Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn bij zoon in de klas bij het begin van het schooljaar alle kinderen 6. In november worden de eersten 7, meer dan de helft zit tussen half mei en half augustus.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook!
Ben heel benieuwd hoe dochter het gaat vinden! Qua lesstof: ze kent al veel letters en kan een beetje lezen, maar vooral qua groepssamenstelling.
Het is een gevoelig meisje en er komen nogal wat bekstukken in de klas. Haar huidige groep 1/2 is zo’n lieve en gezellige klas. Ben benieuwd hoe ze zich staande houdt.
Maar nu nog 2 dagen en dan zes weken om in alle rust te ontwikkelen (of niet haha).
Alle reacties Link kopieren
Pimpelmeesje, jouw zoon stroomt nu in in het reguliere basisonderwijs, toch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit op een jenaplan school dus zit dadelijk met groep 3, 4 en 5 in een klas. De oudste kindjes zijn dus 8 of 9 zijn. De jongste is een vriendje van mijn zoon die wordt pas in juni 6. De kinderen van groep 3 dadelijk zijn allemaal vrij jong. Het merendeel is net 6 geworden of moeten dat binnenkort worden. Ze zijn met 7 kindjes dadelijk die in groep 3 zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van Belgie dus hier zitten alle kids van geboortejaar 2013 in de klas. er is dus al een heel deel 6 en een deel (waaronder dochter) wordt nog 6 volgend schooljaar. er is geen enkele 7 jarige bij of er moest er eentje de klas doubleren maar dat dacht ik niet dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen nog een halve dag, aan het einde vd ochtend mogen alle ouders komen en glijden de kinderen van groep 2 het raam uit, op naar groep 3.

Zoon komt in een klas met 22 leerlingen, 12 jongens en 10 meiden. De meeste kinderen zijn net 6 geworden of worden dan in de zomervakantie. 1 jongen die 7 jaar is een 1 jongen die pas net 5 jaar geworden is.

In groep 3 krijgt hij 2 juffen (parttimers) en 1 daarvan had ie dit jaar ook. Zowel hij als ik hebben een goede klik met haar, heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
09-07-2019 23:39
Pimpelmeesje, jouw zoon stroomt nu in in het reguliere basisonderwijs, toch?
Jaaa hij is vorige week even wezen kijken en vind het wel spannend. Ik heb geen idee van groepssamenstellig weet dat er 24 kinderen inzitten maar geen idee wie en of hij al kindjes kent van zwemles oid. Vorige week dus ook afscheid genomen op zijn oude school. Ga ze ook echt wel missen maar het is tijd voor een nieuwe stap en meer uitdaging en daar had hij anders ook andere juffen gekregen. (Maar ik vind het wel spannend)
Alle reacties Link kopieren
Hier morgen eindelijk vakantie. Mijn kinderen zijn daar allebei aan toe. Morgen van de oudste door de bogen lopen omdat hij bouwverlater is. Dat mogen de kinderen die van groep 3, 6 en de schoolverlaters doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de vakantie begonnen! Eindelijk, door de extreem vroege meivakantie was dit laatste stuk eindeloos. Maar we hebben het overleefd en dochter heeft er zin in. Zin in de vakantie én zin in groep 3!

Verdeling van de kinderen in de groep is ongeveer half/half, met groep 2 erbij zitten er ongeveer 25 kinderen in haar klas.
starfish0704 schreef:
19-07-2019 11:43
Hier is de vakantie begonnen! Eindelijk, door de extreem vroege meivakantie was dit laatste stuk eindeloos.
Dat geloof ik, de meivakantie wordt bijna ieder jaar vroeger.
Hier hebben ze besloten om volgend jaar van de middelbare scholen af te wijken qua meivakantie. Er is dan 1 week overlap en daarna nog 1 week. Daardoor valt de vakantie weer écht in mei en is de ruk naar de zomervakantie niet zo extreem lang.

Hier de eerste twee weken er al op zitten. Dochter gaat liever naar school. Gelukkig gaan we morgen 3 weken weg. Dat breekt zo lekker de lange vakantie ;)
Dat komt volgens mij door Koiningsdag, dat nu ruim anderhalve week eerder valt dan bevrijdingsdag, ipv een week. Als je dan beide feestdagen in 1 vakantie wilt laten vallen, moet die wel vroeg beginnen. Maar vervelend is het wel. Wat mij betreft mag Koningsdag gewoon een losse vrije dag zijn en dat de meivakantie weer gewoon in mei is. :)

Ik heb afgelopen donderdag even kennis gemaakt met de juf van T. voor volgend jaar en ondanks dat ze me eerder nogal hard overkwam vond ik haar wel erg lief doen tegen T, dus ik heb er nu wel een iets beter gevoel bij dan toe ik het net hoorde.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ook hier is het nu vakantie. Het schooljaar is amper afgesloten of we zijn al weer bezig met plannen te maken voor het nieuwe jaar. Altijd leuk om alles weer uit te denken en in te richten.

Veel grote groepen lees ik! Wel fijn al die extra ondersteuning. Ook bij mij een grote groep. 30 kinderen volgend jaar!
Vakantie!!!!!

Eindelijk, de afgelopen weken waren net teveel. Nu even rust in de tent heerlijk.

Fijne vakantie allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Heel kneuterig subonderwerpje: hebben jullie kinderen nog dezelfde beker/broodtrommel/rugzak als toen ze begonnen in groep 1? Hier moest de rugzak binnen een jaar al vervangen worden, maar het huidige exemplaar kan nog wel even mee. De fles (Sistema) is het derde model (eerdere bekers van Mepal en Orange Rebel lekten) en doet het geweldig. Alleen de brooddoos (Orange Rebel) is hetzelfde, daar kun je zelf een tekening/foto in doen, dus elk jaar een nieuwe afbeelding erin, en je bent weer klaar.
Het valt me alles mee, ik had gedacht dat er wel vaker dingen stuk of kwijt zouden raken.
Rugzak wel geloof ik. Maar daar is nu wel een nieuwe voor nodig. Die gaan we op vakantie 'scoren'. Broodtrommel hebben we er meerdere van en die gebruiken we allemaal door elkaar. De printen zijn er ver vanaf en zoon wordt ook 4 komend jaar, dus daar wil ik ook nieuwe van. Drinkbeker vorig jaar nieuwe en die zijn nog goed. Fruitbakjes tot nu toe ieder jaar nieuwe nodig gehad (action), maar de plus had zo'n tuppenware actie en die bakjes zijn heel fijn voor fruit. Dus die blijven we voorlopig gebruiken.

Vakantie opdracht is dus 2 rugzakken en iig 2 broodtrommels, maar dat mogen er ook 3 of 4 zijn.
snorriemorrie schreef:
19-07-2019 16:25
Dat komt volgens mij door Koiningsdag, dat nu ruim anderhalve week eerder valt dan bevrijdingsdag, ipv een week. Als je dan beide feestdagen in 1 vakantie wilt laten vallen, moet die wel vroeg beginnen. Maar vervelend is het wel. Wat mij betreft mag Koningsdag gewoon een losse vrije dag zijn en dat de meivakantie weer gewoon in mei is. :)
Zou goed kunnen, ik heb ook wel gehoord dat de centraal examens begin mei starten en dat de middelbare scholen dan geen vakantie week willen, dus zij plannen voor de examens en het basisonderwijs gaat daar in mee. Maar waarom dat nu dan anders is dan vroeger??? Misschien dat dat dan komt door koningsdag?
@Sleutelhuis:ja, dat denk ik wel. Volgens mij is de meivakantie toch juist een van de vakanties die niet vastliggen en waarbij school zelf mag bepalen wanneer ze het doen? Ik weet het niet zeker eigenlijk...

@Pozzebok: Mijn zoon heeft nu zijn 2e tas. De eerste had hij al op de peuterspeelzaal, met woezel en pip erop, dus die was wel eens aan vervanging toe. :) Qua bekers en broodbakjes doet hij het heel goed,we zijn nog nooit iets kwijtgeraakt.

Volgend jaar gaat ie gymen in de grote gymzaal en moeten ze gymkleding meenmen op vaste dagen. Ik verwacht dat dát nog wel een uitdaging gaat worden hier in huize chaotica, dus ik denk dat ik maar gewoon heel veel sport-setjes koop ;-)
Rugzak is nog dezelfde. Trommel voot 10.00 ga ik denk ik niet meer meegeven want ze eten dan niet meer in de klas maar buiten. Jammer want ik vond het heel leuk om die te vullen. Kan vanaf januari voor de jongste wel weer. Lunchbox voor de boterhammen tussen de middag houd ik dezelfde, evenals de (Sistema) waterfles, echt ideaal vind ik die.
Alle reacties Link kopieren
Dochter gaat ook naar groep 3. Jenaplan, dus groep 3-4-5 gemengd.

Ze heeft er erg veel zin in. Is voor de vakantie al paar keer gaan wennen / kennismaken. Meeste kinderen kent ze al wel (kleine school met in totaal 8 groepen)

Rugtas en broodtrommels blijven hetzelfde. (Zijn niet te kinderachtig). Dan ook gymmen in de grote gymzaal, geen idee wat daarvoor nodig is.
In groep 2 een andere tas gekocht, maar eigenlijk bleef altijd de tas uit groep 1 in gebruik maar die is nu echt vuil en met Paw Patrol er op waarschijnlijk ook te kinderachtig voor groep 3.

Qua beker gebruiken we doppers en dat werkt perfect.

Er moet nog wel een broodtrommel bij, maar dat zoeken we nog wel uit in de zomer. Tijd genoeg ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier nog de rugzak, brooddoosjes en drinkfles vanaf groep 1. Deze voldoen nog gewoon naar 1,5 jaar. Alles is hier van mepal. Hier zit overal Paw patrol op maar dat zie ik ook gewoon in groep3.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de rugtas wel aan vervanging toe, daar vallen de gaten in. Broodtrommel net nieuw gekregen voor zijn verjaardag in mei (broodtrommel van voetbalclub ipv paw patrol die hij eerst had 😉). Waterfles kan nog prima mee.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook meeschrijven?
Zoon gaat na de vakantie naar groep 3. Hij heeft lang gekleuterd (2,5 jaar) dus is er ook echt aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de rugzak echt versleten na 3 kleuterjaren. Nu dus een echte boekentas voorzien. De brooddozen gebruiken we door elkaar. Hebben een hele kast vol met voorraad. Drinkbussen hebben ze hier van sigg maar die is bijna aan vervanging toe. Turnen hebben ze 2 maal in de week maar de zak met turnkledij blijft op school tot aan de vakantieweek telkens.
Serieus? Dus dan hebben ze wekenlang dezelfde gymkleding aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven