Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter
zondag 3 mei 2026 om 17:39
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
dinsdag 5 mei 2026 om 20:27
Jawel hoor. Als je een co-ouderschap hebt dat vast ligt in een ouderschapsplan kan je je ex prima verbieden naar het buitenland te vertrekken. Dan heb je over dat scenario namelijk aan afspraak waar hij zich aan moet houden tot de jongste 18 is. Ik ken een situatie waarbij een vader naar een andere plaats wilde verhuizen (en daarmee co-ouderschap dus wilde verbreken) en dat is door de rechter verboden. Vader is dus niet verhuisd.Lady*Voldemort schreef: ↑05-05-2026 17:08Je kunt hem niet verbieden naar verre vreemde landen te vertrekken nee. Maar het lijkt me dat je er wel een stokje voor kunt steken dat ie je kind meeneemt.
dinsdag 5 mei 2026 om 20:56
Charlotta schreef: ↑05-05-2026 20:27Jawel hoor. Als je een co-ouderschap hebt dat vast ligt in een ouderschapsplan kan je je ex prima verbieden naar het buitenland te vertrekken. Dan heb je over dat scenario namelijk aan afspraak waar hij zich aan moet houden tot de jongste 18 is. Ik ken een situatie waarbij een vader naar een andere plaats wilde verhuizen (en daarmee co-ouderschap dus wilde verbreken) en dat is door de rechter verboden. Vader is dus niet verhuisd.
Daar wil ik wel een uitspraak van zien. Een rechter kan wel verbieden dat een ouder binnen het co-ouderschap het kind meeverhuist, maar niet een ouder verbieden zélf te verhuizen (waarmee het co-ouderschap vervalt). Dus een ouder die wíl blijven zorgen die verhuist niet (te ver), een ouder die het verhuizen belangrijker vindt dan zorg voor en tijd met kind die verhuist wel.
Voor co-ouderschap moet men nou eenmaal binnen een bepaalde afstand wonen, maar je kunt een ouder niet tot (het blijven volgen van) co-ouderschap dwingen. En maar goed ook want dat is zeker niet in het belang van kinderen.
dinsdag 5 mei 2026 om 20:58
dinsdag 5 mei 2026 om 21:44
Kan zijn, maar als een ouder met een ouderschapsplan iets wil doen dat echt niet in het belang van het kind is, dan kan je er bij de rechter echt wel wat mee.
In mijn voorbeeld heeft vader nog aangeboden de kinderen fulltime te nemen (met weekendregeling voor moeder). Moeder wilde dat niet en wilde ook niet zelf de kinderen fulltime zodat hij kon verhuizen. Ik weet niet hoe het kan, maar moeder heeft dus wel degelijk bij de rechter afgedwongen dat die verhuizing niet door kon gaan. De rechter oordeelde dat het in het belang van de kinderen was om het co-ouderschap te handhaven en dat is ook gebeurd.
dinsdag 5 mei 2026 om 22:16
Maar TO, onttrekt hij jou niet van het ouderlijk gezag als hij het kind meeneemt? Of ben jij akkoord met het meenemen van kind naar buitenland?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
woensdag 6 mei 2026 om 13:37
En hoe wordt zo'n beschikking dan afgedwongen?
Je kan waarschijnlijk de alimentatieregeling veranderen, hij kan toeslagen kwijtraken denk ik, en misschien uit de ouderlijke macht worden gezet, maar als een ouder daar niet om geeft, kan die toch naar Verweggistan verhuizen?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 6 mei 2026 om 17:21
woensdag 6 mei 2026 om 21:14
Volgens mij heb je dan nog de uitdaging van “handhaven”. Dan heb je op papier iets wat bindend is, maar wat als de ander zich er niet aanhoudt? Fijn als mensen zelf zo fatsoenlijk zijn (zoals de vader in het voorbeeld wat genoemd werd) om zich te houden aan de beschikking, maar ik ken ook verhalen van ouders die daar lak aan hadden en dan was het toch de andere ouder die aan het kortste eind trok.
woensdag 6 mei 2026 om 21:32
Welnee, TO hoeft niets helder te krijgen, ex heeft duidelijk geen goed plan, dus TO heeft beide, totaal tegengestelde problemen: wat te doen als hij kind mee wil nemen en wat te doen als hij kind bij TO achterlaat.
Ik herken het zo, dat je als ouder in een soort 'vliegende keep / staat van alertheid' wordt getrokken omdat je ex weer eens met een totaal doldriest ondoordacht plan in meerdere varianten komt opzetten.
donderdag 7 mei 2026 om 07:37
Ik heb er niet zoveel behoefte aan om het hele verhaal voor de rechter te brengen. Hem verbieden om te gaan gaat denk ik ook niets constructiefs bijdragen.
Ex en ik zitten al jaren niet op één lijn voor eigenlijk alles wat je je maar kunt bedenken. Ik ben de strijd zo ontzettend beu. Ik ben zo intens moe, dat ik misschien nu wel zeg, we beslissen nu over de rest van het leven van de jongste… neem kind maar mee en ik kom 4x per jaar een weekje met vakantie. Zoek het voor eens in je leven gewoon een keer zelf uit, ik ben niet thuis.
Ik heb dit gevoel nog nooit gehad, maar na 10 jaar strijd lijkt mijn breekpunt bereikt te zijn…
Ex en ik zitten al jaren niet op één lijn voor eigenlijk alles wat je je maar kunt bedenken. Ik ben de strijd zo ontzettend beu. Ik ben zo intens moe, dat ik misschien nu wel zeg, we beslissen nu over de rest van het leven van de jongste… neem kind maar mee en ik kom 4x per jaar een weekje met vakantie. Zoek het voor eens in je leven gewoon een keer zelf uit, ik ben niet thuis.
Ik heb dit gevoel nog nooit gehad, maar na 10 jaar strijd lijkt mijn breekpunt bereikt te zijn…
donderdag 7 mei 2026 om 08:39
Newbee2021 schreef: ↑07-05-2026 07:37Ik heb er niet zoveel behoefte aan om het hele verhaal voor de rechter te brengen. Hem verbieden om te gaan gaat denk ik ook niets constructiefs bijdragen.
En is er geen mogelijkheid dat kind af en toe naar jou komt? Ook om familie/vrienden hier te zien?
Aan welke afstand moeten we denken? Kan kind zelfstandig reizen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 7 mei 2026 om 09:05
Maar jij levert financieel in door zijn handelen. Nu al doordat hij blijkbaar alle toeslagen vangt en straks omdat jij jezelf reiskosten op de hals moet halen. Waarom zouden jouw kostbare vakantiedagen/geld allemaal op gaan aan naar hem reizen? Misschien wil je oudste wel een keer door jou meegenomen worden op een bijzondere reis als de handenbinder uit huis is maar zelfs nu draait voor jou nog steeds alles weer om de jongste.Newbee2021 schreef: ↑07-05-2026 07:37Ik heb er niet zoveel behoefte aan om het hele verhaal voor de rechter te brengen. Hem verbieden om te gaan gaat denk ik ook niets constructiefs bijdragen.
donderdag 7 mei 2026 om 09:17
Wat ontzettend verdrietig TO. Kan je bij iemand terecht die je hierin kan steunen en met je mee kan denken, welke strijd je kan laten gaan en welke je eigenlijk wel aan zou moeten gaan?Newbee2021 schreef: ↑07-05-2026 07:37Ik heb er niet zoveel behoefte aan om het hele verhaal voor de rechter te brengen. Hem verbieden om te gaan gaat denk ik ook niets constructiefs bijdragen.
donderdag 7 mei 2026 om 10:34
Waarom zou jij naar de rechter moeten? Je geeft geen toestemming, dan mag hij naar de rechter.
Ik snap dat je uitgeput bent, maar nee zeggen kost 1 minuut.
Als het echt zo'n lapzwans is die toch al geen serieuze plannen had om kind mee te nemen, dan laat-ie het er misschien wel bij.
Wat is het alternatief? Tegen je zin ja zeggen en dan met alle gevolgen zitten, dat kost je veel meer energie.
Ik snap dat je uitgeput bent, maar nee zeggen kost 1 minuut.
Als het echt zo'n lapzwans is die toch al geen serieuze plannen had om kind mee te nemen, dan laat-ie het er misschien wel bij.
Wat is het alternatief? Tegen je zin ja zeggen en dan met alle gevolgen zitten, dat kost je veel meer energie.
Het is wat het is.
donderdag 7 mei 2026 om 11:57
Jij hoeft ook niet naar een rechter, dat moet hij doen als hij iets wil afdwingen. Je ex moet wel even voelen dat er grenzen zijn. Een statement via je advocaat doet vaak wonderen qua duidelijkheid. Dat hij wil emigreren prima, alhoewel jammer voor de kinderen en het bestaande co-ouderschap, maar kinderen meenemen is niet aan de orde. Weet hij ook hoe jij er in zit en is hij aan zet als hij iets wil.Newbee2021 schreef: ↑07-05-2026 07:37Ik heb er niet zoveel behoefte aan om het hele verhaal voor de rechter te brengen. Hem verbieden om te gaan gaat denk ik ook niets constructiefs bijdragen.
Juist omdat jij het zo beu bent, moet je je standpunten door iemand anders laten uitdragen en verdedigen. Laat een advocaat een briefje schrijven en de communicatie verder afhandelen.
donderdag 7 mei 2026 om 15:49
Maar wanneer er Co-ouderschap is kan de kinderbijslag ook 50/50 worden betaald. Je geeft aan dat jij alimentatie betaald, is er zo’n groot inkomstenverschil?Newbee2021 schreef: ↑05-05-2026 11:50Ik ben inderdaad voorzichtig met het delen van informatie, en begrijp dat het lastig is om jullie mening te geven.
Misschien ben ik aan het doemdenken maar mijn oudste woont al jaren 100% bij mij, dus ex heeft zich al een keer onttrokken aan verantwoordelijkheden, en hij laat de oudste dus gewoon achterX
Oudste is gewoon zelfstandig en functioneert als een normale jong volwassene, dus daar ligt mijn probleem niet. Maar ook hier blijft het feit dat vader op geen enkele manier toezegging doet om ervoor te zorgen dat de oudste ook op gezette tijden vader kan bezoeken, en ook zeker geen uitspraken heeft gedaan mbt de kosten die hiermee gepaard gaan.
Dat hij nu voorstelt om de jongste mee te nemen en het mogelijk te maken dat ik de jongste af en toe mag zien (ook hier is nog niet gesproken over wie de kosten daarvoor op zich gaat nemen), daar kan ik misschien wel mee leven. Maar…. De bestemming waar hij naartoe gaat kan niet voorzien in hulp en ondersteuning en ontwikkeling van de jongste, en hij maakt het ook onmogelijk dat het kind hier hulp kan krijgen aangezien kind voor langere tijd niet in NL is.
Qua scholen/opleidingen is het ook zeer beperkt, en kind spreekt de taal niet van de bestemming. Door het kind mee te nemen zet hij gevoelsmatig ook de ontwikkeling van het kind en toekomstperspectief stil.
Ex heeft financieel nog nooit een cent bijgedragen aan de kinderen, maar ontvangt totdat kind 18 is de kinderbijslag, kgb en kinderalimentatie. Deze bedragen vloeien rechtstreeks zijn portomonnee in, en wordt niet aan het kind besteed buiten onderdak, dagelijkse verzorging en eten.
Alles met betrekking tot kleding etc wordt betaald van de alimentatie die ik betaal.
Nadat het kind 18 is geworden vervallen de toeslagen, en wordt de kinderalimentatie aan het kind overgemaakt. Ik vraag me dan ook sterk af of het kind nog wel bij ex kan blijven aangezien er niet meer vanuit de overheid een flinke bijdrage wordt geleverd.
Ik vermoed dat de reiskosten voor kind dan ook niet (meer) door ex opgebracht kunnen worden.
Ik maak me dus zorgen over de ontwikkeling van het kind, de impact die het heeft op zijn toekomst en dat het vrij aannemelijk is dat als de overheidsgeldkraan dicht gaat of hij dan in staat is om het kind te verzorgen.
Ik weet niet naar wel land hij gaat verhuizen maar de kans bestaat ook dat hij straks geen recht meer heeft op kinderbijslag en daarbij dan ook geen KGB meer zal ontvangen.
Maar als ik jouw bovenstaande post zo lees denk ik dat ik geen toestemming zou geven. Zeker omdat er geen hulp is daar en hulp vanuit Nederland niet (meer) mogelijk is. Ik denk ook niet dat een rechter daar toestemming voor zal geven omdat kind ernstig in ontwikkeling zal worden bedreigd.
Wat wil kind zelf? Is dit al met hem besproken en hoe ziet hij het voor zich?
vrijdag 8 mei 2026 om 00:26
Het kind zelf heeft maar een half verhaal van vader te horen gekregen. Voor kind is het belangrijk dat het zowel mij als vader kan blijven zien. Kind realiseert zich domweg niet dat oudste kind niet meegaat en bij mij blijft. Ik heb er geen behoefte aan om dit allemaal aan het kind te vertellen… dat is de taak van vader in dit geval denk ik..
Ik wil ook kind nog niet teveel belasten…. Ik ben nog te wankel.
Ik wil ook kind nog niet teveel belasten…. Ik ben nog te wankel.
vrijdag 8 mei 2026 om 00:34
Ik weet niet wat je kind allemaal nodig heeft, maar bijv. zorgmachtigingen die vanuit de zorgverzekering nog een tijdje verlengd kunnen worden als kind 18 is, of aanvraag Wajong. Dat is al verschrikkelijk veel geregel als kind constant in NL woont, maar stel dat kind door vader wordt meegenomen naar het buitenland en met 1 maand 18 weer bij jou wordt afgeleverd, dan begin je met dat soort regeldingen weer helemaal op nul. Ik zou alleen al daarom heel huiverig zijn om kind aan vader mee te geven.Newbee2021 schreef: ↑07-05-2026 07:37Ik ben zo intens moe, dat ik misschien nu wel zeg, we beslissen nu over de rest van het leven van de jongste… neem kind maar mee en ik kom 4x per jaar een weekje met vakantie. Zoek het voor eens in je leven gewoon een keer zelf uit, ik ben niet thuis.
Misschien kun je wel in dit stadium achteroverleunen? Niet meedenken over hoe het allemaal moet. Hij gaat emigreren dus laat het aan hem om een goed plan te bedenken. Op alle slechte plannen zeg je nee.
vrijdag 8 mei 2026 om 06:31
Is het mogelijk om de belangen van de minderjarige door iemand anders laten verdedigen als jij er zelf te moe voor bent?
Kind met halfbakken inforrnatie over de consequenties meegeven op een slecht doordacht, levensveranderend avontuur waarbij er tot nu toe alleen maar ernstige nadelen voor het kind zijn benoemd, kan onmogelijk in het belang van het kind zijn.
Kind met halfbakken inforrnatie over de consequenties meegeven op een slecht doordacht, levensveranderend avontuur waarbij er tot nu toe alleen maar ernstige nadelen voor het kind zijn benoemd, kan onmogelijk in het belang van het kind zijn.
vrijdag 8 mei 2026 om 08:28
Het is denk ik goed als TO's eigen belangen ook door iemand anders verdedigd worden (lees: dat een advokaat haar helpt).Mabel schreef: ↑08-05-2026 06:31Is het mogelijk om de belangen van de minderjarige door iemand anders laten verdedigen als jij er zelf te moe voor bent?
In ieder geval als vader werkelijk verhuist en het kind achterlaat: dan wordt tijd om de alimentatie opnieuw vast te stellen.
Het heeft denk ik geen zin met vader te praten.
Misschien wel kijken hoe TO de zorg gaat oppakken als vader kind bij haar achterlaat.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in