Graag advies: mee laten gaan naar groep 3?

01-07-2020 11:38 114 berichten
Zoon is 5 geworden in februari. Voor Corona is versnellen nooit ter sprake gekomen. Toen hij thuis kwam te zitten en ik iedere dag werkjes met hem deed, viel mij pas op hoe goed hij al kan lezen en rekenen. Toen ook extra werkbladen gevraagd aan juf. Ook de werkbladen van groep 3 gehad en daar kon hij al vrij veel van doen. Ik heb dit wel aangegeven bij juf, maar we hebben hier toen eigenlijk niet over door gepraat.

Twee weken geleden heeft hij met de IB-er gezeten en allerlei testjes en oefeningen gemaakt en zij geeft aan dat hij klaar is voor groep 3. Het enige wat nog niet optimaal is, is zijn pengreep/handschrift. Wisselt ook nog vaak tussen links en rechts. Vorige week definitief bericht van school: hij mag mee naar groep 3, maar we mogen ook kiezen voor groep 2.

Zelf kom ik er niet uit! Ik blijf maar in hetzelfde gedachtencirkeltje ronddraaien. Soms neig ik naar ja en een uur later naar nee. Man heeft geen voorkeur (lekker makkelijk, zucht). Zijn 2 juffen spreken zich ook niet echt uit voor of tegen. Hopelijk heeft iemand hier een helder inzicht waar ik verder mee kom?

Waarom ja: hij heeft de einddoelen groep 2 al behaald (en al een aantal van groep 3), hij is groot voor zijn leeftijd, een paar goede vriendjes gaan ook naar groep 3, school biedt geen verrijkingsprogramma aan in groep 2, volgend jaar grote groep 1/2

Waarom nee: altijd en eeuwig de jongste in de klas, kan hij sociaal/emotioneel wel meekomen in groep 7/8 + VO, is het geen overhaaste conclusie van school en moet hij straks toch op zijn tenen lopen, nooit het gevoel gehad dat hij zich op school verveelt

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groep 2 of groep 3?

Totaal aantal stemmen: 142

Groep 2 (15%)
Groep 3 (85%)
Ik heb de mijne indertijd door laten gaan naar 3, ook van februari.
Het zal al het kind liggen maar juist omdat hij vroeg iets versnelde kwam hij sociaal emotioneel ook prima mee.

Ook nu op het VO gaat dat prima, behalve dat ie soms baalt dat hij bv nog niet kon gaan werken toen al zijn klasgenoten dat al wel deden.
Jij kent je kind het beste, denk je dat hij het aankan?
Alle reacties Link kopieren
het gaat niet alleen over de congnitieve vaardigheden maar ook over sociale vaardigheden en motoriek.

denk ook eens na over wanneer hij dan naar de middelbare school gaat of wanneer hij gaat studeren. Een jonge 11 jarige voelt zich niet altijd thuis tussen de pubers. Of als 17 jarige op kamers gaan om te studeren.

Ik zou er niet zo snel voor kiezen. Te vaak gezien dat kinderen op latere leeftijd vast loopt.

Nu is het makkelijk voor hem en kan hij zijn andere vaardigheden beter ontwikkelen. En blijft hij gewoon bij zijn vriendjes en vriendinnetjes in de klas.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De kinderen van mijn zus waren met 4 al klaar voor groep 3 maar school is geen race. Het sociale aspect is ook heel belangrijk en slimme kinderen komen er toch wel. Hij is 11 als hij naar de brugklas gaat, hou dat ook voor ogen.

Als hij zich goed staande weet te houden bij vriendjes die naar groep 3 gaan is dat voor iemand die in februari geboren is ook best te doen.
Als hij in groep 2 blijft zou ik wel verdieping voor hem willen. De hele basisschooltijd lang dan.
Hier op school mogen ze bijvoorbeeld spaans leren als ze klaar zijn met hun pluswerk. Dat vind ik meer toevoegen dan meer en moeilijker rekenen en taal.

Mocht hij toch overgaan dan kun je hem altijd later nog een keer laten zitten mocht dat nodig zijn.

Het is gewoon zo dat je achteraf pas kan zeggen of je er goed aan hebt gedaan.
Vermaakt kind zich nog bij de kleuters? Is hij nog heel speels of kan hij zich lang concentreren? Die punten zouden voor mij zwaar wegen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt echt aan het kind. Bij mijn dochter heb ik er spijt van dat we haar niet hebben laten versnellen. In groep 1 speelde ze al vooral met de oudere kleuters, ze heeft het vooral in groep 4 en 5 best zwaar gehad omdat alles te makkelijk was en nu eind groep 7 zie ik ook dat ze sociaal-emotioneel al verder is dan haar klasgenoten (lichamelijk trouwens ook, maar dat weet je van tevoren niet en is bij jongens toch meestal later). Ze zou nu gemakkelijk naar de middelbare school hebben kunnen gaan.

Maar mijn kind is het jouwe niet, dus die afweging zul je toch echt zelf moeten maken, samen met de school.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:51
8.82% gewijzigd
Lastige vraag, die niet zo te beantwoorden is. Ik kan je wel vertellen hoe het bij ons verlopen is.

Onze jongste bleek bij aanvang groep 2 ook al veel verder te zijn. Omdat zoon in de klas het prima naar zijn zin had en de leerkrachten heel goed waren in geschikt werk voor hem te vinden hebben we besloten hem in groep 2 te laten. Hij vond het spelen nog erg leuk, zijn pengreep was nog niet geweldig en er waren meer mogelijkheden om hem uit te dagen dan in groep 3 (groep 3 had bij onze school meer klassikale onderdelen dan groep 2). Hij deed vaak opdrachten samen met een leerling uit groep 7 of 8.

Midden groep 2 kreeg zoon ook leesonderwijs (omdat er veel meer mogelijk was als hij kon lezen) en pakte dit heel snel op. Binnen een paar weken las hij vloeiend.

Hij heeft (met een eigen programma en dagelijks samen met de klasseassistent) een half groep 3 gedaan, om zodoende het schrijven goed aan te leren en te werken aan zelfstandig werken (dat vond hij lastig, maar hij pakte dit met behulp van een dagschema en later weekschema heel goed op. Na de kerstvakantie is hij naar groep 4 gegaan (ook weer met een deel eigen programma).

In groep 5 zal hij ook weer gecompact worden, omdat we merkten dat hij zich weer begon te vervelen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-07-2020 11:47
het gaat niet alleen over de congnitieve vaardigheden maar ook over sociale vaardigheden en motoriek.

denk ook eens na over wanneer hij dan naar de middelbare school gaat of wanneer hij gaat studeren. Een jonge 11 jarige voelt zich niet altijd thuis tussen de pubers. Of als 17 jarige op kamers gaan om te studeren.

Ik zou er niet zo snel voor kiezen. Te vaak gezien dat kinderen op latere leeftijd vast loopt.

Nu is het makkelijk voor hem en kan hij zijn andere vaardigheden beter ontwikkelen. En blijft hij gewoon bij zijn vriendjes en vriendinnetjes in de klas.
Iedereen loopt ergens een keer vast.

Ik zou hem naar groep 3 laten gaan. Hij doet al een deel groep 3 werkjes, heeft vriendjes in die groep, er is geen verrijkingsprogramma en als ik zie hoe mijn gymnasiasten soms schrijven lijkt me zijn pengreep niet heel belangrijk. Daarnaast begint hier een heel groot deel met 11 in de brugklas. 10 hebben we ook en als uitzondering 9 ook wel gehad.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:56
6.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft je man geen voorkeur of weet hij het, net als jij, (nog) niet?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen op school zijn een paar kijderen die fe ochtend in groep 3 meededen en in de mjddag naar groep 2 gingen om te leren. Misschien kan dat ook ? Dan heeft ie van beide wat..is wel montessorionderwujs
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik de nee-argumenten weinig inhoud hebben. Je kind is in meerdere opzichten klaar voor de volgende stap, inclusief de vriendjes. En, niet onbelangrijk; groep 3 is bedoeld om te leren lezen en rekenen. Dat blijkt hij al te kunnen, of in elk geval voldoende om door te gaan. Als je hem nu in groep 2 laat is hij komend jaar misschien juist altijd de beste, zal voor liggen op de rest en dan moet hij in groep 3 nog eens leren lezen, terwijl hij tegen die tijd nog veel verder is dan nu. De school biedt geen verdieping. Lekker uitdagend dan.

En ja, met 11 naar het VO. Hij is echt de enige niet. En blijkt straks dat het toch niet werkt, dan is daar ook wel weer een oplossing voor. Steeds vaker bieden scholen een tweede keer groep 8 of een soort voor-brugklas.
ceylon wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:57
3.66% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Lastige keuze! Ik ken soortgelijke kinderen die in 2 zijn gebleven en die juist naar 3 zijn gegaan en bij sommigen heeft het goed uitgepakt en bij anderen juist niet. Ik kan je niet 1 vast recept geven.

Mijn dochter van 5 is van eind januari en zit qua lezen en rekenen ook op groep 3 niveau. Zij blijft in groep 2, maar komt in een groep 1-2-3 unit en zal wel veel met groep 3 mee gaan doen. Dat vind ik voor haar de ideale oplossing. Bij een losse 1/2 groep zonder verrijking zou ik ook getwijfeld hebben.

Een paar vragen die je misschien kunnen helpen bij je keuze:
- Hoe zelfstandig is je zoon? Neemt hij initiatief en gaat hij uitdagingen aan?
- Hoe leergierig is hij? Wil hij graag leren lezen of speelt hij liever?
- Wat zou je zoon zelf het liefst willen? Vindt hij de kleuterklas leuk of verveelt hij zich nu al te pletter? En vindt hij groep 3 maar 'saai aan een tafeltje zitten' of trekt groep 3 hem juist wel aan?

Wat ik een groot punt zou vinden, is dat ze geen verrijking aan kunnen bieden. Waarom zou dat niet kunnen? Juist bij de kleuters zou er met ontwikkelingsgericht onderwijs en onderzoekend leren heel veel verrijkt kunnen worden. Is er in groep 3 wel verrijking mogelijk, of doen ze daar überhaupt niet aan? Want ook als je kind naar groep 3 doorgaat heb je behoorlijke kans dat hij ook dan op een gegeven moment verrijking nodig heeft. Naast je vraag over groep 2 of 3 zou ik daar zeker de discussie over aangaan met school. Ze maken zich er in mijn ogen wel heel makkelijk vanaf door de keuze bij jou neer te leggen en te stellen dat ze geen verrijking kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Jij kent je kind het beste dus die keuze zul je echt zelf moeten maken.

Hier is een middelbare school die een groep 9 heeft. Speciaal voor de 11 jarigen die anders naar het VO zouden moeten.
Want nu niet door laten gaan omdat hij anders met 11 jaar naar het VO moet is ook een bijzondere keuze. Ook zijn basisschooltijd moet fijn zijn.
Als die mogelijkheid er in jouw omgeving is zou ik daar naar kijken.
Mevrouw75 schreef:
01-07-2020 11:51
Iedereen loopt ergens een keer vast.

Ik zou hem naar groep 3 laten gaan. Hij doet al een deel groep 3 werkjes, heeft vriendjes in die groep, er is geen verrijkingsprogramma en als ik zie hoe mijn gymnasiasten soms schrijven lijkt me zijn pengreep niet heel belangrijk.
Laatste ben ik niet met je eens. Mijn oudste zoon schrijft leesbaar, maar langzaam en het kost hem veel energie. Op het VO liep hij op toetsen vaak vast, omdat hij niet snel genoeg schreef, het kostte hem ook teveel energie. Een enorm verschil met mijn dochter, die juist enorm snel en zonder moeite schreef.
Bij mijn jongste zit ik er dus wel meer bovenop en wilde ik in ieder geval dat hij een deel schrjfonderwijs van groep 3 meekreeg.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:59
0.26% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
01-07-2020 11:51
Iedereen loopt ergens een keer vast.
Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Zeker naar groep 3. Als hij nog een jaar groep 2 moet doen zal hij zich rot vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil hij zelf?

Ik zou em door laten gaan, zeker als school dat adviseert. Scholen zijn daar over het algemeen zeer terughoudend in, dus als school het zelf aangeeft moet het wel heel duidelijk zijn.

Daarbij: als ie nog een jaar bij de kleuters blijft gaat ie zich wrsch te pletter vervelen, dat is funest voor de ontwikkeling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
01-07-2020 11:54
groep 3 is bedoeld om te leren lezen en rekenen. Dat blijkt hij al te kunnen, of in elk geval voldoende om door te gaan.
Ik vind dat wel een lastige hoor. Mijn dochter kon toen ze net 4 was al woordjes lezen en sommen als 50+10 uitrekenen. Op grond daarvan had ze dus met 4 jaar en vrijwel zonder enige kleuterschool al naar groep 3 gekund. Zou je daar dan ook voor pleiten, of dat dan toch weer niet? Bij mijn dochter vonden zowel de juf als wij haar nog niet rijp voor groep 3, althans niet voor de schoolse manier van leren die op de meeste scholen in groep 3 gehanteerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
01-07-2020 11:58
Hoezo?
Doe je geen kleuterverlenging, blijf je zitten in groep 4, Vwo 3 of doe je 6 jaar over je studie, of krijg je ‘pas’ op je 38e een kind.

Een jaartje ergens vertragen omdat je eerder iets sneller ging is helemaal niet erg. Of gewoon een jaartje vertragen of alleen maar een jaartje sneller.
Bladiebladiebla2016 schreef:
01-07-2020 12:00
Zeker naar groep 3. Als hij nog een jaar groep 2 moet doen zal hij zich rot vervelen.
Dit hoeft niet zo te zijn. Je hebt kinderen die met vijf nog heel graag spelen. Is dat niet zo dan zal school hem uit moeten dagen.
Overigens moet je niet versnellen, omdat het kan. Wel omdat andere oplossingen niet voldoende gewerkt hebben. Versnellen zonder andere maatregelen is meestal ook tamelijk nutteloos, want vaak zie je dat kinderen binnen korte tijd weer voorlopen en/of dat de voorsprong veel groter is dan 1 schooljaar.

Mijn eerste vraag aan school zou dus zijn wat ze dan in groep 3 gaan bieden en wat hun plan is. Ik zou ook vragen waarom er geen verrijking in groep 2 is. Juist de kleutergroepen lenen zich uitermate goed voor verrijking en verdieping.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is van januari en wij hebben haar wel door laten gaan naar groep 3. Vooral omdat ze totaal geen aansluiting had bij de jongere kinderen en met rekenen al op begin groep vier zat en al wat kon lezen. Wij zagen geen meerwaarde in nogmaals groep 2. Vooral de sociale aansluiting vond ik belangrijk en dat ze zich niet ging vervelen hebben wij het zwaarst mee laten wegen. Ze is nu 9 en gaat straks naar groep 7. Een deel van haar klas wordt de komende maanden nog 10, dus het leeftijdsverschil is helemaal niet zo groot.

Ik zou kijken waar je zoon zich het beste thuisvoelt en dat is volgens mij in groep 3. Je kunt je nu nog niet druk maken over later op vo. Dat zie je dan wel weer en daar zijn ook wel oplossingen voor.
Solomio schreef:
01-07-2020 12:01
Wat wil hij zelf?

Ik zou em door laten gaan, zeker als school dat adviseert. Scholen zijn daar over het algemeen zeer terughoudend in, dus als school het zelf aangeeft moet het wel heel duidelijk zijn.

Daarbij: als ie nog een jaar bij de kleuters blijft gaat ie zich wrsch te pletter vervelen, dat is funest voor de ontwikkeling.
Hier andere ervaringen. Scholen trokken altijd veel sneller de versnellingskaart dan wijzelf. De vorige scholen van kinderen (PO en VO) zagen het ook als een quick fix, iets wat mij weinig vertrouwen gaf.
Heel fijn, die ervaringsverhalen!

Ik maak mezelf inderdaad het meest zorgen over de periode groep 7/8, overgang naar VO. Terwijl ik zelf voor de klas sta en zie dat er genoeg kinderen van 11 (of zelfs 10) in de brugklas zitten en prima meekomen.

Er zijn geen mogelijkheden voor verrijking in groep 2. (Volgend schooljaar loopt zijn klas uiteindelijk op tot 37 kleuters! Juf geeft aan dat ze graag wil verrijken, maar dat niet kan door de drukte.)

Lezen kan hij al. Het voelt zo bizar dat hij dit pas over 2 jaar hoeft te kunnen, als hij nu groep 2 gaat doen.

Aan de andere kant vindt hij spelen heerlijk. Maar ja, wel met zijn vriendjes die nu naar groep 3 gaan! Met jongere kinderen trekt hij niet veel op.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
01-07-2020 12:06
Hier andere ervaringen. Scholen trokken altijd veel sneller de versnellingskaart dan wijzelf. De vorige scholen van kinderen (PO en VO) zagen het ook als een quick fix, iets wat mij weinig vertrouwen gaf.
Voor zover mijn ervaring reikt is dat echt uitzonderlijk hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven