Graag advies: mee laten gaan naar groep 3?

01-07-2020 11:38 114 berichten
Zoon is 5 geworden in februari. Voor Corona is versnellen nooit ter sprake gekomen. Toen hij thuis kwam te zitten en ik iedere dag werkjes met hem deed, viel mij pas op hoe goed hij al kan lezen en rekenen. Toen ook extra werkbladen gevraagd aan juf. Ook de werkbladen van groep 3 gehad en daar kon hij al vrij veel van doen. Ik heb dit wel aangegeven bij juf, maar we hebben hier toen eigenlijk niet over door gepraat.

Twee weken geleden heeft hij met de IB-er gezeten en allerlei testjes en oefeningen gemaakt en zij geeft aan dat hij klaar is voor groep 3. Het enige wat nog niet optimaal is, is zijn pengreep/handschrift. Wisselt ook nog vaak tussen links en rechts. Vorige week definitief bericht van school: hij mag mee naar groep 3, maar we mogen ook kiezen voor groep 2.

Zelf kom ik er niet uit! Ik blijf maar in hetzelfde gedachtencirkeltje ronddraaien. Soms neig ik naar ja en een uur later naar nee. Man heeft geen voorkeur (lekker makkelijk, zucht). Zijn 2 juffen spreken zich ook niet echt uit voor of tegen. Hopelijk heeft iemand hier een helder inzicht waar ik verder mee kom?

Waarom ja: hij heeft de einddoelen groep 2 al behaald (en al een aantal van groep 3), hij is groot voor zijn leeftijd, een paar goede vriendjes gaan ook naar groep 3, school biedt geen verrijkingsprogramma aan in groep 2, volgend jaar grote groep 1/2

Waarom nee: altijd en eeuwig de jongste in de klas, kan hij sociaal/emotioneel wel meekomen in groep 7/8 + VO, is het geen overhaaste conclusie van school en moet hij straks toch op zijn tenen lopen, nooit het gevoel gehad dat hij zich op school verveelt

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groep 2 of groep 3?

Totaal aantal stemmen: 142

Groep 2 (15%)
Groep 3 (85%)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het enorm verschilt per kind en dat er niet één juist advies is.

Onze dochter kon in groep 1 al erg goed lezen en we hebben toen ook voor de keuze gestaan om haar mee te laten gaan naar groep 3. Wij hebben er toen in overleg met de juf voor gekozen om haar toch gewoon naar groep 2 te laten gaan met de rest van haar klas, met name omdat ze zo van spelen houdt. Haar door te laten gaan naar groep 3 voelde alsof we haar een jaar spelen zouden afpakken. Daarnaast zat ze sociaal heel goed op haar plek in leuke klas.
Ze heeft het in groep 2 vervolgens goed naar haar zin gehad en mocht wel wat dagdelen meedoen met groep 3 voor de uitdaging.

Nu heeft ze het afgelopen jaar in groep 3 gezeten en blijkt dat ze erg terugverlangt naar het spelen van groep 2: groep 3 is bij ons echt veel in de schoolbankjes zitten en werken. Daar moet je kind wel aan toe zijn, hoe veel ze misschien ook al kunnen in groep 1.

Mijn advies is om te kijken of je kind er klaar voor is om in de schoolbankjes te zitten en te werken, en zo niet dan te kijken of er in groep 2 misschien toch iets op zijn niveau aangeboden zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen toen ze 5 waren naar groep 3. Ze zijn allebei slim.

De oudste is een streber, hij kiest altijd voor pluswerk en extra taken. Ik heb wel getwijfeld of hij niet zou moeten versnellen of naar een andere school met andere slimme kinderen, met name omdat hij zó slim is, dat zijn klasgenoten hem een beetje raar vinden, en hij zijn klasgenoten niet altijd snapt. We hebben afgelopen jaren veel geïnvesteerd in zijn sociale ontwikkeling. Dat komt namelijk niet altijd goed door gewoon een jaar ouder te zijn.

De jongste vindt het vooral leuk om met zijn vrienden te spelen. Wat hij niet moet doen, doet hij niet, en wat hij wel moet doen vaak ook niet. Bij hem heb ik nooit gedacht aan versnellen.

Mijn man en ik hebben via verschillende wegen een even hoog niveau bereikt (VWO - universiteit, tegenover MAVO - HAVO - MBO - HBO - post HBO). Ik zou daarom vooral kijken naar wat nu bij jouw kind past
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
01-07-2020 12:03
Overigens moet je niet versnellen, omdat het kan. Wel omdat andere oplossingen niet voldoende gewerkt hebben. Versnellen zonder andere maatregelen is meestal ook tamelijk nutteloos, want vaak zie je dat kinderen binnen korte tijd weer voorlopen en/of dat de voorsprong veel groter is dan 1 schooljaar.

Mijn eerste vraag aan school zou dus zijn wat ze dan in groep 3 gaan bieden en wat hun plan is. Ik zou ook vragen waarom er geen verrijking in groep 2 is. Juist de kleutergroepen lenen zich uitermate goed voor verrijking en verdieping.
Kinderen die voorlopen hebben vaak ook betere aansluiting bij oudere kinderen. Dan is versnellen dus juist prima.

Mijn oudste is later om die reden nog een keer versneld, toen had hij voor het eerst aansluiting bij zijn klasgenoten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-07-2020 12:01
Daarbij: als ie nog een jaar bij de kleuters blijft gaat ie zich wrsch te pletter vervelen, dat is funest voor de ontwikkeling.
Dit.

Voor mij is het een no-brainer: door naar groep 3. Ik heb zelf een klas overgeslagen, en heb er nooit problemen mee gehad om de jongste te zijn. Ik vond het een verademing, alles beter dan dat vreselijk vervelen van de kleuterschool. En ja, ik speelde in de brugklas nog wel eens tikkertje (tot horror van zwaar puberende klasgenootjes), maar ik was niet de enige, en ja, ik ben ergens ook wel vastgelopen, maar dat lag er aan dat ik nog steeds niet geleerd had met een uitdaging om te gaan, niet omdat ik te jong was. Mijn dochter is ook jong: 6 in groep 4 straks, maar die zit helemaal op haar plaats waar ze zit.

En zo heel jong is hij ook weer niet toch? Als hij een paar week eerder geboren was was het een decemberkind geweest en had je je er niet druk over gemaakt waarschijnlijk.
Jullie reacties gaan sneller dan ik kan typen! Bedankt! Inhoudelijk op iedereen reageren lukt niet, maar ik lees alles natuurlijk wel.

Die verrijking is inderdaad en struikelblok! Ik heb me daar misschien te snel met een kluitje in het riet laten sturen.

School heeft in de middenbouw en bovenbouw wel veel mogelijkheden voor extra's.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-07-2020 12:01
Ik vind dat wel een lastige hoor. Mijn dochter kon toen ze net 4 was al woordjes lezen en sommen als 50+10 uitrekenen. Op grond daarvan had ze dus met 4 jaar en vrijwel zonder enige kleuterschool al naar groep 3 gekund. Zou je daar dan ook voor pleiten, of dat dan toch weer niet? Bij mijn dochter vonden zowel de juf als wij haar nog niet rijp voor groep 3, althans niet voor de schoolse manier van leren die op de meeste scholen in groep 3 gehanteerd wordt.
Dan vind ik het toch anders inderdaad. Een kind moet uiteindelijk ook nog een beetje kind kunnen zijn. Aan de andere kant heb je er heel af en toe eentje bij die gewoon echt slimmer is dan de rest. Ik ben een vriendinnetje van mijn dochter nog niet vergeten. School had geen mogelijkheden, andere school was geen optie. Dus dat kind heeft daar haar tijd uitgezeten. Hoewel de juffen wel meedachten, ze mocht werkstukken in het engels schrijven, anderen iets uitleggen en proefwerken nakijken, maar dan nog. Intussen leerde ze niet leren, had nooit echte uitdagingen, maakte de cito foutloos en ging, uiteraard, naar het gymnasium.
Om er daar achter te komen dat er meer waren zoals zij, waaronder genoeg van 11 die dus wèl doorgestroomd waren. En nee, ze redden het niet allemaal. Maar dat heeft meer met werkhouding te maken. Mijn nichtje ging van groep 3 naar groep 5, verveelde zich alsnog te pletter, ging naar het gymnasium en blijkt een pesthekel te hebben aan huiswerk en woordjes leren. Slim zat, maar geen zin. Daarmee wordt zelfs het VMBO heel moeilijk. Want of je nou tien of honderd franse woordjes moet leren, als je ze niet leert wordt het niks.

Je neemt een beslissing voor je kind en niemand kan in de toekomst kijken. Maar de zoon van TO is ruim 5, groot voor zijn leeftijd en blijkbaar niet alleen lichamelijk, heeft vriendjes die naar groep 3 gaan, gewoon een poosje kleuterschool gehad en het enige argument dat TO heeft om hem naar 2 te laten gaan is; anders gaat hij met 11 naar het VO. Maar daarin is hij dan echt niet de enige.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Leeftijd zegt niet alles. Intelligente kinderen vinden contact met wat oudere kinderen vaak prettiger, dus dat is alleen maar een pré.

Een kind dat gedoubleerd heeft vindt toch ook aansluiting ondanks dat het een jaar ouder is dan de rest?

Ik zou dus je kind door laten gaan. En ja, dan bestaat de kans dat hij wellicht ergens in de toekomst vastloopt of wellicht nog sneller gaat. Maar het feit dat er nu geen verrijking wordt aangeboden vind ik doorslaggevend. Die verrijking zal er in de hogere groepen waarschijnlijk wel zijn (vraag hier nog eens naar).

No-brainer wat mij betreft.
En er gaan nog genoeg kinderen met 11 naar het VO, ook vroeger al hoor. In september, oktober, november en december geboren, ga je met 11 normaal gesproken naar de middelbare school. En maakt het dan nog uit dat jouw kind dan een paar maandjes later 12 wordt? Dat leeftijdsverschil is echt maar heel klein.

Sowieso is mijn ervaring dat, zeker op Havo/VWO er een grote spreiding is qua leeftijd. Na de vierde klas helemaal, dan komen er ook instromers bij die weer ouder (of jonger) zijn.

Ik zou het daar dus niet vanaf laten hangen.
Die vragen helpen ook!

Kan hij goed aan tafeltjes werken: ja! Hij houdt van priegelwerkjes. Hamertje tik, loco, knippen, champignons snijden.

Vindt hij leren interessant: ja! Zit regelmatig in mijn vogelgids te bladeren. Kent alle soorten haaien, walvissen en dino's.

Gisteren was hij bijv. in de weer met zijn magnetische letterdoos. Dan staat hij op de koelkastdeur 'rare woorden' te maken en heeft hij dikke pret in zijn eentje. (Rare woorden zijn dan woorden die niet bestaan: bkoe, klum etc. - hij leest ze dan voor en komt niet meer bij van het lachen)
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft vriendjes die naar groep 3 gaan en is er zelf klaar voor. Over een paar jaar maken een paar maanden leeftijdsverschil minder uit. Mijn dochter is van december en straks de jongste in groep 3, een extra jaar groep 2 is voor haar zinloos. Ze is niet extreem voorlijk, maar loopt op schema voor groep 3 en is sociaal en emotieel ouder dan onze buurkindjes met wie ze 3/4mnd scheelt.
Ik kan me voorstellen dat in groep 3 straks ook kindjes zitten die in oktober of november jarig zijn. Die paar maanden maken steeds minder uit naar mate ze ouder worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, in een klas waar ik een aantal kinderen begeleidde, kinderen gehad waarvan de oudste 12 werd de eerste schoolweek, en de jongste pas tien werd in november. Er waren in deze klas wel heel veel intelligente kinderen (qua IQ), en dit jongste kind had twee goede vriendjes, die tussen de negen en de 12 waren in zijn klas. Met de rest ging hij gewoon klassikaal om, net zoals andere kinderen dit doen.

Jij geeft aan dat je zoon vriendjes heeft die ook naar groep 3 gaan. Dat scheelt al veel! Hij komt niet zomaar in een nieuwe klas waar iedereen iets ouder is.
Alle reacties Link kopieren
Even een reactie als leerkracht:

Wanneer je kind cognitief klaar is voor groep 3, waarom dan langer laten kleuteren? Vaak laten kinderen die zich vervelen, negatief gedrag zien op den duur. Of ze leren niet om te leren, omdat ze niet uitgedaagd worden.

Dat hij jonger is dan de rest, wil helemaal niks zeggen over hoe hij zich sociaal- emotioneel zal gaan ontwikkelen. Ik als groep 8 leerkracht, zie dat sommige 11 jarige, emotioneel verder zijn dan hun 13 jarige klasgenootjes. Dit zegt dus echt helemaal niks!

Vraag eens luchtig aan je kind wat hij nou echt leuk vindt op school. Spelen? Of leren rekenen en schrijven? Misschien dat zijn voorkeur je kan helpen in je keuze.

Toch vind ik dat zijn leerkrachten hun voorkeur moeten uitspreken, om jou niet zo te laten zwemmen. Het is hun werk om deze keuzes met onderbouwende argumenten te maken. Ze komen er nu wel heel makkelijk vanaf.

Sterkte met je beslissing!
Solomio schreef:
01-07-2020 12:08
Voor zover mijn ervaring reikt is dat echt uitzonderlijk hoor.
Dat idee heb ik echt niet. In mijn kennissenkring (universiteitsstad) zijn vrij veel kinderen minimaal 1 jaar versneld (sommigen ook 2 of 3 jaar).
Solomio schreef:
01-07-2020 12:11
Kinderen die voorlopen hebben vaak ook betere aansluiting bij oudere kinderen. Dan is versnellen dus juist prima.

Mijn oudste is later om die reden nog een keer versneld, toen had hij voor het eerst aansluiting bij zijn klasgenoten.
En net zo vaak ook niet (tsja, het zijn net gewone kinderen ;-) ). Mijn dochters konden juist beter met jongere kinderen overweg, vooral qua interesses. Het verschilt gewoon enorm per kind.
Sophie2020 schreef:
01-07-2020 12:15
Jullie reacties gaan sneller dan ik kan typen! Bedankt! Inhoudelijk op iedereen reageren lukt niet, maar ik lees alles natuurlijk wel.

Die verrijking is inderdaad en struikelblok! Ik heb me daar misschien te snel met een kluitje in het riet laten sturen.

School heeft in de middenbouw en bovenbouw wel veel mogelijkheden voor extra's.
Maar hebben ze dan een plan voor je zoon? Als hij al kan rekenen en lezen gaat hij zich in groep 3 ook vervelen waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wil hij zelf? Over onze slimme jongste van januari kregen we in groep 1 te horen dat ze groep 2 wel kon overslaan en naar groep 3 kon. Ze kon idd al lezen, prima rekenen etc, maar..... ze wilde het allerliefst gewoon lekker spelen. Dus hebben wij tegen de juf gezegd dat ze gewoon groep 2 zou gaan doen. Ze kan haar hele leven nog werken. Laat haar maar lekker spelen zolang dat kan.

Wat in onze situatie wel echt anders was, was dat er wel vanuit school veel extra aanbod is. Dus in groep 2 is ze wel al vaak met een juf/onderwijsassistent/stagiair extra werkjes gaan doen en in groep 3 en 4 doet ze ook steeds allerlei extra werk en zit ze in plusgroepjes. Daardoor verveelt ze zich niet. En nog steeds is het hele sociale gebeuren op school voor haar wel superbelangrijk, dus de vriendinnen, het spelen etc.
Alle reacties Link kopieren
Als een aantal vriendjes naar groep 3 gaan en hij is er aan toe dan zou ik hem naar groep 3 laten gaan. Je schrijft dat groep 1/2 heel groot wordt en dan zou er misschien ook te weinig aandacht zijn voor hem omdat hij toch alles al kan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als ik heel eerlijk ben vind ik dat je school zich er een beetje gemakkelijk vanaf maakt. Voor verrijking in groep 2 hebben ze geen tijd (waarom?) en dus raden ze maar aan om je kind naar groep 3 te laten gaan, op basis van, als ik het goed gelezen heb, wat observatie. En dan laten ze jullie beslissen. Ik vind het allemaal wat magertjes.

Versnellen kan soms en prima optie zijn, maar ik verwacht dan wel iets wat op een plan en onderbouwing lijkt van school. Er zijn gewoon tools om te kijken of versnellen een goede optie is.

In jouw geval lijkt mij niets mis met groep 3, maar ik zou dan wel iets van een plan voor groep 3 voor school willen zien en een goede overdracht tussen de groepsleerkrachten. Misschien is dat er, maar heb ik dat gemist, maar anders zeker naar vragen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-07-2020 11:47
het gaat niet alleen over de congnitieve vaardigheden maar ook over sociale vaardigheden en motoriek.

denk ook eens na over wanneer hij dan naar de middelbare school gaat of wanneer hij gaat studeren. Een jonge 11 jarige voelt zich niet altijd thuis tussen de pubers. Of als 17 jarige op kamers gaan om te studeren.

Ik zou er niet zo snel voor kiezen. Te vaak gezien dat kinderen op latere leeftijd vast loopt.

Nu is het makkelijk voor hem en kan hij zijn andere vaardigheden beter ontwikkelen. En blijft hij gewoon bij zijn vriendjes en vriendinnetjes in de klas.
Dit idd
Was zelf zo'n kind, met 10njaar naar de brugklas, kwam laat in puberteit en voelde me nooit echt thuis tussen mijn klasgenoten op de middelbare. Daarna wwn tussenjaar genomen omdat ik anders zo jong naar de uni moest. Hoeft natuurlijk niet zo te gasn maar als de reden voor versnelling niet heel dringend is zou ik het zo lang mogelijk uitstellen.

Vorig jaar zelfde verhaal als TO met onze kleuter. We hebben toen besloten in groep 2 te blijven omdat kind het spelen ook nog gewoon leuk vond, en we t idee hadden dat versnellen altijd nog kan. Na de voorjaarsvakantie zou hij alsnog deels gaan meedraaien met groep 3 maar dat viel door corona in t water. Hij gaat straks dus naar groep 3, al met flinke voorsprong en daar zien we weer verder.

Als kind echt ongelukkig is in de kleuterklas ligt t natuurlijk anders, maar dat idee krijg ik nog niet uit de berichten. Ik vind t ook apart dat je hier zelf achteraan moet en tijdens thuisonderwijs moest constateren dat hij zo voorloopt. Zou me gaan afvragen of dit juiste school is.
nootboek wijzigde dit bericht op 01-07-2020 13:10
6.20% gewijzigd
Als ik nu terugkijk op onze beslissingen, sneller doorstromen, dan heb ik er ergens wel spijt van.
Sociaal emotioneel ging het wel maar was het best lastig soms, alleen daarom zou ik hem nu laten blijven in de klas.
Kwa lesstof zat het wel goed, een middenmoter, dat was prima. Maar er werd wel veel gevraagd van hem. Ik had hem meer positieve momenten gegund, dus in klas blijven.

Ik denk dat als hij idd voorloopt hij ook evt halverwege een jaar overkan, dat gebeurd ook nog weleens. Geef hem de tijd om lekker te spelen, ontdekken en positieve ervaringen op te doen. Groep 2 is dan ook mijn keuze (ook met mijn ervaring erin meegenomen)
Alle reacties Link kopieren
Een kind dat op zijn tenen loopt, is niet goed. Maar op de hurken ook niet. Te saai, te makkelijk... Ook dat gaat frustreren. Je kunt redeneren tot aan zijn pensioen. Maar je weet niet wat hij over 10 jaar doet. Misschien blijft hij ergens weer een jaar zitten, neemt hij na de middelbare een tussenjaar. Daar kun je nu niets mee of blijft hij jonger dan gemiddeld op de vervolgopleiding.. Je weet alleen wat hij nu doet en als de juffen aangeven dat groep 3 een optie is, zien ze dat ook zitten. Anders bieden ze het niet aan...

Naast het versnellen zul je wel een plan moeten hebben voor het werken aan de pennengreep en het verrijken en verdiepen van de lessen in groep 3. Ik zou dus een gesprek aanvragen met de ib'r en juf groep 3 om dit, maar ook zijn sociale welzijn te bespreken. Dit zou ik doen in de eerste weken van het nieuwe schooljaar zodat je gelijk vanaf de start er mee aan de gang kunt en het op de radar zet.
Alle reacties Link kopieren
37 leerlingen in de kleuterklas?! :-o Waarom maken ze daar geen 2 klassen van, of een 1/2 en 2/3 klas? Wat is hun verhaal hierbij? Er zijn toch zat oplossingen te bedenken buiten hun 'Tsja, we zitten straks met zoveel kleuters dat de juf de leerlingen eigenlijk niks meer te bieden heeft dan de standaard werkjes'. Mijn haren zouden hier recht van overeind gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
01-07-2020 12:37
Toch vind ik dat zijn leerkrachten hun voorkeur moeten uitspreken, om jou niet zo te laten zwemmen. Het is hun werk om deze keuzes met onderbouwende argumenten te maken. Ze komen er nu wel heel makkelijk vanaf.
En dit ook ja. Het is goed dat ze niks opleggen en de ouders betrekken bij de keuze. Maar het helemaal in het midden laten is wel heel makkelijk. Zij hebben de ervaring met tientallen kinderen die jouw kind zijn voorgegaan in deze keuze en hoe dat heeft uitgepakt, jij niet. Het komt op mij een beetje over alsof ze de verantwoordelijkheid niet willen nemen, zodat als de keuze fout zou uitpakken je hen niks kwalijk kunt nemen, want het was je eigen keus.
Alle reacties Link kopieren
Een mogelijke reden die ik zag voor groep 2 is dat sommige leerlingen zo jong zijn bij belangrijke keuzes later als vervolgopleiding en zo, en sommige dingen leer je makkelijker als je iets ouder bent.

Als hij qua leeftijd kan meekomen lijkt groep 3 een goede oplossing. Een combinatie groep 2/3 zal lastig gaan, zeker als in groep 2 5749385 leerlingen zitten (okay iets minder, maar niet veel minder).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu eigenlijk meer focussen op of de school wel aansluit bij de behoeften van je zoon. Want zoals gezegd: enkel versnellen is geen echte oplossing dus als er geen plan komt heb je grote kans dat het alsnog niet fijn uitpakt. Dus ga met ze om tafel en kijk ook om je heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven