Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter

03-05-2026 17:39 240 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.

Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
De een is volwassen, de ander bijna. Valt nog maar weinig voor te zorgen toch?
Moet de jongste niet naar school en zit die er sowieso op te wachten?
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja in een wat verder buitenland is 50 50 natuurlijk niet mogelijk. 10 km over de grens is wat anders dan, Frankrijk, Polen, Spanje of aan de uiterste landsgrens. Heb ik het nog niet over school
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zeggen die kinderen?
Die hebben hun vrienden toch hier?
Die jongste gaat op zijn pakweg 16 à 17 toch niet de helft van de tijd in een omgeving zitten waar hij geen mens kent, zijn hobby's niet kan uitvoeren, zijn bijbaan moet opgeven, ...?

Als hij persé nu al wil vertrekken en niet nog 3 jaar wil wachten - tot iedereen minstens volwassen is - zou ik loeihard gaan inzetten op alimentatie. En ook de oudste daarop laten inzetten als hij nog studeert. Want de zorg komt toch bij jou te liggen.

En ik zou het ideaalbeeld van 50/50 al maar loslaten want dat gebeurt niet.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-05-2026 17:47
11.18% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de fysieke zorg zal het wel meevallen toch, of hebben je kinderen een beperking?
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als een van beide ouders echt een eind weg gaat wonen, is het lastig de verantwoordelijkheid te delen. Dat is niet eerlijk, maar gezien de leeftijd van de kinderen ook niet onoverkomelijk, tenzij er sprake is van handicaps. Wel stom natuurlijk, maar ik neem aan dat er sprake is van opleidingen en/of werk? Dan kun je toch ook niet óók in Marbella gaan zitten?
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het jongste kind hoeft niet naar school?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
03-05-2026 17:45

Als hij persé nu al wil vertrekken en niet nog 3 jaar wil wachten - tot iedereen minstens volwassen is - zou ik loeihard gaan inzetten op alimentatie. En ook de oudste daarop laten inzetten als hij nog studeert. Want de zorg komt toch bij jou te liggen.

En ik zou het ideaalbeeld van 50/50 al maar loslaten want dat gebeurt niet.
Helaas heeft dat geen zin. Financieel ligt alle verantwoordelijkheid al bij mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2026 17:46
Met de fysieke zorg zal het wel meevallen toch, of hebben je kinderen een beperking?
Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Newbee2021 schreef:
03-05-2026 17:53
Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
Hoe ziet hij dit eigenlijk in praktisch opzicht?

Dus hij verhuist naar pakweg Zuid-Frankrijk en rijdt elke week of elke 2 weken over en weer met een kind met beperking?
Waarbij jij eerst kind een week of 2 weken opvangt? En vervolgens hij een week of 2 weken?

Hoe lang denkt hij dat over en weer pendelen vol te houden?

Of hij zet kind elke week in zijn ééntje op het vliegtuig?

Als jij nu financieel voor alles opdraait én hij wil persé een nieuw leven beginnen (een huis kopen, een nieuwe job zoeken, ...) ... Hoe denkt hij al dat vervoer heen en weer te gaan betalen?
Want ik zou zelf toch echt geen cent gaan meebetalen aan dit totaal onzinnig plan.

Is er nog familie aan zijn kant die kan meehelpen bij de opvang zodat jij straks niet gewoon je job moet opgeven omdat hij bedenkt dat hij het wel leuk vindt om te verhuizen naar Verwegistan?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, lekker dan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Newbee2021 schreef:
03-05-2026 17:53
Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
Hoe ziet vader dat meenemen voor zich dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is van zoveel factoren afhankelijk. Voor jullie jongste heb je sowieso een plan nodig mbt zorg op de lange termijn. Wat goed is, hangt vooral af van wat goed werkt.

Je ex doet een voorstel, jij lijkt vooral te voorzien dat hij (en de kinderen) zich niet aan het voorstel gaan houden, en dat het eindigt met alle zorgt op jouw bordje.

Dan zou ik me in de gesprekken focussen op 1) wat als het voorstel niet blijkt te werken, wat zijn dan de opties? en 2) Hoe gaat hij zijn deel van de verantwoordelijkheid pakken, wat zijn de verwachtingen van elkaar als het kind 18 is? Dan verandert ook weer alle regelgeving en voldoen de eerdere afspraken mogelijk niet meer. Zijn er woonprojecten voor het kind waar het eventueel aan deel kan nemen als het volwassen is?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie iets geregeld op papier? Als het al niet is gelukt om financiële hulp af te dwingen lijkt het mij sterk dat het wel gaat lukken om zorg af te dwingen.

Ben jij er oké mee dat jongste tijdelijk meegaat met vader?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ex het allemaal voorstelt lijkt op de korte termijn wel haalbaar qua uitvoering. De kosten moeten nog besproken worden.

Wat Zocellia zegt, met 18 veranderen de regels weer, en daar zit mijn grootste zorg. Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat laatste kan ook in Nederland tenzij. Er zijn nog wel een aantal wettelijke verplichtingen tot 21
Alle reacties Link kopieren Quote
Newbee2021 schreef:
03-05-2026 18:25
Hoe ex het allemaal voorstelt lijkt op de korte termijn wel haalbaar qua uitvoering. De kosten moeten nog besproken worden.

Wat Zocellia zegt, met 18 veranderen de regels weer, en daar zit mijn grootste zorg. Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
Maar dat staat op zich los van zijn vertrek naar het buitenland natuurlijk.
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Emigreren en wel het ouderschap en verantwoordelijkheden blijven delen lijken me nogal onverenigbaar.

Ik zou niks van meneer verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mabel schreef:
03-05-2026 18:39
Emigreren en wel het ouderschap en verantwoordelijkheden blijven delen lijken me nogal onverenigbaar.

Ik zou niks van meneer verwachten.
Nou ja, het maakt natuurlijk wel wat uit of ie verhuist naar Emmerich of naar Dubai.
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Stom dat ik zo in het cirkeltje bleef hangen. Ik had het totaal niet zien aankomen dat hij zou vertrekken, en dat nieuws beheerst mijn leven. Gewoon de veranderingen die er gaan komen. Belangrijkste punt dat ik me nu realiseer is dat het niet uitmaakt waar hij is als kind 18 wordt. Hij heeft aan zn wettelijke verplichtingen voldaan, dus hoeft niets meer voor het kind te doen.
Ik moet me richten op oplossingen als kind 18 is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed zo, neem zelf de leiding!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom is het nou altijd een man die allemaal persoonlijke plannen maakt en pas daarná denkt 'O, ja ik heb me ooit eens voortgeplant. Hoe doe ik dit met die kinderen? Ach, dat lost m'n ex vast wel op...'
Alle reacties Link kopieren Quote
Newbee2021 schreef:
03-05-2026 18:46
Stom dat ik zo in het cirkeltje bleef hangen. Ik had het totaal niet zien aankomen dat hij zou vertrekken, en dat nieuws beheerst mijn leven. Gewoon de veranderingen die er gaan komen. Belangrijkste punt dat ik me nu realiseer is dat het niet uitmaakt waar hij is als kind 18 wordt. Hij heeft aan zn wettelijke verplichtingen voldaan, dus hoeft niets meer voor het kind te doen.
Ik moet me richten op oplossingen als kind 18 is.
Ja precies. Maar ik snap dat je schrikt hoor, en ik snap ook dat je dan de voor de hand liggende dingen even over het hoofd ziet. Het is me nogal niet een mededeling zeg, van je ex. Sterkte hoor :hug:
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kind trouwens geen school of dergelijke aan kan en continu begeleiding nodig heeft ...
Kan hij het dan wel aan om elke week naar Verrewegistan meegesleept te worden?

Ik zou incalculeren dat kind na een maand of 2 instort en alsnog voltijds bij jou komt te zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ongelooflijk verdrietig. Voor jou en voor de kinderen. Hoe kan een vent zo egoïstisch zijn. Bah. Wat een ontzettend nare vent.

To, ik denk inderdaad dat je het beste kunt kijken hoe jullie leven zonder hem het beste gedraaid kan worden. Want eerlijk gezegd denk ik dat dat de relativiteit gaat worden.

:hug: voor jou en je kinderen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven