Groep 3, niet zo'n best eerste rapport

20-02-2019 00:05 305 berichten
Alle reacties Link kopieren
Forummers,
Ik heb het rapport van mijn jongste in groep 3 nog niet binnen maar zie in het digitale volgsysteem dat het niet een heel best rapport zal worden.... dat wil zeggen... voor rekenen, taal en lezen is zij behoorlijk ver vooruit en zit zij ook in een plusklas ondersteuning en is haar niveau nogal hoog. Maar voor vakken als werkhouding en schrijfontwikkeling is het resp. een 4,5 en een 5,5 en zijn andere vakken (Verkeer, creativiteit, beweging, omgang met je zelf ) zijn het zesjes of 6,7.
Zij is de jongste van de klas, ze is 6 en velen zijn al 7. Ze hangt vaak de clown uit (ook met zwemles bij voorbeeld) en kan de concentratie maar moeilijk vast houden. Doorzettingsvermogen, taakgerichtheid, zelfstandig werken, werktempo en taakgerichtheid zijn serieus slecht te noemen wat zie in het digitale systeem.Wat ik wel zie als ze met vriendjes en vriendinnetjes speelt, is dat ze vaak een compromis zoekt (omdat een paar vriendjes behoorlijk overheersend kunne zijn en zij de goede vrede wil bewaren) en heeft veel vriendjes en vriendinnetjes. Ze is dus sociaal best heel sterk.
Binnenkort heb ik het 10 minuten gesprek.

Herkent iemand dit 'gedrag' bij een 6 jarige in groep 3 en wat zou je bespreken met de juf bij het 10-minutengesprek?
Ze is net kleuter af en hoeft nog helemaal geen werkhouding te hebben, taakgericht te zijn etc.

Klinkt nog volkomen normaal. Ik denk ook dat je dat bij het gesprek zult horen.

Krijgt ze daadwerkelijk ook een rapport met cijfers al?
Hoezo zijn er al veel 7?

Dat is toch alleen die enkeling die een jaar extra gekleuterd heeft of die jarig is geweest in januari of begin februari?

Het merendeel moet toch nog 7 worden?


En het kind is 6, geen 11.
Geef het tijd om te groeien.

Ik zou het gesprek vanuit juf laten gaan.
Kind is sociaal sterk, goed in talen en rekenen en alleen het werk-niveau moet nog wat stijgen. Heeft ze nog jaren voor.
Ik gok dus dat dat gesprek best zal meevallen.
Alle reacties Link kopieren
@Belg007, waarom meteen zo boos? Als ik schrijf dat er al veel kindjes 7 zijn, dan is dat zo en zuig ik het niet uit mijn duim. Zij wordt als laatste dit jaar 7, ze heeft maar anderhalf jaar gekleuterd. Zij is echt de jongste van de klas en dat is me ook al duidelijk gemaakt door de juf toen ze zei:"Ze is de jongste van deze klas en heel slim, dat zorgt voor problemen."
Ik wil het zeker tijd geven om te groeien, ik vraag me alleen af wat voor zinnige vragen ik kan stellen?

@Hetvrijewoord, ja ze krijgen echt al cijfers. Bijvoorbeeld die 4,5 voor werkhouding. Maar ook voor de methode toetsen. Ik vind het ook allemaal best pittig voor haar hoor.... als ik haar vraag wat ze het leukste vind op school dan zegt ze 'spelen' .Het arme kind, maarja ...alle kinderen meoten zoveel in groep 3.
k vraag me af waar ik het beste over kan hebben, ze gaat dan vast vragen of ik het rapport heb gezien en of ik er vragen over heb.
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:30
@Belg007, waarom meteen zo boos? Als ik schrijf dat er al veel kindjes 7 zijn, dan is dat zo en zuig ik het niet uit mijn duim. Zij wordt als laatste dit jaar 7, ze heeft maar anderhalf jaar gekleuterd. Zij is echt de jongste van de klas en dat is me ook al duidelijk gemaakt door de juf toen ze zei:"Ze is de jongste van deze klas en heel slim, dat zorgt voor problemen."
Ik wil het zeker tijd geven om te groeien, ik vraag me alleen af wat voor zinnige vragen ik kan stellen?

@Hetvrijewoord, ja ze krijgen echt al cijfers. Bijvoorbeeld die 4,5 voor werkhouding. Maar ook voor de methode toetsen. Ik vind het ook allemaal best pittig voor haar hoor.... als ik haar vraag wat ze het leukste vind op school dan zegt ze 'spelen' .Het arme kind, maarja ...alle kinderen meoten zoveel in groep 3.
k vraag me af waar ik het beste over kan hebben, ze gaat dan vast vragen of ik het rapport heb gezien en of ik er vragen over heb.
Dan zou ik zelf de bal dus terugkaatsen en vragen hoe zij (de juf) het vindt gaan.
Zij ziet je kind immers elke dag bezig op school.
En zij zet die 4.5 voor werkhouding op dat rapport.

Waarbij je natuurlijk kan vragen hoe zij dat - van die werkhouding - ziet evolueren.

En waarom zou "jong en slim" zo'n probleem zijn?
Die vraag zou ik dus ook es stellen waarom de juf eigenlijk zo'n uitspraak doet of waar daar juist het probleem zit.
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:30
@Belg007, waarom meteen zo boos? Als ik schrijf dat er al veel kindjes 7 zijn, dan is dat zo en zuig ik het niet uit mijn duim. Zij wordt als laatste dit jaar 7, ze heeft maar anderhalf jaar gekleuterd. Zij is echt de jongste van de klas en dat is me ook al duidelijk gemaakt door de juf toen ze zei:"Ze is de jongste van deze klas en heel slim, dat zorgt voor problemen."
Ik wil het zeker tijd geven om te groeien, ik vraag me alleen af wat voor zinnige vragen ik kan stellen?

@Hetvrijewoord, ja ze krijgen echt al cijfers. Bijvoorbeeld die 4,5 voor werkhouding. Maar ook voor de methode toetsen. Ik vind het ook allemaal best pittig voor haar hoor.... als ik haar vraag wat ze het leukste vind op school dan zegt ze 'spelen' .Het arme kind, maarja ...alle kinderen meoten zoveel in groep 3.
k vraag me af waar ik het beste over kan hebben, ze gaat dan vast vragen of ik het rapport heb gezien en of ik er vragen over heb.

Wat een boude uitspraken gelijk van de juf, raar en voorbarig
Groep 3 is een enorme omschakeling, ze is echt niet de enige die nog graag wil spelen en als het goed is is daar ook nog tijd en ruimte voor.

Mijn kind werd pas 6 in groep 4 dus die was ook nog erg jong zeker in vergelijking met de andere kinderen (maar wel weer verder cognitief) die heeft weer andere uitdagingen. Maak je niet te druk, ik zie het als een heel mooi rapport juist. Prima uitgangspositie.

dat gesprek loopt vanzelf wel, juffen zijn dat wel gewend.
Alle reacties Link kopieren
@Belg007, ja dat is een goeie. Zij sprak me tijden terug eenkeer aan op het schoolplein en toen zei ze dat. Meer in de trant van, ze krijgt haar IQ en haar EQ niet bij elkaar en dat zorgt voor problemen. Mogelijk doelde ze inderdaad op die werkhouding, doorzettingsvermogen....dat soort dingen.
Goed idee om de bal terug te kaasten en te vragen hoe zij 'verbetering' in de werkhouding ziet. k vind het allemaal nogal wat wat ze van die kinderen vragen maar tegelijkertijd wil ik dat 10-mintengesprek ook een beetje nuttig vullen
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
20-02-2019 00:46
Wat een boude uitspraken gelijk van de juf, raar en voorbarig
Groep 3 is een enorme omschakeling, ze is echt niet de enige die nog graag wil spelen en als het goed is is daar ook nog tijd en ruimte voor.

Mijn kind werd pas 6 in groep 4 dus die was ook nog erg jong zeker in vergelijking met de andere kinderen (maar wel weer verder cognitief) die heeft weer andere uitdagingen. Maak je niet te druk, ik zie het als een heel mooi rapport juist. Prima uitgangspositie.

dat gesprek loopt vanzelf wel, juffen zijn dat wel gewend.
Dat groep 3 een enorme omschakeling is, dat is zeker zo! Mijn kind is in november 6 geworden en is soms echt een tikkie jonger dan de rest, je merkt het ook wel. Aan de andere kant is haar cognitieve niveau M5/E5 maar dus de sociaal - emotionele vakken een stuk minder.
Thanks voor jullie reacties.... ik zie het zoals jullie ook schrijvne hoor, maar wil die 10-minuten een beetje benutten.
Je kunt uiteraard altijd nog buiten het 10 minuten gesprek om een keer een afspraak maken na schooltijd om er verder over te praten als je nog met vragen zit.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
20-02-2019 00:58
Je kunt uiteraard altijd nog buiten het 10 minuten gesprek om een keer een afspraak maken na schooltijd om er verder over te praten als je nog met vragen zit.
Ja dat is ook zo. Ik wacht het wel af en stel een vraag over hoe zij eventuele progressie zien. Mocht day onvoldoende blijken kan ik altijd nog een extra gesprek inplannen. Ze hebben me namelijk ook niet eerder naar school geroepen om hun zorg te uiten ove aar.
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:46
@Belg007, ja dat is een goeie. Zij sprak me tijden terug eenkeer aan op het schoolplein en toen zei ze dat. Meer in de trant van, ze krijgt haar IQ en haar EQ niet bij elkaar en dat zorgt voor problemen. Mogelijk doelde ze inderdaad op die werkhouding, doorzettingsvermogen....dat soort dingen.
Goed idee om de bal terug te kaasten en te vragen hoe zij 'verbetering' in de werkhouding ziet. k vind het allemaal nogal wat wat ze van die kinderen vragen maar tegelijkertijd wil ik dat 10-mintengesprek ook een beetje nuttig vullen
Ik vind “de bal terug kaatsen” zo passief agressief klinken, net zoals ik schrik van het feit dat je het een slecht rapport noemt. Er staan een aantal hele mooie cijfers op...

Ik zou iets relaxter het gesprek in gaan. We hebben het over een meisje in groep 3. Waarvan het heel logisch is dat het soms wat lastig aan sluiten is als je het qua kennis bij kan benen maar wel duidelijk de jongste bent. Misschien moet je gewoon om tips vragen, hoe je haar daar als ouder mee om kan leren gaan. En je wat minder druk maken om de cijfers.
Alle reacties Link kopieren
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:30
@Belg007, waarom meteen zo boos? Als ik schrijf dat er al veel kindjes 7 zijn, dan is dat zo en zuig ik het niet uit mijn duim. Zij wordt als laatste dit jaar 7, ze heeft maar anderhalf jaar gekleuterd. Zij is echt de jongste van de klas en dat is me ook al duidelijk gemaakt door de juf toen ze zei:"Ze is de jongste van deze klas en heel slim, dat zorgt voor problemen."
Ik wil het zeker tijd geven om te groeien, ik vraag me alleen af wat voor zinnige vragen ik kan stellen?

@Hetvrijewoord, ja ze krijgen echt al cijfers. Bijvoorbeeld die 4,5 voor werkhouding. Maar ook voor de methode toetsen. Ik vind het ook allemaal best pittig voor haar hoor.... als ik haar vraag wat ze het leukste vind op school dan zegt ze 'spelen' .Het arme kind, maarja ...alle kinderen meoten zoveel in groep 3.
k vraag me af waar ik het beste over kan hebben, ze gaat dan vast vragen of ik het rapport heb gezien en of ik er vragen over heb.
Ik zou het niet lezen als boos maar verbaasd. Mijn dochter zit in groep 2 met 24 kinderen. Ik weet precies hoeveel kinderen er nu 6 zijn in de klas. Dat zijn er drie. Dus ik vind het ook bijzonder dat er bij de school van jouw dochter dus nog ouderwets veel aan kleuterverlengen wordt gedaan.
Bij school van mijn dochter gaat t ook niet ideaal zoals het hoort (naar het kind kijken), maar m.i. wel beter. Alle kinderen van voor november zijn doorgegaan. Bij de november en decemberkinderen heeft de school aangeven of zij dachten dat het kind doorkon naar groep 2 en in overleg met ouders besloten bij twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trots zijn op mijn slimme kind. Als ze niet pest of gepest wordt wordt het vast een prima gesprek.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Een niet zo’ best rapport.... je bent niet snel tevreden over je kind. Ze zit notabene in een plusklas.. Alleen aan werkhouding en sommige andere vakken schort het nog en jouw reactie is dat het niet zo’ best rapport is. Jeetje. Ik hoop niet dat je die druk op haar legt en je enorme teleurstelling voor je zelf houdt.

En troost je. Ze zit net in groep 3. Laat haar even wennen, het is echt wel een overgang van de kleuters naar groep drie. Er wordt veel van de kinderen gevraagd.
Mijn jongste ging met 6 naar groep 4. Versneld dus de jongste leerling. En lekker speels. Hij was wat kinderlijker dan de rest zeg maar. Dat heeft flink wat problemen gegeven. Juf van groep 4 kon er niet mee omgaan. Dus straf. Apart zitten, te kijk zetten voor andere kinderen. Negatieve rapporten. Grootste spijt naderhand dat ik toen niet hard tegen die juf ben opgetreden en hem meteen naar een andere klas heb laten overzetten.
Je kind is jong en wat speels. Laat haar lekker en het komt vanzelf goed
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:46
@Belg007, ja dat is een goeie. Zij sprak me tijden terug eenkeer aan op het schoolplein en toen zei ze dat. Meer in de trant van, ze krijgt haar IQ en haar EQ niet bij elkaar en dat zorgt voor problemen. Mogelijk doelde ze inderdaad op die werkhouding, doorzettingsvermogen....dat soort dingen.
Goed idee om de bal terug te kaasten en te vragen hoe zij 'verbetering' in de werkhouding ziet. k vind het allemaal nogal wat wat ze van die kinderen vragen maar tegelijkertijd wil ik dat 10-mintengesprek ook een beetje nuttig vullen

Volgens mij vragen ze dat helemaal niet, maar ben jij diegene die een heleboel verlangt en verwacht van je kind. Kijk eens naar je titel.
Relax.
Alle reacties Link kopieren
Moet ze nu al op alle vlakken goed presteren om iedereen tevreden te stellen?:facepalm:
Ze scoort op heel vele vakken goed en ze is kennelijk zelfverzekerd en heeft veel vriendinnen, terwijl ze de jongste is. Ik zou hier juist blij mee zijn.

Maar inderdaad raar dat iedereen al 7 is in februari, is er geen andere klas met normale leeftijdsverdeling?
De juf weet wel wat er besproken moet worden, dus dat hij het niet weet is niet heel erg. Het gesprek duurt maar tien minuten, dat krijgt juf echt wel vol gepraat, er zullen geen onaangename stiltes vallen hoor.

Ga er heen en luister. Indien nodig maak je een vervolg afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter op school wordt er juist veel aandacht gegeven aan leervaardigheden in de plusklas. Ze leren daar dat niet altijd alles in 1 keer perfect lukt, fouten maken mag, leren hulp vragen en accepteren, niet opgeven als het niet lukt, alternatieven bedenken, oefenen als iets nog niet lukt.

Je kunt vragen wat de juf ziet, wat ze waarmee doet. Zie jij thuis hetzelfde, hoe ga jij daarmee om. Heeft je kind er zelf last van. Dat soort zaken kun je bespreken. Als er echt grote bijzonderheden of zorgen zijn, dan zou ik wel verwachten dat daar al eerder over gesproken zou worden.
Normaal gesproken worden kinderen 6 in groep 3. Anders hebben ze zelfs meer dan een keer gedoubleerd als ze voor december al 7 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet mogelijk dat ze al veel dingen die in de klas worden uitgelegd kent of snapt? Dan zie je vaker dat kinderen sneller afgeleid zijn, lager werktempo hebben etc want waarom zou je hard lopen als je het toch wel kan bijhouden?
Zeker gezien je aangeeft dat ze slim is en in een plusklas zit.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-02-2019 07:23
Normaal gesproken worden kinderen 6 in groep 3. Anders hebben ze zelfs meer dan een keer gedoubleerd als ze voor december al 7 zijn.
Is dat zo?

Is het niet als volgt;
In groep 1 ben je 4 en wordt je 5,
in groep 2 ben je 5 en wordt je 6,
in groep 3 ben je 6 en wordt je 7.

Neemt niet weg dat ik het bijzonder vind dat (bijna) iedereen al 7 zou zijn, er zijn toch ook kinderen in de maanden feb t/m augustus jarig?
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
20-02-2019 07:30
Is dat zo?

Is het niet als volgt;
In groep 1 ben je 4 en wordt je 5,
in groep 2 ben je 5 en wordt je 6,
in groep 3 ben je 6 en wordt je 7.

Neemt niet weg dat ik het bijzonder vind dat (bijna) iedereen al 7 zou zijn, er zijn toch ook kinderen in de maanden feb t/m augustus jarig?
Nee niet helemaal.
In groep 1 ben je 4. Als je voor de zomervakantie jarig bent wordt je 5 in groep 1. Als je na de zomervakantie jarig bent wordt je 5 in groep 1 of 2.

Dus:
In groep 2 ben je 4 en 5 en wordt je 5 of 6
In groep 3 ben je 5 of 6 en wordt je 6 of 7.
Gemiddeld gesproken zou je in februari verwachten dat meer dan de helft van de kinderen in groep 3 nog 6 is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit zo goed waarom een kind maar 1,5 jaar kleutert. Omdat ze zo slim is? Ze geeft zelf duidelijk aan dat ze nog wil spelen. Waar is het sociaal emotionele aspect hier? De nadruk wordt altijd zó op het cognitieve gelegd. Laat die kinderen toch...
Ze is 6 jaar en krijgt cijfers voor haar werkhouding. Ze is net kleuter af.

Overigens is zij niet jong voor groep 6 hoor, de rest is 'oud' .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven