Graag advies: mee laten gaan naar groep 3?

01-07-2020 11:38 114 berichten
Zoon is 5 geworden in februari. Voor Corona is versnellen nooit ter sprake gekomen. Toen hij thuis kwam te zitten en ik iedere dag werkjes met hem deed, viel mij pas op hoe goed hij al kan lezen en rekenen. Toen ook extra werkbladen gevraagd aan juf. Ook de werkbladen van groep 3 gehad en daar kon hij al vrij veel van doen. Ik heb dit wel aangegeven bij juf, maar we hebben hier toen eigenlijk niet over door gepraat.

Twee weken geleden heeft hij met de IB-er gezeten en allerlei testjes en oefeningen gemaakt en zij geeft aan dat hij klaar is voor groep 3. Het enige wat nog niet optimaal is, is zijn pengreep/handschrift. Wisselt ook nog vaak tussen links en rechts. Vorige week definitief bericht van school: hij mag mee naar groep 3, maar we mogen ook kiezen voor groep 2.

Zelf kom ik er niet uit! Ik blijf maar in hetzelfde gedachtencirkeltje ronddraaien. Soms neig ik naar ja en een uur later naar nee. Man heeft geen voorkeur (lekker makkelijk, zucht). Zijn 2 juffen spreken zich ook niet echt uit voor of tegen. Hopelijk heeft iemand hier een helder inzicht waar ik verder mee kom?

Waarom ja: hij heeft de einddoelen groep 2 al behaald (en al een aantal van groep 3), hij is groot voor zijn leeftijd, een paar goede vriendjes gaan ook naar groep 3, school biedt geen verrijkingsprogramma aan in groep 2, volgend jaar grote groep 1/2

Waarom nee: altijd en eeuwig de jongste in de klas, kan hij sociaal/emotioneel wel meekomen in groep 7/8 + VO, is het geen overhaaste conclusie van school en moet hij straks toch op zijn tenen lopen, nooit het gevoel gehad dat hij zich op school verveelt

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groep 2 of groep 3?

Totaal aantal stemmen: 142

Groep 2 (15%)
Groep 3 (85%)
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
01-07-2020 13:17
Een combinatie groep 2/3 zal lastig gaan, zeker als in groep 2 5749385 leerlingen zitten (okay iets minder, maar niet veel minder).
Als school kun je dan toch kiezen voor een 1/2 klas en twee 2/3 klassen? Of twee 1/2 klassen en een 2/3 klas, of een losse 1 klas en twee 2/3 klassen of hoe de aantallen ook maar goed verdeeld kunnen worden? Ik vind 37 kleuters met 1 juf in een lokaal proppen echt niet kunnen en een kind geen verrijking willen aanbieden omdat de klas te druk is ook.
Ceylon schreef:
01-07-2020 11:54
Persoonlijk vind ik de nee-argumenten weinig inhoud hebben.
Eens. Je lijstje “voor” bestaat uit zekerheden; dingen die feitelijk het geval zijn. Je lijstje “tegen” uit onzekerheden; ongeacht je keuze heb je echt geen idee of dat impact gaat hebben, heeft of heeft gehad.

Het ligt aan je kind. Als zijn vriendjes ook naar groep 3 gaan is dat al een mooie houvast. En of hij vroege of late puberteit gaat hebben valt weinig over te zeggen en hoe hij zich sociaal ontwikkelt is van zoooooveeel meer factoren dan deze beslissing afhankelijk. Verhuizen zou waarschijnlijk meer impact hebben.
anoniem_650568b69e036 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 13:25
2.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
01-07-2020 12:41
Dat idee heb ik echt niet. In mijn kennissenkring (universiteitsstad) zijn vrij veel kinderen minimaal 1 jaar versneld (sommigen ook 2 of 3 jaar).


Ik woon in een miezerig achteraf dorpje. Rondom het dorp liggen boerderijen. Als nu het beeld bij je opkomt van een jaren 50-streekroman zit je goed. Onderwijs is hier (Duitsland) nog zoals toen. Met name het basisonderwijs, waar dus voornamelijk boerenkinderen zitten.

Wij hebben daarom onze dochter naar een Nederlandse basisschool gestuurd, mijn opvattingen over goed en fout kwamen niet echt overeen met die van school, hoewel Lon het er tot aan haar achtste prima naar haar zin had.
Haar vriendinnen gingen later naar de middelbare. Waar de directeur van het gymnasium zei; gek genoeg worden er veel meer stadse kinderen aangemeld dan dorpse. Om de één of andere vage reden vinden de juffen van de basisschool de kinderen uit de dorpen minder slim/intelligent.

Kinderen van hoogopgeleide ouders zijn ook standaard slimmer dan kinderen van ouders die niet gestudeerd hebben.

We hebben nog een heel lange weg te gaan als het om emancipatie gaat...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
gewoon even wat voor en nadelen

Voor
Met vriendjes verder op school
Meer uitgedaagd worden
Leeftijd zegt niets over een mens en zijn kennis en kunde
Hij heeft straks langer recht om studiefinanciering en dat scheelt behoorlijk.
Tegenwoordig slaan meer en meer kinderen klassen over en is het helemaal geen uitzondering meer (wat dat zegt over het niveau... daar gaat het hier niet over) Noem hem een vroege leerling en niemand stelt vragen.
Spelen kun je thuis ook op aansturen door veel te laten afspreken met vriendjes

Tegen
Ehhhhhhh ik kan er niet een bedenken sorry
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-07-2020 13:22
Als school kun je dan toch kiezen voor een 1/2 klas en twee 2/3 klassen? Of twee 1/2 klassen en een 2/3 klas, of een losse 1 klas en twee 2/3 klassen of hoe de aantallen ook maar goed verdeeld kunnen worden? Ik vind 37 kleuters met 1 juf in een lokaal proppen echt niet kunnen en een kind geen verrijking willen aanbieden omdat de klas te druk is ook.
Ik bedoel meer dat hij zowel groep 2 als groep 3 doet. De klassen 1/2 en 2/3 die ik ken had je kinderen van groep 1 en kinderen van groep 2 en vergelijkbaar voor 2/3. Differentiëren in een kleuterklas moet kunnen ja.
Alle reacties Link kopieren
Sophie2020 schreef:
01-07-2020 12:26
Die vragen helpen ook!

Kan hij goed aan tafeltjes werken: ja! Hij houdt van priegelwerkjes. Hamertje tik, loco, knippen, champignons snijden.

Vindt hij leren interessant: ja! Zit regelmatig in mijn vogelgids te bladeren. Kent alle soorten haaien, walvissen en dino's.

Gisteren was hij bijv. in de weer met zijn magnetische letterdoos. Dan staat hij op de koelkastdeur 'rare woorden' te maken en heeft hij dikke pret in zijn eentje. (Rare woorden zijn dan woorden die niet bestaan: bkoe, klum etc. - hij leest ze dan voor en komt niet meer bij van het lachen)
Dit klinkt wel alsof hij groep 3 wel goed aan zal kunnen, qua concentratie, interesse en leergierigheid. Mijn dochter van dezelfde leeftijd is wat dat betreft wel anders, die doet zowel op school als thuis het liefst helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-07-2020 13:12
37 leerlingen in de kleuterklas?! :-o Waarom maken ze daar geen 2 klassen van, of een 1/2 en 2/3 klas? Wat is hun verhaal hierbij? Er zijn toch zat oplossingen te bedenken buiten hun 'Tsja, we zitten straks met zoveel kleuters dat de juf de leerlingen eigenlijk niks meer te bieden heeft dan de standaard werkjes'. Mijn haren zouden hier recht van overeind gaan staan.

Je kunt wel vijf klassen willen maken, als je geen juffen/meesters hebt kun je daar niet zoveel mee. Een nicht van mij staat voor de klas. Officieel is ze onderwijs-assistente met 'de wil om de bevoegdheid te halen'. In de praktijk komt het erop neer dat ze onbevoegder dan onbevoegd voor de klas staat, ooit deed ze het eerste jaar van de pabo, kreeg kinderen, is een tijdlang thuisblijfmoeder/poetsvrouw geweest en toen op die school begonnen.

Andere vriendin is juf. Ze heeft op verschillende scholen gewerkt en overal is het hetzelfde: te grote groepen, te weinig collega's, te veel werk (bezopen wat ze allemaal schriftelijk moet bijhouden) en dan het passend onderwijs, waarvan het resultaat is dat in een klas met 32 kinderen er een stuk of vijf zijn die vroeger naar een LOM gestuurd zouden zijn omdat ze wat meer aandacht nodig hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
01-07-2020 13:27
Ik bedoel meer dat hij zowel groep 2 als groep 3 doet. De klassen 1/2 en 2/3 die ik ken had je kinderen van groep 1 en kinderen van groep 2 en vergelijkbaar voor 2/3. Differentiëren in een kleuterklas moet kunnen ja.
Oh, op die manier. Dat hij in groep 2 zit en groep 3 werk doet bedoel je. In die overvolle klas gaat dat niet lukken nee, maar een tussenweg dat hij 's ochtends in groep 2 zit en 's middags meedoet met groep 3 zou nog wel een optie zijn. Is de juf van groep 2 ook weer blij dat ze er even maar 36 heeft... Overigens zou ik dit niet de beste oplossing vinden, want hij hoort dan net nergens echt bij. Mijn neefje heeft een tijd in deze situatie gezeten en hij vond het superstom als hij dan weer naar de hogere klas moest, ook al was hij daar cognitief veel beter op zijn plek. Hij zat er veel te veel door in een uitzonderingspositie.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 15:07
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
01-07-2020 13:31
Je kunt wel vijf klassen willen maken, als je geen juffen/meesters hebt kun je daar niet zoveel mee. Een nicht van mij staat voor de klas. Officieel is ze onderwijs-assistente met 'de wil om de bevoegdheid te halen'. In de praktijk komt het erop neer dat ze onbevoegder dan onbevoegd voor de klas staat, ooit deed ze het eerste jaar van de pabo, kreeg kinderen, is een tijdlang thuisblijfmoeder/poetsvrouw geweest en toen op die school begonnen.

Andere vriendin is juf. Ze heeft op verschillende scholen gewerkt en overal is het hetzelfde: te grote groepen, te weinig collega's, te veel werk (bezopen wat ze allemaal schriftelijk moet bijhouden) en dan het passend onderwijs, waarvan het resultaat is dat in een klas met 32 kinderen er een stuk of vijf zijn die vroeger naar een LOM gestuurd zouden zijn omdat ze wat meer aandacht nodig hebben.
Niet mee eens, waar een wil is is een weg. Sinds twee jaar geleden is er structureel meer geld voor basisscholen om personeel mee aan te nemen, klassen te verkleinen en werkdruk te verlagen. Meer dan 25 leerlingen per klas is echt niet meer nodig. En ja, het is heel lastig om aan leerkrachten te komen, maar het is nog geen september, dus laat ze dan op z'n minst uit alle macht proberen om nieuwe leerkrachten te werven. Of verzin andere oplossingen, zoals bijv. een leerkracht en een onderwijsassistent samen op de groep van 37 leerlingen en die dan het grootste deel van de tijd in tweeën splitsen. Dan heb je wél tijd voor verrijking en aandacht voor wat kinderen echt nodig hebben. Je als school erbij neerleggen dat een klas uit 37 leerlingen zal bestaan en je dus geen aandacht kunt hebben voor alles wat maar niet gemiddeld is, vind ik een enorm zwaktebod.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
01-07-2020 12:41
Dat idee heb ik echt niet. In mijn kennissenkring (universiteitsstad) zijn vrij veel kinderen minimaal 1 jaar versneld (sommigen ook 2 of 3 jaar).
Ja, in mijn naaste omgeving ook: waar je mee omgaat enzo.

Maar als ik kijk naar mijn ervaring met scholen zijn die veel huiveriger voor versnellen dan voor doubleren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alecta schreef:
01-07-2020 12:55
Als ik heel eerlijk ben vind ik dat je school zich er een beetje gemakkelijk vanaf maakt. Voor verrijking in groep 2 hebben ze geen tijd (waarom?) en dus raden ze maar aan om je kind naar groep 3 te laten gaan, op basis van, als ik het goed gelezen heb, wat observatie. En dan laten ze jullie beslissen. Ik vind het allemaal wat magertjes.
Dit! Precies dit is waarom ik zo'n rotgevoel over de keuze heb!

Als je zwart op wit kijkt, zeker met jullie reacties ernaast, dan denk ik: gewoon doen. Maar het voelt allemaal als erg lastminute! Het voelt gewoon niet alsof er een goed doordacht plan achter zit.

Heb een belafspraak met de juf gemaakt. Ga alles nog een keer goed doorlezen. En zeker vragen naar een plan van aanpak groep 3.

(School gooit het overhaaste trouwens helemaal op Corona. Nu snap ik dat wel een beetje, maar ik word er wel chagrijnig van. Ze zijn intussen al weer weken open en zoon heeft deze juffen al meer dan een jaar. Hoe moeilijk kan het zijn?!)
Sophie2020 schreef:
01-07-2020 13:43
Dit! Precies dit is waarom ik zo'n rotgevoel over de keuze heb!

Als je zwart op wit kijkt, zeker met jullie reacties ernaast, dan denk ik: gewoon doen. Maar het voelt allemaal als erg lastminute! Het voelt gewoon niet alsof er een goed doordacht plan achter zit.

Heb een belafspraak met de juf gemaakt. Ga alles nog een keer goed doorlezen. En zeker vragen naar een plan van aanpak groep 3.

(School gooit het overhaaste trouwens helemaal op Corona. Nu snap ik dat wel een beetje, maar ik word er wel chagrijnig van. Ze zijn intussen al weer weken en zoon heeft deze juffen al meer dan een jaar. Hoe moeilijk kan het zijn?!)
Ook last minute kun je gewoon een plan maken. School kan hem bijvoorbeeld aan het begin van groep 3 doortoetsen, zodat ze weten waar hij staat. Ze kunnen een plan voor verrijking maken (dat is geen abcadabra, want verrijken/verdiepen/compacten komt heel vaak voor). Als hij nu al een aantal van de einddoelen van groep 3 bereikt heeft, zal school echt wat extra's moeten gaan bieden.

Goed, dat je een afspraak hebt gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Sophie2020 schreef:
01-07-2020 13:43
Dit! Precies dit is waarom ik zo'n rotgevoel over de keuze heb!

Als je zwart op wit kijkt, zeker met jullie reacties ernaast, dan denk ik: gewoon doen. Maar het voelt allemaal als erg lastminute! Het voelt gewoon niet alsof er een goed doordacht plan achter zit.

Heb een belafspraak met de juf gemaakt. Ga alles nog een keer goed doorlezen. En zeker vragen naar een plan van aanpak groep 3.

(School gooit het overhaaste trouwens helemaal op Corona. Nu snap ik dat wel een beetje, maar ik word er wel chagrijnig van. Ze zijn intussen al weer weken open en zoon heeft deze juffen al meer dan een jaar. Hoe moeilijk kan het zijn?!)
Welkom in de schoolwereld met een slim kind :-)
Ik voel me al heel wat jaartjes zo. En ook als er wel een goed advies, onderzoeken en een rapport en uitvoeringsplan onder ligt, wordt daar heel vaak gewoon geen uitvoering aan gegeven.
Tenminste dat is mijn ervaring en vaak ook de ervaring van mensen met wie ik dit bespreek.

Ik zou het doen. Wij kwamen er pas laat achter dat kind ver voorliep. Groep 3 was een drama, want kind kon, achteraf, in groep 1 al de eindstof van groep 3. Maar op dat moment kon hij niet over naar groep 4, omdat hij technisch dan teveel achter liep (pengreep, tussen de lijntjes schrijven).
Uiteindelijk hebben we in groep 5 versneld.

Ik had het liever groep 2 over geslagen. Vertrouwde klas, groeit mee met de groep, niet de nadruk op "het slimmerikje dat de klas overgeslagen heeft.

Nadeel als je het niet doet is ook, extra taken en verrijking is leuk. Maar als je kind ver voorloopt, zit het bijna nooit meer in de klas en heel vaak alleen op de gang zijn eigen taakjes te doen. Dat is niet leuk. Zeker in groep 3 is het lastig. Want ze leren lezen (dat valt dan nog op te lossen met moeilijkere boekjes, maar komt neer op heel veel lezen), ze leren schrijven en ze leren rekenen. Er is nog geen topografie, aardrijkskunde, geschiedenis om wat meer de diepte in te gaan. Dus als hij straks in groep 2 al leert lezen/schrijven/rekenen, wordt groep 3 echt een uitdaging...
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-07-2020 13:33
Oh, op die manier. Dat hij in groep 2 zit en groep 3 werk doet bedoel je. In die overvolle klas gaat dat niet lukken nee, maar een tussenweg dat hij 's ochtends in groep 2 zit en 's middags meedoet met groep 3 zou nog wel een optie zijn. Is de juf van groep 2 ook weer blij dat ze er even maar 36 heeft... Overigens zou ik dit niet de beste oplossing vinden, want hij hoort dan net nergens echt bij. Mijn neefje heeft een tijd in deze situatie gezeten en hij vond het superstom als hij dan weer naar de hogere klas moest, ook al was hij daar cognitief veel beter op zijn plek. Het zat er veel te veel door in een uitzonderingspositie.
Ja, zoiets is wat ik bedoel, dank je. De nadelen die je noemt, uitzonderingspositie en nergens echt bijhoren zijn grote nadelen ja.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier ervaring met een maart kind (meisje).
Gaat nu naar groep 5. Hebben destijds keuze gemaakt om haar te laten versnellen naar groep 3 omdat juf grote cognitieve voorsprong zag en ze ook erg autonoom handelde/speelde. Ze scoorde erg hoog op kleutercito En is doorgetoetst (erg nuttig toch echt wel). Achteraf klopte dit advies als een bus (dat kunnen we nu wel zeggen). Dochter is vanaf geboorte zeer snel in ontwikkeling geweest en ook nu een zeer goede leerling (foutloze Cito’s rekenen/begrijpend lezen). Zou nog een jaar kunnen versnellen maar doen we niet omdat er veel handvatten zijn (levelwerk, pittige plustorens). Begint nu wel te klagen over saai werk dus hou hart vast. Versnellen Doe je mi alleen als je verwacht dat kind vervolgens ook een (zeer) goede leerling zal zijn.

Zoon, ook goede leerling en ook hoge Cito’s En van april, doen we om die reden niet naar groep 3. Het lezen, schrijven ed komt niet echt puur vanuit hemzelf wat bij dochter wel zo was (terwijl hij ook hartstikke goed kan lezen/rekenen). Ik zou niet willen dat hij straks een gemiddelde leerling is terwijl hij een jaar later wel een (heel) goede leerling is. Vraag die aan ons (ook via de juf, die opnieuw zelf het idee van versnellen opperde in januari van dit jaar) werd gesteld: waar wordt hij gelukkig van.
Wij denken (maar twijfels zijn er ook bij ons: waar doen we goed aan) dat hij (kleuterklassen v 5) nog niet blij wordt van met name hele dagen schrijven (schrijfletters zijn groot onderdeel groep 3). Omdat school een goed verrijkingsprogramma heeft -en zoon net als
Dochter topjuf heeft- laten we hem nu in 2. Ook al
Gaan zijn vrienden wel n groep 3. Dat is voor ons ook het grootste dilemma geweest. Aan de andere kant: kinderen zijn flexibel en grootste kleuter zijn, doet ook veel voor het zelfvertrouwen (zoon is ook meer onzeker dan dochter).

Moeilijke keuze blijft het. Ik ben het geheel met overige reacties eens; waarom heeft juf zijn voorsprong niet gezien. Is hij niet doorgetoetst. Wat verwacht school van m te zien in groep 3. Even cru gezegd (en nee ben echt niet iemand die alles ophangt aan toetsen): maar wordt hij een middenmoter in groep 3 terwijl met jaar langer kleuteren hij een goede leerling met 1 scores zal worden? Dat moet je je afvragen nu school hem er kennelijk niet eerder heeft uitgepikt als zijnde met een ontwikkelingsvoorsprong. Er zijn veel kleuters die in groep 1 al kunnen wat ze eind groep 2 moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
01-07-2020 14:44
Nadeel als je het niet doet is ook, extra taken en verrijking is leuk. Maar als je kind ver voorloopt, zit het bijna nooit meer in de klas en heel vaak alleen op de gang zijn eigen taakjes te doen. Dat is niet leuk.
Eigenlijk vind ik dat anno 2020 echt niet meer kunnen, dat zo'n kind in de gang zijn eigen taakjes zit te doen. Op die manier druk je als school het plezier in nieuwe dingen leren en uitdaging zoeken wel heel snel de kop in, dan vraag je toch om problemen? Juist in groep 2 zou verrijken binnen de groep en bestaande activiteiten naar mijn mening prima mogelijk kunnen zijn.

Bij mijn kinderen op school werken ze (deels) thematisch in de kleuterklas. Bij het thema 'dieren' maken ze dan bijv. als klas een dierentuin in de klas. Daar komen zoveel dingen bij kijken. Een kind dat nog niet zo ver is kan verzinnen welke dieren er zijn in de dierentuin, zijn knuffel mee naar school nemen om in de dierentuin te zetten en meedoen met het rollenspel om de dieren te voeren of als bezoeker te komen kijken. Een kind dat erg voorloopt kan een mind-map maken over wat er allemaal komt kijken bij een dierentuin, een plan bedenken voor de dierentuin, een plattegrond tekenen, informatie zoeken over wat bepaalde dieren eten, bordjes schrijven met de namen van de dieren, een prijslijst opstellen, kaartjes verkopen en het wisselgeld berekenen, etc etc. Je kunt er vanalles in verwerken, met verschillende niveaus door elkaar werken en het is voor veruit de meeste kinderen een stuk leuker dan in je eentje werkbladen zitten te maken van 1 of 2 klassen hoger. Alleen met een klas van 37 kleuters met 1 leerkracht wordt het wel een lastig verhaal, dan ben je blij dat je ze bezigheidstherapie kunt bieden en ze allemaal heelhuids de dag doorkomen.

Wel eens dat het in een klassieke groep 3 een stuk lastiger is en dat het dan meer een kwestie zal zijn van zelf boekjes lezen en uit moeilijker rekenboekjes werken. Hoeft uiteraard nog steeds niet in je eentje op de gang.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 15:23
6.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=nicole123 post_id=31591488 time=1593608744 user_id=143055]
Eigenlijk vind ik dat anno 2020 echt niet meer kunnen, dat zo'n kind in de gang zijn eigen taakjes zit te doen. Op die manier druk je als school het plezier in nieuwe dingen leren en uitdaging zoeken wel heel snel de kop in, dan vraag je toch om problemen? Juist in groep 2 zou verrijken binnen de groep en bestaande activiteiten naar mijn mening prima mogelijk kunnen zijn."




Ik weet ook dat het beter kan. Ik heb jaren op de wachtlijst gestaan voor de "hoogebegaafdenschool" hier in de omgeving. Maar omdat blijkbaar zoveel scholen niet kunnen bieden wat jij omschrijft, hebben we geen plek kunnen bemachtigen.

