Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter
zondag 3 mei 2026 om 17:39
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
zondag 3 mei 2026 om 17:45
Wat zeggen die kinderen?
Die hebben hun vrienden toch hier?
Die jongste gaat op zijn pakweg 16 à 17 toch niet de helft van de tijd in een omgeving zitten waar hij geen mens kent, zijn hobby's niet kan uitvoeren, zijn bijbaan moet opgeven, ...?
Als hij persé nu al wil vertrekken en niet nog 3 jaar wil wachten - tot iedereen minstens volwassen is - zou ik loeihard gaan inzetten op alimentatie. En ook de oudste daarop laten inzetten als hij nog studeert. Want de zorg komt toch bij jou te liggen.
En ik zou het ideaalbeeld van 50/50 al maar loslaten want dat gebeurt niet.
Die hebben hun vrienden toch hier?
Die jongste gaat op zijn pakweg 16 à 17 toch niet de helft van de tijd in een omgeving zitten waar hij geen mens kent, zijn hobby's niet kan uitvoeren, zijn bijbaan moet opgeven, ...?
Als hij persé nu al wil vertrekken en niet nog 3 jaar wil wachten - tot iedereen minstens volwassen is - zou ik loeihard gaan inzetten op alimentatie. En ook de oudste daarop laten inzetten als hij nog studeert. Want de zorg komt toch bij jou te liggen.
En ik zou het ideaalbeeld van 50/50 al maar loslaten want dat gebeurt niet.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-05-2026 17:47
11.18% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 3 mei 2026 om 17:47
Als een van beide ouders echt een eind weg gaat wonen, is het lastig de verantwoordelijkheid te delen. Dat is niet eerlijk, maar gezien de leeftijd van de kinderen ook niet onoverkomelijk, tenzij er sprake is van handicaps. Wel stom natuurlijk, maar ik neem aan dat er sprake is van opleidingen en/of werk? Dan kun je toch ook niet óók in Marbella gaan zitten?
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 3 mei 2026 om 17:51
Helaas heeft dat geen zin. Financieel ligt alle verantwoordelijkheid al bij mij.Wissewis schreef: ↑03-05-2026 17:45
Als hij persé nu al wil vertrekken en niet nog 3 jaar wil wachten - tot iedereen minstens volwassen is - zou ik loeihard gaan inzetten op alimentatie. En ook de oudste daarop laten inzetten als hij nog studeert. Want de zorg komt toch bij jou te liggen.
En ik zou het ideaalbeeld van 50/50 al maar loslaten want dat gebeurt niet.
zondag 3 mei 2026 om 17:53
Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.Lady*Voldemort schreef: ↑03-05-2026 17:46Met de fysieke zorg zal het wel meevallen toch, of hebben je kinderen een beperking?
zondag 3 mei 2026 om 17:59
Hoe ziet hij dit eigenlijk in praktisch opzicht?Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 17:53Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
Dus hij verhuist naar pakweg Zuid-Frankrijk en rijdt elke week of elke 2 weken over en weer met een kind met beperking?
Waarbij jij eerst kind een week of 2 weken opvangt? En vervolgens hij een week of 2 weken?
Hoe lang denkt hij dat over en weer pendelen vol te houden?
Of hij zet kind elke week in zijn ééntje op het vliegtuig?
Als jij nu financieel voor alles opdraait én hij wil persé een nieuw leven beginnen (een huis kopen, een nieuwe job zoeken, ...) ... Hoe denkt hij al dat vervoer heen en weer te gaan betalen?
Want ik zou zelf toch echt geen cent gaan meebetalen aan dit totaal onzinnig plan.
Is er nog familie aan zijn kant die kan meehelpen bij de opvang zodat jij straks niet gewoon je job moet opgeven omdat hij bedenkt dat hij het wel leuk vindt om te verhuizen naar Verwegistan?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 3 mei 2026 om 18:03
Hoe ziet vader dat meenemen voor zich dan?Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 17:53Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
zondag 3 mei 2026 om 18:04
Dit is van zoveel factoren afhankelijk. Voor jullie jongste heb je sowieso een plan nodig mbt zorg op de lange termijn. Wat goed is, hangt vooral af van wat goed werkt.
Je ex doet een voorstel, jij lijkt vooral te voorzien dat hij (en de kinderen) zich niet aan het voorstel gaan houden, en dat het eindigt met alle zorgt op jouw bordje.
Dan zou ik me in de gesprekken focussen op 1) wat als het voorstel niet blijkt te werken, wat zijn dan de opties? en 2) Hoe gaat hij zijn deel van de verantwoordelijkheid pakken, wat zijn de verwachtingen van elkaar als het kind 18 is? Dan verandert ook weer alle regelgeving en voldoen de eerdere afspraken mogelijk niet meer. Zijn er woonprojecten voor het kind waar het eventueel aan deel kan nemen als het volwassen is?
Je ex doet een voorstel, jij lijkt vooral te voorzien dat hij (en de kinderen) zich niet aan het voorstel gaan houden, en dat het eindigt met alle zorgt op jouw bordje.
Dan zou ik me in de gesprekken focussen op 1) wat als het voorstel niet blijkt te werken, wat zijn dan de opties? en 2) Hoe gaat hij zijn deel van de verantwoordelijkheid pakken, wat zijn de verwachtingen van elkaar als het kind 18 is? Dan verandert ook weer alle regelgeving en voldoen de eerdere afspraken mogelijk niet meer. Zijn er woonprojecten voor het kind waar het eventueel aan deel kan nemen als het volwassen is?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
zondag 3 mei 2026 om 18:18
zondag 3 mei 2026 om 18:25
Hoe ex het allemaal voorstelt lijkt op de korte termijn wel haalbaar qua uitvoering. De kosten moeten nog besproken worden.
Wat Zocellia zegt, met 18 veranderen de regels weer, en daar zit mijn grootste zorg. Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
Wat Zocellia zegt, met 18 veranderen de regels weer, en daar zit mijn grootste zorg. Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
zondag 3 mei 2026 om 18:34
Maar dat staat op zich los van zijn vertrek naar het buitenland natuurlijk.Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 18:25Hoe ex het allemaal voorstelt lijkt op de korte termijn wel haalbaar qua uitvoering. De kosten moeten nog besproken worden.
Wat Zocellia zegt, met 18 veranderen de regels weer, en daar zit mijn grootste zorg. Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
Graftak!
zondag 3 mei 2026 om 18:42
zondag 3 mei 2026 om 18:46
Stom dat ik zo in het cirkeltje bleef hangen. Ik had het totaal niet zien aankomen dat hij zou vertrekken, en dat nieuws beheerst mijn leven. Gewoon de veranderingen die er gaan komen. Belangrijkste punt dat ik me nu realiseer is dat het niet uitmaakt waar hij is als kind 18 wordt. Hij heeft aan zn wettelijke verplichtingen voldaan, dus hoeft niets meer voor het kind te doen.
Ik moet me richten op oplossingen als kind 18 is.
Ik moet me richten op oplossingen als kind 18 is.
zondag 3 mei 2026 om 18:52
Ja precies. Maar ik snap dat je schrikt hoor, en ik snap ook dat je dan de voor de hand liggende dingen even over het hoofd ziet. Het is me nogal niet een mededeling zeg, van je ex. Sterkte hoorNewbee2021 schreef: ↑03-05-2026 18:46Stom dat ik zo in het cirkeltje bleef hangen. Ik had het totaal niet zien aankomen dat hij zou vertrekken, en dat nieuws beheerst mijn leven. Gewoon de veranderingen die er gaan komen. Belangrijkste punt dat ik me nu realiseer is dat het niet uitmaakt waar hij is als kind 18 wordt. Hij heeft aan zn wettelijke verplichtingen voldaan, dus hoeft niets meer voor het kind te doen.
Ik moet me richten op oplossingen als kind 18 is.
Graftak!
zondag 3 mei 2026 om 18:59
Als kind trouwens geen school of dergelijke aan kan en continu begeleiding nodig heeft ...
Kan hij het dan wel aan om elke week naar Verrewegistan meegesleept te worden?
Ik zou incalculeren dat kind na een maand of 2 instort en alsnog voltijds bij jou komt te zitten.
Kan hij het dan wel aan om elke week naar Verrewegistan meegesleept te worden?
Ik zou incalculeren dat kind na een maand of 2 instort en alsnog voltijds bij jou komt te zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 3 mei 2026 om 19:42
Wat ongelooflijk verdrietig. Voor jou en voor de kinderen. Hoe kan een vent zo egoïstisch zijn. Bah. Wat een ontzettend nare vent.
To, ik denk inderdaad dat je het beste kunt kijken hoe jullie leven zonder hem het beste gedraaid kan worden. Want eerlijk gezegd denk ik dat dat de relativiteit gaat worden.
voor jou en je kinderen
To, ik denk inderdaad dat je het beste kunt kijken hoe jullie leven zonder hem het beste gedraaid kan worden. Want eerlijk gezegd denk ik dat dat de relativiteit gaat worden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in