gevoelige zoon (3)

13-11-2019 21:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik zit met het volgende. Mijn zoon van 3,5 is een ontzettend gevoelige jongen. Voor geluiden, prikkels, smaak (schijnt een prematuren dingetje te kunnen zijn, destijds geboren met 33 weken) maar dus ook qua gevoelens. Hij is ontzettend snel van zijn stuk gebracht en echt intens verdrietig. Voelt zich ontzettend snel afgewezen en aan de kant gezet, is ontzettend bang dat ie niet lief gevonden wordt, zegt de ganse dag overal sorry voor, is super snel teleurgesteld, wil bij elke 'scheet' een knuffel om het goed te maken, huilt steevast in de ochtend omdat hij papa of mama zo mist (die dan bijv. is werken), noem maar op.
Het is een lieve, knuffelige jongen, een blij ei maar dus ook echt een zacht ei. Laat ook echt de kaas van z'n brood eten. We hoeven hem zelden op iets aan te spreken, maar bij een kleine corrigerende opmerking is hij dus meteen echt intens verdrietig. En of ik het nou een geldige reden vind dat ie huilt of niet, ik zie het hevige verdriet en dat is wel écht.
Nou ben ik vanuit mijn werk best pedagogisch onderlegd, spreek ik hem aan op zijn gedrag/ actie ipv zijn 'zijn', er wordt niet geschreeuwd en nauwelijks gemopperd, kan ik hem heel goed uitleggen waaróm iets niet kan of mag, maar het verdriet blijft. Ik probeer hem woorden te leren geven aan zijn gevoel, we zoeken samen naar een oplossing, we maken het altijd weer 'goed'. Maar hij blijft echt enorm bang om fouten te maken. Onlangs moest hij bij het cb wat testjes maken en ook daar gaf ze aan dat het haar op viel dat hij constant leek te checken of hij het wel goed (genoeg) deed. Ook de gevoeligheid voor geluid viel haar op.
Nou is het niet echt urgent probleemgedrag waar ik a la minute iets mee denk te moeten, maar hij wordt 4 in het voorjaar en ik hoop zo dat hij nog wat 'harder' wordt voor die tijd.. Of in ieder geval niet meer zo op zijn tenen loopt.

Mis ik iets ? Kan ik hier iets in doen? Iemand met dit bijltje gehakt en tips?
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 22:54
Met 3 jaar?

En waarom?
Omdat toer zegt dat zoontje weinig zelfvertrouwen heeft, door kickboksen wordt je mentaal en lichamelijk sterker, je hebt ook klassen voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-11-2019 07:56
Dat bedoel ik dus. Goedbedoeld zit je hem waarschijnlijk de hele dag op de huid. Je valt echt niet van de trap als je een keer voorover buigt of een tree overslaat.

Je geeft hem voortdurend de boodschap mee pas op kijk uit het leven is gevaarlijk.

Loop voor hem uit de trap af.
En achter hem de trap op.
Valt hij dan toch een keer dan valt hij niet helemaal naar beneden.

Maar laat hem ontdekken.
Ik heb zelf de indruk dat dat best mee als. Met dat voorover bukken bedoel ik dan 3 tredes lager voor hem iets willen pakken, bijvoorbeeld. Ik ben gestopt met het hele ‘voorzichtig doen’ waarschuwen en laat hem heel zelfstandig zijn ding doen. Maar het verdient misschien de aandacht, ik zal er eens op letten.

Dat verschil in faalangstig zijn en gevoelig zijn voor prikkels begrijp ik, maar ik wilde meer aangeven dat hij constant ‘aan’ staat en op zijn tenen loopt, op vele fronten.
Koptelefoon heeft hij, zou hij het liefst de hele dag dragen. Gevolg daarvan was weer gewenning en nóg heftiger reageren op alledaagse geluiden. Had ie ineens last van het geluid van water als ie in de douche ging bijv. Dat ding is dus beperkt tot klussen (zagen/timmeren), andere bijzonderheden, carnaval of andere plekken met harde muziek. Verder vind ik het ook enorm gehandicapt staan maar das misschien beroepsdeformatie :$ . Plus dat het de oorzaak niet aanpakt en enkel symptoombestrijding is.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Caretaker schreef:
13-11-2019 22:01
Goeie! Zelf 'foutjes maken' en dat benoemen (en dat dat dus ook oke is) kan ik wel eens doen!
Hier een kind dat redelijk overstuur werd als er wat viel. Gewoon wat goedkoop spul gekocht en zelf ook wat "oeps" van tafel geveegd en er dan om lachen. Gut wat stom hé van mij hahaha.
Het sleet, duurde even maar het is gesleten.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
13-11-2019 22:09
Kun je hem niet op kickboksen voor kinderen doen of is die daar te jong voor?
:rofl:
Ik lees even mee. Heb een peuter van 3.5 die ontzettend snel huilt en dingen ook erg graag goed wil doen (wat dan goed is beslist hij zelf). Op dagen dat ik moe ben kan ik slecht tegen dat gehuil. Misschien kom ik hier wat tips tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel van mijn neefje. Hij zit nu een paar keer per week op een voorschool die bewust met kleine groepen werkt en hier bewust mee aan de slag is gegaan (bij de gewone voorschool viel hij in de drukte helemaal weg en was hij diep ongelukkig). Wat een verschil heeft dit gemaakt. Hij is veel weerbaarder en gaat nu nog steeds naar de speciale voorschool gecombineerd met de gewone voorschool (wat heel goed gaat). Het consultatiebureau heeft destijds doorverwezen naar de speciale voorschool wat echt een goede keuze is geweest. Hij is veel weerbaarder en minder verlegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven