Heb ik een punt of ben ik een overbezorgde curlingouder?
vrijdag 12 september 2025 om 09:54
Mijn dochter van 15 heeft deze week een schoolkamp gehad van 3 dagen. De pubertjes zijn met de fiets ongeveer 45 km op geweest en hebben daar verschillende activiteiten gedaan. Hartstikke prima, leuk voor de teambuilding want de komende 3 jaar (vwo-4 zit ze nu) komen ze elkaar nog vaak tegen. Op de heenweg zijn ze samen vertrokken in verschillende groepen met per groep een docent mee vanaf school. Op de terugweg zijn ze in groepjes ieder voor zich naar huis gefietst zonder begeleiding en ieder op zijn meest efficiënte route. Dat laatste klinkt best logisch. De school staat in het midden van een redelijk groot, landelijk verzorgingsgebied en iedereen is moe, wil naar huis etc. en niet omfietsen via school als dat niet hoeft. Maar dat resulteerde dus dat mijn dochter de laatste 25 km alleen gefietst heeft over wegen die ze amper tot niet kent. Andere dorpsgenoten (jongens) die haar route ook mee zouden kunnen fietsen waren in geen velden of wegen te bekenen; die waren nog boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt voor dochter met haar vriendinnen vertrok. Nog los van dat ik het niet gezellig vond en ik zoiets heb van samen uit, samen thuis... waar is de verantwoordelijkheid van de school in deze? En ja, ik weet er kan elke dag wat gebeuren tussen school en thuis . En dat is ook 10 km die ze moet fietsen, maar die weg kent ze en ze weet waar bekenden wonen waar ze kan aanbellen. Eigenlijk vind ik dat ik school wel mag aanspreken over de terugreis dat ik dit iets te gemakzuchtig (on)geregeld vind. Of overdrijf ik dan?
vrijdag 12 september 2025 om 11:57
Als ze hier met school gingen fietsen, mochten ze altijd op een bepaald punt eerder afslaan als de ouders dat goed vonden. Zoiets stond altijd in de mail.
Dat was wel in de onderbouw. In de bovenbouw worden we nog wel geïnformeerd, maar gaat de school ervan uit dat iedereen op eigen gelegenheid mag fietsen. Nou was het verste maar zo'n 15 km.
Dat was wel in de onderbouw. In de bovenbouw worden we nog wel geïnformeerd, maar gaat de school ervan uit dat iedereen op eigen gelegenheid mag fietsen. Nou was het verste maar zo'n 15 km.
vrijdag 12 september 2025 om 12:07
dochter had ook met vriendinnen een compromis kunnen sluiten en een route kunnen kiezen waarbij ze langer samen op konden fietsen. Je schrijft dat dochter over onbekende wegen heeft gefietst. Had ze dan niet beter met haar vriendinnen mee kunnen fietsen en vanaf daar naar huis? Ik neem aan dat dat wel een bekende route is.
anoniem_6915d41299370 wijzigde dit bericht op 12-09-2025 12:08
1.08% gewijzigd
vrijdag 12 september 2025 om 12:07
Ik vind het ook raar geregeld van school. Als begeleidend docent zou ik er ook niet akkoord mee zijn gegaan.
Ik snap dat ze niet gaan kijken wie met wie kan gaan fietsen en welke routes het beste zouden werken per leerling, maar ze helemaal ‘los’ laten en het zelf uitzoeken hadden de scholen waar ik heb gewerkt nooit gedaan. Ook niet met 6VWO of 5 havo. Al was het maar vanwege de verzekering.
Wij gingen altijd terug naar school. Als daarvan werd afgeweken dan was dat met nadrukkelijke toestemming van de ouders/verzorgers. Soms spraken ouders af ergens halverwege de route maar dan kregen ze alleen eigen kind mee, vriend(inn)en nadat betreffende ouders daarmee hadden ingestemd. Merendeel werd op school opgehaald (al dan niet met de auto). De leerlingen die vanuit school zonder ouder terug naar huis gingen appten dan met hun begeleider als ze thuis waren aangekomen. Heb ook vaak genoeg de fiets van een leerling op mijn fietsendrager gehesen en ze thuis afgezet, zeker de leerlingen die over de grens woonden (nog eens 15 km school-huis).
Ik snap dat ze niet gaan kijken wie met wie kan gaan fietsen en welke routes het beste zouden werken per leerling, maar ze helemaal ‘los’ laten en het zelf uitzoeken hadden de scholen waar ik heb gewerkt nooit gedaan. Ook niet met 6VWO of 5 havo. Al was het maar vanwege de verzekering.
Wij gingen altijd terug naar school. Als daarvan werd afgeweken dan was dat met nadrukkelijke toestemming van de ouders/verzorgers. Soms spraken ouders af ergens halverwege de route maar dan kregen ze alleen eigen kind mee, vriend(inn)en nadat betreffende ouders daarmee hadden ingestemd. Merendeel werd op school opgehaald (al dan niet met de auto). De leerlingen die vanuit school zonder ouder terug naar huis gingen appten dan met hun begeleider als ze thuis waren aangekomen. Heb ook vaak genoeg de fiets van een leerling op mijn fietsendrager gehesen en ze thuis afgezet, zeker de leerlingen die over de grens woonden (nog eens 15 km school-huis).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 12 september 2025 om 12:11
vrijdag 12 september 2025 om 12:12
vrijdag 12 september 2025 om 12:13
Dat is misschien ook gebeurd, maar heeft dochter er zelf voor gekozen met haar vriendinnen te fietsen.
vrijdag 12 september 2025 om 12:15
Als je het verschrikkelijke wat Anne is overkomen als uitgangspunt neemt, zou geen enkele vrouw ooit meer overdag over een fietspad moeten fietsen.
Op zich is 45km best wel te doen, het gros van de 15-jarigen heeft een e-bike tegenwoordig. Als de hele klas gaat fietsen ben je zeker wel de curling-ouder als jij je kind gaat halen.
vrijdag 12 september 2025 om 12:15
Ik had het toch echt logischer gevonden als het "samen uit, samen thuis" was.
En het kamp stopte bij terugkeer op school.
De fietstocht heen én weer hoort gewoon bij het kamp. Klaar.
Wat was er hier vooraf over gecommuniceerd?
Want blijkbaar konden ze wél op de heenweg samen vertrekken.
Of waren die leerkrachten de pubers én hun kabaal zo zat
?
Of waren die leerkrachten de pubers én hun kabaal zo zat
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 12 september 2025 om 12:18
Dan hebben scholen niks anders dan gezeik van leerlingen en ouders die niet willen dat kind eerst naar school terug moet. Hier ook gebruikelijk dat ze na afloop zelf naar huis gaan, maar wel met communicatie daarover en een disclaimer dat als je dat niet wil, school zorgt dat ze met een docent mee kunnen fietsen.Wissewis schreef: ↑12-09-2025 12:15Ik had het toch echt logischer gevonden als het "samen uit, samen thuis" was.
Of waren die leerkrachten de pubers én hun kabaal zo zat?
vrijdag 12 september 2025 om 12:21
of het gewoon open vragen aan school, zonder meteen te vinger wijzen. Dat zou ik doen namelijk.Pelle schreef: ↑12-09-2025 12:11en is het misschien haar eigen keuze geweest? Dat er wel groepjes met docenten naar school fietsten, maar dat je er ook voor mocht kiezen een eigen, kortere route naar huis te fietsen? Ik zou dat eerst nog eens goed uitvragen bij je dochter, voordat je contact opneemt met school.
vrijdag 12 september 2025 om 12:21
Lijkt mij niet heel moeilijk om als uitgangspunt te nemen dat iedereen naar school - of punt X in een straal van 5 kilometer rond de school als dat centraler ligt voor iedereen - terugrijdt tenzij de ouders vooraf schriftelijk toelating geven tot wat anders.La_Galette schreef: ↑12-09-2025 12:18Dan hebben scholen niks anders dan gezeik van leerlingen en ouders die niet willen dat kind eerst naar school terug moet. Hier ook gebruikelijk dat ze na afloop zelf naar huis gaan, maar wel met communicatie daarover en een disclaimer dat als je dat niet wil, school zorgt dat ze met een docent mee kunnen fietsen.
Alleen al verzekerings-technisch waarschijnlijk.
Als kind nu tegen de grond was gesmakt met haar fiets was school waarschijnlijk verantwoordelijk geweest maar wist niemand van iets.
Ik snap overigens wel dat als ér én 50 kilometer gereden moet worden én iedereen toch apart rijdt dat kind niet nog 10 kilometer extra gaat rijden om met vriendinnen te rijden. Na zo'n driedaagse met waarschijnlijk weinig slaap is 50 kilometer al meer dan genoeg om te fietsen.
Is dit nu later?
vrijdag 12 september 2025 om 12:34
Ik zou dit ook teruggeven. Ik zou niet heel erg bezorgd zijn en ik vind het ook niet heel onverantwoord. Maar ik vind dit wel hun verantwoordelijkheid.Waitingforthenight schreef: ↑12-09-2025 10:10School is verantwoordelijk in deze en ik vind dat ze zich hier inderdaad te makkelijk van hebben afgemaakt. Kost wat meer moeite, maar ze hadden dit beter moeten coördineren. Ik zou dit zeker als feedback geven.
vrijdag 12 september 2025 om 12:35
gemiddeld, op een stadsfiets is dat 2,5 uur fietsen.
Nog steeds vrij veel, maar niet minstens 3 uur.
Verder vermoed ik dat er echt wel docenten naar school zijn gefietst.
vrijdag 12 september 2025 om 12:36
Kan ook, of ze vraagt het eerst aan dochter. Lijkt mij de kortste route.poohtjesschrijft schreef: ↑12-09-2025 12:21of het gewoon open vragen aan school, zonder meteen te vinger wijzen. Dat zou ik doen namelijk.
vrijdag 12 september 2025 om 12:56
Ik zou het bizar vinden als ze 25 km alleen zou moeten fietsen en had direct een mailbericht aan de directie gestuurd.
Niet omdat ze het niet zou kunnen, maar omdat het volstrekt ongewenst is. Ook bij klassenuitjes zijn er groepjes of duo's. Je laat je kind toch ook niet alleen door Amsterdam struinen?
Alle docenten moeten begrijpen dat dit niet verantwoordelijk is. De school is verantwoordelijk, en op deze manier ontlopen ze die verantwoordelijkheid uit gemakzucht.
En als mij dat een curling-ouder maakt, dan boeit me dat niets.
(tenzij dochter zelf niet met die jongens mee wilde fietsen omdat ze nog even iets wilden kopen, en er wel duidelijke afspraken waren over groepsindeling)
Niet omdat ze het niet zou kunnen, maar omdat het volstrekt ongewenst is. Ook bij klassenuitjes zijn er groepjes of duo's. Je laat je kind toch ook niet alleen door Amsterdam struinen?
Alle docenten moeten begrijpen dat dit niet verantwoordelijk is. De school is verantwoordelijk, en op deze manier ontlopen ze die verantwoordelijkheid uit gemakzucht.
En als mij dat een curling-ouder maakt, dan boeit me dat niets.
(tenzij dochter zelf niet met die jongens mee wilde fietsen omdat ze nog even iets wilden kopen, en er wel duidelijke afspraken waren over groepsindeling)
vrijdag 12 september 2025 om 13:04
Ik vind het in eerste instantie wel raar dat het niet samen uit samen thuis met een kamp. Maar oke, dan wordt er dus nu gekozen om niet iedereen weer om te laten rijden. Kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Iets meer regie ter plaatse had zeker gekund, een mededeling vóóraf was ook zeer prettig geweest (dan had je haar kunnen ophalen). Gemiste kans, maar voor mij niet per se nalatig.
Dan zijn er voor mij meerdere momenten in het verhaal die tot de situatie komen: vriendinnen die dochter gewoon dat stuk laten fietsen, dochter die niet op de dorpsgenoten wacht, en dochter die niet belt.
Dan zijn er voor mij meerdere momenten in het verhaal die tot de situatie komen: vriendinnen die dochter gewoon dat stuk laten fietsen, dochter die niet op de dorpsgenoten wacht, en dochter die niet belt.
vrijdag 12 september 2025 om 13:05
Ik vind het heel erg logisch. Hier hebben regelmatig Middelbare schoolactiviteiten buiten school plaatsgevonden waar je werd verwacht zelf heen te komen en zelf terug te gaan of waar je, zoals in dit geval, met z'n allen vanaf school heen ging en zelf terug mocht gaan. En indien gewenst kon je met een docent meefietsen. Vierde klassers zijn over het algemeen volgens mij prima in staat zonder begeleiding ergens te komen. Het lijkt me de keuze van dochter zelf om de kortste route te kiezen en alleen te fietsen. Ze had waarschijnlijk ook iets om kunnen fietsen en dan met anderen kunnen meegaan.
vrijdag 12 september 2025 om 13:14
Dit vraag ik me ook af. Want het maakt w.m.b. nogal verschil in de reactie of dit zelfstandig naar huis gaan vooraf gecommuniceerd is, of dat er niet gecommuniceerd is, of dat er wat anders gecommuniceerd is.La_Galette schreef: ↑12-09-2025 12:07Maar heeft school van tevoren niks laten weten hoe dat zou gaan TO?
vrijdag 12 september 2025 om 13:19
Ze is 15.. zit in 4 vwo. De school verwacht wel enige zelfstandigheid in dit jaar. En ja hoor, ze worden ook losgelaten in de grote stad. Bij ons was het in Amsterdam maar ook in Antwerpen en in Trier. Daar worden echt niet van te voren groepjes gemaakt. Dat vindt vaak zijn eigen weg wel.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 12 september 2025 om 13:25
biol schreef: ↑12-09-2025 13:19Ze is 15.. zit in 4 vwo. De school verwacht wel enige zelfstandigheid in dit jaar. En ja hoor, ze worden ook losgelaten in de grote stad. Bij ons was het in Amsterdam maar ook in Antwerpen en in Trier. Daar worden echt niet van te voren groepjes gemaakt. Dat vindt vaak zijn eigen weg wel.
Begin VWO4 is niet heel ver van eind VWO3 vandaan. Daar zit maar 6 weken tussen.
De route vinden in een vreemde omgeving over een afstand van 25 kilometer. Met waarschijnlijk een halflege telefoon, want tijdens kamp niet zo vaak opgeladen. En totaal de weg niet weten.
Ik vind dat niet normaal.
vrijdag 12 september 2025 om 13:28
Maar dochter kon toch gewoon met een docent of met vriendinnen meefietsen. Zij koos er voor om alleen te gaan.Dutchess schreef: ↑12-09-2025 13:25Begin VWO4 is niet heel ver van eind VWO3 vandaan. Daar zit maar 6 weken tussen.
De route vinden in een vreemde omgeving over een afstand van 25 kilometer. Met waarschijnlijk een halflege telefoon, want tijdens kamp niet zo vaak opgeladen. En totaal de weg niet weten.
Ik vind dat niet normaal.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in