Maar ik zie ook dat het in groep 2 nog prima ging met extra uitdaging. In jouw voorbeeld maakte mijn kind dan een prachtige mindmap en schreef daar woorden als Giraffe en Flamingo bij.
Maar in groep 3 en 4 was daar minder ruimte voor. Want klassikale instructie, maar die was te saai voor zoon, dus die ging in die tijd dan iets op de gang doen. Dan als de rest van de klas aan het werk ging na de instructie, gaf de juf zoon een korte instructie op zijn niveau. En dan kon hij weer naar de gang, omdat de klas weer klassikale instructie kreeg voor het volgende vak.

En je houdt een kind niet tegen met leren (moet je ook niet willen!) maar als hij nu aan het ontdekken is en openstaat om te leren lezen/rekenen, zou ik toch zeggen, ga dat dan doen in groep 3. En natuurlijk kan dat ook in groep 2, maar denk er dan goed over na wat je straks in groep 3 gaat aanbieden.
Mijn februari kind ging niet naar groep drie, was overigens geen sprake van want was nog niet zo ver.

Sociaal viel zij in groep 7 en 8 steeds vaker buiten de groep want late puber in een klas vol zeer vroeg puberende kinderen. Zij hoorde dus bij de oudere kinderen.

Om die reden zou ik je kind niet in groep twee houden en je kunt nu nog niet inschatten hoe dat zich zal ontwikkelen.
Ja, wel mee laten gaan naar groep 3. School geeft aan dat het kan, de einddoelen van groep 2 zijn behaald. Wil kind zelf ook? Zijn jullie bang dat school te voorbarig is met dit voorstel? Het is niet heel erg uitzonderlijk dat kinderen die vroeg in het jaar jarig zijn als een van de jongsten naar groep 3 gaan, zij hebben tenslotte vaak lang gekleuterd en velen zijn daar dan na 1,5 jaar echt wel klaar mee. Het is trouwens ook geen uitzondering dat juist deze groep 2,5 jaar kleutert en dus een van de oudsten in hun jaargroep zijn.
watdachtjehiervan schreef:
01-07-2020 11:49
Als hij in groep 2 blijft zou ik wel verdieping voor hem willen. De hele basisschooltijd lang dan.
Hier op school mogen ze bijvoorbeeld spaans leren als ze klaar zijn met hun pluswerk. Dat vind ik meer toevoegen dan meer en moeilijker rekenen en taal.

Mocht hij toch overgaan dan kun je hem altijd later nog een keer laten zitten mocht dat nodig zijn.

Het is gewoon zo dat je achteraf pas kan zeggen of je er goed aan hebt gedaan.
Vermaakt kind zich nog bij de kleuters? Is hij nog heel speels of kan hij zich lang concentreren? Die punten zouden voor mij zwaar wegen.

Zelfs dat kun je niet, want je weet nooit hoe het was gelopen als je de andere keuze had gedaan.
Blankepit schreef:
01-07-2020 11:48
De kinderen van mijn zus waren met 4 al klaar voor groep 3 maar school is geen race. Het sociale aspect is ook heel belangrijk en slimme kinderen komen er toch wel. Hij is 11 als hij naar de brugklas gaat, hou dat ook voor ogen.

Als hij zich goed staande weet te houden bij vriendjes die naar groep 3 gaan is dat voor iemand die in februari geboren is ook best te doen.

Oh ja? Ik ken genoeg slimme kinderen of verhalen van slimme kinderen die behoorlijk vast zijn gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-07-2020 17:06
Oh ja? Ik ken genoeg slimme kinderen of verhalen van slimme kinderen die behoorlijk vast zijn gelopen.
Precies, ik kan me er zo aan ergeren. Waarom vindt iedereen het logisch dat voor kinderen die moeite hebben met iets van alles uit de kast wordt getrokken maar slimme kinderen moeten maar zien, want ze zijn slim....

Ga je versnellen verrijken en verdiepen dan zul je als leerkracht dat moeten begeleiden want daar zit het kind te leren. En waar je de trage leerling verlengde instructie geeft, zul je dus ook de snelle leerling op hun doelen instructies moeten geven. Doe je dat niet dan is het slechts bezigheidstherapie en zoethoudertje.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-07-2020 16:38
Mijn februari kind ging niet naar groep drie, was overigens geen sprake van want was nog niet zo ver.

Sociaal viel zij in groep 7 en 8 steeds vaker buiten de groep want late puber in een klas vol zeer vroeg puberende kinderen. Zij hoorde dus bij de oudere kinderen.

Om die reden zou ik je kind niet in groep twee houden en je kunt nu nog niet inschatten hoe dat zich zal ontwikkelen.
Dit argument lees ik nu al een paar keer hier, maar ben het er niet helemaal mee eens. Nee, je weet nu nog niet hoe je kind zich zal gaan ontwikkelen, maar het gaat niet om zekerheden maar om kansen. Net zoals het niet zeker is maar er wel de kans bestaat dat het kind van TO zich gaat vervelen en daardoor vastloopt is er een kans dat het kind van TO het later tegenkomt dat hij wel erg jong is tov klasgenoten. Over beide heb je geen zekerheid en tussen de kansen erop en wat je zelf verwacht moet TO afwegen. Maar voor beide geldt dat je het niet zomaar kunt wegwuiven omdat je niet weet of het wel zal gebeuren.

Als jouw kind, als een van de oudsten, al buiten de groep viel omdat de rest ging puberen en zij nog niet, dan zou ze dat als ze een jaar jonger was geweest nog veel sterker gehad hebben. Hoe meer je afwijkt van de leeftijd van je klasgenootjes, des te groter de kans dat je buiten de groep gaat vallen later of er last van hebt dat anderen in hun (puber)ontwikkeling al verder zijn dan jij. Die kans, dat die groter is, dat is waar TO zich volgens mij zorgen over maakt.

Ik ging zelf als 11-jarige naar de middelbare school en als 17-jarige naar de universiteit en op kamers (najaarskind, dus nog wat maanden ouder dan het kind van TO). Ik heb geen grote problemen gehad, maar anderen waren wel in hun ontwikkeling een stuk verder dan ik en dat heeft me soms belemmerd in sociale contacten. Ik ben ook een tijd best onzeker geweest en dat ik de jongste was helpt dan niet echt mee. Anderzijds weet ik niet hoe het geweest was als ik een jaar lager had gezeten, misschien had ik me dan doodverveeld of had ik juist dan helemaal geen aansluiting gehad bij mijn klasgenoten. Je kunt het niet allebei uittesten en het blijft gokken hoe het uit zal pakken, dat is het lastige.

Al met al zou ik denk ik als TO wel kiezen voor door laten gaan naar groep 3, maar ik snap haar twijfels wel.
Sociale contacten kun je ook buiten school opdoen. Dat dit alleen binnen de muren van het klaslokaal moet plaatsvinden is natuurlijk niet zo.

Het sociale welbevinden van een kind hangt in grote mate ook af van hoe het op cognitief vlak wordt aangesproken.
Dat de keuzes op nóg jongere leeftijd gemaakt moeten gaan worden zou inderdaad mijn enige “angstpunt” zijn, maar jong zijn ze sowieso toch wel. Het is dan eigenlijk vooral te hopen dat je kind VWO doet, dan komt die keuze tenminste nog een beetje later. Ik moest met 14 jaar (en ontwikkelingsniveau 12) al ongeveer weten in welke richting ik wel/niet zou willen gaan werken.

Maar toch zou dat geen reden zijn om de leerlijn dan maar te gaan vertragen. Desnoods gaan ze eerst nog een jaar reizen, een tussenjaar doen, jaar naar het buitenland Highschool doen ofzo, voordat ze gaan studeren. En ook een “verkeerde studiekeuze” maken is geen wereldramp, of een paar jaar langer over de studietijd doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven