moiren schreef:

Hoezo? Hij heeft en zorgt de helft van de tijd voor zijn kind. Hoezo is dat niets?
Ik denk eigenlijk dat ex her voorstel heeft gedaan om jongste mee te nemen voor de vorm. Hij weet dat het niet realistisch is en het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat zijn nieuwe partner zonder kinderen er op zit te wachten om te gaan inwonen met een kind met een beperking. Is een hoop invullen maar toch…

Daarnaast zou ik er persoonlijk voor gaan liggen dat hij kind meeneemt. Zonder plan en geld hem uit zijn veilige basis halen? Echt niet dat ik daarmee akkoord zou gaan. Dan gaat hij maar lekker alleen.

En hoe jij dat praktisch moet regelen TO is de vraag. Ik zou sowieso voor de toekomst eens gaan onderzoeken waar je zoon terecht kan, want wat moet hij als jij (hopelijk pas over een hele lange tijd) komy te overlijden?
Newbee2021 schreef:

Financieel gezien verandert er niets aangezien hij nu volgens een van de reacties naar rato bijdraagt, maar niet in verhouding staat met wat er aan toeslagen binnenkomt.

Maar het KGB telt toch gewoon mee bij de bepaling voor de alimentatie? Dus klopt het dan wel dat hij zoveel ontvangt?
En dat wordt natuurlijk wel anders als hij naar het buitenland gaat: alle toeslagen vervallen en dan zou de alimentatie opnieuw moeten worden berekend.
Frizz schreef:
05-05-2026 18:15
Maar het KGB telt toch gewoon mee bij de bepaling voor de alimentatie? Dus klopt het dan wel dat hij zoveel ontvangt?
En dat wordt natuurlijk wel anders als hij naar het buitenland gaat: alle toeslagen vervallen en dan zou de alimentatie opnieuw moeten worden berekend.
Niet alle toelagen vervallen in landen met een verdragsovereenkomst. Vandaar dat ik vroeg naar het land etcetera. Het is natuurlijk ook geen issue om dat te benoemen lijkt me. België dld en noord Frankrijk is totaal anders dan Spanje, Polen of Hongarije etcetera.
TO. Als jij bedenkt wat het beste voor jouw zoon is zou ik daar naar handelen.
En als dat betekend dat jij fulltime de zorg draagt ook financieel, zou ik je adviseren om uit te zoeken wat voor hulp je kan krijgen om jezelf te ontlasten in jouw gemeente. En dat zoals eerder ik aangaf, vader een leuk vakantie adresje is voor de kinderen.

Je zal zelf een statement moeten maken en niet af laten hangen wat vader denkt te willen doen.
Newbee2021 schreef:
Ik kan de plannen van mijn ex niet wijzigen. Wat hij daar gaat doen, heb ik geen idee van. Hoe hij zijn broek daar op gaat houden, heb ik ook geen idee van.

Ik weet ook niet of hij zich de financiële consequenties realiseert van zijn keuzes, en in alle eerlijkheid heb ik ook geen behoefte om hem dat te gaan uitleggen.

En dreuvel, ik zit zelf ook op jouw lijn, maar het zou inderdaad geweldig zijn als ons kind zou opbloeien en talenten zou ontdekken die het daar ten volle zou kunnen benutten.
Maar hoe groot is die kans in een omgeving die onbekend is, waar je de taal niet spreekt en je niet bij machte bent om te integreren en hulp kan krijgen…
Ik zou dolgelukkig zijn als het opbloeiscenario waarheid zou worden, maar houd rekening ermee dat ik straks alleen voor alles kan opdraaien, en daarnaast ook nog mag uitleggen waarom vader het kind niet meer bij zich wil hebben.
Als hij naar het buitenland vertrekt, en het kind niet meer voor het kind zorgt, zou denk ik de alimentatieplicht kunnen komen vervallen. Maar ik ben geen advokaat.
Newbee2021 schreef:

Mijn opmerking over talent voor paardenfluisteraar was als grap bedoeld.
Ik wilde u geen valse hoop geven.
Ik denk dat MEfunny hierboven goed advies geeft:
ga ervan uit dat jij alle zorg op je neemt, en kijk welke hulp je kunt krijgen.
Gemeente? dagbesteding?

het recht op alimentatie, toeslagen enz. kun je daarna bekijken.
S-Groot schreef:
05-05-2026 18:09
Hoezo? Hij heeft en zorgt de helft van de tijd voor zijn kind. Hoezo is dat niets?
Volgens TO.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven