Groentehapjes

24-10-2017 13:16 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ons zoontje mag met groentehapjes beginnen.

Hoe deden jullie dat? Maken jullie zelf de groentehapjes of kopen jullie deze kant en klaar?

Iemand nog goede tips?

Iemand nog recepten?

Het is allemaal nieuw dus alle info is welkom ;-)

Groetjes Linda
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte ze zelf, maar die bliefde mijn kind niet echt, dus uiteindelijk toch veel potjes gebruikt. Ik zou eens beginnen met een beetje pastinaak of aardappel of wortel. Gewoon elke groente apart aanbieden, pureren en een beetje experimenteren met verschillende soorten groente.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Altijd zelf maken...
gewoon iets meer koken dan je gewent bent
en wat over is maak je de hapjes van
voorraadje aanleggen in de diepvriezer vond ik altijd handig.
Alle reacties Link kopieren
De oudste kreeg meestal potjes, de jongste kreeg zelf gemaakt. Ik heb het boek Opperdepop van Albert Hein veel gebruikt, maar het is erg makkelijk, groente koken zonder zout en de staafmixer erdoorheen. Erwten uit de diepvries, bloemkool, broccoli, worteltjes, blokjes pompoen uit de vriezer of vers. Later gemeng met aardappel of pasta, weer later met wat vlees.
Alle reacties Link kopieren
Als we iets eten wat hij ook mag, eet hij gewoon met de pot mee, en anders potjes.

Hier kun je veel informatie vinden:
http://www.vggm.nl/ggd/jeugd_en_gezondh ... abyvoeding

Zorg wel dat je ook dingen die hij niet meteen lekker vindt, wel opnieuw aanbiedt. Kinderen moeten wennen aan smaken, en door ze iets vaker te laten proeven, leren ze het (meestal) vanzelf eten.
Potjes
Zelf maken, en dan in ijsblokjesvorm invriezen. In het begin is 1 blokje genoeg, dus dan heb je mooi wat op voorraad. Ik begon met pure smaken, dus alleen wortel bijv. Later gemengd met aardappel en nog weer later vlees erdoor. Op deze site staan wel leuke ideeen: http://www.smikkels.nl
Alle reacties Link kopieren
Zelf maken, veel goedkoper. Ik gaf op aanraadden van een bevriende kinderarts 3 dagen na elkaar hetzelfde, dan kan je eventuele allergieën of overgevoeligheden opsporen. Dus 3 dagen pompoen, daarna 3 dagen broccoli enz.
Als ik dan eenmaal wist dat ze iets lusten en niet allergisch waren kon ik het vaker geven.

Handig is verse groente of doosjes diepvriesgroente, even een handje in een pannetje water, staafmixer er door en klaar.
Wij geven via Rapley methode. Dus geven gewoon stukken vanaf 6 maanden van wat wij eten. Eerste 6 maanden exclusief borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze zelf gemaakt tot er ook aardappels of rijst bij mocht, toen gingen de potjes er beter in. Nu bij 9 maanden eet hij weer regelmatig met ons mee, ik kook dan zoutloos.
Alle reacties Link kopieren
Hier potjes
Ik maak ze zelf. Ik trek er meestal een middagje voor uit en kook/stoom dan een hoop groente, fruit, aardappel/rijst/pasta. Ik vries alle elementen los in in ijsklontjes vormen (heb er een hele hoop) en zodra het bevroren is doe ik het in diepvrieszakjes. Zo kan ik allerlei verschillende combinaties maken (hoewel ik zelden combineer, ga pas net beginnen met aardappel/rijst/pasta)
Alle reacties Link kopieren
Als jullie baby met de pot mee-eet, wat eten jullie zelf dan dat de baby wèl mag?

Onze zoon is 14 mnd en eet nog steeds niet met de pot mee, wij koken apart voor hem.
Van wat wij eten zou ik namelijk niets kunnen bedenken dat voor hem lekker en geschikt is. Bijvoorbeeld: steak is te taai. Pastasaus te zout. Aziatisch te scherp. Friet of rösti uit de oven vind ik ook niet zo geschikt, dan liever apart een gekookte aardappel.
Wij zijn niet zo van de aardappelen - vlees - groente dus ik vind het lastig iets te vinden en op dit moment koken we daarom nog apart voor hem.
Selectia schreef:
24-10-2017 16:37
Als jullie baby met de pot mee-eet, wat eten jullie zelf dan dat de baby wèl mag?

Onze zoon is 14 mnd en eet nog steeds niet met de pot mee, wij koken apart voor hem.
Van wat wij eten zou ik namelijk niets kunnen bedenken dat voor hem lekker en geschikt is. Bijvoorbeeld: steak is te taai. Pastasaus te zout. Aziatisch te scherp. Friet of rösti uit de oven vind ik ook niet zo geschikt, dan liever apart een gekookte aardappel.
Wij zijn niet zo van de aardappelen - vlees - groente dus ik vind het lastig iets te vinden en op dit moment koken we daarom nog apart voor hem.
Bij pasta of rijst kan je wat saus eruit scheppen voor je er kruiden bij doet. Maar een kind mag al best wat kruiden hebben.
Stamppot is iets wat je goed samen kunt eten. Groente, vlees en aardappels ook. Is het vlees te taai dan bak je voor je kind een hamburger of worsje.
De winter vind ik altijd ideaal. Als we stamppot aten dan vroor ik kleine porties in voor als wij een keer iets aten wat baby niet mee kon eten. Maar dat kan ook prima met rijst of pastasaus.

Hier nooit potjes.
Alle reacties Link kopieren
Selectia schreef:
24-10-2017 16:37
Als jullie baby met de pot mee-eet, wat eten jullie zelf dan dat de baby wèl mag?

Onze zoon is 14 mnd en eet nog steeds niet met de pot mee, wij koken apart voor hem.
Van wat wij eten zou ik namelijk niets kunnen bedenken dat voor hem lekker en geschikt is. Bijvoorbeeld: steak is te taai. Pastasaus te zout. Aziatisch te scherp. Friet of rösti uit de oven vind ik ook niet zo geschikt, dan liever apart een gekookte aardappel.
Wij zijn niet zo van de aardappelen - vlees - groente dus ik vind het lastig iets te vinden en op dit moment koken we daarom nog apart voor hem.
Met 14 maanden aten ze echt gewoon mee, alles ook friet of rösti en ook niet meer geprakt. Ik maak vrijwel alles zelf en gebruik weinig zout. Voor 12 maanden zoutloos en deden wij er eventueel nog zout bij op ons bord.
Selectia schreef:
24-10-2017 16:37
Als jullie baby met de pot mee-eet, wat eten jullie zelf dan dat de baby wèl mag?
Van ons 'mag' zoon alles m.u.v. suiker, zout, honing en zijn allergieën. Dus pas zout toevoegen aan tafel. Ook voegen we dan pas extra Chili toe. Beetje pittig kan vaak best. Ook rösti mag hij gewoon proeven evenals gebakken aardappelen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf maken, ik haal meestal op zaterdag wat verschillende dingen op de markt en kook dan voorraad, die ik in blokjes invries. Avond ervoor spul uit de vriezer en je hebt nooit gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Tot één jaar geen gluten dacht ik. Geen zout en geen suiker en geen kruiden.

- Aardappel met bloemkool en broccoli en roomkaas
- Worteltjes met rijst en koolvis
- Bietjes met aardappels en een klein beetje boter/margarine
- Spinazie met aardappel en ei
- Rijst met tomaat en tonijn (zit wel zout in maar kan niet anders)

Voldoende grote porties koken en invriezen....
Alle reacties Link kopieren
Ooit een paar potjes gekocht maar schrok zo van de smaak dat ik vanaf toen alleen nog maar zelf kookte.
Tis echt zo makkelijk. Een portie spezibonen meer dan dat je zelf eet, apart houden, pureren en in porties in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
FrankW schreef:
24-10-2017 19:30
Tot één jaar geen gluten dacht ik. Geen zout en geen suiker en geen kruiden.

- Aardappel met bloemkool en broccoli en roomkaas
- Worteltjes met rijst en koolvis
- Bietjes met aardappels en een klein beetje boter/margarine
- Spinazie met aardappel en ei
- Rijst met tomaat en tonijn (zit wel zout in maar kan niet anders)

Voldoende grote porties koken en invriezen....
Geen gluten tot 1 jaar? Dan eten ze toch allang brood en spaghetti mag ook voor ze 1 jasr zijn.
Alle reacties Link kopieren
De mijne bliefde geen hapjes geprakt of gepureerd, dus noodgedwongen ook aan de Rapley methode. Beviel super goed, gewoon je kind geven wat jij ook op je bord hebt liggen, ideaal! Heb dan ook nog nooit speciaal voor kind hoeven koken, ze eet altijd met de pot mee (toegegeven, wel de pot af en toe aangepast aan kind haha).
Alle reacties Link kopieren
Lekker zelf maken. Groenten koken/stomen en dan pureren en idd in porties invriezen zoals anderen hier ook gezegd hebben. Hier ook aantal dagen achter elkaar zelfde soort om te kijken of ze er goed op reageerde. Begonnen met wortel, pompoen, zoete aardappel (oranje dingen schijnen ze vaak wel te lusten), daarna boontjes, spinazie, brocolli etc. Toen ook elke dag een fruithapje erbij gedaan. En nu eet ze eigenlijk alles (15 maanden). Vind het soms ook wel lastig om haar echt "mee te laten eten", ook omdat wij eten als zij al ligt te slapen. Dus kook nu toch wel vaak apart, of zij krijgt wat wij de avond ervoor hebben gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier vaak potjes gegeven, vaak gemak omdat ik laat klaar was van mijn werk en alles vlug vlug moest, want hongerig kind, man is ook werken dus kon kind niet even overnemen.
Op de dagen dat ik wel voor zoon kookte, at hij twee happen ervan en meer wilde hij niet, maakte ik daarna een potje los, at hij die leeg.

Dus of het ligt aan mijn kookkunsten of de potjes vind hij echt lekkerder.

In het begin gaf ik hem vooral wortels, doperwten en pompoen, en dan een dag of twee achter elkaar hetzelfde.
Later voeg je daar een aardappel aan toe en later weer vlees.
Zoon eet hier mee wat de pot schaft, dat is bijna iedere avond aardappels, groente en vlees.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 7 maandjes, en dus heeft hij een lange tijd kunnen oefenen/meedoen met groentehapjes. Hier was het nooit een succes helaas. Ik heb het altijd zelf gemaakt, broccoli, wortel, bloemkool, noem maar op.. Maar niks ging er in!
Maar de potjes?! Die wel!!

Nu gaat het wel beter en eet hij soms mee met ons. Ik begrijp niet waarom, maar toch zijn de potjes een voorkeur voor hem. Maar ach, komt ook wel weer goed :)
Selectia schreef:
24-10-2017 16:37
Als jullie baby met de pot mee-eet, wat eten jullie zelf dan dat de baby wèl mag?

Onze zoon is 14 mnd en eet nog steeds niet met de pot mee, wij koken apart voor hem.
Van wat wij eten zou ik namelijk niets kunnen bedenken dat voor hem lekker en geschikt is. Bijvoorbeeld: steak is te taai. Pastasaus te zout. Aziatisch te scherp. Friet of rösti uit de oven vind ik ook niet zo geschikt, dan liever apart een gekookte aardappel.
Wij zijn niet zo van de aardappelen - vlees - groente dus ik vind het lastig iets te vinden en op dit moment koken we daarom nog apart voor hem.
Dit probleem hebben wij ook met onze dochter van bijna 1. We eten nooit aardappels-groente-vlees. Stamppot is altijd met kool, wat ze (tot nu toe) nog niet mag. Pastasausen en Aziatisch is bijna altijd te zout. Achteraf voegen we nooit zout toe, maar in de kruidenmixen zit altijd al veel zout. Oh, en ze is ook nog allergisch voor melk, dus alles met kaas valt ook af. We zijn gisteren echt twee uur bezig geweest met een boodschappenlijstje voor een week boodschappen o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven