Groep 3, niet zo'n best eerste rapport

20-02-2019 00:05 305 berichten
Alle reacties Link kopieren
Forummers,
Ik heb het rapport van mijn jongste in groep 3 nog niet binnen maar zie in het digitale volgsysteem dat het niet een heel best rapport zal worden.... dat wil zeggen... voor rekenen, taal en lezen is zij behoorlijk ver vooruit en zit zij ook in een plusklas ondersteuning en is haar niveau nogal hoog. Maar voor vakken als werkhouding en schrijfontwikkeling is het resp. een 4,5 en een 5,5 en zijn andere vakken (Verkeer, creativiteit, beweging, omgang met je zelf ) zijn het zesjes of 6,7.
Zij is de jongste van de klas, ze is 6 en velen zijn al 7. Ze hangt vaak de clown uit (ook met zwemles bij voorbeeld) en kan de concentratie maar moeilijk vast houden. Doorzettingsvermogen, taakgerichtheid, zelfstandig werken, werktempo en taakgerichtheid zijn serieus slecht te noemen wat zie in het digitale systeem.Wat ik wel zie als ze met vriendjes en vriendinnetjes speelt, is dat ze vaak een compromis zoekt (omdat een paar vriendjes behoorlijk overheersend kunne zijn en zij de goede vrede wil bewaren) en heeft veel vriendjes en vriendinnetjes. Ze is dus sociaal best heel sterk.
Binnenkort heb ik het 10 minuten gesprek.

Herkent iemand dit 'gedrag' bij een 6 jarige in groep 3 en wat zou je bespreken met de juf bij het 10-minutengesprek?
Alle reacties Link kopieren
Mooi rapport op deze leeftijd! Die werkhouding gaat vast ook nog verbeteren.

Ga niet verongelijkt in de verdediging, maar help nadenken over een goede aanpak.
Mijn zoontje is in heel groep 3, 6 jaar, zomer jarig. Maar hij is echt niet de enige die 6 is, de meeste worden in de loop van het jaar of zomer pas 7. Dus nee ik vind haar ook niet heel jong.

Haar rapport lijkt me meer dan prima voor nu en als het echt niet goed zou gaan zou je dat wel horen. Ik denk altijd maar geen bericht is goed bericht. En bij eigen zorgen kun je altijd vragen stellen aan de juf. Wacht gewoon het 10 minuten gesprek af en bedenk wat je zelf echt wil weten (want ja 10 minuten zijn zo om :lol: ). Plus klasje is echt heel goed hoor, geeft aan dat haar niveau meer dan ok is en de rest komt echt wel.
Kandelaar4 schreef:
20-02-2019 00:30
Het arme kind, maarja ...alle kinderen meoten zoveel in groep 3.
Waarom zit je dochter in een plusklas? Een plusklas biedt meer stof op een hoger niveau aan. Is dat misschien gewoon te veel voor haar?

Ik zou beginnen om thuis met je dochter te praten over het de clown uithangen in de klas. Dat is vervelend gedrag voor haar klasgenoten, de leerkracht en uiteindelijk ook voor je dochter zelf. Dat heeft ook met opvoeding te maken. Zij moet van jou de boodschap krijgen: op school gedraag je je normaal, zodat iedereen in de klas goed kan leren en de leerkracht goed haar werk kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is al top dat ze aan het plus deel mee doet, de rest komt vanzelf. Bij mijn dochter hetzelfde, zij zit nu in groep 4 en leest al eind groep 5 en zit ook in een plusgroep. Haar zogenaamde " werkhouding " volgens school verbetert nu pas, maar ik zie dat als speelsheid en kind zijn. Ze groeien vanzelf er naar toe en kunnen niet overal tegelijkertijd in ontwikkelen. Hoe lang kan en moet een kind zich concentreren op een werktaak ....... maak je er niet te druk om als jij er ontspannen mee om gaat en in het gesprek er geen punt van maakt, is het geen issue.
Waarom focus je zo op die twee onvoldoendes? Er staan meer dan genoeg goede cijfers in haar rapport waar je ook op zou kunnen focussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso het gesprek afwachten. Misschien begrijp je de cijfers wel helemaal verkeerd, en wordt er op die punten nu ook nog niet zoveel verwacht.
Mocht het wel als laag gezien worden, zou ik me er nog niet zo druk om maken. Zo te lezen zijn haar sociale vaardigheden wel prima, en op deze leeftijd zou ik persoonlijk dat een heel stuk belangrijker vinden, dan het feit dat ze netjes op haar stoel taakjes zit te doen.
Ten eerste zie ik ook een goed rapport, maar je er niet druk om.
Het valt me wel op dat de 'lagere cijfers' vooral gedrag gerelateerd zijn.
Ik zou vragen hoe de juf hiermee omgaat. Blijkbaar ziet de juf ongewenst gedrag en wil ze dat anders zien. Wat wil ze dan anders zien en wat is een realistische verwachting? En hoe wil ze dat gaan bereiken? Heeft jouw dochter er zelf ook last van of juist de juf of andere klasgenootjes.
En wat heeft jouw dochter nodig.
Hier in de omgeving krijgen scholen training in PCM (proces communication). Hierbij leer je zien wat voor type persoon iemand overwegend is. Daarbij leer je ook hoe deze types zich gedragen is stress situaties en wat deze types nodig hebben van een ander.
Alle reacties Link kopieren
Een digitaal volgsysteem waar ouders kunnen inloggen? Wat bijzonder.... hoe heet het? (Werk zelf in het onderwijs en ben eigenlijk wel benieuwd)
Ik vind het opmerkzaam dat de school verontrustende cijfers met ouders deelt zonder uitleg.
Wij delen als school ook wel tussentijdse vorderingen, maar drukken dat minder “heftig” uit. Als er toch iets is om je zorgen over te maken, dan nodigen we ouders altijd uit voor een gesprek.
De school van jouw dochter heeft jullie misschien dus nog niet uitgenodigd omdat ze het niet zo verontrustend vinden.

Overigens zou ik als ouder toch willen weten wat er aan de hand is. Ga eens in gesprek met je dochter. (Vind ik eigenlijk een taak van school, maar ik begrijp dat lang niet alle leerkrachten capabel zijn om goede kindgesprekken te houden) Hoe vindt dochter het op school? Wat vindt ze nog moeilijk? Wat makkelijk? Etc. etc. Wat maakt dat ze zich zo clownesk gedraagt?
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
20-02-2019 07:57
Waarom zit je dochter in een plusklas? Een plusklas biedt meer stof op een hoger niveau aan. Is dat misschien gewoon te veel voor haar?

Ik zou beginnen om thuis met je dochter te praten over het de clown uithangen in de klas. Dat is vervelend gedrag voor haar klasgenoten, de leerkracht en uiteindelijk ook voor je dochter zelf. Dat heeft ook met opvoeding te maken. Zij moet van jou de boodschap krijgen: op school gedraag je je normaal, zodat iedereen in de klas goed kan leren en de leerkracht goed haar werk kan doen.
Amen🙏🏼
Ik zie het altijd zo: kinderen zijn hun rapport niet. Het is veel te beperkt en te gekaderd. Wat juist dus de ouders onzeker kan maken en de kinderen. Gelukkig zijn er steeds meer scholen die minder met cijfers werken en specifieker naar het kind kijken. Dat speelse is zo belangrijk. Iets wat al snel verdwijnt bij de oudere kinderen. Erg jammer. Speels leren is een van de betere manieren. Kinderen nemen de stof makkelijker in zich op. Daarnaast is ook een grote groep niet gemaakt om later een kantoorbaan te beoefenen. Kijk naar al die 100en creatieve/sociale/actieve functies. Vaak ook juist ingevuld door mensen die moeite hadden met juiste werkhouding etc. Die ontplooien volledig in dat soort functies. Dus eigenlijk is er geen goed of fout, er is alleen juiste begeleiding nodig. En dat is helaas vaak nog onmogelijk. Te veel kinderen met maar 1 juf. Ik als voormalig gastouder heb gezien hoe school een impact kan hebben op het zelfvertrouwen van het kind. Hoe gekaderd alles is en waardoor soms zelfs talenten en kwaliteiten afgestompt worden. Out of the box denken komt langzaam weer terug. Probeer je dochter niet teveel te koppelen aan dat rapport. Kijk naar wat ze allemaal kan en versterk dat.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
20-02-2019 00:40
Dan zou ik zelf de bal dus terugkaatsen en vragen hoe zij (de juf) het vindt gaan.
Zij ziet je kind immers elke dag bezig op school.
En zij zet die 4.5 voor werkhouding op dat rapport.
Hoe de juf vindt dat het gaat, staat in het rapport. 10-minutengesprek is juist bedoeld als moment waarop de ouders daar vragen over kunnen stellen.

Die 4.5 is gebaseerd op hoe het in groep 3 zou 'moeten' zijn. Wat doet jouw kind dus anders, zou je hier als ouder bij kunnen helpen, is het een kwestie van tijd, maakt de juf zich zorgen over de werkhouding.
Dit zijn vragen die je zou kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
20-02-2019 08:48
Een digitaal volgsysteem waar ouders kunnen inloggen? Wat bijzonder.... hoe heet het? (Werk zelf in het onderwijs en ben eigenlijk wel benieuwd)
Ik vind het opmerkzaam dat de school verontrustende cijfers met ouders deelt zonder uitleg.
Wij delen als school ook wel tussentijdse vorderingen, maar drukken dat minder “heftig” uit. Als er toch iets is om je zorgen over te maken, dan nodigen we ouders altijd uit voor een gesprek.
De school van jouw dochter heeft jullie misschien dus nog niet uitgenodigd omdat ze het niet zo verontrustend vinden.

Overigens zou ik als ouder toch willen weten wat er aan de hand is. Ga eens in gesprek met je dochter. (Vind ik eigenlijk een taak van school, maar ik begrijp dat lang niet alle leerkrachten capabel zijn om goede kindgesprekken te houden) Hoe vindt dochter het op school? Wat vindt ze nog moeilijk? Wat makkelijk? Etc. etc. Wat maakt dat ze zich zo clownesk gedraagt?
Dat kan gewoon in Parnassys, door het ouderportaal open te zetten. Als je dan een toets aanmaakt voor werkhouding en een cijfer invoert zien ouders dat ook.
Ik snap je zorgen wel, werkhouding is belangrijk, ook in groep 3. Al kan dat nog veel vooruit gaan komende jaren.
Ik zie ook dat ze voorloopt en in een plusklas zit, heeft haar werkhouding misschien te maken met het feit dat het gewone werk te makkelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
20-02-2019 08:57
Dat kan gewoon in Parnassys, door het ouderportaal open te zetten. Als je dan een toets aanmaakt voor werkhouding en een cijfer invoert zien ouders dat ook.
Ik snap je zorgen wel, werkhouding is belangrijk, ook in groep 3. Al kan dat nog veel vooruit gaan komende jaren.
Ik zie ook dat ze voorloopt en in een plusklas zit, heeft haar werkhouding misschien te maken met het feit dat het gewone werk te makkelijk is?
Ik had al zo’n vermoeden dat het in parnassys kon.... Ik zou toch nog eens een cursusje parnassys moeten doen... :lightbulb:
Al zou ik er nooit voor kiezen om de cijfers uit parnassys direct met ouders te delen. Kijk naar de cijfers uit bijv. een methode als Staal. Ouders zouden zich de rambam schrikken terwijl kinderen prima cito’s maken.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
20-02-2019 09:02
Ik had al zo’n vermoeden dat het in parnassys kon.... Ik zou toch nog eens een cursusje parnassys moeten doen... :lightbulb:
Al zou ik er nooit voor kiezen om de cijfers uit parnassys direct met ouders te delen. Kijk naar de cijfers uit bijv. een methode als Staal. Ouders zouden zich de rambam schrikken terwijl kinderen prima cito’s maken.
Heel offtopic, maar wij doen dit inmiddels al een jaar of 5 en het gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
20-02-2019 08:57
..,
Ik zie ook dat ze voorloopt en in een plusklas zit, heeft haar werkhouding misschien te maken met het feit dat het gewone werk te makkelijk is?

Of gewoon met dat ze de jongste is? Die kans is wat groter, zeker omdat kind zelf zegt dat ze ‘spelen’ het leukst vindt op school.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 09:08
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
20-02-2019 09:05
Of gewoon met dat ze de jongste is? Die kans is wat groter, zeker omdat kind zelf segt dat ze ‘spelen’ het leukst vindt op school.
Kan, dat weet ik niet. Het is goed om over verschillende mogelijke oorzaken na te denken. En de optie van nog jong zijn werd al genoemd, dus noem ik die niet nog eens.
toffifee schreef:
20-02-2019 07:00
Een niet zo’ best rapport.... je bent niet snel tevreden over je kind. Ze zit notabene in een plusklas.. Alleen aan werkhouding en sommige andere vakken schort het nog en jouw reactie is dat het niet zo’ best rapport is. Jeetje. Ik hoop niet dat je die druk op haar legt en je enorme teleurstelling voor je zelf houdt.

En troost je. Ze zit net in groep 3. Laat haar even wennen, het is echt wel een overgang van de kleuters naar groep drie. Er wordt veel van de kinderen gevraagd.
Helemaal dit
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar om een kind van 6 een cijfer voor werkhouding te geven.
Hoezo een 4,5? hoe komt dit cijfer tot stand?
Ik zou "matig" of "voldoende" eerder begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen scoren ook niet denderend op werkhouding ed. Maar mijn oudste is toch normaal doorgestroomd naar groep 5 en ook nu is zijn werkhouding net aan voldoende, maar de rest gaat prima. Hier deelt de school de rapporten pas in het 10-minuten gesprek en als het echt niet goed gaat hoor je dat ook veel eerder en heb je vaker gesprekken op school.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
20-02-2019 09:07
Kan, dat weet ik niet. Het is goed om over verschillende mogelijke oorzaken na te denken. En de optie van nog jong zijn werd al genoemd, dus noem ik die niet nog eens.


Tja, ik zou daar helemaal niet over nadenken. Ik vind het helemaal niet zorgelijk of het analyseren waard waarom een kind van 6 moeite heeft met op haar kont zitten en taakjes maken.
En ik zou al helemaal niet kijken of je er wat aan kan doen, dat is me wat zeg,

Ben je 6 jaar oud, gewoon lekker jezelf, helemaal goed zoals je bent, volop in ontwikkeling.. en dan krijg je indirect te horen dat je al niet goed genoeg bent.

Ik had zelf gekozen voor nog een jaartje kleuteren, maar das te laat.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
20-02-2019 07:06
Mijn jongste ging met 6 naar groep 4. Versneld dus de jongste leerling. En lekker speels. Hij was wat kinderlijker dan de rest zeg maar. Dat heeft flink wat problemen gegeven. Juf van groep 4 kon er niet mee omgaan. Dus straf. Apart zitten, te kijk zetten voor andere kinderen. Negatieve rapporten. Grootste spijt naderhand dat ik toen niet hard tegen die juf ben opgetreden en hem meteen naar een andere klas heb laten overzetten.
Je kind is jong en wat speels. Laat haar lekker en het komt vanzelf goed
Dat gebeurt hier idd ook, ze moest een keer nablijven...toen reageerde ik verbaasd (meer zo van 'oh jee...wat heeft ze gedaan') en reageerde de juf heel fel en zei "Ja eh ze luister niet...dat doet ze het hele jaa al hoor!!" Nogal kattig vond ik, het was nog niet eens kerst.

En in die zin vragen ze veel van haar vind ik, ik vraag niks. Even voor de vrouwen hieronder die stellen dat IK veel van mijn dochter vraag. Ik vindh het zwaar voor haar dat ze eigenlijk het liefst wil spelen maar zoveel moet van de juf.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
20-02-2019 09:12
Ik vind het raar om een kind van 6 een cijfer voor werkhouding te geven.
Hoezo een 4,5? hoe komt dit cijfer tot stand?
Ik zou "matig" of "voldoende" eerder begrijpen.
Nou dat vind ik nou ook!!! In groep 1 en 2 had je termen als 'soms' of ' nog niet' en dat kan ik beter plaatsen bij die kleintjes dan keiharde cijfers.
Alle reacties Link kopieren
Digitaal volgsysteem in groep 3? Hebben veel scholen dat?
Mmmm vind de juf niet echt klinken als fijn communicatief persoon.. vind dat ze dit al buiten 10 minuten gesprek had moeten bespreken. Hier mag je zeker wel wat van zeggen tegen haar.

Mijn zoontje kan ook moeilijk hele dag stil zitten, die mag soms even naast zijn plek rekken strekken geloof ik, en wel meer mogen dat. Daarbij heeft hij moeite met nieuwe zaken zoals onlangs overgang naar nieuwe school (meer kinderen trouwens), dan stuitert hij de klas door, echt even padje af, maar dit wordt gewoon prima opgevangen en geaccepteerd.
Snouth schreef:
20-02-2019 09:02
Ik had al zo’n vermoeden dat het in parnassys kon.... Ik zou toch nog eens een cursusje parnassys moeten doen... :lightbulb:
Al zou ik er nooit voor kiezen om de cijfers uit parnassys direct met ouders te delen. Kijk naar de cijfers uit bijv. een methode als Staal. Ouders zouden zich de rambam schrikken terwijl kinderen prima cito’s maken.
Hier wordt ook vanaf groep 3 gebruik gemaakt van parnassys. Tenminste, mijn kleuter staat er ook in maar daar zijn sinds vorig jaar de kleutercito's gestopt, dus bij haar staan er geen scores.

Ik vind het juist fijn om de cijfers te kunnen volgen, zo is in overleg met de juf een plusgroepje aangemaakt voor dochter ( gemiddeld cijfer voor haar vakken een 9.5) en zien we dat zoon het gemiddeld heel goed doet, maar dat dat er op de cito's juist helemaal niet uitkomt (1x c, 1x d, 1x e maar gemiddelde cijfers voor zijn vakken een 7.5).
Wel wordt er voor werkhouding enz. geen cijfer gegeven, maar een m, v, vg of g.


Bij mijn zus (andere woonplaats) ziet ze 2x per jaar het rapport en verder zien/horen ze nooit cijfers. Dat lijkt me een stuk onprettiger :)
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 09:27
3.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven