Gevoel dat schooladvies te hoog is

23-02-2020 15:38 65 berichten
Dochter (12) heeft van de week haar schooladvies gekregen. Wij gingen uit van Havo of Havo vwo.. tot groep zes had dochter alleen maar I op citos maar in groep zeven ook een III voor begrijpend lezen en een II voor rekenen. Toch heeft ze een VWO advies gekregen. Juf (heeft ze nu drie jaar) geeft aan dat ze slim genoeg is en veel beter zal presteren als ze haar best zal doen.. Dochter wil liefst Havo gaan doen. Kan dat met VWO advies of zal ze geplaatst worden in VWO brugklas?
Er zijn toch genoeg scholen met havo/vwo brugklassen ?
Maar ik zou ook op de leerkracht vertrouwen en er vanuit gaan dat ze het aan kan .
Ik zou haar gewoon lekker op vwo laten beginnen en als dat niet lukt, gaat ze naar de havo. Net zoals een heleboel van haar klasgenoten.
Ik vind het een raar advies. Ze kan het als ze beter haar best gaat doen. Haar mentaliteit is dus niet beter haar best doen. Moet ze dan 6 jaar op haar tenen lopen terwijl ze daar het kind niet naar is?
Maar goed, dit vind jij zelf ook en is geen antwoord op je vraag. Ik heb daar ook geen antwoord op.
Is havo/vwo nog een optie?
Havo/vwo brugklas lijkt mij ook de oplossing. Maar als dat geen optie is zou ik bij aanmelding aankaarten wat je gevoelens zijn.
Hoe komt het dat ze voor begrijpend lezen zo achteruit is gegaan?
Volgens mij is schooladvies beslissend. Wellicht zou je met de juf of het VO kunnen overleggen of ze naar een Havo/VWO-klas mag?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt haar gewoon voor de havo aanmelden, ze kunnen haar niet dwingen het vwo te gaan doen. Doet de school aan warme overdracht? Wat zegt de leerkracht over het feit dat jullie en dochter de havo veel meer zien zitten?
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon inschrijven voor een havo klas met een vwo advies. Een havo/vwo klas kan ook, als er scholen in de buurt zijn die dit aanbieden.
En voor de duidelijkheid, heeft ze in gr 7 1x een III gehaald en daarna weer continue een I, want dan snap ik de juf wel. Zelfde voor rekenen?
Alle reacties Link kopieren
ik zou het ook een raar advies vinden, "beter presteren, als ze haar best gaat doen".
Blijkbaar is de motivatie niet zo groot, tel daarbij op, dat ze zelf naar de Havo wil, en het wordt een dramatisch brugjaar op het VWO
Alle reacties Link kopieren
Hier lijkt de havo/vwo brugklas me nou echt voor uitgevonden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
23-02-2020 15:42
Volgens mij is schooladvies beslissend. Wellicht zou je met de juf of het VO kunnen overleggen of ze naar een Havo/VWO-klas mag?
Volgens mij mogen ouders wel bepalen dat een kind naar een lager schoolniveau gaat. Hoger kan niet.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang
Zie onder 'wat zijn de regels'.

Ik zou ook kiezen voor een havo/vwo-brugklas. Volgens mij hoef je dat dan dus niet te overleggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat lijkt heel erg op het verhaal van mijn zoon. Hij zit nu in havo 2. Op de basisschool kreeg hij vwo advies. Zoon gaf toen aan dat hij eerst met havo wilde starten. Hij wilde eerst kijken hoe dat ging en wat hij kon verwachten. Wij hebben dat toen met hem besproken en hem zeker niet gepusht dat hij naar vwo MOEST.... havo 1 ging super, hele goede punten en lekker ritme. Dus kwam school met je kunt ook naar vwo 2. Zoon mocht een dag meelopen in een klas en uiteindelijk toch op havo gebleven maar dan in een Cambridge klas. Hij wilde heel graag zo doorgaan en niet op zijn tenen moeten gaan lopen. En als hij wil kan hij altijd na havo nog vwo doen. En voor nu hebben we een zoon die graag naar school gaat, die goed zijn best doet en lekker in zijn vel zit. Praat vooral met je dochter want uitein moet zij het gaan doen. En luister niet teveel naar anderen... je eigen gevoel is echt het beste!!!
Alle reacties Link kopieren
En verder?
Is ze ambitieus of vindt ze het al snel goed? Heeft ze veel hobby's of sport ze veel?

Een van mijn kinderen was/is slim en kon op z'n sloffen gymnasium doen maar was een kind dat het liefst met z'n handen werkte.
Hij heeft een technische opleiding gedaan, veel praktijk en veel doen. Hij genoot en is nu een hele goeie en slimme automonteur.
Had hij "meer" gekund? Waarschijnlijk wel, maar hij is erg gelukkig en verdiend genoeg om zijn eigen leven te leiden.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-02-2020 15:45
Hier lijkt de havo/vwo brugklas me nou echt voor uitgevonden.
Eens.

Dan kan je na dat jaar zien of ze verder gaat op het VWO of toch naar de Havo.

Te laag inzetten is zo jammer. Zeker als het helemaal niet nodig is.
Mijn dochter kreeg ook een vwo-advies met een opmerking over haar werkhouding. Ik denk dat als een kind op zijn gemak, zonder noemenswaardige inspanning, hoge Cito’s maakt, het prima op zijn plek is op het vwo. Daar zitten echt niet alleen maar strebertjes of hoogbegaafde kinderen. Afzakken kan altijd nog, dus ik zou lekker op het vwo beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-02-2020 15:45
Volgens mij mogen ouders wel bepalen dat een kind naar een lager schoolniveau gaat. Hoger kan niet.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang
Zie onder 'wat zijn de regels'.

Ik zou ook kiezen voor een havo/vwo-brugklas. Volgens mij hoef je dat dan dus niet te overleggen.
Voor een hoger niveau kan je als ouder ook inschrijven, maar daar zal een vo school zeer waarschijnlijk niet mee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lekker havo/vwo gaan doen. Het is echt totaal niet leuk als je afzakt van vwo naar havo. En misschien gaat het prima, en kan ze in de tweede vwo gaan doen.
Ik zou niet perse op het VWO beginnen ook al is dat het advies. Dat streven naar het hoogste heb ik nooit zo goed begrepen. Ik ben zelf op het VWO begonnen en stond na de brugklas twijfelachtig met overgaan. Nu had ik het een en ander aan ziekenhuis onderzoeken achter de rug dus vonden ze dat ik prima naar 2 VWO kon maar ik heb heel eigenwijs gezegd “nee dankje”.

Je kent zelf je kind het beste. Is ze van het in de boeken zitten, of misschien ook wel graag creatief bezig, heel handig of sportief? Dan zou ik niet weten waarom je perse op dat VWO niveau zou willen zitten.

Nu ik ouder ben had ik gewild dat ze me hadden gestimuleerd om lekker mijn handen te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is ze qua gedrag? Kinderen die zich vervelen doordat ze havo met 2 vingers in de neus doen gaan regelmatig zitten klieren.

Hier niveau ook omlaag aangepast voor kind, omdat we zeker wisten dat hij niet zou gaan zitten klieren. Wel de ‘eis’ gesteld dat hij voor hoge punten zou gaan. Hier herinneren we hem nog af en toe aan als hij zich ff makkelijk vanaf maakt en dat gaat prima nu. Alles 7 of hoger. Kind blij, wij blij.
Bij het volgende kind zullen we aan het topje van zijn kunnen gaan zitten. Dat is er een die achterover leunt omdat een 6 toch genoeg is. En vervolgens de lolbroek van de klas wordt
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
23-02-2020 15:44
En voor de duidelijkheid, heeft ze in gr 7 1x een III gehaald en daarna weer continue een I, want dan snap ik de juf wel. Zelfde voor rekenen?
Precies. En enkele keer een III of een II en voor de rest I’en kan natuurlijk prima bij een vwo leerling.
Vraag is wel wat er gebeurt als ze begint te puberen in 1 of 2 HAVO.
Of zich laat meeslepen om geen barst te doen door een paar vriendinnen.

Dan zit ze straks niet in 2 HAVO, maar in 2VMBO.
Terwijl ze wel duidelijk HAVO aankan.

Dan zou ik toch liever nu inzetten op een VWO/HAVO-klas waarbij je gewoon aan 't eind kijkt wat het waard is.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, met een vwo-advies mag je je kind gewoon inschrijven voor een havo- (of havo/vwo-)brugklas. Dat gebeurt wel vaker. In onze gemengde havo/vwo-brugklassen zitten elk jaar wel 3 of 4 leerlingen met een vwo-advies, die dus niet kiezen voor een vwo- of gymnasiumbrugklas. Meestal halen deze leerlingen in de brugklas prachtige cijfers en stromen ze alsnog door naar 2 vwo. Een enkele keer ook niet en dan was het advies blijkbaar inderdaad aan de hoge kant. Je mag als ouders dus (ook wettelijk) altijd beslissen om lager aan te melden dan het advies.
Wat een gedoe op niks af.

Laat dat kind lekker beginnen op een vwo. Voor mijn part met een havo/vwobrugklas. Maar zelfs zonder die brugklas kan ze altijd afstromen. Dat gaat veel makkelijker dan opstromen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven